İnovasyonun yeni liderleri

İnovasyon deyince artık maliyetleri azaltmak, verimliliği artırmak ve yaşamak için de işin tüm süreçlerinde ezberi bozmak gerekiyor.

1.08.2009 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
İnovasyonun yeni liderleri
HAYATTA KALMAYI BAŞARAN, türlerin en güçlüsü veya en akıllısı değil, değişime en kolay ayak uyduranıdır.” Bu sözleri söylerken Charles Darwin’in aklından elbette şirketler geçmedi. Ama tüm dünyanın ekonomik krizi yaşadığı, dev şirketlerin battığı bu en zor günlerde CEO’ların en fazla hatırladığı cümle oldu. Çünkü, herkes bundan daha birkaç yıl öncesine kadar dünyanın en büyük ilk 20 şirketi arasında yer alanların, neden bugün olmadığına kafa yoruyor. Oysa bundan 11 yıl öncesine kadar var olmayan Google, dünyanın en inovatif ve değerli şirketleri arasında. Değişimi en iyi öngören ve uygulayan Toyota’nın, son 3 yılda 82 milyar dolar zarar eden General Motors’un tahtını ele geçirmesine kesin gözüyle bakılıyor. Toyota’nın başarısının sırrı ise otomotiv sektörüne tüm rakiplerinden önce “tasarruflu yakıt” devrimini getirmiş olmasında yatıyor.
Dünyanın en inovatif şirketleri arasında kişiselleştirme devrimini gerçekleştiren Apple, dört yıldır birinci. Apple’ı Google ve Toyota izliyor. 2007 yılında yapılan araştırmada sıralamada yer almayan Hindistanlı Tata Grubu, 2008’de listeye 6’ncı sıradan girdi. 2 bin 500 dolarla dünyanın en ucuz otomobili Tata Nano’yu yaratan şirket, tüm dünyada sektörde dengeleri değiştiriyor.
Her şey çok hızlı değişiyor. Artık değişimi yakalamayan, geleceği öngöremeyen, yenilikçi olamayanların kesin olarak yaşama şansı kalmadı.
Mayıs ayında yayınladığımız CEO’ların İnovasyon Ajandası araştırması, tüm CEO’ların bu gerçeğin farkında olduklarını gösterdi. Türkiye’de “inovasyonu” temel strateji olarak görenlerin sayısı her geçen gün artıyor. Kendi sektörlerinde olsun ya da olmasın tüm şirketleri izliyorlar. Dünya ve Türkiye örneklerinden dersler çıkarıyorlar.
Capital’in bu yıl 3’üncüsünü düzenlediği “Türkiye’nin İnovasyon Liderleri” araştırması da aslında CEO’ların bu gözlemlerine göre beğenilerini gözler önüne seriyor.
ARAŞTIR­MA NA­SIL YA­PIL­DI?
CEO’ların gözünden Türkiye’nin en inovatif şirketlerinin seçildiği ankete bu yıl 115 CEO katıldı. Ortaya çıkan sonuçlar geçtiğimiz yılla benzerlik içerse de neredeyse listenin yarısının değişmiş olması araştırmayı daha da ilginç kılıyor.
İlk bölümünü mayıs ayında yayınladığımız araştırmanın 2’nci bölümünde, Türkiye’nin inovasyona liderlik eden ilk 20 şirketini ve neden bu listede yer aldıklarını açıklıyoruz.
Türkiye’nin inovasyonda en iyi şirketlerinin sorgulandığı araştırmada katılımcılara şu soru yöneltildi: Kendi şirketiniz dışında, bütün Türkiye’de inovasyon açısından sırasıyla hangi 3 şirketi beğeniyorsunuz?”
Bu soruya 1’inci, 2’inci ve 3’üncü tercihlerini belirterek katılan CEO’lar değerlendirmelerini yaparken bilgi, deneyim ve duyumlarını esas aldılar. Seçtikleri şirketin inovasyona bakış açısı, Ar-Ge yatırımı, teknoloji stratejisi, CEO’sunun liderliği ve ürün yenilikçiliği hakkında fikir sahibiydiler. Ancak, kararı büyük ölçüde onların zihinlerindeki “inovatif” algısı belirledi.
Ardından ortaya çıkan 3 liste üzerinden ağırlıklı puan ortalaması hesaplandı ve buna göre en inovatif 20 şirketin yer aldığı asıl liste belirlendi. CEO’ların en beğendiği 20 şirket alfabetik olarak sıralandı. Geçen yıl olduğu gibi bu yıl da CEO’ların seçtiği 20 şirket, bu sayfalarda isimlerini gördüğünüz, alanlarında önde gelen jüri üyeleri tarafından değerlendirilecek ve ilk 3 seçilecek. Jürinin seçeceği “Türkiye’nin İnovasyon Liderleri”ni ise önümüzdeki sayılarda açıklayacağız. ~
TAB­LO­NUN HİÇ DE­ĞİŞME­YEN­LE­Rİ
İnovasyon liderleri araştırmasının 3’üncü yılında da tablodaki yerini koruyan şirketlerin başarısı dikkat çekiyor. Turkcell, Akbank, Arçelik, Garanti Bankası, Vestel, Boyner Holding, Mey İçki, Pegasus Havayolları ve Ülker Türkiye’nin inovasyon liderleri listesinden hiç kopmadı. Hem Türkiye’ye hem araştırmaya katılan CEO’lara inovasyonu sürdürülebilir kıldıklarını kanıtladılar.
590 adetle Türkiye patent şampiyonu olan Arçelik, 2008 yılında da inovasyon çalışmalarıyla ön plandaydı. 2008’de çevre dostu, tüketim değerleri iyileştirilmiş, tüketiciye konfor sağlayan, akıllı ürünler geliştirmeye odaklandı. Müşterilerle birlikte yaratmada ve çoklu kaynak kullanımında da Türkiye’ye öncülük eden şirketlerden biri oldu. Bu kapsamda şirket içindeki tüm çalışanlar, müşteriler ve dış buluşçulardan gelen yıllık 5 binin üzerinde ürün fikrini değerlendirdi. Özellikle bölünebilir soğutma teknolojisiyle dünyada ilk kez buzdolabını tüm mutfağa yayması CEO Club üyelerini oldukça etkiledi. Şirket, operasyonel gelirlerinin de yüzde 60’ından fazlasını, son 3 yılda piyasaya sürdüğü ürün ve hizmetlerden elde ediyor.
Boyner Holding ve Akbank ise 2008’de ortaklaşa yarattıkları yeni nesil kredi kartı Fish’le Türkiye’de ve dünyada benzeri olmayan bir ilke imza attılar. Ürün her iki grubun tüketicilere sundukları birçok hizmet ve ürünü bünyesinde barındırıyor. 80 günde yüksek bir başarı sağlandı ve ilk aşamada 140 bin müşteriye ulaşıldı. CEO’lar iki şirketi müşterilerine değer katan yeni iş fikirleri yaratmaları ve geleneksel hizmet ve ürünlere sıra dışı çözümler bulmaları nedeniyle takdir ediyor.
LİS­TE­DE­Kİ ÇOK ULUS­LU­LAR
Türkiye’deki Ar-Ge ve inovasyon çalışmalarını artırmaya başlayan çok uluslu şirketler de bu yıl listemize girdi. 3M, Microsoft, Unilever ve P&G 2008 yılında CEO’ların inovatif bulduğu şirketler arasında yer aldı. Örneğin dünyada “yenilikçilik kültürü ve bunu içselleştirmesi” ile öne çıkan 3M bu şirketlerden biri. CEO’lar, Ar-Ge çalışmalarını ABD dışına kaydırma girişimleri ve Türkiye’yi bu anlamda bölgesel bir tedarik merkezi olarak konumlama planı nedeniyle şirketi destekledi. Microsoft da 10 milyon dolar yatırımla Bilkent Üniversitesi Cyberpark bünyesinde Türkiye’de bir inovasyon merkezi açtı. Bu nedenle Türkiye’ye gelen Microsoft CEO’su Steve Ballmer, bu merkezde yenilikçi yazılım projeleri ve çözümler geliştirileceğini belirtti. Ballmer ayrıca merkezde sağlık, eğitim ve e-devlet konularına da odaklanılacağını ifade etti. CEO’ların tercihinde P&G ve Unilever’in öne çıkma nedenlerinde ise her iki şirketin sadece ürün değil, tüketici araştırmalarına milyonlarca dolar kaynak ayırmaları, sürdürülebilir gelecek için çevreci ürünlere odaklanmaları ve tüketiciyi derin kavrayış yetenekleri oldu.
RE­KA­BE­TE İNO­VAS­YON ET­KİSİ
Türkiye’nin en büyük şirketleri arasında yer alan Türk Telekom, Eti, Doğuş Holding ve Avea da bu yıl CEO’ların inovasyon liderleri tercihinde ilk kez ilk 20 şirket içinde yer aldı. Türk Telekom’un özelleştirilmeden sonra teknoloji, altyapı ve yeni ürün çalışmalarına ayırdığı kaynaklar, şirketin ‘inovatif’ algısını yükseltti. Araştırmaya katılan CEO’lar sabit hatlardan görüntülü konuşma şansı sunan Videofon’un Türk inovasyonunun çok önemli bir ürünü olduğu konusunda birleşti.~
Avea ise numara taşınabilirliğiyle birlikte sektörde bir ilk olarak “HerYöne Sınırsız” tarifeyi çıkardı. Rakipler gecikmeden benzer tarifeler çıkarsa da Avea oyunun kuralını belirleyerek, numara taşınabilirliğinden en kârlı çıkan şirket oldu.
Eti ise 2008’de teknoloji ve Ar-Ge’ye 92 milyon TL yatırım yaptı. Yenilikçi ürünleri ve iş modeliyle unlu mamuller ve çikolatadaki pazar payını 2008’de de artırmaya devam etti. En büyük rakibi Ülker’le birlikte o da ilk 20 inovatif şirket içinde yer aldı. Garanti Bankası başta olmak üzere tüm şirketlerinde inovatif bir kimliğe sahip olan Doğuş, inovasyonu tüm kurumlarının DNA’sına işledi.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz