Capital'e abone olun.
İLK FİYAT SENDROMU

İlk fiyat sendromu

Bir ürün, piyasaya çıkış fiyatını en fazla kaç ay korur? İlk indirim ne zaman devreye girer? Aslında bu kritik sorunun yanıtı, her kategori için farklı. Ama ortak bir gerçek var ki bu süre her geçen gün kısalıyor. Yani erozyon giderek hızlanıyor. Örneğin bir hazır giyim ürünü en fazla 8 hafta ilk fiyatını koruyor. Ayakkabı, 1 ay sonra ilk indirimi görüyor. Teknoloji ve küçük ev aletlerinde ise fiyat revizyonu yine ilk ay dolmadan kendini gösteriyor. Sektör bağımsız tüm şirketlerin ortak amacı ise aynı. İlk fiyatı mümkün olduğunca korumak.

Son Güncelleme: 01.01.2015

İphone 3GS modeli 2009'da piyasaya çıktığında fiyatı 499-599 dolar bandındaydı. Şu anda 150 dolara alıcı buluyor. Yani 5 yılda yüzde 70-75 düzeyinde fiyat erozyonu yaşadı. Bir başka akıllı telefon Samsung Galaxy S4’ün 1.100 dolar olan ilk satış fiyatı, üçüncü ayın sonunda ortalama 1.000 dolara kadar geriledi. Benzer biçimde iPhone 5S de ilk satış fiyatıolan 1.100 doları 2 ay koruyabildi. Örnekler telefon sektöründen ama fiyatlardaki bu hGzlG erime, sadece akıllı telefonda değil, sektör bağımsız tüm kategorilerde kendini gösteriyor. Teknolojinin hızı, yoğun rekabet, keskin fiyat yarışı ve talepteki ani değişim, ürün fiyatlamalarında ilk ayı doldurmadan revizyonu gerekli kılıyor. Piyasaya çıkış fiyatını sadece 3 hafta koruyabilenler de var, 6 ay dayananlar da… Artık sektörler, ürün bazında “aylık fiyat düşüşü” analizi yapıyor, stratejilerini ona göre hazırlıyor. 
DÜŞÜŞ NE ZAMAN BAŞLIYOR? Fiyatlama ve perakende uzmanlarına göre ürünlerin fiyat revizyonlarında kritik süre genelde ilk 4 hafta. Tabii bu sektöre ve kategoriye göre değişiyor. Ama özellikle ğızlı tüketim ve perakendede 4 ğafta içinde ilk revizyon sinyali geliyor. Söz konusu değişim ise çoğunlukla indirim biçiminde kendini gösteriyor. Örneğin tüketici elektroniği, gıda, küçük ev aletleri, ayakkabı gibi kategoriler, ilk ay içinde fiyat değişimine uğrayanlardan. 
Simon Kucher&Partners İstanbul Yönetici Ortağı Mert Terzioğlu’na göre fiyat erozyonunun ne zaman başladığına dair net bir yanıt vermek mümkün değil. “Yeni çıkan bir ürün, hiç fiyat erozyonuna uğ- ramadan da piyasadaki yerini koruyabilir” diyen Terzioğlu, ekliyor: “Bu sebeple konuyu sektör, ürün ve hatta durum özelinde değerlendirmek gerekiyor. Yeni bir ürün kısa sürede fiyat erozyonu yaşıyorsa bunun sebebi üründe yapılan yeniliğin büyük bir değer katamaması, ilk planda yapılan fiyatlandırma stratejisinin optimal olmaması ya da yapılan yeniliğin değerinin müşterilere iletilememiş olmasıdır.” Fakir Elektrikli Ev Aletleri Pazarlama Müdürü Aslı Şahin, “Küçük ev aletlerinde pazara yeni dağılan bir ürün, ilk çıkış fiyatını ortalama 75gün koruyor. Fiyat değişikliklerinde piyasa şartları ve maliyet belirleyici olmakla birlikte ortalama yüzde 10-15 civarında revizyona gidildiğini söyleyebiliriz” diyor. Ayakkabıdaki erozyonunu Elle Ayakkabı Yönetim Kurulu Üyesi Suna Akar Çapan anlatıyor: “Ürünler, sezon açıldıktan sonra en fazla 1 ay piyasa çıkış fiyatını koruyabiliyor. Yaklaşık 1 ay sonra satış trendine göre yüzde 15-30 arasında indirim oluyor. Ayakkabı sektöründe yıllık değil, 6 aylık periyotlarla ürün piyasaya çıkar ve sezon sonunda maksimum yüzde 70 indirim görür.” 
  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

  • Etiketler: indirim,fiyatlar,fiyat artışı

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER