Capital'e abone olun.
AÇIK ARA LİDERLER

Açık ara liderler

Marmarabirlik, Assan Alüminyum, Türk Traktör, THY, DHL, Arçelik, Penti ve LC Waikiki…Hepsi sektöründe açık ara lider...

Son Güncelleme: 10.03.2017

Ayçe Tarcan Aksakal
aaksakal@capital.com.tr

Marmarabirlik, Assan Alüminyum, Türk Traktör, THY, DHL, Arçelik, Penti ve LC Waikiki… Hepsi sektöründe açık ara lider olan bu şirketler, uzun süredir birinciliği kimselere kaptırmıyor. Yıllardır yerini koruyan bu şirketlerin sırrı ise oldukça basit: İnovasyona önem veriyor ve müşteri odaklı yaklaşımlarını uzun zamandır sürdürüyorlar. En önemlisi rakiplerine göre daha çok çalışıp sürekli zinde kalmayı başarıyorlar. Liderlerin gelecek hedefinde ise pazar payında geriye düşmeden rakiplerle arayı daha da açmak var.

Walmart, Nike, Gillette, Google, Coca-Cola… Bu markaların ortak özelliği yıllardır rakiplerine karşı açık ara pazar lideri olmaları. Sadece onlar değil, bünyesinde Louis Vuitton, Fendi gibi dünyaca ünlü lüks markaları barındıran LVMH şirketi de 23,3 milyar dolarlık cirosuyla yıllardır dünya lüks pazarının açık ara liderliğini elinde tutuyor. Deloitte’un Lüks Tüketimin Küresel Güçleri 2016 raporunda LVMH’den “lüks pazarının değişmeyen lideri” olarak bahsediliyor. Pazar payı yüzde 87,6 olarak açıklanan Google da yıllardır dünyanın bir numaralı arama motoru konumunda. Google, ABD’de yüzde 84, Türkiye’de ise yüzde 98 pazar payına sahip. Dünyanın geri kalanının büyük bölümünde de lider konumda. Türkiye’de de sektörlerinde uzun yıllardır açık ara lider olan pek çok güçlü marka var. Marmarabirlik, Assan, Türk Traktör, THY, DHL ve Penti bunlardan sadece birkaçı. Kuşkusuz son 10-15 yılda Türkiye’de pazarının açık ara lideri olan markalara yenileri eklendi. Hazır giyimde LC Waikiki, spor ayakkabıda Kinetix, organize perakendede BİM, ayakkabı mağazacılığında Flo son 10-15 yılın kesintisiz pazar liderleri olarak öne çıktı. Açık ara pazar lideri olan markaların bu başarıyı uzun yıllar sürdürmeleri tesadüf değil. Kesintisiz liderlik çok çalışmayı, iyi planlamayı, inovatif ve müşteri odaklı olmayı gerektiriyor. Son 5 yıl ve daha fazla zamandır sektöründe açık ara pazar lideri olan şirketleri ve bunu nasıl başardıklarını araştırdık. Yeni oyuncuların girdiği ve rekabetin yüksek olduğu pazarlarda açık ara liderlik zorlaşırken penetrasyonun az olduğu sektörlerde liderlerin arayı daha da açtığını tespit ettik.

50 YILI DEVİRENLER
Yaptığımız araştırmaya göre Türkiye’de yumurtadan hazır giyime, mobilyadan dondurmaya kadar uzun yıllardır açık ara pazar lideri olan çok güçlü markalar var. Sektörlerinde açık ara pazar lideri olan bu markalar liderlik konusunda oldukça istikrarlı bir profil çiziyor. Türkiye’de özel bankacılığın lideri olan İş Bankası tam 92 yıldır pazarının lideri. Koska helvada 86, Ülker de çikolatada 37 yıldır lider. Dayanıklı tüketim ürünlerinde ise Arçelik tam 60 yıldır pazarının açık ara lideri. Beyaz eşyada yüzde 50 pazar payı olan Arçelik’in genel müdürü Hakan Bulgurlu, inovasyona ve Ar-Ge’ye yaptıkları yatırımın pazarda sürdürülebilir liderliği sağlayan en önemli etkenlerden biri olduğunu söylüyor. Bulgurlu, “1.060 Ar-Ge çalışanına sahip büyük bir ekosistemi yönetiyoruz. Teknolojiyi erken aşamada yakalayarak rekabetçi avantajımızı yükseltmeye çalışıyoruz” diyor. Araştırmamıza katılan şirketler arasında pazardaki ikinci oyuncuyla arasında en büyük pazar payı farkı olan marka Marmarabirlik. Ambalajlı siyah zeytinde pazardaki ikinci oyuncuyla arasında 12,5 kat fark bulunuyor. Marmarabirlik Genel Müdürü İbrahim Minareci, “BİM hariç ambalajlı siyah zeytindeki pazar payımız yüzde 85 seviyesinde” diyor. BİM dahil edildiğinde ise Marmarabirlik’in pazar payı yüzde 51’e geriliyor. Assan Alüminyum da uzun yıllardır pazarının açık ara lideri. Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali Kibar, alüminyum pazarında yüzde 60 pazar payıyla lider olduklarını söylüyor.

İLK OLMANIN AVANTAJI
Türkiye’de pazara ilk giren ve pazarı kuran markaların birçoğu bugün de açık ara pazar liderliklerini devam ettiriyor. Havayolu taşımacılığında THY yüzde 60 pazar payıyla uzun zamandır pazarın lider oyuncusu. Pegasus Genel Müdürü Mehmet Nane, pazarda THY’nin liderliğini koruduğunu, Pegasus’un ise liderden sonra gelen ikinci büyük oyuncu olarak pazar payını yüzde 24 seviyesine çıkardığını belirtiyor. Teknoloji marketleri pazarının ilk oyuncusu ve lideri Teknosa’nın genel müdürü Bülent Gürcan da pazara ilk girmenin avantajını yaşadıklarını belirtiyor. “Kurulduğumuz günden bu yana teknoloji marketleri kanalında pazar liderliğimizi sürdürüyoruz” diyen Gürcan, “Tüketici elektroniği, telekom gibi ana kategorilerde de lider konumdayız” diyor.Türkiye’de hızlı hava taşımacılığı sektörünün kurucusu DHL Express, tam 35 yıldır pazarının lideri. DHL Express’in de Türkiye’de pazara giren ilk şirket olması sektör liderliği konusunda önemli bir avantaj yarattı. Nissan, Türkiye’de 10 yıl önce açtığı SUV segmentinde bugün artan rekabete rağmen Qashqai, Juke, X-Trail modelleriyle pazar liderliğini sürdüren bir başka marka. Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök, “Eskiye göre pazar payımız azalsa da SUV segmentinde 10 yıldan bu yana liderliğimizi koruyoruz” diye konuşuyor.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler: sektör lider birinci

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER