Capital'e abone olun.
ZOR YARIŞ

Zor yarış

“Türkiye’nin En Beğenilen Şirketleri” araştırmasının 16’ncısında dikkat çekici değişimler var...

Son Güncelleme: 31.01.2017

Özlem Aydın Ayvacı
oaydin@capital.com.tr

“Türkiye’nin En Beğenilen Şirketleri” araştırmasının 16’ncısında dikkat çekici değişimler var. 2013, 2015 yıllarının lideri Koç Holding, liderlik koltuğuna iyice yerleşti. Geçen yılın üçüncüsü Arçelik, 2016’da ikincilik koltuğuna oturdu. Üçüncü sırada ise bir basamak yükselen Unilever var. ZENNA tarafından gerçekleştirilen araştırmada ilk 20’ye giren 18 şirketin yerleri değişirken geçen yıl listede yer bulamayan Migros, Vestel, Boyner Grup ve Doğuş Grubu, bu yılın en beğenilenler ligine girdi. Ana sponsoru Spring Professional, co-sponsoru T-Systems olan araştırmaya, 500’den fazla şirketten 1.584 yönetici katıldı.

TÜRKİYE’NİN EN BEĞENİLEN ŞİRKETLERİ” ARAŞTIRMASI BU YIL 16’ncı kez yapıldı. Türkiye’nin en itibarlı araştırmalarından biri olan “Türkiye’nin En Beğenilen Şirketleri” araştırmasında, bu yıl da lider Koç Holding oldu. Geçen yılın üçüncüsü Arçelik, Turkcell’i yerinden ederek ikinciliğe yerleşti. Üçüncülüğü ise yine bir basamak yukarı çıkan Unilever Türkiye elde etti. Yani zirvede lider belli ama ikincilik ve üçüncülükte yoğun mücadele yaşanıyor. Yoğun rekabet ilk 20’de de kendini hissettiriyor. 2016’da en beğenilen ilk 20 şirketin 18’inin yeri değişti. En dikkat çeken sonuç ise yıllardır listede ya birinci ya ikinci en beğenilen şirket olan Turkcell’in 6’ncılığa gerilemesi oldu. Bir diğer dikkat çekici sonuç ise kendilerine ilk sıralarda yer bulan şirketlerin bir bölümünün kayda değer şekilde düşüşü ve yıllardır daha alt sıralarda yer alan bazı şirketlerin ise hızlı yükselişi oldu. Örneğin Sabancı Holding 3 basamak yükselirken geçen yıl listede yer almayan Vestel, Doğuş Grubu, Migros ve Boyner Grup 2016 sıralamasında ilk 20’de yerini aldı. Turkcell 4, P&G 1, Eczacıbaşı Topluluğu, Borusan Holding ve Ülker ise 2 basamak geriledi.

KURUMSAL YÖNETİMİN YÜKSELİŞİ Saha çalışması Ağustos-Ekim 2016 tarihleri arasında online anket tekniği kullanılarak gerçekleştirilen araştırmaya, 500’ün üzerindeki şirketten 1.584 yönetici katıldı. Türkiye’nin en beğenilen şirketleri, görüşülen tüm iş dünyası temsilcilerinin görüşleri üzerinden hesaplanırken sektörlerin en beğenilen şirketleri sadece ilgili sektörün temsilcilerinin yanıtlarıyla belirlendi. Ankete katılan yöneticilerden hem Türkiye’nin hem kendi sektörünün en beğenilen şirketini belirtmeleri ve “kendi şirketi dışında” yanıt vermeleri istendi. Araştırma sonucunda iş süreçlerini ve şirketlerin sürdürülebilirliğini etkileyen 19 kriter bazında da ilk 10 şirket sıralandı. Bu yılın çarpıcı bir diğer değişimi ise kurumsal yönetim ilkesinin diğer ilkelerden net bir şekilde ayrışması oldu. ZENNA Araştırma ve Danışmanlık Genel Müdürü Nuran Aksu, bir şirketin beğenilmesini en fazla etkileyen “Şirketlerin kurumsal yönetim ilkelerine göre yönetilmesi” gerektiğini ifade eden politikanın, geçen yıla göre 10 puanlık artış gösterdiğine dikkat çekiyor ve şöyle devam ediyor:“Bu kriter, diğer performans alanlarından ciddi oranda ayrıştı. Diğer taraftan her ne kadar beğenilen şirket olmayı etkileyen 5’inci önemli performans ‘ürün/hizmet kalitesi’ olsa da geçen yıla göre 4 puanlık değer kaybetmesi de ilgi çekici sonuçlar arasında. Bu durum önümüzdeki dönem değişimin ne yönde olacağını ya da olması gerektiğinin ipuçlarını da veriyor.”

ALGI FARKI ÖNEMLİ
Araştırmadan çıkan bir başka önemli konu ise CEO/Yönetim kurulu başkanı seviyesiyle diğer yöneticiler arasındaki çalışanlara sunulan haklar konusundaki farklı bakış açısı. CEO/Yönetim kurulu başkanı için bu konunun önemi neredeyse yok. İdeal şirket kriterleri arasında en önemli ikinci kriter seçilen çalışan memnuniyeti, CEO ve yönetim kurulu başkanı seviyesinde yüzde 20 önemliyken orta düzey yöneticiler nezdinde yüzde 35 önemli. Yine “çalışanına sunduğu sosyal imkanlar, haklar ve ücret politikası” tepe yönetime göre yüzde 4 önemliyken orta düzey yöneticilere göre yüzde 26 önemli. ZENNA Araştırma ve Danışmanlık Genel Müdürü Nuran Aksu, bu büyük algı farkını şöyle analiz ediyor: “Bu aslında şirketlerin hem ciddi performans hem zaman hem de para harcadıkları insan kaynakları politikalarında neden başarısız olduklarını da gösteriyor. Çalışanına sunduğu sosyal imkanlar, haklar ve ücret politikası performans alanına yönelik ortaya çıkan çok ciddi algı farkının şirketlere yaratacağı riskler önemli.”  
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler: en beğenilen şirketler 16. yarış lider

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER