Haklar esniyor seçenek artıyor

Eskiden standart olarak verilen yan haklar artık esnedi.

1.03.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Haklar esniyor seçenek artıyor
Yan haklar, çalışan bağlılığını ve mutluluğunu artırmanın en etkili yollarından biri. Eskiden standart olarak verilen bu haklar, artık esnedi. Türkiye’de de Netaş, Nestle, Borusan gibi büyük şirketler, esnek yan haklar paketi oluşturmaya başladı. Bu paketlerde ise alışveriş çeklerinden tatile, eğitimden sağlığa pek çok alternatif var. Hatta bazı şirketlerde seçenek sayısı 50’ye ulaştı. Uzmanlara göre önümüzde dönemde esnek yan hak uygulamasına geçecek şirket sayısı da mönülerdeki seçenek sayısı da artacak. Önümüzdeki dönemde ücretlerde yeni oyun alanı, yan haklar olacak.” Bu tespit, dünyanın önde gelen yönetim danışmanlığı şirketlerinden Stanton Chase International’ın başkan yardımcısı Çağrı Alkaya��ya ait. Alkaya, son dönemde şirketlerin sunduğu yan haklarda artış olduğunu söylüyor. Ona göre bunun en önemli nedeni, şirketlerin ücretlerde yüksek zamlar yapamamasından kaynaklanıyor. Ücreti artıramayan şirketler, çareyi yan haklar mönülerini zenginleştirmekte buluyor. Benefit&Banafit’ten ButİK’ya, Pfizer Mutfak’tan Aveaçarşı’ya kadar Türkiye’nin önde gelen şirketlerinin çalışanlarına sunduğu esnek yan hak paketleri Alkaya’nın tespitini doğruluyor. Şirketler için esnek yan haklar paketlerinin en önemli avantajı ise diğer uygulamalara göre daha az maliyetli olması. Ayrıca çalışan memnuniyetinde ciddi artış sağlıyorlar. Bu sayede, çalışan memnuniyetinin yüzde 99’a çıktığı şirketler bile bulunuyor. Araştırmalar da çalışan memnuniyeti artırmasından dolayı esnek yan hakların yükselişte olduğunu gösteriyor. Mercer’ın son raporuna göre Türkiye’de esnek yan hak paketi kullanan yerli ve çok uluslu büyük şirketlerin oranı yüzde 5’e ulaştı.~

HAKLAR NEDEN ESNEDİ?
Esnek yan haklar, çalışanların unvanına ve pozisyonuna göre kendilerine sunulan paketten istediği yan hakkı seçmesi anlamına geliyor. Bu uygulamayla çalışanlar, ihtiyaçlarına göre yan hak paketlerini kendileri oluşturuyor. Borusan Lojistik’in İK müdürü Tuğba Paşalı, çalışanların gözünde daha rekabetçi olabilmek için daha önce standart olarak verdikleri yan hakları, kişiselleştirip esnettiklerini söylüyor. Nestle İK Direktörü Zuhal Çivi, çalışanların motivasyonlarını yükseltebilmek ve kuruma bağlılıklarını daha fazla artırmak için esnek yan haklardan yararlandıklarını anlatıyor. Uzmanlara göre esnek yan hak uygulamalarının gelişmesinin en önemli nedeni, ekonomik kriz sonrası daralan İK bütçeleri. Bütçeler daraldıkça var olan kaynakları optimize etmenin önem kazandığını söyleyen Boyden Türkiye Başkanı Özlem Ergün, “Bu nedenle büyük şirketler, yeteneklerini elde tutmak için kişiselleşen paketler tasarlamaya başladı” diyor. Towers Watson Genel Müdürü Süha Alıcı, şirketlerin baz ücretlerde yüksek artış yapamamasının yan hak paketlerinin önemini artırdığını belirtiyor. Hay Group Türkiye Genel Müdürü Sylvia DeVoge de Türkiye’deki büyük şirketlerin yalnızca yüzde 4’ünün çalışanlarına esnek yan haklar sunduğunu söylüyor. DeVoge, büyük şirketlerin yan haklarını ağırlıklı olarak çalışan motivasyonunu ve bağlılığı artırmak için esnettiğini belirtiyor.

EN ESNEK ŞİRKETLER
Şirketler, çalışanlarına ortalama 10 ila 20 arası esnek yan hak sunuyor. Esnek yan hak menüsü en zengin
olan şirketlerin başında ise Nestle, Avea, Turkcell, Astra Zeneca gibi hızlı tüketim, telekomünikasyon ve ilaç şirketleri bulunuyor. Nestle, çalışanlarına 50, Avea 39, Turkcell ise 17 esnek yan hak sunuyor. 3 yıl önce esnek yan haklar uygulamasına başlayan Nestle’nin İK direktörü Zuhal Çivi, “En çok sağlık sigortası alternatifleriyle ücretli izin gibi yan haklar tercih ediliyor. Çalışanlar, yan haklarını satıp bedelini nakit alabiliyor” diyor. 39 yan hak sunan Avea’nın Aveaçarşı uygulamasında ise Ikea alışveriş çekinden hobi kursuna, kreş hizmetlerinden diyetisyen ve yakıt kartına kadar farklı seçenekler bulunuyor. Esnek yan haklar programlarında, genellikle mönünün içeriğini çalışanlar kendileri belirliyor. Her yıl çalışanlar arasında bir anket yapılıyor ve sonucuna göre yeni dönemde paketin içinde bulunacak yan haklar tespit ediliyor. Mutfak adında esnek yan haklar programı olan Pfizer’da her yıl nisan ayında gerçekleşen anketin sonuçlarına göre yeni yan haklar belirleniyor. Pfizer Türkiye İK Operasyonları Müdürü Cem Gürsel Akkaya, “Geçen yıl anket sonuçlarından yola çıkarak esnek yan haklar paketimize, ev dekorasyonu çekiyle sosyal aktivite programlarını dahil ettik” diyor. Netaş Genel Müdür Yardımcısı Ayşe Doğruöz de ilk kez geçen yıl uygulamaya başladıkları esnek yan haklar paketinin içeriğini, anketle belirlediklerini söylüyor. Netaş’ta “BenefitBanafit” adlı pakette, çalışanlar toplam 9 farklı yan hak arasından seçim yapıyor.~

SİSTEM NASIL ÇALIŞIYOR?
Esnek yan haklar programlarında şirketler arası uygulamalar farklılaşsa da prensipte sistem çalışanın bireysel seçimine dayanıyor. Sunulan yan haklar, standart ve seçmeli olmak üzere ikiye ayırıyor. Genelde kanunun belirlediği sınırın altına düşmeyecek şekilde izinlerin tamamı, sağlık sigortası paketindeki ayakta tedavi masrafları, giyim çekleri standart yan haklar arasında yer alıyor. Çalışanlar, istemedikleri yan haklarını satıp nakde çeviriyor veya bir başkasıyla değiştiriyor. Akkaya, “Satıştaki çalışanların yüzde 70’i günlük yemek yardımı tutarlarını değiştirerek buradan arttırdıkları bütçeyi, kendilerine sunulan opsiyonel yan haklarla değerlendirdi” diyor. Roche’ta da çalışanlar yemek yardımlarının bir kısmından, giyim yardımlarının yarısından, yeni yıl çeklerinden vazgeçerek esnek bütçe yaratabiliyor. Astra Zeneca İK Direktörü Feyza Aysan, “Esnek yan haklar sistemimizde, çalışan belirli bir miktardaki yan hakkından vazgeçip vazgeçtiği kısım kadar yeni yan hak satın alabiliyor” diyor ve ekliyor: “Çalışanlarımıza 5 tane standart, yani vazgeçip satabilecekleri, 12 tane de seçmeli yan hak olmak üzere toplam 17 yan hak sunuyoruz.” Sunulan yan haklar, iş grubunun seviyesine göre de farklılık gösterebiliyor. Örneğin Borusan Lojistik’te yönetim ve üzeri seviyedekilere 8, bu kademedekilerin altındakilere 4 yan hak sunuluyor. Astra Zeneca’da da yüksek performans gösteren çalışanlara ekstra ayrıcalıklar tanınıyor. Yüksek performanslılar Pırlanta Kulübü’ne dahil ediliyor. Bu kulübün üyelerine pırlantadan uzun hafta sonu tatiline kadar çok özel ayrıcalıklar tanınıyor.

ALIŞVERİŞ ÇEKLERİ POPÜLER
En fazla tercih edilen esnek yan hakların başında ise alışveriş çekleri, esnek çalışma, BES katkı payları bulunuyor. Avea’dan Turkcell’e Borusan’dan Roche’a kadar İK yöneticilerinin hemen hepsi, en fazla tercih edilen yan hakların alışveriş çekleriyle BES olduğunu söylüyor. Roche Türkiye İnsan Kaynakları Müdürü Seda Kurttepeli, “Çalışanlar en çok alışveriş kartı ve bireysel emeklilik planına ek katkı payı almak istiyor” diyor. Avea İK Grubu Kıdemli Direktörü Bahattin Aydın da geçen yıl esnek yan hak paketlerinde en fazla ilgiyi market alışveriş kartının gördüğünü ifade ediyor. Borusan Lojistik’ten Selma Akman, “ Çalışanlarımız tarafından en çok talep edilen yan haklar elektronik, gıda, giyim ve ev konularındaki alışveriş çekleri ve bireysel emeklilik oldu” diye konuşuyor. Turkcell’de çalışanların değişen ihtiyaçlarına göre ek menfaat seçimleri farklılaşıyor. Evliliğe hazırlananlar teknoloji mağazası, ev tekstili ya da tatil çekine yönelirken bekarlar, eğitim desteği ya da giyim çeki almayı tercih ediyor. HRM’in yönetim danışmanlarından Elif Özel de esnek yan hak paketlerinde farklılaşan tercihleri değişen çalışan profiliyle açıklıyor ve ekliyor: “İş hayatının başındaki çalışanların ilgisini, eğitim ve gelişim olanakları çekerken tecrübeli çalışanların ilgisini, performans primleri veya şirket arabası gibi yan haklar çekiyor.”

MEMNUNİYET SAĞLIYOR
Çalışan memnuniyetini ve performansını artırmadan vergi avantajı sağlamaya kadar esnek yan hakların birçok olumlu yanı bulunuyor. DHL Express’de de esnek yan hak programının en önemli katkısı, çalışan memnuniyetini artırması olmuş. DHL Express Türkiye İnsan Kaynakları, Kalite, Satınalma ve İdari İşler Direktörü Ayla Çetinbora, çalışanlara yaptıkları yatırımla insan kalitesini, moral ve motivasyonunu sürekli yüksek tutmayı hedeflediklerini söylüyor. Çetinbora, “Motive çalışanlar, en önemli stratejimiz” diyor.~
Yenibiris.com Genel Koordinatörü Burçak Pak Yılmaz da şirketlerin çalışanlarına sunduğu esnek yan hakların, çalışanların yaşam kalitesini yükseltip performanslarına olumlu yansıdığını ifade ediyor. Yılmaz, “Şirketler çalışana seçme şansı vererek rekabet üstünlüğü yaratıyor. Ayrıca çalışan bağlılığını artırıp yetenekli personeli ellerinde tutuyorlar” diyor. Esnek yan hak paketlerinin bir diğer avantajı da çalışanların farkındalığını artırması. Ayşe Doğruöz, “Çalışanlarımız, kendi ihtiyaç ve tercihlerine göre şekillenen yan hak paketlerini oluşturabiliyor. Böylece çalışanların gözünde yan hakların toplam değer algısı artıyor” diyor. Esnek yan hakların bir başka avantajı ise şirkete ve çalışanlara vergi indirimi sağlaması. Çalışanlar, önceden aldıkları nakit haklarda karşılaştıkları vergi ve benzeri tipteki kesintileri, esnek yan haklar planında sunulan paketlerle en aza indirebiliyor. Böylece harcama miktarlarını daha da artırabiliyor.

BÜTÇEDEKİ PAYI ARTIYOR
Yan haklar için ayrılan bütçeler, şirketten şirkete göre değişiyor. Ancak birçok şirkette yan haklar zaten standart olarak verildiği için ekstra maliyet kalemi oluşturmuyor. Şirketler, genellikle esnek yan haklar paketlerine 4-7 milyon TL arasında bütçe ayırıyor. En fazla esnek yan hak sunan şirketlerde bile bu alana yapılan harcamaların tutarı 10 milyon TL’yi geçmiyor. Pek çok şirket ise esnek yan hak paketleri için ekstra bütçe ayırmadığını belirtiyor. Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Meltem Kalender Öztürk, “Esnek yan haklar programımızı bütçemizi artırmadan sağladık” diyor. Astra Zeneca İK Direktörü Feyza Aysan da esnek yan haklar programını sıfır maliyetle gerçekleştirdiklerini belirtiyor. Çalışanın yıllık ücret paketi içinde yan hakların payı ise şimdilik yüzde 20 seviyesinde. Bu payının artmasıyla birlikte yan haklara ayrılan bütçelerin de artması bekleniyor. Akçansa’nın İK’dan sorumlu genel müdür yardımcısı Hakan Timur, “2013 İK bütçemizde çalışan bazında toplam paketimizin yaklaşık 20’lik kısmını yan haklar oluşturuyor” diyor. Pfizer’da ise çalışan maliyetinin yüzde 21’i esnek yan haklar oluşturuyor. Borusan Grubu’nda da pozisyona göre değişmekle birlikte çalışan başına yan haklar için 700 ile 3 bin TL arasında para harcanıyor.

İLGİNÇ HAKLAR
Türkiye’de geçmişi son 6 yıla dayanan esnek yan hak programları, Avrupa ve ABD’de 20 yıldır uygulanıyor. Mercer’ın Avrupa’da 12 ülkede yaptığı Esnek Yan Haklar Araştırması 2012’nin sonuçlarına göre firmaların yüzde 60’ı, esnek yan haklar uygulamasını aktif bir şekilde kullanıyor. Yüzde 30’u ise uygulamaya geçmeyi hedefliyor. Spor salonu üyelikleri, kilo verme programları, yaşam koçluğu hizmetleri ilginç yan haklar arasında. Bazı şirketler pazartesi-perşembe arası 2 saat fazla mesai yapan çalışanlara cuma günü işe gelmeme hakkı tanıyor. Organik besin üreticisi Clif Bar, toplu taşımayı tercih eden çalışanlarına para ödülü veriyor.~
Kayak ve spor malzemeleri firması Burton, kar kalınlığı 60 cm’yi geçtiğinde çalışanları kayak yapabilsin diye toplu izin veriyor. Türkiye’de de esnek yan hak paketleri içinde, farklı eğitimler de var. Avivasa ve Avea’da iş dışı eğitimlerin arasında evcil hayvan kursu da yer alıyor. Abdi İbrahim’de ise yan haklar arasında peynir gurmeliği, bitki bakımı, şarap tadımı gibi farklı fırsatlar bulunuyor. Önümüzdeki dönemde ise esnek yan hak uygulamasına geçecek şirket sayısında artış bekleniyor. İK yöneticileri ücret paketleri içindeki sabit gelirlerin azalacağını, buna karşın yan haklar gibi değişken gelirlerinin payının artacağını söylüyor. Towers Watson Genel Müdürü Süha Alıcı, “Yan hak uygulamalarında gelecek dönemde öne çıkacak konu başlıkları BES ve esnek yan haklar olacak” diyor. Microsoft, Eczacıbaşı ve PepsiCo da en kısa zamanda esnek yan hak programına geçmek için çalışma yapıyor.

"MEMNUNİYETİ YÜZDE 99'A ÇIKARDIK"
PAKETTE NE VAR?

Çalışanlarımıza temel ve esnek olmak üzere iki ayrı kategoride ek menfaat sunuyoruz. Temel ek menfaatlerimiz çalışanlarımıza standart olarak sunduğumuz hayat sigortası, bireysel emeklilik, cep telefonu, yıllık izin, doğum günü izni ve kreş yardımı gibi ek menfaatlerden oluşuyor. Esnek ek menfaatlerimiz kapsamında ise çalışanlarımıza 17 farklı alanda seçim yapabilme imkanı sunuyoruz.

İNİSİYATİF KULLANIYORLAR
Flex Menü adını verdiğimiz bu uygulamayla tüm çalışanlarımızın inisiyatif kullanarak, kendilerine en uygun ek menfaat paketini oluşturabilmelerini hedefledik. Böylelikle çalışanlarımızın ihtiyaçları doğrultusunda bütçelerini kendilerinin yönetmelerine olanak sağladık. Flex Menü, yüzde 99'a varan memnuniyet oranıyla çalışan bağlılığını önemli ölçüde artırdı.

MURAT BAYBURTLUOĞLU AVIVASA GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
"YAN HAKLARA 4.5 MİLYON TL AYIRDIK"
ALIŞVERİŞ İMKANI

Esnek yan haklar paketimizin adını insan kaynaklarına gönderme yapacak şekilde ButİK olarak belirledik. “Bir tıkla alışverişe başla” sloganıyla yola çıktık. Çalışanlarımızla beraber ButİK'yı her geçen yıl daha da renklendiriyoruz.

SAYI ARTACAK
Sistem, çalışanlarımızın aileleri ve kendi ihtiyaçlarına göre avantajlı seçim ve değişim yapabilmelerini sağlıyor. Ayrıca çalışan memnuniyetini de olumlu yönde etkiliyor. Geçen yıl, paketimizde 12 yan hak seçeneği sunduk. Bu yıl hedefimiz, listemize en az 4 farklı seçenek daha eklemek.
BÜTÇE DEĞİŞMEDİ
Geçmişe göre yan haklar bütçemizde bir değişim yaşanmadı. Amacımız, mevcut yan hak bütçesi dahilinde çalışanlarımıza seçim yapma imkanı vermek. 2013 yılında yan haklar için yaklaşık 4.5  milyon TL ayırdık.

BAHATTİN AYDIN AVEA İNSAN KAYNAKLARI GRUBU DİREKTÖRÜ
"AVEAÇARŞI'NIN YILLIK BÜTÇESİ 9 MİLYON LİRA"
SEÇENEK ARTTI

Esnek yan haklar platformumuzun adı: Aveaçarşı, 2011 yılında hayata geçirdiğimiz Aveaçarşı kapsamında, çalışanlarımız ihtiyaçlarına yönelik olarak yan haklarını kendileri şekillendirebiliyor, Geçtiğimiz yıl, 27 kalem olan “Aveaçarşı” yan haklarını, bu yıl 39'a çıkardık. Yan haklar için yılda yaklaşık 9 milyon TL'lik bir bütçe ayırıyoruz.~
ÖRNEK OLDU
Aveaçarşı'ya çalışanlarımızın katılım oranı yüzde 95'in üzerinde. Çalışanların Aveaçarşı'ya göstermiş oldukları ilgi, projenin başka kurumların da dikkatini çekmesine neden oldu. Hatta bu konuda geliştirdiğimiz altyapıyı şimdi pazarlıyoruz.
DİYETİSYEN VAR
Esnek yan haklarımız arasında Ikea alışveriş çeki, yakıt alım kartı, bireysel emeklilik ek katkı payı. Mudo alışveriş çeki, hobi kursu, diyetisyen ve sünnet harcamaları gibi haklar bulunuyor. Paketler içinde geçen yıl en büyük ilgiyi, market alışveriş kartı çekti. Bu yılın ilk ayında ise yakıt alım kartı en fazla talep gören yan hak oldu.

CAN SUNTAY / MERCER TÜRKİYE PROJE YÖNETİCİSİ
"YÜZDE 5'İ UYGULUYOR"
TÜRKİYE’DE YENİ

Mercer olarak her yıl düzenli olarak gerçekleştirdiğimiz ücret araştırmalarına katılan büyük yerel ve çok uluslu şirketlerde, böyle bir uygulamaya sahip olanların oranı şu anda yüzde 5 civarında. Türkiye'yi bu konuda Avrupa ve ABD ile karşılaştırıldığında henüz daha yolun başında olduğunu söyleyebiliriz.
EK MALİYETİ YOK
Esnek yan haklar programlarının trend olmasını sağlayan en önemli unsur, artan maliyetlerin daha kolay ve etkin yönetilme ihtiyacı. Türkiye'de bugün şirketler mevcut yan haklar maliyetleri içerisinde kalarak esnek yan haklar programlarını yapılandırabiliyor.
MEMNUNİYET ARTIYOR
Esnek yan haklar programı olan şirketlerde yapılan anketlerde çalışanların memnuniyetinde artış olduğunu gözlemliyoruz. Bu programların bağlılık ve sadakati artırmada da olumlu etkisi var.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz