Capital'e abone olun.
DİKKAT BARİYER!

Dikkat bariyer!

En yüksek ve en düşük bariyer nerede? İşte 23 sektördeki bariyerler ve yatırımcılara etkisi...

Son Güncelleme: 01.06.2010

23 SEKTÖRDEN HANGİSİNE GİRİŞ DAHA KOLAY?

“Türkiye'de inanılmaz, kıran kırana bir rekabet var. Yedi yıl önce 13-14 dağıtım şirketi vardı, bugün 54 dağıtım şirketi bulunuyor. Türkiye’de akaryakıt sektörüne girme çıkma bariyerleri yok denecek kadar az. O yüzden 54 şirket var.” Bu sözler Petrol Ofisi Genel Müdürü Melih Türker’e ait. Türker, devamında da bu şirketlerin büyük kısmının sektöre yakın geçmişte giren, küçük hacimli ya da az istasyonla faaliyet gösteren şirketler olduğunu belirtiyor. Bu şirketlerin varlığıyla sektörde yüksek rekabet ortamının arttığını ifade ediyor. Türker’in sözünü ettiği değişim, aslında Türkiye’de 2005 yılında lisans ve serbest fiyatlandırma uygulamalarının devreye girmesiyle yaşandı. Türkiye akaryakıt sektörü için yepyeni bir yapılanma getiren bu sistemle birlikte rekabet daha üst seviyelere taşındı. Şirketlerin kârlılıkları ise bu durumdan olumsuz şekilde etkilendi. Sadece akaryakıtta değil birçok sektörde giriş bariyerleri rekabetin yapısını doğrudan etkiliyor. Sektörlere göre farklılık gösteren bu bariyerler, bazen yasal düzenlemeler bazen oyuncu sayısı bazen de yatırım miktarı olarak ortaya çıkıyor. Bir sektörde bariyerlerin yüksek ya da alçak olması ise o pazara yapılacak yeni girişlere olduğu kadar var olan oyuncuların büyüme ve kârlılık stratejilerine de yön veriyor.

EN YÜKSEK BARİYER NEREDE?
Türkiye’de giriş bariyerlerinin en yüksek olduğu sektörlerin başında GSM, sigara, ilaç ve demir çelik geliyor. GSM’de bariyerin yüksek olmasının ana nedeni, sınırlı frekanslar. Sektör işletmecileri, lisans ücretleri de dahil olmak üzere altyapı, şebeke kurulumu ve işletimi konusunda milyar dolarlık maliyetlerle pazara giriyor. Örneğin pazara sonradan giren Avea, bugüne kadar GSM hizmeti verebilmek için KDV hariç 5 milyar doları aşkın lisans ücreti ödedi. Avea Strateji ve İlişkiler Direktörü Tolga Kılıç, “Frekans kullanımı ve yüksek miktarda devamlı yatırım gerektirdiği için mobil iletişim, pazara girişin kolay olmadığı bir sektör” diyor. Oyuncu sayısının az, giriş bariyerlerinin yüksek olması sektörde rekabeti daha da artırıyor. Tıpkı GSM gibi sigarada da bariyerler rekabetin az sayıda oyuncu arasında yaşanmasına neden oluyor. Lisans alma süreci, üretim tesisi kurma kriterleri, ürün ithalatındaki koşullar ve yeni ürün çıkarabilmek için gereken yasal onay süreci sektörün giriş bariyerlerini oluşturuyor. Türkiye’de sigara sektöründe faaliyet gösteren 6 şirket bulunuyor. Sigara ile ilgili devlet politikaları ve sigara tüketimindeki düşüş göz önünde bulundurulduğunda, oyuncu sayısının zorlaşan şartlarda rekabet için yeterli düzeyde olduğu ifade ediliyor. Sektörde zorlu bir dönemden geçtiklerini belirten Philip Morris Sabancı Genel Müdürü Turhan Talu, “Beklenmedik ve yüksek vergi artışları, sektörden görüş almadan yürürlüğe girebilen düzenlemeler, öngörülebilirliğin olmaması bu zorluğun temelini oluşturuyor” diyor.   
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER