Capital'e abone olun.
YENİ HEDEF GLOBAL İLK 3

Yeni hedef global ilk 3

Şişecam, Mavi, Kordsa, Nef, THY ve diğerleri… Tüm bu şirketlerin ortak özelliği Türkiye’de alanlarında lider olmaları...

Son Güncelleme: 20.04.2017

Özlem Aydın Ayvacı
oaydin@capital.com.tr

SAMSUNG VE APPLE, KENDİ ÜLKELERİ DIŞINA ÇIKARAK büyümüş en başarılı şirket örnekleri. Bunlar tasarım ve yenilikçilikteki avantajlarını kullanarak büyüdü. Türk şirketleri de rekabet avantajlarını ortaya koyarak global pazarlarda daha etkin olmanın yollarını aramalı.” Emory Üniversitesi Goizueta Business School Profesörü Jagdish N. Sheth, bu sözleriyle özellikle kendi pazarında lider olan Türk şirketlerine global hedefler koymanın önemini vurguluyor. İçinde bulunduğumuz dönemde Türk şirketleri için globalleşme yolunda çok büyük fırsatlar olduğunu belirten Sheth, “Türkiye pazarında uluslararası şirketlerle rekabet edebilen, güçlü ve deneyimli şirketlerin artık global hedefler belirlemeleri şart” diyor. THY, tam da Sheth’in işaret ettiği gibi bir şirket. Türkiye’nin en büyük havayolu şirketi olmasının yanı sıra sefer yaptığı 294 nokta ile dünyada 4’üncü sırada yer alıyor. Dış hat yolcu sayısında dünyanın 6’ncı, toplam yolcu sayısında ve faaliyet gelirlerinde ise dünyanın en büyük 9’uncu havayolu şirketi konumunda. 2006 yılından itibaren uçuş ağını geliştirme stratejisini başarıyla sürdüren THY, geçen 10 yılda dünya havacılık sektörünün çok üzerinde bir performans sergiledi. İstanbul’un hub olma potansiyelini gördü ve bu potansiyeli gerçeğe dönüştürdü. Sadece THY değil, Şişecam’dan Mavi’ye, Aksa Akrilik’ten Ziylan’a, Kordsa’dan Sanko’ya pek çok yerli dev, yurt içindeki pazar liderliklerini sınır ötesine taşımaya devam ediyor. Önce bölgesel ardından global liderlikler peşinde koşuyorlar.

YAKIN COĞRAFYA PLANLARI
Türkiye’de pazar lideri olan şirketlerin önemli bir kısmı yurt dışı yatırımlarını önce yakın coğrafyada yapıyor. 2003 yılından beri Türk ilaç sektöründe kutu satışı ve ciro bazında sektör lideri olan Abdi İbrahim, yüzde 13 pazar payı ile dermatoloji ve yüzde 14 pazar payı ile ağrı kesici kategorilerinde son 3 yıldır liderliğini koruyor. Abdi İbrahim CEO’su Süha Taşpolatoğlu, 2020’yi şimdiden tasarladıklarını söylüyor. Taşpolatoğlu, yol haritasını şöyle anlatıyor: “Türkiye’deki liderliği korurken, uluslararası güçlü bir oyuncu olmayı hedefliyoruz. Kazakistan ve Cezayir’de öncelikle ülke genelinde, ardından da bu ülkeleri köprü olarak kullanarak, yakın coğrafyalarda liderlik hedefliyoruz. Bu iki ülkede de ilk 10 şirket içinde yer almak 2020 hedeflerimiz arasında bulunuyor.” Bir diğer şirket AE Arma-Elektropanç, son 15 yıldır teknik müteahhitlik alanında Türkiye’nin lideri. AE Arma-Elektropanç Yönetim Kurulu Üyesi Burak Ç. Kızılhan, Dubai, Abu Dabi, Katar, Lübnan pazarlarındaki şirketleriyle Orta Doğu’da liderler arasında yer aldıklarını söylüyor. Kızılhan, hedeflerini ise şöyle anlatıyor: “Rusya, önemli bir pazar. Bu bölgede de ilk 3 teknik müteahhitlik şirketinden biriyiz. Azerbaycan’da da aranan bir çözüm ortağı haline geldik. Orta Doğu’da ve Rusya’da teknik müteahhitlik alanında liderliğe oynuyoruz. Kuzey Afrika pazarında deneyimli bir şirketle stratejik işbirliği anlaşması imzaladık. Birkaç yılda bu pazarda da faaliyet gösteren önemli oyunculardan biri olmayı hedefliyoruz.”
Otomotivde presli parça ve kalıp üretiminde pazar lideri olan Coşkunöz, Fransa ve Almanya’ya üretim yapıyor. Coşkunöz Holding CEO’su Emin Ataç, Çin, İran, Rusya, Tataristan ve Alabuga’da büyüme planları olduğunu söylüyor.

GLOBAL LİDERLER
Aralarında İsko, Şişecam, Aksa Akrilik, Aksa Jeneratör, Çimsa ve Kordsa’nın da bulunduğu lider şirketler ise dünyada da oldukça iddialı. Hatta bazıları sektöründe dünyanın en büyüğü. Bu şirketlerden biri de Sanko Grubu şirketlerinden İsko. İsko denim kumaşta Türkiye’de ve dünyada liderliğini sürdürüyor. Sanko Holding Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Konukoğlu, “Denim kumaşta dünyanın tek çatı altında en büyük kapasiteye sahip olan tek şirketiz. Yıllardır birlikte çalıştığımız farklı coğrafyalardan pazar liderleri olan ünlü denim markaları ile oluşturduğumuz iş birliği de liderliğimizi pekiştiriyor” diyor. Konukoğlu, İsko’nun 35’i aşkın ticari satış noktasıyla Amerika, Avrupa, Uzak Doğu ve Afrika’da yüksek kaliteli ve inovatif ürün, hızlı üretim sunarak pazardaki liderlik konumunu korumaya devam edeceğini söylüyor. Aksa Akrilik, dünyanın en büyük, Türkiye’nin ise tek akrilik elyaf üreticisi. Dünya akrilik elyaf üretiminin yaklaşık 6’da 1’ini, teknik kullanıma yönelik akrilik elyaf üretiminin ise yarısını gerçekleştiriyor. Global pazarda yüzde 17 paya sahip olan şirket, dünyanın en büyük akrilik elyaf üreticisi olarak sektöründeki konumunu daha da güçlendirmeyi hedefliyor. Türkiye, Avrupa’nın en büyük, dünyanın 5’inci büyük çimento üreticisi konumunda. Çimsa ise dünya beyaz çimento pazarının ilk iki oyuncusundan biri. Çimsa Genel Müdürü Nevra Özhatay, Çimsa’yı hem beyaz çimentoda hem kalsiyum alüminat çimentosunda dünyada tercih edilen lider bir marka haline getirmek istediklerini söylüyor. Özhatay, “Lider olduğumuz pazarlarda konumumuzu güçlendirmek birincil hedefimiz. Diğer pazarlardaki hedefimiz ise Çimsa’yı lider olarak konumlandırabilmek” diyor.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler: global yeni hedef lider

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER