Capital'e abone olun.
ZORLANMA SİNYALLERİ!

Zorlanma sinyalleri!

Organize perakende sektörü 2015 sonunda 217 milyar TL büyüklüğe ulaştı ve perakendeden aldığı payı yüzde 33’e yükseltti.

Son Güncelleme: 12.01.2017

KİRALAR YÜKSEK
Kategori Mağazacıları Derneği (KMD) Başkanı Alp Önder Özpamukçu, “Önceden kiralayacak mağaza bulamadığımız Bağdat Caddesi, dükkanların boşaldığı bir bölge haline geldi. Buna rağmen yüksek kira talepleri devam ediyor” diyor. 

KAMPANYALAR
Capital’in araştırmasına göre son 1 yılda 17 perakendeci toplam 138 mağaza kapattı.

TEK HANE
Eva Gayrimenkul Değerlendirme’den Şeyma Şehirli’nin analizine göre son 6 yıldır ortalama yüzde 30 büyüyen perakende sektörü ilk kez 2016’da yüzde 9,5 oranıyla tek haneli büyüme rakamını görecek.

PAZARLIK GÜCÜ
Derimod Yönetim Kurulu Üyesi Murat Zaim, "Önümüzdeki 1-2 yıllık dönemde pazarlık gücü perakendecilerin lehine değişebilir" diyor.

YENİLENMELER

Gıda Perakendecileri Derneği (GPD) Başkanı Nihat Özdemir, perakendecilerin karlarını korumak amacıyla aldıkları önlemler arasında format değişikliği ve yenilemelerin de olduğunu belirtiyor.


Büyüklüğü 217 milyar TL’ye ulaşan organize perakende sektörü zor günlerden geçiyor. Son yıllarda her yıl ülke büyümesinin 2,5 katı büyüme gerçekleştiren sektör büyümesini sürdürse de rekabet baskısıyla kâr marjında kayıplar yaşıyordu. Verimliliğe odaklanan sektör kârlı büyümenin yollarını ararken konjonktürel gelişmeler işleri daha da zorlaştırdı. Yaşanan 2 seçim süreci sonrasında terörün şiddeti arttı. Üzerine Türkiye-Rusya krizi eklendi. Gerilim 2016’ya sıçradı. İstanbul ve Ankara’da patlayan bombalar doğrudan turizmi ve alışverişi etkiledi. Bölgedeki savaş riskiyle tüketici güveni düşük seyrini sürdürürken, dövizde dalgalanma devam etti. Tüm bu yaşananların üzerine darbe girişimi ve OHAL eklendi. İş dünyası darbe girişiminin püskürtülmesinin verdiği rahatlamayı yaşarken dövizdeki dalgalanma ve tüketici güvenindeki hareketliliğin işlere nasıl yansıyacağını düşünüyor. Öte yandan Global Blue’nun açıkladığı Tax Free alışverişleri konjonktürün özellikle yabancıların alışverişlerini nasıl etkilediğini göstermesi açısından değerli. Global Blue Türkiye Genel Müdürü Selim Seyhun, 2016’nın ikinci çeyreğindeki ciddi küçülmeye dikkat çekiyor ve “Bu trend devam ederse 2013 rakamlarına döneceğiz. İlk 6 ayda tax free alışverişleri yüzde 5 küçüldü. Ancak nisan, mayıs ve haziran ayları yılın başındaki büyümeyi iyice aşağı çekiyor. Terör olayları Ortadoğulu ziyaretçilerimizi de etkiledi. İlk 6 ayda Ruslar’ın harcamaları yüzde 72 düştü” diye anlatıyor. Sektörün önemli isimlerinden Kategori Mağazacıları Derneği (KMD) Başkanı Alp Önder Özpamukçu ise organize perakendede içeride yaşananları şöyle özetliyor: “AVM’lerde ziyaretçi sayısında ve buna bağlı olarak harcamalarda düşüş var. Kiraların dövize endeksli olması, maliyetleri satış artışlarının çok üzerinde artırdı. Perakendeciler mağaza kapatmak zorunda kalıyor. Önceden kiralayacak mağaza bulamadığımız Bağdat Caddesi, peş peşe dükkanların boşaldığı bir bölge haline geldi. Buna rağmen yüksek kira talepleri devam ediyor.”

TEK HANEYE DÖNÜŞ
Organize perakendenin cirosunun neredeyse yarısı AVM’lerde gerçekleştiriliyor. Alışveriş merkezlerinin organize perakendeden aldığı ciro payı her yıl bir önceki yıla göre büyüyor. 2015 yılında 96,7 milyar TL olan AVM sektörü ciro rakamlarının 2016 yılı sonunda 105,9 milyar TL’ye ulaşması bekleniyor. 2016 Mart sonunda Türkiye genelinde faaliyet gösteren 369 AVM’nin toplam kiralanabilir alanı ise 10 milyon 909 bin 365 metrekareye ulaştı. AVM’lerde büyüme devam etse de pek çok sorun su yüzüne çıktı. Eva Gayrimenkul Değerlendirme’den Şeyma Şehirli’nin analizine göre son 6 yıldır ortalama yüzde 30 büyüyen sektör ilk kez 2016’da yüzde 9,5 oranıyla tek haneli büyüme rakamını görecek. Hem AVM hem cadde mağazacılığında pek çok lokasyonda kiraların ve genel giderlerin dövize endeksli olması organize perakende sektörünün gündemindeki en önemli sorun. Pek çok perakendecinin AVM’lere çıkış için dilekçe vermeyi konuştuğu bir döneme girildi. Orka Group Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, AVM’lerden çıkışlar hakkında şöyle konuşuyor: “Uzlaşmacı yaklaşım gösteren AVM yönetimleri de var. Bu yönetimlerle uyumlu bir ilişkimiz mevcut. Bunun dışında yurtdışı fonların sahip olduğu ve yabancıların yönetiminde olan, yönetim konusunda muhatap bulamadığımız ve karar süreçlerinde yavaş AVM yönetimleri de mevcut. Bu tarz inisiyatif almayan ve karar süreçlerini oyalayan yönetim tarzını benimseyen AVM’ler sektördeki en büyük sıkıntılardan bir tanesi.”  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

  • Etiketler: perakende büyüme kapanma mağaza avm

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER