Devlerin Yeni Rotası

“Zor yıl” olarak tanımlanan 2014’te Türkiye ekonomisi yüzde 2,9 büyüdü. Ülkenin dev grupları ise ekonomik ve siyasi anlamda dalgalanmaların yaşandığı bu zor yılda başarılı bir sınav verdi. Türkiye’nin en büyük grupları arasında yer alan 45 devden 32’si her şeye rağmen çift haneli, 1’i de üç haneli büyüdü. Kârlılıkta ise önceki yıla göre çok daha iyi bir performans ortaya koydular. 2015’in de kolay bir yıl olmayacağını düşünen devler, işe bakışlarını değiştirmiş durumda. Artık daha çok yenilikçiliğe ve verimliliğe odaklanıyorlar. Gündemlerinde gelecek 5 yılda cirolarını katlayıp yurtdışı pazarlarda daha iddialı olmak var.

11.08.2015 14:49:560
Paylaş Tweet Paylaş
Devlerin Yeni Rotası
2014, HAREKETLİ BİR YILDI. ORTADOĞU’DA yaşanan çatışmalar, Rusya/Ukrayna krizi, FED’in faiz artırım beklentisi ve petrol fiyatlarındaki düşüş gibi birbiri ardına çok önemli olaylar yaşandı. Türkiye de yıla sıkıntılı bir başlangıç yaptı. Cumhurbaşkanlığı seçimleriyle tansiyon yükseldi. Global likiditenin azalacağı yönündeki beklentiler ve hükümetin cari açığı düşürmek için iç talebi kısıtlamaya yönelik aldığı önlemler, çok sayıda sektörde daralmaya neden oldu. Öte yandan yılın son çeyreğinde seçimler sonrasında azalan siyasi belirsizlik, yurtdışında nispeten iyileşen yatırımcı algısı ve petrol fiyatlarındaki düşüşle beklentiler tekrar olumluya geçti. Sonuç olarak 2014, Türkiye ekonomisinin yavaşladığı ve sadece yüzde 2,9’luk büyüme kaydedebildiği bir yıl oldu. Bu ortamda Türkiye’nin en büyük grupları beklentilerin ötesinde bir performans ortaya koydu. Büyümede çift haneli rakamlar yakalandı. Kârlılıklar yükselişe geçti. Bu tabloda ise hiç kuşkusuz kötü geçen 2013 yılının ardından alınan önlemler ve grupların hızlı olmaktan çok sağlıklı büyümeye ve yatırıma odaklanmaları önemli rol oynadı. Yatırıma ağırlık veren ve verimliliği ön plana alarak kârlı büyümeye yönelen gruplar, “zor” olarak tanımlanan 2014’te de başarılı bir sınav verdi. 2015 yılına da yeni bir bakış açısı ve iddialı hedeflerle giriş yaptılar.
BÜYÜKLER HIZ ARTIRDI Birçok büyük grup geçtiğimiz yıl büyüme hızını bir önceki yıla göre artırdı. 2013’te 0,8 oranında büyüyen Koç Holding 2014’te 3,7, 14,7 oranında büyüyen Sabancı Holding yüzde 19, yüzde 7,1 büyüyen Oyak Holding yüzde 20,7, yüzde 8,6 oranında küçülme yaşayan Zorlu Holding yüzde 32,2 büyüme kaydetti. Öte yandan 2013 yılında en büyükler listesinde yer alan 45 gruptan 5’i bir önceki yıla göre ciroda küçülme yaşarken yeni listede bu sayı 2’ye indi. 2014’te de çok sayıda grup, çift haneli büyüdü. 2013’te araştırmaya katılan 45 gruptan 29’u çift haneli büyürken bu yıl 32 grup çift haneli büyüme sergiledi. Bu yılki araştırmanın en hızlıları Rönesans, Zorlu, Yıldız, IC, Eroğlu, Güriş, Yıldırım, Index, Sinpaş, Nuh ve Beğendik oldu. Bu gruplar yüzde 30’un üzerinde bir büyüme ortaya koydu. Hızlıların bulundukları sektörlere baktığımızda inşaat, gayrimenkul ve enerjinin büyümedeki itici gücü ortaya çıkıyor. Özellikle enerjiye ağırlık veren Güriş Holding sektöre yaptığı yatırımların meyvesini 2014’te yüzde 69,9’luk büyümeyle aldı. Güriş Holding Yönetim Kurulu Başkanı İdris Yamantürk de enerji yatırımlarının büyümelerine ciddi katkısı olduğunu söylüyor. “Grubumuz, bu yatırımlarıyla hem büyüdü hem kârını ve verimliliğini artırdı” diye konuşuyor.
~
KÂRLILIK KARNESİ İYİLEŞTİ 2014’te devler, kârlılık konusunda bir önceki yıla göre daha iyi bir performans ortaya koydu. Kârını açıklayan 12 gruptan 8’i kârını bir önceki yıla göre artırmayı başardı. Sadece 1’i kâr hanesinde eksiye geçti. 2013’te ise 15 gruptan 8’i kârını artırmayı başarmış, 4 tanesi zarar açıklamıştı. Devlerin kârlılık konusunda ortaya koydukları bu performansın arkasında verimliliği işin odağına koymaları ve hatta yılı “verimlilik yılı” ilan etmeleri var. 2014’te operasyonel verimliliğe odaklandıklarını açıklayan Boyner Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, “FAVÖK’te (Faiz, amortisman ve vergi öncesi kâr) gerçekleşen yüzde 28 oranındaki artışın çok önemli bir bölümünü mevcut mağazalarımızdaki satışları artırarak elde ettik. Boyner Büyük Mağazacılık’ta brüt marj yüzde 38 seviyesinde gerçekleşti. Aymarka, FAVÖK marjını bir yılda yaklaşık 3 puan artırarak örnek bir performans sergiledi” diyor. Index Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Erol Bilecik de geçtiğimiz yıl kendileri için öne çıkan en önemli noktanın verimlilik olduğunu ifade ediyor. “Bir süredir benimsediğimiz ‘verimli, kârlı ve güçlü bir şekilde büyüyen Index Grup’ sloganına sıkı sıkıya bağlıyız ve bu doğrultuda iş stratejilerimizi belirlemeye devam ediyoruz” diye konuşuyor.
YATIRIMLAR ATAĞA KALKTI 2014 yılında gruplar yatırım konusunda adeta atağa kalktı. Türkiye’nin en büyük özel sektör kuruluşu Koç Holding, toplam 7,6 milyar TL tutarında rekor bir yatırıma imza attı. Diğer gruplar da bütçeden yatırıma çok önemli rakamlar aktardı. Sabancı Holding, 1,3 milyar dolar, Zorlu Holding 1 milyar dolar, Yıldız Holding 924 milyon TL, Acıbadem 261 milyon TL, Yaşar Holding 130 milyon TL yatırım yaptı. Bu yıl da grupların yatırım ajandası oldukça yoğun. Yıldız Holding’in 1,3 milyar TL, Yıldızlar Yatırım Holding’in 600 milyon Euro, Sanko Holding’in 700 milyon dolar, Boydak Holding’in 500 milyon dolar, Borusan Holding’in 417 milyon dolar yatırım yapma planı var. 2015’te başta enerji olmak üzere faaliyet gösterdikleri tüm sektörlerde yatırım yapmaya devam edeceklerini açıklayan Sabancı Holding CEO’su Zafer Kurtul, bu yıla ilişkin toplam yatırım hedeflerinin 1,4 milyar dolar olduğunu ifade ediyor. Sanko’da yatırımların adresi ağırlıklı enerji sektörü olacak. Boydak ise 300 milyon doları enerjiye, 200 milyon doları genişleme ve yeni fabrikalara yatıracak. Hayat Holding, Afrika ve Asya’da yatırımlar yaparak bu ülkelerdeki konumunu güçlendirmek peşinde. 2015’i yoğun yatırım yılı olarak ilan eden Yıldızlar Yatırım Holding’in ajandasında ise yurtdışında yatırım ve satın alma bulunuyor.
GÖZLER İKİNCİ YARIDA Devler 2015’te de çift haneli büyüme bekliyor. Bazı gruplar yıla dair oldukça iyimser beklentilere sahipken bazıları temkinli… İlk yarının seçim atmosferinde geçmesi, yurtdışı pazarların hala toparlanamaması temkinliliğin ana kaynağı. Birçok grup önünü net görebilmek için yılın ikinci yarısına odaklanmış görünüyor. Ancak her şeye rağmen inşaat ve enerji sektöründekiler büyümede hız artırma peşinde. Nurol bu yıl yüzde 60, IC yüzde 40, Limak yüzde 30, Eroğlu yüzde 25 büyüme hedefiyle yol alıyor. Sabancı Holding CEO’su Zafer Kurtul, kredi koşullarında iyileşme, istihdam ve petrol fiyatlarında düşüşün iç tüketimi destekleyeceğini ifade ediyor. Yıla dair endişelerini ise “Diğer taraftan dünya ekonomisinde yavaşlama, Euro bölgesinde kırılganlık ve petrol üreticisi ülkelerin gelirlerinde yaşanan düşüşle dış talep zayıf seyredebilir” sözleriyle dile getiriyor. Boydak Holding CEO’su Memduh Boydak, bu yıl büyüme hedeflerini yüzde 10 olarak açıklıyor ve “Yeni bir sektöre giriş planımız olmamakla birlikte faaliyet gösterdiğimiz sektörlerde derinlemesine büyümeyi sürdüreceğiz” diyor. Sanko Holding Başkanı Zeki Konukoğlu, ilk yarının seçime odaklanıldığı için durgun geçtiğini belirtiyor, “2015’in ikinci yarısında işlerin toparlanacağına ve yatırımların hız kazanacağına inanıyoruz” diye konuşuyor. Rönesans Holding Yönetim Kurulu Başkanı İpek Ilıcak Kayaalp de piyasadaki daralmanın kendilerini etkilediğine değiniyor. “Bu yıl elimizdeki işleri verimli şekilde devam ettirme yılımız. Yeni iş alanı kurmayı öngörmüyoruz ama fırsatlara açığız” diyor. Sarkuysan Yönetim Kurulu Başkanı Hayrettin Çaycı ise yılın değerlendirmesini şöyle yapıyor: “Siyasi istikrarın zaman zaman kaybolması ve belirsizliklerin artması, zor bir yıl yaşayacağımızı gösteriyor.” 
~
BÜYÜKLERİN YENİ ODAĞI Son yıllarda devler cephesinde dikkat çeken bir gelişme var. Neredeyse tüm gruplar büyümenin yenilikçi işlerden gelmesi için çalışıyor. Yenilikçi yönlerini güçlendirmeye odaklanırken, verimlilik ve kârlılık odaklı iş yapmaya özen gösteriyorlar. Boyner Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, “2015 ve sonrasında tüm şirketlerimizde inovasyon ve verimlilik odaklı güçlü bir büyüme trendi öngörüyoruz” diyor. Kale Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Zeynep Bodur, bu yıl çift haneli büyürken uygulamaya başladıkları Piyasa Odaklı Kârlılık Yönetim Sistemi’nin pozitif etkilerini almaya başladıklarını anlatıyor. Index Grup Yönetim Kurulu Başkanı Erol Bilecik, 2015 yılında kârlılık, stok verimliliği ve kur farkları üzerinde durmayı planladıklarını söylüyor. Yaşar Holding CEO’su Mehmet Aktaş, 2015 gündemlerinde tüketici ve müşteri memnuniyeti, yenilikçi ürün ve süreç tasarımları, enerji verimliliği ve likidite yönetiminin ön sıralarda yer aldığını açıklıyor. Borusan Holding CEO’su Agah Uğur da yenilikçi yönlerini güçlendirmeye önem verdiklerini belirtiyor. “Son üç yıldır gerçekleştirdiğimiz çalışmalar sonucu yeni kurulan kuluçka şirketlerimize 30 milyon dolar ve ortak AR-GE merkezine 6 milyon dolar bütçe ayırdık. 2013 yılında oluşturulan özel çalışma ekipleriyle bugüne kadar toplam 35 farklı iş fırsatı değerlendirildi. Bunların içinden 6 tanesi ‘kuluçka şirket’ aşamasına getirildi. 3 tanesi ise grubun ana şirketlerinin iş modellerinde önemli değişiklikler gerçekleştirmeyi hedefliyor” diyor.
CİROYU KATLAMA YARIŞI Bu yıl yatırıma hız veren, yenilikçi işlerle yol alıp kârlılığı yükseltecek bir performans peşinde koşan gruplar, yakın vadede yine ciroyu katlama hesapları yapıyor. Acıbadem Grubu, 5 yılda hem cirosunu hem FAVÖK’ünü 2’ye katlamayı planlıyor. Her yıl yüzde 25 büyüyerek yol almaya çalışan Eroğlu Grubu’nun başkanı Nurettin Eroğlu, “2023’te yeni sektörlere girmiş ve konsolide cirosunu 5 milyar doların üzerine çıkaran bir holding olmayı hedefliyoruz” diye konuşuyor. Güriş Holding Başkanı İdris Yamantürk, bugün 1 milyar TL olan cirolarını gelecek 5 yılda 7 milyar TL seviyesine çıkarmayı düşündüklerini söylüyor. Beğendik’in 2020 hedefi ise 10 milyar TL’nin üzerinde bir ciroya sahip olmak. Kale, Index, Özdilek ve Yıldızlar Yatırım Holding de gelecek 5 yılda cirosunu 2’ye katlamak niyetinde olan gruplar. En büyükler bu hacimlere ulaşırken büyümeyi önemli oranda yurtdışından sağlamak istiyor. 2023 için 10 milyar dolarlık ciro hedefi koyduklarını açıklayan LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, bu rakama Türkiye’de 500 yurtdışında ise 1.000 mağaza ile ulaşacaklarını belirtiyor. Acıbadem Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ali Aydınlar da 5 yılda cirolarını katlarken, stratejik hedeflerini şöyle açıklıyor: “Acıbadem marka ve kalitesini hem yurtiçinde hem yakın coğrafyalarda yeni lokasyonlara taşımaya devam edeceğiz.” Eroğlu Holding’in büyümesi de ağırlıklı yeni pazarlardan gelecek. Uzakdoğu ülkelerinin yatırımda öncelikleri arasında olduğunu açıklayan grubun başkanı Nurettin Eroğlu, “Yatırımlarımızı özellikle Çin’de yoğunlaştırmayı hedefliyoruz” diyor.
~
"Verimliliğe Odaklanıyoruz"
Tuncay Özilhan / Anadolu Grubu YKB.
YATIRIM FIRSATLARI
Anadolu Grubu’nun 2014 yılı kombine cirosu, 13,1 milyar TL olarak gerçekleşti. Anadolu Grubu her zaman yeni yatırım fırsatlarını değerlendirmeyi sürdürüyor. Verimliliğe odaklanıyoruz. Grup olarak özellikle perakende sektöründe bir büyüme hedefimiz olduğunu söyleyebiliriz.
YOĞUNLAŞILACAK BÖLGELER Grubumuz için 2015, şu ana kadar 2014 yılı sonuçlarımız ışığındaki stratejik planlamalarımızda öngördüğümüz şekilde devam ediyor. Yeni yatırım kararlarımızı uyguladığımız, operasyon coğrafyamızda özellikle yeni tesis yatırımlarımızı gerçekleştirdiğimiz bir yıl geçiriyoruz. Özellikle içecek grubumuzun yeni tesis yatırımları, Pakistan, Tacikistan ve Kazakistan gibi bölgelerde yoğunlaşıyor.
YENİ SEKTÖRLERİN DURUMU Önümüzdeki dönemde de portföyümüzde amiral gemisi olarak yer alan içecek grubu, yurtdışı operasyonlarında büyümeyi hedeflemekte, faaliyet gösterdiğimiz perakende, otomotiv ve diğer sektörlerde de yurtiçinde önemli oyuncular arasında olmak istemekteyiz. Buna ek olarak yakın zamanda Türkiye’de tarım ve gayrimenkul sektörlerine, Rusya’da kırtasiye sektörüne, Gürcistan ve Türkiye’de ise enerji sektörüne yatırımlarımız oldu. İlave edilen bu sektörlerin de önümüzdeki yıllarda grup portföyünde önemli pay oluşturması planlanıyor.

"Bu Yılın Gündem Maddesi Odaklanma"
Dr. Cem Karakaş / Yıldız Holding CFO'su
“BU YILIN GÜNDEM MADDESİ ODAKLANMA”
BÜYÜMENİN YÖNÜ

2014 yılında, iş süreçlerimizde verimliliği artırmaya yönelik çalışmalarımız, satın alma ve ortaklıkların da sağladığı ivmeyle yüzde 30’a yakın bir büyüme elde ettik. Brüt satışlarımız 15,7 milyar TL’den 20,5 milyar TL’ye, yurtdışı satışlarımız 3,1 milyar TL’den 5,3 milyar TL’ye ulaştı. 2014 için sabit sermaye yatırımımız 924 milyon TL.
SAHAMIZ GENİŞLEDİ 2014’ün en önemli gelişmesi United Biscuits’ı almamız oldu. Bu alımla 4 kıtada, 4 milyar tüketicinin yaşadığı bir coğrafyada faaliyet göstermeye başladık. Çalışan sayımız 46 bine, fabrika sayımız 72’ye ulaştı. Oyun sahamız büyüdü, dünyanın üçüncü en büyük bisküvi şirketi haline geldik. United Biscuits satın alımı sonrasında 2015 planlarımızı yeniden ele aldık. Bu yılın en önemli gündem maddesi, doğal olarak United Biscuits ile birlikte sinerji ve odaklanma oldu.
YENİ AÇILIMLAR Odaklanma stratejisi çerçevesinde bazı şirketlerimizdeki hisselerimizi satma yoluna gidebileceğimizi açıklamış ve 2014’ün son günlerinde Dosu Maya’nın devrini tamamlamış, marinaların satışı için yol almıştık. Ak Gıda’nın satışını da geçtiğimiz günlerde gerçekleştirdik. 2015, bizim için aynı zamanda kültürel değişim ve yeni coğrafyalara açılma yılı olacak. 2015 yılında yüzde 15 civarında büyüme hedefliyoruz. 2015 için öngörülen sabit sermaye yatırım rakamımız 1,3 milyar TL. 
~
"Ciroyu 2 katına çıkaracağız"
Yahya Üzdiyen / Doğan Holding CEO'su
YALIN YÖNETİME GEÇİŞ
Doğan Holding’in 2014 yılında konsolide cirosu yıllık bazda yüzde 7,3 artarak 3 milyar 543 milyon TL oldu. Günümüzde yalın yönetim modellerine geçiş ve bu sayede sağlanan sinerji ve verimlilik artışı önemini her geçen gün daha fazla hissettiriyor. Bu kapsamda 2014 yılında Doğan Holding ve DYH birleşmesinin giderlerimizde azaltma yarattığını ve daha yalın bir yönetim modelinin de verimliliğimizi artırdığını gördük.
FIRSATLAR TAKİP EDİLİYOR Bu kapsamdaki çalışmalarımıza 2015 yılında da devam ediyoruz. Yazılı basındaki 2 büyük şirketimiz olan Hürriyet Gazetecilik ve Doğan Gazetecilik’in birleşmesi yönünde karar aldık. Söz konusu birleşmenin tamamlanmasıyla holding düzeyinde gerçekleştirdiğimiz sinerji ve tasarrufu birleşme sonrasındaki yazılı basın şirketimizde de sağlayacağımızı düşünüyoruz. Doğan Holding’in ana işkolları medya, enerji ve perakende olup, bu sektörlerdeki fırsatlar takip ediliyor. 2014 yılındaki büyümemiz enerji, perakende ve diğer faaliyet alanlarımızdan kaynaklanıyor.
ENERJİNİN ORANI ARTACAK Bu yıl enerjide özellikle akaryakıt sektöründeki Aytemiz ortaklığımızdan kaynaklanan önemli bir büyüme bekliyoruz. Aytemiz olarak hedefimiz akaryakıt sektöründe kısa vadede ilk 5’e girmek. Başta medya olmak üzere diğer sektörlerde ise kârlılığımızı artırarak güçlü piyasa konumumuzu sürdürülebilir kılmayı hedefliyoruz. Önümüzdeki yıllarda enerji grubumuzun toplam gelirimizdeki oranının artacağını söyleyebiliriz. Toplam grup olarak ise kârlı ve sürdürülebilir büyümeyle gelecek 5 yılda mevcut ciromuzu en az 2 katına çıkaracağız.

“YURTDIŞINDA DAHA FAZLA BÜYÜME PEŞİNDEYİZ” 
Hüsnü Akhan / Doğuş Holding CEO'su
YATIRIMLARIN ADRESİ
2014 yılını bir önceki yıla göre yüzde 20’lik bir artışla 10,4 milyar TL ciro ile kapattık. Doğuş Grubu olarak son dönemdeki yatırımlarımızı turizm ve hizmet sektörlerine yoğunlaştırdık. Bu yıl da özellikle otelcilik ve marinacılıkla ilgili yatırımlarımız devam edecek. Yeme-içme sektöründe ise Türkiye’de olduğu gibi uluslararası platformda da önemli bir oyuncu konumuna geldik. 2015’te gerek turizm ve hizmetler gerek yeme-içme sektörlerindeki faaliyetlerimizi destekleyen yatırımlarla yurtdışında daha fazla büyümeyi hedefliyoruz. 
HIZIMIZI KORUYACAĞIZ 2015 için geçen yılki büyüme hızımızı koruyarak 12,4 milyar TL ciro hedefliyoruz. Doğuş Grubu olarak faaliyet gösterdiğimiz tüm alanlarda sunduğumuz kaliteli hizmet anlayışıyla lider olma hedefiyle hem bölgede hem dünyada güven ve saygınlık ifade eden kârlı şirketler topluluğu olma yolunda emin adımlarla ilerliyoruz. Önümüzdeki 5 yıl içinde, faaliyet gösterdiğimiz sektörlerde derinleşmeye, sahip olduğumuz üst düzey insan kaynağımız ve ileri teknolojimiz ile öncü olmaya ve verimlilik ana ekseninde sürdürülebilir kârlılığa odaklanmaya devam edeceğiz.

"2014 Yatırım Yılıydı"
Ömer Yüngül / Zorlu Holding CEO'su
İDDİALI PROJELER
2014 yılı içinde konsolide ciromuz bir önceki yıla göre yüzde 25 artışla 11,9 milyar TL’ye ulaştı. Geçtiğimiz yıl, daha önce geliştirdiğimiz projelerin önemli bir kısmını hayata geçirme fırsatı bulduk. 2014, bizim için bir anlamda yatırım yılıydı. Gerçekleştirdiğimiz yatırımların her biri, gelecek dönem planlarımızın ilk adımıydı. 2014 yılında, ağırlığı gayrimenkul ve madencilik alanlarında olmak üzere yaklaşık 1 milyar dolarlık bir yatırımımız oldu. Başta Meta Nikel Metalürji ve beş fonksiyonu da faaliyete geçen Zorlu Center gibi büyük ölçekli yatırımlarımız olmak üzere pek çok iddialı projeyi tamamladık.
2015 DENGELİ BİR YIL 2015 yılı mevcut yatırımlarımızın sonuçlarını görmeye başladığımız, mali anlamda dengeli bir yıl oluyor. Faaliyet alanlarımızda aktif olarak projeler geliştirmeye devam ederek, büyüme ve kârlılık odaklı olarak çalışmalarımıza devam ediyoruz. İlkemizi Türkiye ne kadar büyürse en az yüzde 10 daha fazla büyümek olarak belirledik. Kritik gördüğümüz sektörlerde bunun daha da üzerine çıkan bir büyüme ortalamamız var. Büyüme hedefimiz, bu yıl için de geçerli. Yatırımlar açısından baktığımızda da ağırlığı Zorlu Enerji ve Vestel’de olmak üzere bu yıl 500 milyon dolarlık bir yatırım bütçeledik.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz