Capital'e abone olun.
HER İKİNCİ AYNI DEĞİL!

Her ikinci aynı değil!

4 tip “ikinci”var, Bunlar, liderliği ele geçirmesi an meselesi olanlar, güçlü ikinciler, mutlu ikinciler ve açık ara takipçiler

Son Güncelleme: 01.09.2009

TOYOTA, UZUN YILLAR otomotiv sektöründe liderin takipçisi olarak rekabet etti. Ancak rakibini taklit etmek yerine özel üretim süreçleriyle avantajlar yakalama yolunu seçti. Kaliteye ve yenilikçiliğe odaklanmasının yanında pazarda hızlı hareket kabiliyeti de en sonunda onu hayalindeki liderliğe ulaştırdı. Toyota, 77 yıldır araç satışında lider olan GM’i, bu yılın mart ayında koltuğundan indirdi. Bugün Toyota, sektörde güçlü bir liderin hemen arkasında mücadele eden ikinciler için en güzel örneklerden biri olarak gösteriliyor.
Motorola’nın cep telefonu pazarındaki güçlü konumunu yitirme hikayesi de liderlik derslerinde örnek vaka olarak ele alınıyor. Amerika’da ilk çıkan cep telefonu şirketi olan Motorola, kısa zamanda devleşti. Ancak dünyanın her tarafından cep telefonu şirketleri rekabete katılınca Motorola, gücünü küresel yapıya taşıyamadı. Finlandiya’dan çıkan yenilikçi Nokia’nın altında yok oldu. Şimdi ise Nokia, Koreli cep telefonu şirketi Samsung’un baskısı altında. Sektörde güçlü bir ikinci olan ve birincilik hedefi taşıyan Samsung’un, Nokia ile rekabeti pazarda büyük bir heyecanla izleniyor.
Liderler ve ikinciler arasındaki rekabet birçok sektöre yön veriyor. Çoğu zaman liderin tutumundan çok, meydan okuyucu ikincinin hamleleri pazarın seyrini değiştirebiliyor. Bu nedenle de ‘ikinci’, ‘takipçi, ya da ‘meydan okuyan’ olarak adlandırılan bu oyuncuların hedefleri ve hedefe giden yoldaki stratejileri büyük önem taşıyor.
Bu gerçekten yola çıkarak ikincilerin sektördeki pozisyonlarını ve hedeflerini konu alan araştırmamız da 4 takipçi tipi ortaya çıktı. Bunlardan ilki, lideri geçmesi an meselesi olanların oluşturduğu yakın markaj yapanlar. Liderin neredeyse hemen yanı başında rekabet eden bu şirketler, oldukça agresif. İkinci kategoride, lideri yakın markaja alan bir başka takipçi tipi var. Kimi zaman liderle arasında ciddi puan farkı olmasına karşın bunlar da güçlü lider adayları olarak rekabet ediyor.
Üçüncü kategoride “mutlu ikinciler” yer alıyor. Bu oyuncular sağlam adımlarla büyüyüp, hedeflerini uzun vadeye yayma taraftarı. Son kategoride ise lideri çok uzak ara takip edenler bulunuyor. Bunların çoğu neredeyse liderliği hedeflemiyor.
LİDERİN ENSESİNDEKİLER
Takipçilikten liderliğe geçmesi an meselesi olan ve buna odaklanarak sıkı rekabet eden şirketlerin en yoğun bulunduğu sektörlerden biri bireysel emeklilik. Lider Anadolu Hayat Emeklilik’in 4 Ağustos 2009 tarihli veriye göre 412 bin 788 katılımcısı bulunuyor. Bu şirketi, 377 bin 259 katılımcıyla Garanti Emeklilik izliyor. Bu iki şirket, yoğun bir rekabet içinde.
Fon büyüklüğü bakımından sektör incelendiğinde ise lider değişiyor. Avivasa, 1 milyar 721 milyon TL fon büyüklüğü ile ilk sırada yer alıyor. Bu şirketi ise Anadolu Hayat Emeklilik, markaja almış durumda. Anadolu Hayat’ın fon büyüklüğü ise haberin hazırlandığı 4 Ağustos tarihinde 1 milyar 690 milyon TL idi. Anadolu Hayat Emeklilik Genel Müdür Yardımcısı Uğur Erkan, “Kısa süre içinde fon büyüklüğü alanında da birinciliği elde ederek, her iki alanda da lider konumumuzu sürdürmeyi hedefliyoruz” diyor.
Otomotivdeki rekabet de oldukça sıcak. Küçük otomobil segmentinde 2008’de yüzde 15’lik payla Renault lider, yüzde 9,3’lük payla Hyundai ise ikinciydi. Ancak bu yılın ilk 5 ayında Hyundai, Renault’dan liderliği aldı. Son 10 yılın kesintisiz lideri Renault’nun ilk 5 aylık sonuçlara göre pazar payı yüzde 15,6, Hyundai’nin ise yüzde 15,7. Özellikle son yıllarda marka ve imaja yönelik yatırımların meyvelerini topladıklarını belirten Hyundai yetkilileri, “Bundan sonraki hedefimiz liderliği korumak” diye konuşuyor.   
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER