Capital'e abone olun.
"FİYAT ÖNE ÇIKIYOR DEĞİŞİMİN TAM ZAMANI"

"Fiyat öne çıkıyor değişimin tam zamanı"

Prof. Dr. ARMAN KIRIM “Krizden nasıl çıkarız?”adlı kitabında şirketlere hayatta kalma ve büyüme stratejileri oluşturmaları konusunda yol gösteriyor.

Son Güncelleme: 01.08.2009

İÇİNDE YAŞADIĞIMIZ ekonomik kriz döneminin en önemli özelliği çalkantı ve belirsizlik. Şirketlerin karşısında bu ortamda, 3 temel sorun duruyor: Talep daralması, likidite ve müşteri kaybetme riski. Yöneticiler, bir taraftan bu sorunları aşmak üzere kararlar alıp uygularken diğer yandan şirketlerini de geleceğe hazırlamak zorundalar. Türkiye’nin en önemli yönetim uzmanlarından Prof. Dr. Arman Kırım da bu durum tespitinden yola çıkarak şirketlere nasıl hayatta kalacakları ve büyüme stratejileri oluşturacakları konusunda bir kitap yazdı. “Krizden Nasıl Çıkarız?” adını taşıyan kitap, temmuz başında raflardaki yerini almış olacak. Kitap, okuyucusuna model, reçete ve uygulama teknikleri veren bir rehber olma iddiasını taşıyor. Kırım, kitabında bugün şirketlerin karşısında duran iki çok temel önceliği şöyle açıklıyor: “Önce hayatta kalabilmeyi başarabilmeliler, aynı zamanda büyümenin temelini atmalılar. Hayatta kalabilmek için üst yönetimin önceliği nakit yönetimi olmalı. Sizi batıracak olan da yaşatacak olan da nakdi durumunuzdur.”  
Capital, bugüne kadar “Mor İneğin Akıllısı” ve “Türkiye Nasıl Zenginleşir” gibi pek çok kitabıyla yönetim dünyasına önemli katkılar yapan, stratejiler geliştiren Prof. Dr. Arman Kırım’la yeni kitabı “Krizden nasıl çıkarız?” hakkında konuştu:
Capital:  Şirketlere, krizden nasıl çıkabilecekleri konusunda neler öneriyorsunuz? Krizden çıkış ne kadar sürebilir?
Kitap iki bölümden oluşuyor. Önce ABD’de krizin nasıl çıktığını, krizin kaynağının ne olduğunu anlatıyorum. Bu konuda kimsenin kafası net değil. Net olmayınca da “Dibi gördük mü” soruları çok geliyor. Neyin dibini görüyorsunuz?
En çok bu soruya gülüyorum. Bu memlekette krizin dibini göreceğiz ve hemen düzelme başlayacak diye bir hayalperestlik var. İnsanlar hala krizin nasıl bir kriz olduğunun farkında değil. “Ne oldu, bu kadar para buharlaştı mı” diye soruyorlar. Para zaten yoktu ki hepsi buhardı. Buhar buharlaşır mı?
Önce bu krizin eskisi gibi gelir geçer türünden bir kriz olmadığını anlamalıyız. Bu süreci 5-10 yıl yaşayacağız. Düzelme başlasa bile ani bir yükseliş olmayacak. Çünkü çok kişi işsiz kaldı, dünyada ciddi bir kapasite fazlası ve birikmiş stok var. Amerika’nın ve İngiltere’nin haddinden çok fazla borcu var. Evlerinin ve diğer varlıklarının değeri yerin dibine inmiş durumda.
Dolayısıyla işlerin normale dönmesi çok zaman alacak. Dünyada kapasiteler eriyecek, tekrar talep ortaya çıkacak, insanlar iş bulacak. Güzel günlere dönüş 7-8 yıl alabilir. Krizde aşağı doğru gidişte hafif hafif talep artışı şeklinde düzelme başlasa bile şartlar çok çetin olacak.
Capital:  Geçmiş yıllardaki krizleri incelediğimizde krizden sonra sektörlerin satışlarının krizden önceki seviyelerine çok kısa sürede geldiğini görüyoruz. Hatta birikmiş talep sonucunda daha yüksek satış rakamlarına ulaşıyorlar. Siz bu konuda ne düşünüyorsunuz?
Bu krizin nasıl düzeleceğini, çıkışın kaç yılda olacağını hiç kimse bilmiyor. Boyutları çok büyük. Örneğin otomotivde, dünyada çok yüksek bir kapasite fazlası var. Normal şartlarda yılda 60 milyon araca ihtiyaç varken şu an 90 milyon araçlık stok var. Bu stok fazlası nasıl erir bilemiyoruz.
Sadece otomotivde değil, her sektörde çıkış için ­ye­ni fi­kir­ler ge­re­ki­yor. Ör­ne­€in Türk oto­mo­tiv yan sa­na­yi­nin hib­rid oto­mo­bil­le­re yö­ne­lik par­ça­lar ge­li?­tir­me­si ge­re­ki­yor.
Capital:  Krizin gidişatı konusunda iki yaklaşım öne çıkıyor. Sizin bu konudaki öngörüleriniz neler? Krizin gidişatı W şeklinde mi yoksa geniş bir U şeklinde mi olacak?  

  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER