Dijital heyecan

Tüketicinin her geçen gün daha çok mobilize olması, şirketleri “her zaman, her yerde” olmaya zorluyor. Bunu sağlamanın tek yolu ise dijitalleşmek. Zaten bu yüzden, internet ve mobil kanalların toplam satışlardaki oranı ciddi biçimde artmış durumda. Gelecek 5 yılda ise rakamlar çok daha çarpıcı olacak. Dijital kanallardan gelir elde etmeye odaklanan şirketlerin iddialı hedefleri de bunu ispatlıyor. Garanti Bankası, 5 yıl sonra toplam işlemlerin yüzde 95’ini dijital kanallardan yapmayı hedeflerken Teknosa, satışlarının yüzde 25’ini, LC Waikiki global cirosunun yüzde 10’unu, Boyner ise toplam satışının yüzde 15’ini dijitalden sağlamayı planlıyor.

11.09.2015 11:50:260
Paylaş Tweet Paylaş
Dijital heyecan
Yeni dönemin en çok dile getirilen kavramlarından biri “dijital şirket olmak”. Farklı sektörlerdeki tüm şirketlerin ajandasında, dijitalleşmeyi iş süreçlerine entegre etmek var. Bu sayede dijital kanallardan elde ettikleri gelirleri de artırmanın peşindeler. Dijitalleşmeden en fazla fayda sağlayan sektör ise perakende. Öyle ki perakende sektöründe çok kanallı dijital dönemle birlikte oyunun kuralları adeta yeniden yazılmaya başlanmış durumda. Rakamlar da bu dönüşümü net biçimde gösteriyor. Boston Consulting Group’un araştırmasına göre Türkiye’de 7 milyar TL büyüklüğündeki internet perakendeciliği, önümüzdeki 5 yılda tam iki katına çıkacak. Üstelik sadece büyük şirketlerin değil, KOBİ’lerin gündeminde de dijital dünyaya adapte olmak var. Bir başka araştırma, resmin bu yanını ortaya koyuyor. IdeaSoft tarafından yapılan pazar analizine göre, Türkiye’de e-ticaret paket yazılımlarını kullanarak e-ticaret yapan KOBİ sayısı 2015 Haziran ayı itibarıyla 11 bine ulaşmış durumda. Araştırmaya katılan KOBİ’lerin yüzde 75’i, sahip oldukları fiziki iş yeri ya da mağaza dışında aynı zamanda e-ticaret sitesi üzerinden de ürün satışı gerçekleştiriyor. bu veriler, şirketlerin dijital kanallardan satışı ne kadar ciddiye aldığını gösteriyor. Zaten 5 yıl öncesine göre adeta sıçrama yapan dijital kanal kullanımı ve bu yönde geliştirilen stratejiler de bu trendi ispatlar nitelikte.
5 YILDA BÜYÜK DÖNÜŞÜM
 Rakamlara bakıldığında şirketlerin dijital kanaldan elde ettikleri gelir oranı sektörlere göre farklılık gösteriyor. Örneğin bankacılık, yüzde 85-90 ile en dijital sektör. Hazır giyim perakendede dijitalleşme oranı yüzde 1-5 bandındayken, teknoloji marketlerde satışların yüzde 8-15’i dijital kanallardan geliyor. Ancak sektör bağımsız bir gerçek var ki bu oranlar 5 yıl öncesine kıyasla ciddi biçimde artmış durumda. Örneğin bugün cirosunun yüzde 10’u dijital kanallardan gelen Teknosa’da bu oran 2011’e kıyasla 8,5 kat arttı. Teknosa Pazarlama Direktörü Cem Işık, “Bu başarıyı 2013’ten bu yana yaptığımız online yatırımlar ve odaklandığımız çoklu kanal stratejimiz sayesinde yakaladık” diyor ve ekliyor: “Müşterilerimize her kanalda kesintisiz deneyim sunmayı hedefleyerek tüm platformların etkin kullanımını sağlamış olduk. Çoklu kanal modeliyle tüketiciyi dijital ve fiziki kanalların hepsinde yakalayarak tek deneyim sunmaya odaklandık.” Bimeks İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Ahmed Akgiray da perakendede özellikle son yıllarda ciddi bir dönüşüm yaşandığını doğruluyor: “5 yıl önce dijital kanalların ciro içinde payı marjinal düzeydeydi. Ancak sektör son 5 yılda ciddi bir evrim geçirdi. Zamanla mağaza ağıyla desteklenmeyen online perakendeciliğin sürdürülebilir olmadığı anlaşıldı. Omni-channel iş modellerinin gerekliliği anlaşıldı.” Tekzen ise cirosunun yüzde 3,5’ini dijitalden sağlıyor. Tekzen E-Ticaret Müdürü Celal Bal, “5 yıl önce dijitalin payı yüzde 1,5 seviyesindeydi. O dönemden bugüne fiziki mağazalarımızın sayısı 2,5 kat artmasına rağmen online satışların cirodaki payını artırmayı başardık. Bu yıl dijitalin oranını yüzde 5’e taşımayı amaçlıyoruz” diyor.
~
 DİJİTAL STRATEJİLER
 Uzmanlara göre şirketlerin dijitalleşme stratejileri, önümüzdeki dönemde daha kritik önem kazanacak. Boston Consulting Group Türkiye Genel Müdürü Burak Tansan, artık perakende satış kanallarının teknolojiyle birleştiğini vurguluyor: “Burada en önemli konu, müşterilerin çoklu kanal serüvenlerini anlamak ve bu serüveni basit, renkli ve cazip kılmak.” Teknoloji perakendecisi Bimeks, çoklu kanal stratejisine odaklananlardan. Bimeks İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Ahmed Akgiray, “Yüzde 7-8 düzeyindeki dijitalin payını, kısa vadede yüzde 15-20 civarına çıkarmayı öngörüyoruz. Hedefimiz 5 yıl sonra toplam cironun yüzde 30’unu dijital kanallardan yapmak” diyor. TEB’in dijital stratejisini bankanın bireysel ve özel bankacılık kıdemli genel müdür yardımcısı Gökhan Mendi şöyle anlatıyor: “Dijitalin payını yüzde 81’e çıkarırken kanalların fonksiyon setini artırdık. Kullanıcı deneyimini ön planda tutarak sade ve basit arayüzlerle dijital kanal kullanımlarını kolaylaştırdık. Aldığımız aksiyonlarla kanal kullanım payını hızla artırdık.” 
Atlas Halı’nın genel müdürü Meriç Bebitoğlu, yaşadıkları dönüşümü şöyle özetliyor: “Şirket olarak her zaman teknolojiye önem verdik. Bugün satışlarımızın yüzde 1,5’ini dijital kanallardan sağlıyoruz. iPad ya da iPhone cihazlarda App Store’dan ücretsiz olarak indirilerek kullanılan ‘Atlas Halı Foto Dekorasyon’ uygulamasıyla bir ilke imza attık. Ayrıca dijital satış kanallarımızı oluşturduk.”
EN YOĞUN KANAL HANGİSİ?
Dijital satış kanalları arasında en büyük pay şimdilik internet mağazalarında. Ama mobil tarafında hızlı bir yükseliş var. Boston Consulting Group’un “Küresel Mobil İnternet Ekonomisinde Büyüme” raporu, mobil internetin ekonomiye katkısının 700 milyar doları aştığını ortaya koyuyor. Bu katkının 2017’ye kadar 1,5 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. Türkiye’de de mobilin payı yüzde 2’ye çıkmış durumda. Perakendeciler de bu eğilimi doğruluyor. Adil Işık Group Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Zehra Işık, “Online mağazamızın trafikleri her geçen gün artıyor. Mobil de çok hızlı büyüyor ve trafiğimizin yüzde 40’ı mobilden geliyor” diyor. Media Markt E-ticaret Direktörü Mehmet Çelikol, “Online mağazamızı yoğun olarak kullanıyoruz. Ancak mobil mağazamızı da etkin bir dijital kanal haline getirmeyi hedefliyoruz” diye konuşuyor. Yapı Kredi Alternatif Dağıtım Kanalları Genel Müdür Yardımcısı Yakup Doğan da mobil şubede artış olduğunu belirtiyor ve ekliyor: “Tüm dijital kanallar içinde mobil, özellikle son yıllarda ön plana çıkmış durumda. Biz de dijital kanallarımızı, müşterilerimizin her an her yerde bankalarına ulaşabilmeleri adına sürekli geliştiriyoruz.” Tchibo’nun en yoğun dijital kanalı ise sanal mağazası. Tchibo Türkiye Genel Müdürü Şenay Küçük Tanşu’nun değerlendirmesi şöyle: “Satışlarımızın yüzde 75’i internet mağazamızdan, yüzde 14’ü mobil aplikasyonlardan, yüzde 11’i mobil sitemizden geliyor. Mobil platformlardaki hızlı büyüme ise şirketimizi bu kanala daha fazla odaklanmaya itiyor. Bu yıl mobil uygulamamızın indirilme oranını artırmaya yönelik özel projeler geliştiriyoruz.”
~
AVANTAJLARI NELER?
Dijital dünyanın avantajları ise saymakla bitmiyor. İlk sırada düşük maliyet var. Yapı Kredi Bankası Alternatif Dağıtım Kanalları Genel Müdür Yardımcısı Yakup Doğan, “Dijital kanalların kullanımı maliyetler açısından kurumlara büyük fayda sağlıyor. Bireysel müşteri işlemlerimizin dijital kanallara kayması, şube çalışanlarımızın operasyonel iş yükünü azaltıp, müşterilerimize daha hızlı hizmet sunmalarını sağlıyor. Yeni hizmet modellerimizle şubelerimizdeki iş yükünü minimuma indiriyoruz” diyor. Tekzen E-Ticaret Müdürü Celal Bal da benzer görüşte: “Dijital kanallarımız daha düşük operasyon maliyetleriyle daha geniş kitlelere ulaşmamızı, mağazamızın bulunmadığı bölgelerde marka bilinirliğini artırmamızı sağlıyor. Offline mağazalarımızdan alışveriş yapacak müşterilerimiz için de ürün hakkında bilgi edinmek, fiyat öğrenmek için katalog görevi görüyor.” TEB Bireysel ve Özel Bankacılık Kıdemli Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Mendi, “Dijital kanallar banka şubelerine göre çok daha az maliyetli. Ayrıca müşterilerimizin günlük bankacılık işlemlerini şube yerine dijital kanallardan yapmasıyla şubelerin iş yükü azalıyor” diye konuşuyor. Atlas Halı Genel Müdürü Meriç Bebitoğlu’nun yorumları ise şöyle: “Online dünya, daha düşük maliyetlerle sonuç odaklı, ölçülebilir, direkt iletişim yapabildiğimiz bir mecra. Düşük bütçeli iletişim, stok eritme olanakları, iletişime verdiği destek gibi birçok avantaj sağlıyor. Marka ve ürün bilinirliğine de önemli katkılar getiriyor.”
DAHA HIZLI VE VERİMLİ
Dijitalleşmenin şirketlere sağladığı diğer avantajlar ise hız ve verimlilik... Migros Genel Müdürü Özgür Tort, “Dijitalleşme, iş yapış süreçlerinizde ve operasyonlarınızda daha verimli olmak, daha etkin büyümek ve her şeyden önce müşterilerinize çok daha yakın olmak için önemli bir araç. Dijitalleşmenin verimliliğe katkı sağlaması gerekir. 2014’te verimliliğin yarattığı kaynakla ilave 80 yeni mağaza açtık” diye konuşuyor. Atlas Global’in dijital pazarlamadan da sorumlu kurumsal iletişim direktörü Nora Alıcı’ya göre ise en önemli avantaj hız. Alıcı, şunları söylüyor: “Yolcu, biletini online aldıktan sonra check-in’ini online yapıp biletini yazdırıp uçağın kapısına kadar offline tarafta etkileşime girmeden ilerleyebiliyor. Tüm bu işlemlerin online olabilmesi, yolcunun daha hızlı bir hizmet almasını sağlıyor. Ayrıca insan kaynağı açısından verimliliği artırıyor.” Media Markt E-ticaret Direktörü Mehmet Çelikol, “Dijitalleşme şirketlerin DNA’sına girdi. BTK verilerine göre 72 milyon cep telefonu abonesi var. Sosyal medya ve dijital kanalların popülerleşmesi şirketlerin ulaşamadığı kitlelere daha kolay erişmesine zemin hazırladı. Bu da kaynakların etkin kullanımını sağladı” diyor.
Çilek Mobilya Yönetim Kurulu Üyesi Talha Çilek ise zorluklara değiniyor: “Online satışın kira giderlerinin olmaması gibi avantajları varken lojistik, kurulum ve teknik açıdan birçok zorluğu da mevcut. Dolayısıyla online’ı kolay kâr edilen bir kapı görmektense, bir zorunluluk olarak görüp cesurca yatırım yapmak gerekiyor.”
~
 HEDEFLERDE NE VAR?
Şirketlerin gelecek hedeflerinde de dijital kanaldan gelir elde etmek önemli bir yer tutuyor. Adil Işık Group Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Zehra Işık, hedeflerini şöyle anlatıyor: “Mağaza içinde mobil cihazların kullanımı yüzde 75’e ulaşmış durumda. Kitlesel iletişim, satış, üretim ve pazarlama tekniklerinin tümüyle değişeceği bir döneme giriyoruz. Birçok sektörü derinden etkileyecek bu süreçte, biz de mobil tarafa yatırım yapacağız.” Teknosa Pazarlama Direktörü Cem Işık, “Dijitalin toplam işimizdeki payının önümüzdeki 5 yıl içinde yüzde 25’lere ulaşmasını bekliyoruz. Dijitaldeki varlığımızı her platformda zenginleştirmeye odaklanıyoruz ve sosyal medyanın desteğinden faydalanıyoruz” diyor. Migros Genel Müdürü Özgür Tort, “Önümüzdeki 5 yılda yenilikçi uygulamalarımıza devam edeceğiz” diyor ve ekliyor: “Temelde üç konu üzerinde sürekli çalışıyoruz: Tüm fiziksel, dijital satış ve iletişim kanallarımızda müşterimizin bizden entegre hizmet alması, sosyal medyada markamızın sesini daha etkin biçimde duyurmak ve müşterimize özel tekliflerin, avantajlı fiyatların ve hizmetin yaygınlaştırılması, özellikle mobil aplikasyonumuza ve mağaza içinde kişiye özel deneyimin geliştirilmesine yönelik yatırımlarımızı çoklamak.” Tchibo Türkiye Genel Müdürü Şenay Küçük Tanşu ise 5 yıllık planlarını şöyle özetliyor: “Dijital satışlarımızın payının yüzde 50 olmasını hedefliyoruz. Bu hedefe ulaşmak için marka bilinirliliğimizi daha üst seviyelere taşımayı, mobil stratejilere ağırlık vermeyi ve ‘büyük veri yönetimi’ konusuna odaklanmayı amaçlıyoruz.”

3 BÜYÜĞÜN DİJİTAL YOLCULUĞU
BOYNER’İN STRATEJİSİ

 Boyner Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı MEHTAP ALP, dijitalleşme stratejilerini şöyle özetliyor: “2014 verilerine göre Türkiye e-ticaret pazarı hacmi 14 milyar TL. Toplam perakende içindeki payı ise yüzde 1,3. Hala büyük bir potansiyel var. Bizim gibi offline, online ve mobil alışverişi birlikte kullanarak all-line hizmet sunabilen şirketlerin ise çok daha büyük bir avantajı var. Offline ve online kanalları birlikte kullanan müşterilerimiz sadece offline’ı tercih edenlere göre 2,1 kat daha fazla alışveriş yapıyor. Dijital pazarlama kanallarını aktif kullanarak kendimizi sürekli yeniliyoruz.”
BÜYÜME HEDEFİ YÜZDE 20
 Kiğılı CEO’su HILAL SUERDEM, dijitaldeki büyüme hedeflerini şöyle açıklıyor: “Kigili.com’u 2 Haziran’da yeniledik. Daha kullanıcı dostu bir site hazırladık. Kiğılı.com aynı zamanda tüm mağazalarımız içinde ciro bazında büyüklükte 5’nci sırada yer alıyor. 2015 Mayıs itibarıyla e-ticaret cirosunun toplam ciroya oranı yüzde 3 oldu. Bu kanalı yeni müşteri kazanma platformu olarak görüyoruz. Dijitalde bu yıl yüzde 20 büyüme öngörüyoruz. Kiğılı.com’un bize göre en önemli özelliği online mağazadan aldığınız herhangi bir ürünün tadilatını 67 ildeki 224 Kiğılı mağazasından yaptırabiliyorsunuz.”
LC WAİKİKİ’NİN PLANI NE?
LC Waikiki E-Ticaret Direktörü M. SALIH YILMAZ, satışların yüzde 2’sinin dijital kanallardan geldiğini söylüyor. Yılmaz, hedeflerini ise şöyle paylaşıyor: “5 yıl içinde hedefimiz global ciromuzun yüzde 10’una dijital kanaldan ulaşmak. Bu da LC Waikiki’nin mevcut cirosu göz önünde bulundurulduğunda oldukça iddialı bir hedef. Bu hedefe ulaşmak için kısa vadede yurtiçinde mobil kanal atılımları, omni-channel yatırımları var. Bizim için ‘online’ kelimesinin anlamı oldukça geniş. İnternete bağlı tüm cihazlar hedefimizde. Ancak bunların içinde en hızlı büyüyen mobil cihazları ayrı bir yere koyuyor ve o alanda ciddi çalışmalar yapıyoruz.”
~
EN DİJİTAL SEKTÖR BANKACILIK
“LİDERLİK HEDEFLİYORUZ”

Akbank Direkt Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı ORKUN OĞUZ, dijital bankacılıkta hedeflerinin liderlik olduğunu söylüyor ve ekliyor: “Yaklaşık 2,5 milyon müşterimiz şubelerimize hiç uğramadan hizmet alıyor. Yapılan işlemlerin yüzde 90’ı direkt bankacılık kanallarımızdan gerçekleşiyor. Bir müşterimiz yılda 2-3 defa şubeye giderken internet bankacılığını ayda 4-5 defa, mobil bankacılığı ise ayda 15-20 defa kullanıyor. 2015’te mobilin interneti geçmesini bekliyoruz. Her yıl teknolojiye 100 milyon dolar yatırım yapıyoruz. Dijital bankacılıkta liderlik hedefliyoruz.”
 3,5 MİLYON DİJİTAL MÜŞTERİ
Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı DIDEM DINÇER BAŞER, bankanın dijitalleşme stratejisini şöyle özetliyor: “Bugün ‘dijital müşteri’ sayımız 3,5 milyona ulaştı. Bankamızdaki tüm finansal işlemlerin yüzde 87’si dijital kanallardan gerçekleşiyor. Bu rakam 2000’li yılların başında yüzde 40’lardaydı. Önümüzdeki 5 yılda dijitalin payının yüzde 95’e yaklaşacağını öngörüyoruz. Dijital kanalların müşteriler açısından daha pratik olduğunu görüyoruz. Genel banka müşterilerimize nazaran dijital müşterilerimizin ürün sahipliği oranı 2 kat fazla.”
 İŞ BANKASI’NIN PLANI
 İş Bankası’nın stratejisini, bankanın genel müdür yardımcısı HAKAN ARAN anlatıyor: “Dijital kanallarımıza önemli yatırımlar yaptık. Amacımız, hem şubelerimizin operasyonel maliyetlerini düşürmek hem müşterilerimize daha düşük maliyetlerle ve daha hızlı hizmet sunmak. Önümüzdeki birkaç yılda şube payının yüzde 17-19 seviyelerinde seyredeceğini, dijital kanalların paylarının ise kendi aralarında yer değiştireceğini düşünüyoruz. Mobil bankacılık kanalımız İşCep, internet şubemizden pay almaya devam edecek. 2020’den itibaren ise dijitalleşme, NORAL bankaların temel büyüme stratejisi olacak.”

MEHMET T. NANE / CARREFOURSA CEO'SU
"HER YERDE VAR OLACAĞIZ"
3 KAT ARTACAK

Tüketiciler artık daha bilinçli hale geldi. Bizim de şu anda satışlarımızın yüzde 1’inden fazlası dijital kanallar üzerinden gerçekleşiyor. Geçen yıl online satışlarımızı 3,5 kat artırdık. Bu yıl için de hedefimiz yine 3 kat artırmak. Şu an yüzde 1’in üzerine çıkmış olan satışı orta ve uzun vadede yüzde 10 seviyelerine taşımak istiyoruz. Bunun için altyapımızı oluşturuyoruz. Yılın ikinci yarısında kendi mobil sitemizi devreye alacağız.
20 BİN ÜRÜN
Carrefoursa olarak en yoğun kullandığımız dijital kanal, e-ticaret sitemiz carrefoursa.com’dur. Sitemiz, 9 ilde 20 binden fazla ürün sunuyor. Önümüzdeki dönemde hizmetimizi Türkiye geneline taşımayı hedefliyoruz. Müşteri memnuniyeti, görünür olma ve her anlamda hizmet, perakende sektörünün olmazsa olmazlarından. Bu sebepten, online ve dijitalin artması müşterilerimizin her yerde var olduğumuzu görmeleri açısından büyük önem taşıyor.”

SİNAN ÖNCEL / TWİGY YÖNETİM KURULU BAŞKANI
"TANITIMA KATKISI BÜYÜK"
CİRONUN YÜZDE 3’Ü

Dijital kanallar üzerinden yapılan satışlarımız, toplam cironun yüzde 3’ü kadar. Fakat kasım ve aralık aylarında hediye satışların artmasından dolayı yüzde 5’e kadar çıkıyor. Son 1-2 aydır dijital kanallarda zayıflık görüyorum. Marka olarak, indirim sitelerini ve internet satış sitelerini kullanıyoruz. Dijitalin bize getirdiği en büyük avantaj, ürün tanıtımını çok yukarı çekiyor. Ürününüz sürekli dolaşımda oluyor.
HEDEFLER NE?
 Ürünlerimiz dijitale uyuyor. Özellikle ev grubu ürünlerimiz iki bedende satıldığı için uyumlu ürünler. 5 yıl sonraki tahminimiz ev grubunda bu oranı şu anda sattığımız adetin normal büyüme oranlarında ilerletmek. Toplam satışların yüzde 3-4’ü gibi. Burada önemli olan kârlılık. Limango gibi önemli bir şirket bu piyasadan çıktı ve zarar ederek ayrıldı. Önümüzdeki dönem kolay olmayacak. En önemli sıkıntı kârlılık.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz