Capital'e abone olun.
81 KAT BÜYÜDÜ HIZ KESMEYECEK

81 kat büyüdü hız kesmeyecek

Banka kredileri, son 10 yıldır hızlı bir büyüme trendinde.

Son Güncelleme: 01.02.2012

Bu büyümenin lokomotifini ise bireysel krediler oluşturuyor. İhtiyaç ve konut kredileri başta olmak üzere "tüketici kredileri" adı altında sunulan ürünler hızla çeşitleniyor, hacim çarpıcı bir ivmeyle artıyor. 2002 yılında 2 milyar TL olan pasta, geçtiğimiz yılın sonunda 162 milyar TL'ye ulaştı. Her yıl onlarca çeşit yeni ürün sunan bankalar arası rekabet hızlandı.ürkiye'de tüketici kredileri, 2000'li yıllardan bu yana hızlı bir gelişim içinde. Ekonomide sağlanan istikrar, düşen faiz oranları ve artan gelir düzeyiyle birlikte pazar, yıllar itibarıyla çarpıcı bir ivmeyle büyüyor. 2002 yılında 2 milyar TL düzeyinde olan toplam kredi hacmi, geçtiğimiz yılın sonunda 162 milyar TL'ye ulaştı. Bireysel kredi sahibi müşteri sayısı da 1,6 milyon kişiden 14 milyon kişiye çıktı. Bu süreçte bankaların sunduğu ürünler de müthiş çeşitlendi. Tüketici kredileri bugün, yeni ürün yaratma konusunda bankaların en başarılı olduğu alan. Farklı ihtiyaçlara cevap veren konut kredilerinden bayram kredisi, eğitim kredisi gibi yaratıcı ihtiyaç kredilerine kadar onlarca çeşit ürün var.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

LOKOMOTİF KONUT
Tüketici kredileri konut kredileri, ihtiyaç kredileri ve taşıt kredileri olmak üzere 3 ana başlıkta toplanıyor. Bunlar, toplam pazardan sırasıyla yüzde 51, 44 ve 5 oranında pay alıyor. 2011 yıl sonu itibarıyla ihtiyaç kredilerinin hacmi 86 milyar TL'ye, konut kredilerinin hacmi ise 70 milyar TL'ye ulaşmış durumda. Akbank Genel Müdür Yardımcısı Galip Tözge, bu tablonun geçmişte farklı olduğuna dikkat çekiyor. Tözge, "2001 yılında konut kredilerinin bireysel krediler toplamı içindeki payı yüzde 19'du. Yine o dönemde taşıt kredileri pazardan yüzde 37 oranında pay alıyordu." Bu dağılımın 2012'de ihtiyaç kredileri lehine gelişmesi bekleniyor. İhtiyaç kredilerinde yüzde 2-3'lük artışlar öngörülürken konut kredilerinin toplam krediler içindeki payınınsa yüzde 2-3 oranında azalabileceği düşünülüyor. Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Erkin Aydın, bu yıl pazarda yüzde 14 düzeyinde büyüme beklediğini söylüyor ve ekliyor: "Bu büyümede ihtiyaç ve konut kredisi yine lokomotif ürünler olacak."


GÖKHAN MENDİ / TEB GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
"BÜYÜME DEVAM EDECEK"
REFORMLAR ETKİLİ OLDU

2001'den sonra bankacılık ciddi bir reform ve yeniden yapılanma sürecinden geçti. Bu süreç her alanda olduğu gibi tüketici kredilerindeki büyümede de etkili oldu. Son 10 yılda hızlı bir gelişim yaşandı. Ancak pazarın büyüklüğü yüzdesel olarak önemli bir artış göstermiş olsa da kredilerin GSMH'den aldığı pay, hala Avrupa Birliği ülkeleri ile kıyaslanamayacak seviyede. Nüfus artış hızı, genç ve tüketime yönelik nüfusun toplam nüfus içindeki payı, yaşam standartlarındaki değişimler kredi pazarında etkili olacak.

YENİ DÖNEM NE GETİRECEK?
Kredi kartını bir nakit kredi aracı gibi yanlış kullanan çok önemli bir kesim zamanla günlük finansman ihtiyaçları için doğru tüketici kredileri alternatiflerine yönelmeye başladı. Türk halkı artık çok daha fazla seyahat ediyor. Eğitime çok daha fazla para harcıyor. Gençlerin ailelerinden daha erken yaşlarda ayrılma yaklaşımı artıyor. Kredi kullanma alışkanlıkları da bunlara bağlı olarak giderek gelişiyor. Perakende bankacılıkta bankalar, iç müşteriye odaklanırken yeni müşteri ediniminde de önemli bir rekabet söz konusu olmaya devam edecek.  
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER