Capital'e abone olun.
İDEAL SÜRE NE OLMALI?

İdeal süre ne olmalı?

Capital şirketlerin KSS projelerinin sürelerine odaklandı...Uzun ve kısa süreli projelerin performanslarını araştırdı...

Son Güncelleme: 29.03.2017

Nilüfer Gözütok
ngozutok@capital.com.tr

Son 10 yılda birçok yeni proje hayata geçerken birçok KSS projesi de hedeflerine ulaşıp misyonunu tamamladığı gerekçesiyle delist oldu... PepsiCo’nun son 10 yılda hayata geçirdiği 6, Turkcell’in 5, Penti’nin 3, Konya Şeker’in 2, Eti ve Boyner Holding’in 1 projesi sona erdi. Bu projeler içinde uzun yıllar yoluna devam edenler de var... Boyner Holding’in 2009 yılında başladığı “Nar Taneleri: Güçlü Genç Kadınlar Mutlu Yarınlar” projesi 7’nci yılını tamamladı. Projenin Türkiye genelinde uygulandığını belirten Boyner yetkilileri, proje kapsamında lise mezunu genç kadınların eğitime devam etmelerinin teşvik edildiğini ve iş gücü piyasasına hazırlanmalarının desteklendiğini anlatıyor. “Projenin bu yıl kamuya devredilmesi planlanıyor” diye konuşuyorlar.
Turkcell’in 15 yıl süren Kardelenler, 2008’de başlayan Gönül Köprüsü ve 2011’de gerçekleştirilen Van için Türkiye Kumbarası projeleri de bugün artık devam etmeyen KSS projeleri arasında yer alıyor… PepsiCo’nun da son 10 yılda hayata geçirip tamamladığı 6 proje, ağırlıklı PepsiCo çalışanlarının gönüllülük esasıyla hayata geçen projelerinden oluşuyor. 2015 yılında PepsiCo’nun 50’nci yılına özel yapılan Çekül Vakfı Bilgi Ağacı ile ortak eğitim çalışması da bu projelerden biri… PepsiCo Kurumsal İlişkilerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Esra İren, proje kapsamında hazırlanan doğayı koruma temalı eğitim içeriğinin 50 öğretmene ulaştırıldığını ve öğretmenlerin de edindikleri bilgileri 5 binin üzerinde öğrenciyle paylaştığını söylüyor. Yapı Kredi’nin 2006 yılında başlattığı “Sınırsız Mavi” projesi de 6 yıl sürdü. Yapı Kredi Bankası Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve Sürdürülebilirlik Yöneticisi Nurcan Erhan, ilköğretim ve lise çağındaki öğrencileri doğal varlıkları korumak konusunda bilinçlendirmeyi ve konuyla ilgili farkındalık yaratmayı amaçlayan projenin, hedefi olan 6,6 milyon öğrenciye ulaştıktan sonra sona erdiğini söylüyor.

İDEAL ÖMÜR OLUR MU?
Söz konusu KSS olduğunda bu alanda ortaya çıkarılan projelerin hep sürmesi bekleniyor. Ancak örneklerde de görüldüğü üzere hedeflerine ulaşan projeler ömrünü tamamlamış oluyor. Peki bir KSS projesi için ortalama yaşam süresi ne olmalı? Bu konuda uzmanlar net bir rakam veremiyor. KSS projelerinin uzun süreli stratejilerle geliştirilmesi gerektiğine vurgu yapıyorlar. Örneğin Koç Üniversitesi Sosyal Etki Forumu Direktörü Gonca Ongan, yapılan birçok araştırmaya dayanarak artık KSS projelerinin şirketlerin iş stratejilerinin olmazsa olmazı ve şirketler için sürdürülebilirlik vurgusu yapabilmenin önemli bir aracı olduğunu dile getiriyor. Yaptığı gözlemlere dayanarak “KSS projelerinin sürelerinde son yıllarda önemli bir değişim yaşandığını belirtiyor. “Şirketler artık belirli bir stratejisi olan uzun vadeli projeler hayata geçiriyor” diye konuşuyor. Gönüllülük eğitmeni ve yazar İnal Aydınoğlu da bir kerelik yapılan kısa süreli projelerin önemli bir etkinlik ve verimlilik kazandırmayacağını söylüyor. “Bunlar bir alev gibi yanar ve söner. Oysaki kurumsal yapılar süreklilik, kurumsal projeler ise sürdürülebilirlik ister” diye konuşuyor. Strategic Social Responsibility (Stratejik Kurumsal Sosyal Sorumluluk) kitabının yazarı David Chandler da kurumsal sosyal sorumluluğun bir bakış açısı olduğunu, bir proje için net bir ömürden bahsetmenin mümkün olamayacağını ifade ediyor. Bu alanda ortaya konulacak projelerin orta ve uzun vadeli olduğunda başarıya ulaşabileceğini söylüyor. Okan Üniversitesi İşletme Fakültesi akademisyenlerinden Doç. Dr. Elif Yolbulan Okan ise dünya standartlarında 8-10 yıllık bir projenin uzun süreli olduğunu dile getiriyor. Genel olarak 1’den 3 yıla kadar süren KSS projelerinin ideal ömre sahip olduğunu belirtiyor.

SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK ETKİSİ
Türk iş dünyasındaki genel tabloya baktığımızda ise çok sayıda uzun soluklu ve güçlü etki yaratmış proje olduğunu görmek mümkün... “Pınar Çocuk Tiyatrosu”, “Ateş Böceği Gezici Öğrenim Birimleri”, “Her Kızımız Bir Yıldız”, “81 İlden 81 Öğrenci”, “Okuyorum Oynuyorum” ve “Kadın İçin Teknoloji” uzun süreli olanlara sadece birkaç örnek... Ağırlıklı eğitim odaklı olan bu projelerin yarattığı etkiye gelince... Pınar’ın 30 yıldır sürdürdüğü “Pınar Çocuk Tiyatrosu” 3 milyondan fazla çocuğa ulaştı. Bosch’un 15 yıldır sürdürdüğü, Anadolu’yu dolaşarak çocukların yaratıcı düşüncelerini geliştirmeye katkıda bulunmaya çalıştığı projesi Ateş Böceği Gezici Öğrenim Birimleri, 100 bine yakın çocuğa ulaşmış durumda. PepsiCo’nun 14’üncü yılındaki projesi “GAP-Cheetos Gelişim Merkezleri” toplam 70 binden fazla okul öncesi ve okul çağındaki çocuğa ders çalışma, kitap okuma ve araştırma yapma imkanı sağladı. Mercedes’in 13 yıldır Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği ile birlikte yürüttüğü “Her Kızımız Bir Yıldız” projesinde, kadınlara sosyal ve ekonomik hayatta fırsat eşitliği tanınması amaçlanıyor. Mercedes-Benz Türk Direktörler Kurulu Başkanı Süer Sülün, “Bugüne kadar 56 ilde 3 bin 950 kız öğrenciyi desteklediğimiz projede, halihazırda 200’ü üniversite olmak üzere toplam 1.200 öğrenci burs alıyor” diyor. 2005 yılında Doğan Gazetecilik’in başlattığı “Baba Beni Okula Gönder” projesi 300 bine yaklaşan destekçisiyle 50 bine yaklaşan kız çocuğuna burs desteği sağladı. Doğan Gazetecilik yetkilileri, 33 kız öğrenci yurdu ve 12 köy okulunun da proje kapsamında hayata geçirildiğini söylüyor. Yapı Kredi, 10 yıldır Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı iş birliği ile yürüttüğü “Okuyorum Oynuyorum” projesi ile 130 bine yakın çocuğa ulaştı. TeknoSA 2007 yılından itibaren devam eden “Kadın için Teknoloji” projesi kapsamında 61 ilde 15 bini aşkın kadını teknolojik eğitimlerle buluşturdu. İş Bankası’nın “81 İlden 81 Öğrenci” projesi kapsamında 9 yılda Darüşşafaka’da eğitime devam eden öğrenci sayısı 565’e ulaştı.  
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler: sosyal sorumluluk ideal süre kpss

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER