Capital'e abone olun.
YENİ ÜLKE PEŞİNDE!

Yeni ülke peşinde!

Türk şirketleri yurt dışında son 2 yılda 5,2 milyar dolarlık sıfırdan yatırım yaptı...

Son Güncelleme: 28.01.2017

Hande Yavuz
hyavuz@capital.com.tr

TÜRK ŞİRKETLERİ, 2000’Lİ YILLARLA BİRLİKTE SINIR ötesinde satın alma ve marka yatırımlarına başladı. Bölgesel liderlik, global marka ve şirket olma hedefi, işte bu dönemde şirketlerin ajandasında yer buldu. Bugün bu eğilim daha da artmış durumda. Riskleri dağıtma ve portföyü çeşitlendirme isteği, konjonktürün getirdiği fırsatların ve iş dünyasının sınır ötesine yönelik özgüvenin yükselmesi yurt dışı arayışları ve yatırımları pozitif etkiledi. İşte bu tablo, Deloitte Türkiye’nin son verilerine göre Türk şirketlerinin son 2 yılda yurt dışında 5,2 milyar dolarlık sıfırdan yatırım ve 10 milyar dolarlık birleşme ve satın alma işlemi gerçekleştirmesinin de yolunu açtı.
Bugün pek çok büyük grup ve şirket, dünyanın her yerinde fırsatları yakından izliyor.
Godiva, United Biscuits gibi sınır ötesinde yaptığı yatırımlarla global bir strateji izlediğini ortaya koyan Yıldız Holding, yurt dışındaki arayışını sürdürüyor. Grup, önümüzdeki dönemde Pasifik Kıyısı ve Güney Yarımküre’de yeni pazarlara girmeyi hedefliyor. Afrika, Amerika, Çin ve Orta Asya’nın hızlı büyümesiyle öne çıktığını belirten Yıldız Holding yetkilileri, özellikle Çin’in önemli bir pazar olduğunun altını çiziyor. Afrika ve Çin’de organik büyüme fırsatlarını değerlendirdiklerini söylüyorlar.
Türkiye’nin başka büyük grubu Zorlu Holding, dünya devleri arasında yer almak için inorganik büyümeyi istiyor. Patron Ahmet Zorlu, özellikle dayanıklı tüketimde fırsatlarla ilgilendiklerini söylüyor. “Fabrika almak gibi bir niyetimiz yok. Marka satın almaya odaklıyız” diyen Zorlu, Avrupa’daki fırsatları şöyle anlatıyor:
“Avrupa oldukça köklü bir pazar. Geçmişte birçok güçlü marka bu pazardan çıktı. Bu markalar bugün güçlerini yitirse de bilinirlikleri hala yüksek. Avrupa’dan yeni bir marka almak bizi daha da güçlendirecek.”
Sadece Yıldız Holding ve Zorlu Holding değil dünya ölçeğinde büyümek isteyen gruplar yurt dışında yeni pazar arayışını hızlandırdı. Peki hangi ülkelere bakıyorlar? İşte yanıtlar…

GÖZLER AFRİKA’DA
Afrika, pek çok grup ve şirketin göz hapsinde. Bu gruplardan biri Limak… Limak Yatırım Yönetim Kurulu Başkanı Ebru Özdemir, genellikle altyapı projeleriyle yakından ilgilendiklerini belirtiyor. Özdemir, “Sofya Havalimanı’nı ve Afrika’da birkaç havalimanının özelleştirme süreçlerini takip ediyoruz. Özellikle Balkanlar, Orta Doğu ve Afrika’daki yatırımları yakından izliyoruz. Rusya ile yeni dönemde de yeni iş fırsatlarının ortaya çıkacağına inanıyoruz” diyor. Nurol Holding CEO’su Uğur Doğan, henüz keşfedilmemiş ve sınırlı sayıda Türk şirketinin bulunduğu yerler olması dolayısıyla yeni pazarlar olarak Kamerun, Gana, Benin, Kongo, Ruanda gibi Sahra Altı Afrika’yı tercih ettiklerini belirtiyor ve şöyle devam ediyor: “Altyapı projeleri gerçekleştirmek amacıyla faaliyette bulunuyoruz. Savunma sanayi ürünleri satışı açısından bu pazarların gelişme göstereceği kanaatindeyiz.” Çin pazarını çok önemsediklerini belirten Aktaş Holding CEO’su Sami Erol, alternatif pazar olarak da Afrika ile ilgilendiklerini belirtiyor. “Özellikle de Kuzey Afrika’nın en büyük pazarı olan Cezayir, Güney Afrika ve Fas’ın bu anlamda öne çıkan pazarlar olduğunu görüyoruz. Aktaş Holding olarak bu konuda da çeşitli çalışmalar yürütüyoruz” diyor. Sarten Ambalaj, Avrupa’da genişlemenin yanında orta ve uzun vadede Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkelerinde üretime yönelik planlar yapıyor. Tat Gıda da Sahra Altı Afrika ve gelişmekte olan pazarlara girmeye çalışıyor.

HİNDİSTAN DA CAZİP
Liderlerin sıklıkla telaffuz ettiği ülkelerden bir diğeri de Hindistan. Bu liderlerden biri de Eroğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin Eroğlu. Eroğlu Holding, Colin’s’in Avrupa operasyonunu gerçekleştirmek üzere başta İngiltere ve İskandinav ülkelerinde faaliyete geçmeyi planlıyor. Afrika ve Uzakdoğu ülkelerini de cazip pazarlar olarak gördüklerini belirten Eroğlu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin Eroğlu, “Özellikle yatırımlarımızı Hindistan ve Çin’de yoğunlaştırmayı hedefliyoruz” diyor. Arbel Grubu, Rusya ve Hindistan’a giriş hazırlığı yapıyor. Rusya’da tarım ürünleri için çok geniş ve kullanılmayan topraklar olduğunu belirten Arbel Grup CEO’su Hüseyin Arslan, dünya bakliyat üretiminin büyük bölümünün ileriki yıllarda Rusya’ya kayacağını, o nedenle Rusya’da üretim kararı aldıklarını söylüyor.
Hindistan da gıda sektörü için en önemli pazarlardan biri. Arslan, dünya gıda üretiminde yüzde 25’lik payıyla lider ülke olan Hindistan’da yeni yatırım yapma olanaklarını araştırdıklarını açıklıyor. Aksa Jeneratör CEO’su Alper Peker, Hindistan’ın günden güne potansiyelini gerçekleştiren ve hızla büyüyen bir pazar olduğuna dikkat çekiyor. “Bu noktada Hindistan ile ilgili tüm pazar fırsatlarına duyarlılığımız yüksek ve çeşitli yatırımlarla ilgili araştırmalarımız sürüyor” diyor.  
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler: yatırım yeni ülke türk şirketler

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER