Capital'e abone olun.
KALABALIK SENDROMU

KALABALIK SENDROMU

Son 10 yılda pek çok sektörde ve kategoride yeni bir oyun oynanıyor. Çünkü rakipler hem sayıca artıyor hem çeşitleniyor. Ayakkabı, mobilya, beyaz et, hazır giyim gibi bazı alanlarda rakip sayısındaki artış, yüzde 100’leri aştı. Üstelik bu yeni rakipler, geleneksellere hiç mi hiç benzemiyor. Online satıyorlar, hem rakip hem iş ortağı olarak konumlanıyorlar. Üstelik maliyetleri de çok düşük. İşte bu gerçekler, bütün sektörlerde iş modellerini derinden etkiliyor.

Son Güncelleme: 01.04.2015

Aslında rekabet her zaman yoğundu. Ancak son 10 yılda neredeyse bütün sektörlerde oyuncu sayısı katlanarak arttı. Bazı sektörlerde ve kategorilerde bu artış, yüzde 100’leri bile aştı. Bu değişimdeki kritik rolü ise yeni oyuncular oluşturdu. Bu oyuncular, bazen sınır ötesinden geldi bazen de sanal alemden. Öyle ki bazı alanlarda yeni oyuncuların, yani yeni rakiplerin oranı yüzde 80’lere ulaştı. Bu durum sektördeki oyunun kurallarını da yeniden yazdı. “Turkcell sadece GSM’deki diğer iki oyuncuyla rakip değil ki… Skype, Tango, Line da rakibim, çünkü ses iletişimi yapıyorlar. WhatsApp da rakibim. Çünkü SMS pazarından alıyor. Ama yatırım yapıyorlar mı? Sektörün yatırım yapan oyuncuları olarak diğer taraftaki bu görünmeyen rakiplere dikkat etmemiz lazım.” Turkcell’in eski genel müdürü Süreyya Ciliv, Capital’e verdiği söyleşi de Turkcell’in Vodafone ve Avea dışında son birkaç yılda ortaya çıkan yeni rakiplerini ve yeni rekabet ortamını analiz ederken işte yukarı da anlattığımız bu yeni oyuna dikkat çekmişti. Bugün telekom sektörü, GSM pazarına girecek yeni oyuncuyu bekliyor. Bu tablo sadece telekomda değil, hazır giyimden beyaz eşyaya, mobilyadan saate pek çok sektörde de geçerli. 
DEĞİŞİMİN NEDENİ Yeni teknolojiler, internet ve mobil cihazlarla birlikte pek çok sektörde, tüketici davranışları değişti. Bu değişimi, yeni ürünlerin, yeni kanalların ve yeni oyuncuların doğuşu izledi. Peppers&Rogers Türkiye Genel Müdürü Selim Uçer, internet ve mobil uygulamaların, yeni rakip satış kanalları oluştururken aynı zamanda yeni iş modelleri için ortam hazırladığına dikkat çekiyor. Uçer, bankacılıkta şubesiz direkt bankacılığın klasik bankacılığa bir alternatif oluşturmaya çalıştığını belirtiyor. “Telekomda uygulamalar, operatörlerin katma değerli servislerinin yerini alıyor. Benzer şekilde hayatımızda birçok fiziksel ürün, yerini dijital ürünlere bıraktı. Fiziksel biletler mobil biletlere, cüzdanlar dijital cüzdanlara dönüşmeye başladı” diye devam ediyor. Pazarlama Danışmanı Hakan Senbir, satış kanallarındaki çeşitlenmenin hem online hem geleneksel kanal yapısında gelişerek arttığını belirtiyor. Senbir, eğlence sektörünü örnek gösteriyor ve şöyle diyor: “Artık çocuk oyun parkı, bir sinema filminin ya da restoran-kafe’nin rakibi. Her üç kategori için aileyi temel hedef kitle olarak alırsak, ihtiyaç ve motivasyonların davranışı temelden etkilediğini görüyoruz. Önce çocuğumun ihtiyacı diyen aile, sinema filmini başka kanaldan izlemeye karar verebiliyor. Hatta restorankafe deneyimini de çocuk oyun parkında yaşayabiliyor.” 
  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

  • Etiketler: rakipler,Rekabet,maliyet,sektörler

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER