Capital'e abone olun.
YÜKSEK HIZ PEŞİNDE

Yüksek hız peşinde

Stok yönetimi her dönem şirketler için kritik konulardan biri...

Son Güncelleme: 18.04.2017

Özlem Aydın Ayvacı
oaydin@capital.com.tr

Stok yönetimi her dönem şirketler için kritik konulardan biri… Ancak ekonominin yavaşladığı, risklerin arttığı dönemlerde daha da öne çıkıyor. Perakendeden otomotive, mobilyadan üretime çok çeşitli sektörlerin 2017 gündeminde yine “hızlı devir” ve “stok tutma süresini” aşağıya çekme var. Bazı şirketler hızlanmayı, bazıları süreleri ideale çekmeyi hedefliyor. Bir bölümünün ajandasında ise rakiplerinden daha iyi olmak var. Zaten iyi olanlar ise “daha iyi” olmanın peşinde…

Cisco, tedarik zincirinde yer alan birimlerin menfaatleriyle şirket menfaatlerini ortak noktada buluşturamadı. Bu da tedarikçilerle iş birliğini düşük düzeye indirdi ve 2011 yılında 2,25 milyar dolar değerinde stoklarını yeniden değerlemek zorunda kaldı. Pazarda talebin düştüğünden haberdar olmayan tedarikçiler, hammadde üretimine aynı hızda devam edince hammaddede atıl stok oluştu. Cisco’ya çok pahalıya mal olan bu başarısızlık öyküsüne, Türk şirketlerine örnek olması amacıyla, “10 Başlıkta Perakendecilikte Yurtdışı Açılımı” raporunda yer verildi.
Stok yönetimi, bilançonun en önemli kalemlerinden ve şirket başarısına doğrudan katkısı olan bir sorumluluk alanı. Ekonomik yavaşlama ve belirsizliklerin olduğu dönemlerde stok yönetimine önem verilip verilmemesi şirketlerin kaderini belirleyen bir unsur olarak öne çıkıyor. Bu nedenle de şirketler, normal seyirden çıkılan dönemlerde stok yönetimine özel önem gösteriyor. Bu konuyu oldukça hassas yöneten şirketlerden biri olan Kastamonu Entegre’nin genel müdürü Haluk Yıldız, 2014 yılı stok tutma sürelerinin 40 günken, 2016 sonunda bunu 32 güne düşürdüklerini belirtiyor. Buradaki en kritik sürecin talebi doğru tahmin edebilmek olduğunu söyleyen Yıldız, “Üretimin, talebe göre planlanmasının öneminin farkındayız” diyor. Sadece Kastamonu Entegre değil 2017’de stok yönetimi çok sayıda CEO ve iş insanının ajandasına ilk 3 madde arasında girdi. Bazıları stratejilerini gözden geçirdi, bazıları ise stok yönetimini “yakından takip edilecek” konular kapsamına aldı.

İDEALİ KORUMA PLANI
Aslında içinde bulunduğumuz dönemde çok sayıda şirket, stokta ideal oranı ya yakalamış ya da yaklaşmış durumda… Bizim yaptığımız araştırmanın sonucu da bu tabloyu doğruluyor. Mediamarkt Satın Almadan Sorumlu CPO’su Faruk Kocabaş da bu noktaya dikkat çekiyor ve “2017 yılı için stok devir hızında bir iyileşme hedefimiz yok. Yine 8 haftalar süresinde operasyonlarımızı sürdürmeyi amaçlıyoruz” diyor. Türkiye’nin önde gelen perakendecilerinden biri olan Mediamarkt, 2016’da, bir yıl önceye göre stok devir hızında 4 günlük bir iyileşme kaydetti. Faruk Kocabaş, “Bu gelişimi ciro olarak yüzde 20’nin üzerinde büyüme gerçekleştirdiğimiz bir yıl içinde elde etmemiz, aslında başarının değerini 2 katına çıkarıyor” diye konuşuyor. Kocabaş, 2017’de yine yüzde 20’nin üzerinde büyürken, öncelikle stok devir hızına dikkat edeceklerinin altını çiziyor. D&R, stok devir hız ve stok tutma sürelerinde ideal süreye ulaşan şirketlerden bir diğeri. D&R CFO’su Nurullah Aydın, portföylerinin büyük kısmını oluşturan kültür kitapları kategorisinde son 3-4 yıldır 90-100 gün stok süresiyle ilerlediklerini belirtiyor. 2017’de de bu süreyi korumayı hedeflediklerini söyleyen Aydın, kitapta mağazalarda 90-100 günlük stok sürelerinin aşağı düşmesinin tehlikeli olduğunu söylüyor. Aydın’ın dikkat çektiği konu “yok satma” riski. Aydın şöyle açıklıyor: “Stok süremiz 70-80 gün aralığına düşerse, çeşit bulunduramama ihtimali var. Bu da yok satmaya başlama riski demek.” D&R’da ikinci büyük kategori taşınabilir elektronik ürünler, oyun konsolları, elektronik aksesuar kategorisi. Aydın, bu kategoride ise ürün yenilenme hızı nedeniyle stok süresinin 60 gün olduğunu ve 2017’de de hedeflerinin bu süreyi korumak olduğunu belirtiyor.  
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler: yönetim stok yönetimi yüksek hız

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER