Capital'e abone olun.
YENİ YIL PLANLARI

Yeni yıl planları

Capital’in araştırdığı 50 sektörde 2017’de büyüme hedefleyenler çoğunlukta...

Son Güncelleme: 09.02.2017

Özlem Aydın Ayvacı
oaydin@capital.com.tr

2016 yılı hemen hemen her sektörü ilgilendirecek konjonktürel etkiler, regülasyonlar ve dalgalanmalarla geçti. Bu makro ve mikro etkenlerin her biri ise sektör büyümelerine ve projeksiyonlarına farklı yansıdı. Örneğin 2016, beyaz eşya, küçük ev aletleri, cep telefonu, TV, PC, tablet gibi pek çok kategoriyi içinde barındıran dayanıklı tüketim ürünleri sektörü için oldukça farklı bir yıldı. Bazı kategorilerde önemli büyümeler bazılarındaysa kayıplar yaşandı. GfK Türkiye Perakende Paneli’ne göre cep telefonu ve akıllı telefon sektörü yılı 19,2 milyar TL büyüklükle kapayacak ve yüzde 17 büyümeye ulaşacak. Sektör 2017’de de en az yüzde 10 büyüme hedefliyor. Öte yandan bilgisayar ve tablet pazarında özellikle tablette ciddi küçülme yaşandı. 2016’da yüzde 14 küçülen pazarın 2017’de de yüzde 8-10 bandında daralacağı tahmin ediliyor. GfK Tüketici Ürünleri Genel Müdürü Mete Uslukılınç, “2016 yılında değişen rekabet yapısı, pazar dinamikleri, son aylardaki fiyat indirim kampanyaları, politik gelişmeler, ek vergiler, kredi kartında taksitin geri gelmemesi gibi birçok neden akıllı telefon pazarını etkiledi. Pazar, temmuzdan bu yana ilk defa yavaşladı. 2017’de TL ciro bazında büyüme bekliyoruz fakat bu biraz daha yavaşlayan bir büyüme olacak” diyor. Sadece dayanıklı tüketimde değil ilaçtan mobilyaya, inşaattan turizme, çelikten boyaya onlarca sektörde 2016 yılı zor geçti. Yine de sektörlerin çoğu önümüzdeki döneme ilişkin umutlu projeksiyonlar yapmayı sürdürüyor.

EN KÖTÜYÜ GÖRDÜLER
Turizm sektörü 2016 yılını 20 milyar dolar gelirle kapatacak. Limak International Hotels&Resorts CEO’su Kaan Kavaloğlu, bunun yüzde 32’lik bir küçülme anlamına geldiğini söylüyor. 2016’da en kötüyü gören sektörde Kavaloğlu, 2017’de en fazla yüzde 15 büyüme beklendiğine dikkat çekiyor. Kavaloğlu, büyüme beklentisini ise şöyle açıklıyor: “Rusya ile yaşanan uçak düşürme krizi yeni dönemde yaşanan yumuşama ve politik yakınlaşmanın etkisiyle 2017 yılında 2 milyonun üzerinde Rus turist ülkemize gelecek. Buna karşılık Batı Avrupa’dan gelen turist sayısında yüzde 10’luk bir daralma olacak.” Kavaloğlu, Limak International Hotels&Resorts olarak 2016’da yüzde 20’lik bir küçülme yaşadıklarını da belirtiyor. Sektöre göre daha az bir daralma yaşamalarının nedenini ve hedeflerini şöyle açıklıyor: “Özellikle Batı Avrupa, iç pazar ve Ukrayna pazarlarındaki pazarlama faaliyetlerimiz sonucu bu başarıyı elde ettik. 2017 yılı için biz de sektör gibi en az yüzde 10’luk bir büyüme hedefliyoruz. Büyümeyi Rusya pazarından alacağımız yeni potansiyel müşterilerimizle gerçekleştireceğiz.” Sektörün en önemli tur operatörlerinden Jolly Tour, 2016’da yüzde 23 büyümeyi başardı. 2017’de yüzde 30- 32 büyüyerek 1 milyon kişiyi tatile çıkaracaklarını söyleyen Jolly Tour Yönetim Kurulu Başkanı Mete Vardar, sezonun daraldığı, bazı otel gruplarının sadece birkaç otellerini açmakla yetindikleri 2016’da turizm sektörünün önemli oranda küçüldüğünü söylüyor. Vardar, 2017’de sadece Türkiye’de değil, dünyada da yaşanan güvenlik sorunun giderilmesiyle sektörün daha iyi günler yaşayıp yaralarını sarabileceğini belirtiyor. Vardar, şöyle devam ediyor: “Türkiye’de tatil deneyimi yaşayan turistler 2016’da Yunanistan ve İspanya’ya yönelince hizmet kalitesinde düşük bir tabloyla karşılaştılar. Euro ve doların TL karşısındaki değer artışı da Alman, Hollandalı, İngiliz ve daha pek çok Avrupalı turistin yanı sıra ABD’li turistin de Türkiye’yi tercih etmelerinde önemli bir etken olacaktır.”

MEVCUDU KORUMA ARAYIŞI
2016’da küçülen ya da büyümeyen sektörlere bakıldığında 2017’ye pek çoğunun mevcudu koruma ve küçülmeme hedefiyle girdikleri görülüyor. Otomotiv bu sektörlerden biri. Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök, sektörün 2015’i rekor bir seviyede bitirdikten sonra 2016 yılının Temmuz ayında yüzde 30 kayıp yaşadığını belirtiyor. Tüm yaşananlara rağmen 2016 ilk 10 ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre sadece yüzde 1 geride kaldıklarını belirtiyor. Özkök, “2016 yılını geçen yılla aynı seviyede kapatacağımızı öngörüyorum” diyor. Özkök, 2017’de bir yandan ÖTV artışı diğer yandan kurlardaki volatilite nedeniyle toplam pazarın yüzde 10 daralabileceğini söylüyor. Nissan’ın planlarını ise şöyle anlatıyor: “2016’da satış hacmimizi yüzde 10 artırmayı planlıyoruz. 2017’de ancak mevcudu koruruz.” Deri sektörünün en önemli isimlerinden Orjin Group CEO’su Lemi Tolunay, deri ve deri ürünleri sektörü için 2016 yılının birbirini takip eden üçüncü yılda da daralma ve küçülme ile devam ettiğini söylüyor. 2016 sonunda yaklaşık 2 milyar dolar büyüklüğe sahip olacak sektörün ihracatta yaklaşık yüzde 6 daralacağını belirtiyor. Tolunay, şöyle devam ediyor: “2017 yılının 2016’ya göre pazarlama ve satış anlamında daha da kötü bir yıl olacağını düşünüyorum. Başta Rusya olmak üzere BDT ülkelerindeki ekonomik sıkıntılar, rublenin devalüe olması, Çin’in üretim sektöründen geri çekilmesi sonucu tüketimin sert frenlenmesi, komşularımız Suriye ve Irak ile yaşanan sorunlar ve terör olayları ülkemize gelen turist sayısını şiddetle geriye çekti. Gelen turistlerin ise harcama yapmaması sektörü zorladı. 2017 yılı için büyüme değil, olduğumuz yeri koruyabilme hedefi koyduk. Şirketimiz için de 2017 yılında olduğumuz yeri koruyabilirsek, gerçek dışı sanal bir büyümeden söz edilebilir.”  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler: en beğenilen şirketler analiz yeni yıl planları

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER