Capital'e abone olun.
MİLYAR DOLAR KOŞUSU

Milyar dolar koşusu

Milyar dolar ciroya ulaşmak sadece Türkiye'de değil, tüm dünyada devler ligine adım atmanın anahtarı.

Son Güncelleme: 01.08.2011


MİLYAR DOLAR, HER ŞEYDEN ÖNCE
  psikolojik bir sınır. İnsanı motive eden, hırslandıran ve heyecanlandıran bir aşama. Kendimizi başka bir ligin oyuncusuymuş gibi hissediyoruz. İşin duygusal boyutunun dışında çalışanların duruşu değişti. Bu yıl şirket içi toplantılarımızda 'Biz bir milyar dolarlık şirketiz, böyle davranamayız' veya 'Milyar dolarlık şirket gibi tepki vermeliyiz'cümlelerini çok sık kurduk." 2010 yılında cirosunu 591 milyon dolardan 1 milyar dolara taşıyan Er-Bakır'ın genel müdürü Macit Taşkın'ın gurur dolu sözleri bunlar. Taşkın, milyar dolarlık şirketler kulübüne girince yaşadıkları psikolojik değişimi bu sözlerle anlatıyor. Ama büyük ölçekli şirket olmanın getirilen bunlarla sınırlı değil. "Milyar Dolarlık Şirket: Hızlı Büyüyen Şirketler İçin İş Modeli Girişimci Rehberi" (Billion Dollar Company: An Entrepreneur's Guide to Business Modelsfor High Growth Companies) adlı kitabın yazarı Robert Bob Hacker, milyar dolar ciroya ulaşmanın şirketlerin belli bir ölçeği yakalaması için çok önemli olduğuna dikkat çekiyor. Hacker, "Şirketler bu ölçeğe nadiren ulaşabilir. Ulaşanlar da önemli bir rekabet avantajı sağlar. Ayrıca bu ciro sınırını aşan şirketler global pazarlara, sermayeye ve finansal alternatiflere daha kolay ulaşabiliyor. Bu fırsatlar onları daha da büyütüyor" diyor. Bu kritik ciro eşiğini geçmek, büyük oynayanlar için de çok önemli. Dünyada en büyükler arasına girmek içinse şart. Öyle ki 4,3 milyar dolar cirolu Seaboard dünyanın en büyük 500'üncü şirketi. 2010 cirolarına göre sıralanan Capital500 listesinde ise 53 milyarder var. Cirosu 500 milyon dolar ile 999 milyon dolar arasında değişen milyar dolarlık şirketler kulübüne aday ise 71 şirket bulunuyor.

ANAHTAR BÜYÜKLÜK
Son 5 yıla bakıldığında Türkiye'de 2006 yılında 38, 2007'de 47, 2008'de 56, 2009'da 45 ve 2010'da 53 şirketin bu kritik sınırı aştığı görülüyor.Milyar dolarlık şirket olmanın en büyük getirisi iseitibar. Emory Üniversitesi'nden Dr. Jagdish N. Sheth, 1 milyar dolarlık cironun büyükler arasına girme konusunda da anahtar büyüklük olduğunu söylüyor. "Bu aynı şekilde S&P 500 listesi için de böyle. Yatırımcılar uzun vadede bu büyüklükteki şirketlere yatırım yapmayı tercih ediyor" diyor. Uzmanlar, ayrıca milyar dolarlık şirket olmanın kredibilite, yabancı ilgisi ve prestijin dışında yetenekleri çekmede de şirketi öne geçirdiğini belirtiyor. Milyar dolarlık ciro şirketler için çok büyük anlamlar ifade eden bir hedef. Aksa Yönetim Kurulu Üyesi ve Akkök İcra Kurulu Üyesi Mustafa Yılmaz, bu eşiğin kendileri için ifade ettiklerini şöyle anlatıyor: "Milyar dolar, ortaya koymuş olduğunuz değeri, sektördeki pazar payınızı ve konuya odaklanmanızı net olarak ifade etmek açısından büyük önem taşıyor. Sadece Türkiye'de değil, global anlamda da milyar dolarlık şirket olarak tanımlanmak önemli bir itibar sağlıyor. Yüksek kredibilite, rahat finansal kaynak bulma gibi önemli avantajlar söz konusu. Aynı zamanda bu büyüklüğün üzerindeki şirketler pazara yön vermek konusunda daha etkin bir role sahip." Teknosa Genel Müdürü Mehmet T. Nane ise "1 milyar dolar ciroya ulaşmak, pazarlık gücü açısından çok önemli. Halka arzı düşünen şirketler için özellikle yatırımcılar açısından da önemli olduğunu söyleyebiliriz" diye konuşuyor.  
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER