Capital'e abone olun.
ZOR YIL REÇETELERİ

Zor yıl reçeteleri

Artık herkes hem fikir; 2017 zor bir yıl olacak. Ancak bu tabloda bile sağlıklı bir şekilde yola devam etmek mümkün...

Son Güncelleme: 12.04.2017

Nilüfer Gözütok Ünal
ngozutok@capital.com.tr

Dünya genelinde ekonomik ve siyasi öngörülebilirliğin azaldığı, değişmez denen dengelerin alt üst olduğu bir dönemden geçiyoruz. 2017’de büyümenin dünya genelinde ve Türkiye özelinde daha zor olacağı tahmin ediliyor. Bu zor yılda yönetim uzmanı Hazım Ellialtı, büyük işlerini kısa vadeli geri dönüş sağlayacak, küçük işlerini ise 3-5 yıllık vadede zıplatacak şekilde şirketlerin kaynaklarını ayırmalarını doğru buluyor. Kapasite artışı ve ciddi inovasyon haricinde yatırım için pek doğru bir dönem olmadığının altını çizen Ellialtı, nakit akışı ve özellikle tahsilatın da yakın dönemde en çok dikkat edilmesi gereken konular olduğunu düşünüyor. “Ben şu anda danışmanlık yaptığım şirketlere rüştünü ispatlamış ürünlere çok daha büyük destek verilmesini öneriyorum. Yetkinliği az, maliyeti yüksek kişilerin bilgi ve becerisi yüksek çalışanlarla değiştirilmesi için yine bir fırsat dönemi olduğunu söyleyebiliriz” diyor. Ellialtı’ya göre bu kritik yılda sağlıklı olmak isteyenler, hızlı hareket edecek ve her kuruşun hesabını soracak bir reçete uygulamalı. Çeşitli sektörlerden 37 şirkete zor yılda sağlıklı kalma formüllerini sorduk. Ortaya 2017’ye yönelik 13 maddelik sağlıklı şirket reçetesi çıktı…

1 VAZGEÇME DÖNEMİ
Söz konusu sağlıklı olmak olunca fazlalıklardan kurtulmak liste başında yer alıyor. Ekol Lojistik, son yıllardaki hızlı büyümenin beraberinde getirdiği bazı verimsiz noktaları tespit edip hızla iyileştirmeye çalışıyor. Ekol Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Musul, “Yeterince değer yaratmayan alanlar ve kontratlar da dahil olmak üzere rekabet gücümüzü azaltacak her şeyden sakınacak bir yaklaşım içindeyiz” diyor. Gürallar Yönetim Kurulu Başkan Vekili Esin Güral Argat, iş modellerini, yatırımlarını ve tüm iş süreçlerini daha da iyileştirmek adına sürekli gözden geçirdiklerini belirtiyor. Attıkları her adımda verimliliğe bakacaklarını açıklayan Argat, kârsız işlerde kalmayacaklarını söylüyor. Bu yıl verimlilik ve kârlılık odaklı hareket ettiklerinin altını çizen Penti Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, “Bu dönem maliyetleri artıran kalemlerin belirlenmesi ve buralarda tasarrufa gidilmesi önem kazanacak” diye konuşuyor. Morhipo Genel Müdürü Şule Kuban, verimliliği artırmak için bazı içeriklerden vazgeçeceklerini dile getiriyor. Bu noktada neler yapacaklarını ise şöyle anlatıyor: “Örneğin tıklanmayan fotoğraflar gibi içerikleri kaldıracağız. Depo verimliliğinde parça başı maliyeti düşürmeye yönelik çalışmalarımız olacak. Tedarikçi verimliliğinde ise söz verme tarihine uymayan, kâr getirmeyen tedarikçilerle yollarımızı ayıracağız.”

2 MALİYETLER DÜŞÜYOR
Fit kalmanın en önemli formüllerinden biri, maliyetleri düşürmek. Ode Yalıtım Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan, içinde bulunduğumuz dönemde özellikle maliyetlere odaklandıklarını söylüyor. “Önceliğimiz maliyetleri azaltmak ve eş zamanlı olarak operasyonel verimliliği optimize etmek. Bunun için verimsiz olduğumuz süreçleri yeniden inşa edip daha verimli hale getirmeye çalışıyoruz” diyor. Polonez de değişken maliyetlerin üzerine giderek buradaki giderlerini verimlilik artışını sağlayarak geri çekmek niyetinde. Bunun için de üretimde otomasyona ağırlık vereceklerini belirten Polonez Genel Müdürü Andaç Günsoy, bu kapsamda 2017’nin ilk 6 ayında teknoloji yatırımı yapacaklarını anlatıyor. Diğer yapılacaklar listesini de şöyle açıklıyor: “Sağlıklı kalmak için 2017’deki en önemli prensibimiz verimliliği artırmak. Sadece ciro üretmek amacıyla kârsız çalışmaktan kaçınacağız. Otomasyona giderek kapasiteyi artıracağız. İstihdamı optimum hale getireceğiz. Daha düşük stokla daha yüksek satışı sağlamak, kısaca stok devir hızını artırmak istiyoruz.” Tamek maliyetleri düşürmek için enerji tasarrufu gerçekleştiriyor. Geçtiğimiz yıl sadece iyileştirme projeleriyle 4,5 milyon TL’ye yakın tasarruf yaptıklarını ifade eden Tamek Genel Müdürü Burak Başeğmezler, bu yıl da gerek üretim hatlarında gerek iş gücü gereksiniminde gerçekleştirilecek iyileştirmeler ve enerji tasarrufuyla bu rakama ulaşmayı öngörüyor.

3 GÜNLÜK TAKİP
Şirketler gelişmeler karşısında hızlı aksiyon almak için yönetim süreçlerini de gözden geçiriyor. Uzun vadeli planlar yerine kısa vadeli planlarla hareket etmeyi tercih ediyor, kendilerine koydukları hedefleri günlük olarak takip ediyorlar… Bugün uzun vadeli değil orta vadeli planların bile çok çabuk boşa çıktığı bir dönem yaşadığımızı söyleyen Pupa Bilişim Hizmetleri Metin Ölken, “Yolumuza 6 aylık dönemlerle plan yaparak devam ediyoruz” diyor. Bu yıl sağlıklı olmak için hedeflerini de şöyle anlatıyor: “Hedefimiz kârlılığın ötesinde elimizdeki kaynakları doğru kullanmak. Tasarruf tedbirlerini uygulayarak ama cesaretli adımlar atarak çalışacağız.” Schott Genel Müdürü Hakan Gerdan, şirketin bütünlüğünü korumak için değişim yönetimi sistemini aktif olarak kullandıklarını belirtiyor. Bu sistemin dış ve iç çevreleri devamlı kontrol edip gelen sinyalleri değerlendirdiğini ifade eden Gerdan, “Bu değişiklikleri sürekli olarak yakından takip edip gerekli öngörüleri yapıp proaktif hamleler yapıyoruz” diyor. Gedik Yatırım Yönetim Kurulu Başkanı Erhan Topaç, faaliyet alanlarının sonuçlarını hedeflerine göre günlük olarak izlediklerini ve kısa sürede verimsiz alanları görüp iyileştirme imkanına sahip olduklarını anlatıyor. Topaç, “Bölümlerimizde yöneticilerin performans tablolarını şeffaf bir şekilde izleyerek aksiyon almalarını kolaylaştırdık” diye konuşuyor. Birçok şirket de bu yıl çalışana yatırım yaparak daha sağlıklı olmaya çalışıyor. Penta Teknoloji de bu bir şirketlerden... Penta Teknoloji Genel Müdürü Mürsel Özçelik, 2017’nin ekibin uzmanlık alanlarında daha yetkin olmalarını sağlayacak eğitimlerle destekleneceği bir yıl olacağını söylüyor.  
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler: zor yıl reçete strateji

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER