Capital'e abone olun.
DİJİTAL TÜKETİCİ NE İSTİYOR?

Dijital tüketici ne istiyor?

Dijital tüketici profilini ortaya koyan araştırma sayısı Türkiye’de yok denecek kadar az...

Son Güncelleme: 06.03.2017

Şirketler dijitalleşme üzerine, son birkaç yıldır kafa yoruyor. Bu alana yatırım yapmalarının gerekliliğini ise dijital tüketici kitlesinin artmasına bağlıyorlar. Yine de Türkiye’de dijital tüketici kitlesini anlamaya yönelik az sayıda çalışma var. Bain&Company’nin 1.500 kişiyle gerçekleştirdiği “Dijital Tüketiciler” araştırması da bu anlamda önemli bir boşluğu dolduruyor. Bain&Company İstanbul ve Bain Digital Ortağı Ozan Bayülgen, bu araştırmayla dijital tüketicileri tespit ederek bu kitlenin profilini net şekilde gözler önüne sermeyi amaçladıklarını söylüyor. Katılımcılara hangi dijital aktiviteleri gerçekleştirdiklerini sorarak onların dijital olarak aktif katılımcılar olup olmadıklarını anladıklarını belirtiyor. Araştırmadan çıkan bulgulara gelince… Araştırmadan çıkan en net sonuç, Türkiye’de tüketicilerin yüzde 65’inin dijitalleştiği yönünde. Dijitalleşen tüketicilerin her kanalı kullanıyor olması da dikkat çekici.

DAHA FAZLA HARCIYORLAR
Daha hızlı dijitalleşmiş tüketicilerin, daha çok harcadığı da araştırmadan çıkan sonuçlar arasında yer alıyor. Bain&Company İstanbul ve Bain Digital Ortağı Ozan Bayülgen, araştırmada “önce dijital” olarak adlandırılan en fazla dijitalleşmiş tüketicilerin, çevrim içi olarak adlandırılan nispeten daha az dijitalleşmiş tüketicilerden yüzde 43’e kadar daha fazla harcama potansiyeline sahip olduğunu söylüyor. Dijital tüketiciler her kanalı kullansa da online kanallarda daha mutlular. Bayülgen, bu tüketicilerin tüketici taraftarlığını gösteren net tavsiye skorlarının (NPS) geleneksel kanallarda yüzde 20’ler civarındayken online kanallarda yüzde 27’ye çıktığını belirtiyor. Dijital tüketicilerin online kanalda daha mutlu olmasının ardında yatan sebeplerin ise rekabetçi fiyat ve kolaylık olarak ön plana çıktığına dikkat çekiyor ve “Bu tüketicilerin yüzde 43’ünün, online kanalı tercih etmelerindeki etkenin kolaylık olduğunu da belirtiyor” diye konuşuyor.

YENİ TİPİN ÖZELLİKLERİ
Dijital tüketiciler, doğal olarak günlük aktivitelerini dijital olarak gerçekleştirmeyi tercih ediyor. Haberleşmeden alışverişe, eğlenceden bilgi almaya artık “dijital olarak tüketen” bir kitle profili çiziyorlar. Online alışveriş yapmanın ötesinde, internette yorum ve değerlendirme okuyan, internetten film izleyen, Whatsapp’tan konuşan bir kitle göze çarpıyor. Bu yeni dijital tüketici tipi, daha çok üst gelir gruplarında, büyük şehirlerde ve eğitim düzeyi daha yüksek kitleler içinde görülse de her kesimden dijitalleşen yeni bir tüketici profilinin ortaya çıktığı da araştırmadan çıkan bulgular arasında yer alıyor. Ozan Bayülgen, araştırmaya göre dijital tüketicilerin rekabetçi fiyat ve kampanyalara öncelikli olarak dikkat ettiğini, bunun yanında bu tüketicilerin hayatı onlar için kolaylaştıran ürün ve servisleri tercih ettiğini belirtiyor ve ekliyor: “Dijital dünyanın getirdiği şeffaflık ve karşılaştırma motorları gibi uygulamalar yüksek gelir grubunda olan kişileri bile fiyat ve kampanya gibi konularda hassas olmaları yönünde teşvik ediyor. Ancak bu araştırmada özellikle dijital tüketicilerin istediği bilgiye o anda ve zahmetsizce ulaşma beklentisi ortaya çıkıyor.”

DÜNYAYLA KIYASLAMA
Dijital tüketiciler, tüm dünyada öne çıkan bir olgu. Bain&Company’nin 2014 yılında Amerika’da yaptığı bir dijital tüketici araştırmasına göre video izleyen insanların yüzde 70’inden fazlası, artık bunu dijital kanallardan gerçekleştiriyor. Bu oran 25 yaş altındaki gençlerde yüzde 90’lara kadar çıkıyor. E-ticaretin gelişimi, dijital tüketicilerin önem kazanmasının en önemli göstergelerinden. Yapılan araştırmalar, İngiltere’de e-ticaretin toplam perakende içindeki payının yüzde 14’lere ulaştığını gösteriyor. Amerika’da bu oran yüzde 8’lere ulaşmış durumda. Türkiye ise yüzde 2’lik oranıyla bu yolun henüz başında. Ozan Bayülgen, tüm bu verilere rağmen Türkiye’nin tüketicilerin dijitalleşmesinde önde gelen ülkelerden biri olduğunu söylüyor. Google tarafından 2015 yılında yapılan “Mobile in the Path to Purchase” (Satın Alma Yolunda Mobil) araştırmasında, tüketicilerin giyim ve ayakkabı alt sektörlerinde, araştırma evresinde akıllı telefon kullanım oranında Türkiye’nin yüzde 69 ile AB ülkeleri arasında başı çektiğini belirtiyor. Dijital tüketicilerin rekabetçi değer önerisiyle kolaylık talepleri ise tüm dünyada öne çıkan bir olgu. Bayülgen, dijital tüketiciyi en iyi anlayan şirketlerin başında gelen Amazon’un stratejisini örnek gösteriyor ve devam ediyor: “Bezos Çarkı olarak ifade edilen, Amazon’un kurucusu Jeff Bezos’un ismiyle anılan strateji 3 bacaktan oluşuyor. Amazon dijital ortamda en geniş ürün portföyünü sunmayı amaçlarken bunu rekabetçi fiyat ve kampanyalarla gerçekleştiriyor. Keskin rekabetçi yapısını tamamlamak için ise en iyi tüketici deneyimini vermeyi kendisine hedef koyuyor. Bain&Company’nin yaptığı bir araştırmada, Amazon’un geleneksel ve online perakendecilerin ortalamasından 1,5 kat daha iyi net tavsiye skoruna ulaştığını görüyoruz.”  
  • 1
  • 2

  • Etiketler: dijital akbank tüketici

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER