Capital'e abone olun.
AYNI FİYATLA NEREYE KADAR?

Aynı fiyatla nereye kadar?

Bu yılın ilk üç ayında özellikle döviz kurlarındaki yukarı yönlü hareket nedeniyle lojistikte yüzde 10, ev tekstilinde yüzde 16, otelcilikte yüzde 15, elektrikli ev aletlerinde yüzde 20 maliyet artışı yaşandı. Ancak maliyet artışlarını karşılayacak fiyat artışları yapılamadı. Artan rekabet ve düşen tüketici güveni nedeniyle maliyet artışını telafi edecek zam yapmak ise birçok sektör için mümkün görünmüyor. Yılın devamında maliyetlerin daha da artmasını bekleyenler, yeni fiyat artışları konusunda çekimser. Herkes kendine özel formüllerle düşen kârını koruma peşinde...

Son Güncelleme: 01.04.2015

BU İLKBAHAR-YAZ SEZONUNUN üretimine 2014 Ekim ayında başladık. Ürün maliyet hesaplamalarımız o günkü kurlarla yapıldı. Kurdan dolayı döviz maliyetli olan kumaş, aksesuar ve mağaza kira kontratları gibi kalemlerde artış bize kısa sürede yansımaya başladı. İşçiliklerimizde de fiyat baskısı ve kademeli bir artış yaşayacağımız kesin. Rekabet ve azalan tüketici güven ortamında bir de fiyatlarda sert bir yükseliş tüketimi hepten düşürür. Bu sebeple artan maliyetlere katlanarak bu sezon fiyatlarımızı artırmayacağız. Bir sonraki sezon maliyetten kaynaklanan artışları tamamen olamasa da bir miktar fiyatlarımıza yansıtmaya mecbur kalacağız. 10 yıl veya 5 yıl öncesi ile bugün arasındaki fark şu anda piyasanın daha kırılgan ve tüketicinin daha güvensiz olması. Bu da artan maliyetlerin fiyata yansımasını geciktirecek ve markaların kârlılıklarını azaltacak.” Faik Sönmez Yönetim Kurulu Başkanı Mete Sönmez, bu sözleriyle aslında sadece kendi sektörünün değil birçok sektörün şu an yaşadığı durumu özetliyor. Bu yılın başından itibaren ekonomide yaşanan faiz tartışmaları, içeride ve dışarıda Euro-dolar paritesindeki keskin düşüş, dolar kurunun Türkiye’de yaşadığı hızlı yükseliş özellikle girdileri dolar cinsinden olan birçok sektörde maliyetleri önemli ölçüde etkiledi. Çok sayıda sektörde şirketler fiyatlarda yeni bir düzenlemeye ihtiyaç duydu... Peki kimler bu düzenlemeyi yapabildi, kimler yapamadı? En büyük maliyet artışı hangi sektörlerde yaşandı? Asıl soru ise son yıllarda şirketlerin fiyat konusundaki yaklaşımları nasıl bir değişime uğradı? 
İLK ÇEYREKTEKİ DEĞİŞİM Bu yılın ilk çeyreğinde hazır giyimden gıdaya, mobilyadan inşaata, lojistikten turizme birçok sektörde maliyetler beklentilerin çok ötesinde artış gösterdi. Sun Holding Yönetim Kurulu Başkanı Sabri Ünlütürk, tekstilde TL bazında yüzde 8, Euro bazında yüzde 11 civarında maliyetlerin arttığını ifade ediyor. Zorlu Tekstil Grubu Başkanı Vedat Aydın da girdilerinin dolar olması nedeniyle maliyetlerinin yüzde 16 seviyesinde yükseldiğini açıklıyor. Gıda sektöründe maliyet artışları daha keskin oldu. Ana hammaddesi dana eti olan Polonez, bu artıştan en çok etkilenen şirketlerden... Dana etinin yıl başından itibaren yaklaşık yüzde 10 artması Polonez’in maliyetlerini de aynı oranda artırdı. Gloria Jean’s Coffees’in maliyetleri yüzde 15, Seyidoğlu’nun ise yüzde 9 oranında yükseldi. Mekan Yatakları’nda maliyet artışı yüzde 20, Orka Banyo Mobilyaları’nda yüzde 25-30 seviyesinde gerçekleşti. Mobilya sektörünün, yoğun emek isteyen ve çoklu hammadde kullanım ihtiyacı olduğunu dile getiren Orka Banyo Mobilyaları Genel Müdürü Nalan Yılmaz, “Bu kapsamda işçilik, hammadde ve enerji fiyatlarında yaşanan ulusal ve uluslararası gelişmeler sonucunda sektörde oluşan maliyet artışlarının kümülatif toplamı yüzde 25 ila 30 arasında oldu” diye konuşuyor. Yılbaşından itibaren kurlarda yüzde 10’luk artış inşaat malzemeleri fiyatlarına şimdilik yüzde 5 oranında yansımış durumda. Ant Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Okay, kur artışının kalıcı olması durumunda önümüzdeki 3 aylık dönemde maliyetlerde yüzde 5 civarında bir artış daha olmasını bekliyor. Otelcilik sektöründe konaklama ve toplantı hizmetleri Euro üzerinden, diğer hizmetler ise TL üzerinden fiyatlandırılıyor. The Grand Tarabya Genel Müdürü Bora Göymen, geçtiğimiz yıla oranla Euro’da yaşanan yüzde 10’luk gerilemenin tüm maliyetlerinde yüzde 15’lik bir artışa neden olduğunu ifade ediyor. 
  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

  • Etiketler: fiyat,fiyat artışı,maliyet,Rekabet

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER