Capital'e abone olun.
ARTIŞSIZ DÖNEM Mİ?

Artışsız dönem mi?

Yeni normalde fiyat artış ritmi hızla geriliyor.

Son Güncelleme: 01.01.2013

10 yıl önce şirketler, yılda 2 defadan fazla fiyatlarını artırıyordu. Bugün ortalama yılda 1 kez zam yapılabiliyor. Birçok sektörde ise neredeyse hiç artış yaşanmıyor. Özetle fiyat artış ritmi, 10 yılda hızlı düştü. Bunda düşük enflasyon ve yoğun rekabet etkili oluyor. Öyle ki hammadde maliyetleri artsa bile şirketler, verimlilik ve tasarrufla artıştan kaçınıyor. Peki bu tempo sürer mi? Şirketler cephesinden gelen bilgiler, bu düşük ritmin korunacağı yönünde. Pek çok şirketin 2013 ajandasında zam yok. Olanlar ise yüzde 10’u geçmeyecek. Tesco Kipa’nın yeni CEO’su Jeff Adams’ın ilk icraatlarından biri, raflarında bulunan bine yakın üründe fiyatları geri almak oldu. Kasım ayı başında start alan bu uygulamayla süpermarket zinciri, ortalama yüzde 15 oranında indirim yaparak müşterileri için enflasyonun olumsuz etkilerini hafifletmeye çalıştı. Gerçekten de 2012, pek çok şirket için hem zam oranlarını aşağı çektiği hem fiyat artırma sıklıklarını düşürdüğü bir yıl oldu. Bu eğilim, hazır giyimden beyaz eşyaya mobilyadan hızlı tüketim ürünlerine kadar tüketiciye dokunan her alanda dikkat çekici boyuta geldi. P&G Türkiye CEO’su Saffet Karpat, “Türkiye’deki fiyat artışlarının ritmi çok azaldı. Hızlı tüketim sektörüne baktığınızda, bazı kategoriler yılda 1 kere fiyat artışı yaparken bazıları hiç yapmıyor. Biz de eskisine oranla çok daha az kez fiyat artışı yapıyoruz” diyor. Orka Group Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçı-oğlu da Karpat’la aynı fikri paylaşıyor. 2012’de tüm yıl boyunca fiyat artışı yapmadıklarının altını çizen Orakçıoğlu, “Çetin rekabet söz konusu olunca rakamlarda ister istemez artışa gidemeyebiliyorsunuz. Pazar payınızı artırmak ya da korumak için ucuz değil akılcı fiyatlarla çıkmanız gerekiyor. Artık kalite-ürün-fiyat dengesini korumak son derece önem kazanıyor” şeklinde konuşuyor. Türkiye’de fiyat artışlarındaki bu ritmin, ABD’de olduğu gibi yılda 1’e düşmesinin mümkün olup olmadığı ise bir tartışma konusu.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
FİYAT ARTIŞI AZALDI

Bundan 10 yıl önce şirketler, yılda en az 2-3 kez ürün fiyatlarında artış yapardı. Bugün bu rakam, bazı sektörlerde 0-1 arasında seyrediyor. Yani neredeyse bütün sektörlerde, fiyatların artış ritmi sıfıra yaklaştı. Bunun en güzel örneğini gıda sektöründe görülüyor. Papağan Kuruyemiş Genel Müdürü Rüstem Karakaya, 10 yıl öncesinde kuruyemiş sektöründe her 2-3 ayda bir fiyat artışı yapıldığını hatırlatıyor. Bu yıl ise şirket, farklı ürünlerde birer kez fiyat artışı uygulamış. Organik ürünler pazarının öncü isimlerinden City Farm’ın yönetim kurulu başkanı Ayhan Sümerli de yılda en az 2-3 kez fiyat artışları gerçekleştirdikleri 2000’lerin başından bu yıl hiç fiyat artışı yapmadıkları bir döneme geldiklerini aktarıyor. İsviçreli sıhhi tesisat şirketi Geberit’in Türkiye Müdürü Cengiz Kazazoğlu da 10 yıl önce birim fiyatlarını Euro olarak belirlediklerini ve günlük kura göre fiyat değiştirdiklerini açıklıyor.   
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER