Peşinden koşulan şirketler

Kapılarında kuyruk oluşan, en çok teklif alan 25 şirketin aldıkları teklifler.

17.07.2015 20:48:230
Paylaş Tweet Paylaş
Peşinden koşulan şirketler
Boydak, yatırımlarında ortağa ihtiyaç duyan yerli ve yabancı şirketlerin en sık teklif götürdüğü gruplardan biri. Boydak Holding Yönetim Kurulu Üyesi Bekir Boydak, kısa bir süre önce mobilya sektörüne yönelik Avrupa’dan ve ABD’den işbirliği teklifleri aldıklarını açıkladı.
ToyotaSa’yı alarak dikkatleri üzerine çeken ALJ Group, kendilerine tekstil ve inşaat şirketlerinden bile “Bizi alın” şeklinde şaşırtıcı derecede çok sayıda teklif geldiğini açıkladı.
Türkiye ve yurtdışındaki hastane zincirleriyle hızlı bir büyüme içinde olan Universal Hospitals Group da yabancıların ortaklık ve satın alma tekliflerinin odağında. Grubun yönetim kurulu başkanı Dr. Azmi Ofluoğlu, “Yağmur gibi teklif alıyoruz. Ortaklığın yanında şirket hisselerinin daha küçük bir bölümünü satın almak isteyenler de var” diyor.
Bu açıklamaların da ortaya koyduğu gibi son dönemde birleşme ve satın alma pazarında yeni bir kıpırdanma yaşanıyor. Krizden çıkış sinyalleri konuşulurken gerek yurtiçinden gerek yurtdışından birçok kuruluş, büyüme stratejilerine uygun şirket arayışını hızlandırdı. Gelecek potansiyeliyle öne çıkan, kârlılık marjları yüksek bazı grup ve şirketler tekliflerin uğrak kapısı haline geldi.
Pazardaki hareketliliği artıran sadece alıcıların hamleleri değil. Güçlü finansal yapılarıyla dikkat çekenler de büyüme yolunda tıkanıklık yaşayan, krizle birlikte yaşamsal sıkıntıları artan ve bu nedenle satın almalara açık hale gelen şirketlerin akınına uğruyor.
Birçok şirketin son dönemde büyük kuruluşların kapısını çalarak işbirliği olanaklarını konuşmak istediği artık daha yüksek sesle ifade ediliyor.

KİMLER İLGİ ÇEKİYOR?

Ortaklık ve satın alma yönünde teklif alan şirketlerin faaliyet alanlarına bakıldığında enerji, lojistik, sağlık, perakende, gıda, madencilik ve altyapı sektörlerinin ağırlığı göze çarpıyor.
Uzmanlar da bu durumu doğruluyor. Ernst&Young yetkilileri, 2009’da gerçekleşen işlemlerin ağırlıklı olarak üretim, perakende, enerji ve finansal hizmetlerde yoğunlaştığını söylüyor.~
En çok teklif alan 25 şirketi görmek için resmin üzerine tıklayın.

PDF Kurumsal Finansman Yönetici Ortağı Levent Bosut, özellikle hızlı tüketim ürünleri üreten, son tüketiciye hitap eden ve güçlü markaya sahip Türk şirketlerinin cazip olduğunu ve pek çok ortaklık önerisi aldığını belirtiyor. Bosut, “Benzer şekilde gıda ve gıda dışı perakende de yatırımcıların ilgisini çeken sektörlerden. Perakendede güçlü yerel zincirler, sektörün büyük oyuncuları tarafından yakından takip ediliyor” diye konuşuyor.
Ortaklık ve satın alma tekliflerinin büyük çoğunluğu yabancılardan geliyor. Batılı şirketlerin yanı sıra son yıllarda Arap sermayesi de Türk şirketlerini yakın markaja aldı.
Öte yandan krizden çok fazla etkilenmeyen Türk Cumhuriyetleri’ndeki yatırımcılar, enerji ve altyapı alanında faaliyet gösteren şirketlere yaptıkları tekliflerle dikkat çekiyor. Türk şirketleri de büyüme stratejileri doğrultusunda ilgilendikleri şirketlerin karşısına cazip olanaklarla çıkıyor.

BEST TRAFO TEKLİFLERE AÇIK

Büyük grupların dev yatırımlarla girdiği, küçüklerin de bir şekilde dahil olmaya çalıştığı enerji, hiç kuşkusuz son yılların en cazip sektörü. Bu nedenle tekliflerin odağında enerji şirketlerinin olması şaşırtıcı değil.
1966 yılında kurulan Best Trafo da sektöre girmek isteyenlerin yakın takibinde. Best Trafo’yu ilgi çekici yapan, özellikle 5 yılda yaşadığı hızlı büyüme. Şirket, 2004 yılından itibaren cirosunu 14 kat artırdı. Aynı süre içinde yıllık üretim kapasitesini 5 bin MVA’dan (megavolt- amper) 30 bin MVA’ya çıkardı.
En çok teklif alan 25 şirketi görmek için resmin üzerine tıklayın.

Şu anda Türkiye’deki ikinci büyük transformatör üreticisi olan Best, pazarın yüzde 40’ına hakim. Üretiminin yüzde 60’ını 47 ülkeye ihraç ediyor. 2010 yılında da yüzde 15’lik bir büyüme planlıyor.
Best Trafo Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Sırrı Yırcalı, çok sayıda teklif aldıklarını, genelde tekliflerin Türk Cumhuriyetleri’nde ve Ortadoğu’da bulunan transformatör üreticilerinden geldiğini belirtiyor. Yırcalı, “Best Avrupa ve Ortadoğu’da en hızlı büyüyen üretici. Bu şirketler, Best’in tecrübesinden ve tasarım imkanlarından faydalanmak için kendi ülkelerinde yapılacak joint venture tarzında yatırımlara girmek istiyor” diyor.~
Bu tarz tekliflere açık olduklarını da kaydeden Yırcalı, “O bölgelerde kendi tesisimizden transformatör satışına destek olacak projelere daha sıcak bakıyoruz” diye konuşuyor.

YABANCILAR SAĞLIKLA İLGİLİ

Türkiye’de sağlık sektörü, son birkaç yılda hiç olmadığı kadar hareketli bir dönem yaşadı. Birbiri ardına birçok özel hastane kuruldu. Bunlardan bazıları başarılı olurken bazıları finansal sıkıntı içine girdi. İşte bu ortamda başarılı olanlar, hem bu alana ilgi duyan yatırımcıların hem ayakta kalmakta zorlanan işletmelerin uğrak kapısı haline geldi.
Başarısıyla dikkat çekip işbirliği akınına uğrayanlar arasında Memorial ve Universal Hospitals Group öne çıkıyor. Türkiye’nin en büyük ve en köklü hastane zincirlerinden Universal Hospitals Group, Türkiye çapında 80’in üzerinde hastaneye sahip. Geçtiğimiz bir yılda büyüme hızıyla adından söz ettiren grup, şu anda 10 yeni hastaneyi bünyesine katmaya hazırlanıyor. Krizden en az etkilenenlerin sağlık kuruluşları olduğunu belirten Universal Hospitals Group Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Azmi Ofluoğlu, yatırımlarını sürdürürken yağmur gibi teklif aldıklarını doğruluyor. “Ortak almak ya da bir miktarını satın almak isteyenler var” diye konuşuyor.
Tıbbi cihaz üreticileri de satın alma yapmak isteyen yatırımcıların ilgi alanında. Bu anlamda sektörde en fazla ön plana çıkan şirket Bıçakcılar. 1959 yılından bu yana faaliyette olan şirket, tıbbi cihaz ve tek kullanımlık tıbbi ürünleri Bıçakcılar markasıyla üretiyor. Yurtdışında 80’den fazla ülkeye ürünlerinin satışını gerçekleştiriyor. Alınan duyumlara göre şirkete gelen ortaklık ve satın alma teklifleri ağırlıklı olarak yurtdışı kaynaklı.

İNCELEMEDEKİ TEKLİFLER

Lojistik sektörüne yatırım yapmak isteyenlerin uğrak adreslerinden biri Reysaş. Körfez, Avrupa ve Amerika kökenli fonların kendilerine ortaklık teklifiyle geldiğini belirten Reysaş Yönetim Kurulu Başkanı Durmuş Döven, ilgiden memnun. Türkiye’nin lojistik merkezi olmasının özellikle yabancıların sektöre ilgisini artırdığını kaydediyor. “Pazarın büyüklüğü ve şirket sayısının azlığı, talebi belli şirketlere yöneltiyor” diyor.
Döven, sadece lojistik değil farklı alanlardaki işleri için de kendisine teklif geldiğini söylüyor. Bunların neler~ olduğunu ve tekliflere yaklaşımını da şöyle ifade ediyor: “Depo, demiryolu, yurtiçi dağıtım, otomotiv gibi değişik alanlarda da birlikte çalışmak isteyen, ortak olmak isteyenler var. Tekliflere çok sıcak bakmıyoruz. Ama ilerleyen yıllarda işin uzmanı veya büyük yatırım arzusu içinde olan fonlarla işbirliğine gidebiliriz.”
DRD Derindere Filo Kiralama, gerek sahip olduğu özellikler gerek içinde faaliyet gösterdiği sektörün yüksek potansiyeli ile ilgi odağı. Şirketin CEO’su Aytekinhan Yıldırıcı, kendilerine geniş bir yelpazede talep geldiğini söylüyor. Yıldırıcı, “Teklif getirenlerin bir kısmı, uluslararası operasyonel leasing şirketleri, bir kısmı yerli veya yabancı finansal leasing şirketleri, bir kısmı da süreli yatırımlar yapmayı amaçlayan fonlar” diyor. Yıldırıcı, tekliflerden bazılarının şu anda incelemeye alındığını da sözlerine ekliyor.

PERAKENDEDE SICAK HAREKETLİLİK
Perakendenin hazır giyim ve gıda ayağında tekliflerin gözdesi konumunda birçok şirket bulunuyor. Örneğin Orka Group Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, Avrupa, Körfez ve Amerika’daki bazı fonların sürekli kendileriyle bir araya gelmek istediklerini belirtiyor. “Şirketimizin büyüme performansını ve yurtdışında yapmış olduğumuz gelişimleri çok yakından izleyen birçok yatırımcı var. Ancak bu konuda bize gelen teklifleri de sektördeki diğer şirketlere yönlendirdik. Şu ana kadar bu tekliflerle ilgili ciddi bir işbirliği olmadı. Önümüzdeki kısa süreçte de düşünmüyoruz” diye konuşuyor.
Yurtiçi ve yurtdışında hızla büyüyen MOL, ABD’den İtalya’ya, Hawai Adası’ndan Kazakistan’a birçok ülkedeki fonun görüş açısında yer alıyor. Fonlar, ortaklık ve işbirliği teklifleriyle MOL’un kapısını sık sık çalıyor.
Zincir marketler arasında da Kiler ve KİM, alıcı ve satıcıların en çok ziyaret gerçekleştirdiği kuruluşlar. İnorganik büyümeye sıcak bakan Kiler, devlerden çok küçük bölgesel marketlerin ilgi odağında. Şirket ağırlıklı olarak Anadolu’daki zincirlerden “Bizi satın alın” teklifleriyle karşılaşıyor.
Toplam 47 mağazası olan İstanbul merkezli KİM marketleri de büyüme hızıyla hem alıcı hem satıcılardan ilgi görüyor.
~
UĞUR GENÇ/MEMORIAL SAĞLIK GRUBU GENEL MÜDÜRÜ
"ZORDAKİ YERELLERDEN ÇOK TEKLİF ALIYORUZ"
FIRSAT DOĞDU
Hızla büyüyen özel sağlık sektörü, son 2 yıldaki düzenlemelerle duraklama dönemine girdi. Hızla büyümenin getirdiği rekabet ve geleceğin belirsiz olması sebebiyle de sektörde işbirliği fırsatları doğdu. Güçlerini büyük bir sağlık kuruluşu ile birleştirmek ve ölçek ekonomisi ile bu zor günleri atlatmak isteyen yerel oyunculardan pek çok işbirliği teklifi alıyoruz. Bu tekliflerle ilgileniyor, Memorial Sağlık Grubu’na sinerji yaratacak fırsatların üzerine gidiyoruz.

TEKLİFLER ARTIYOR Diğer taraftan Türkiye’nin makroekonomik gücü, kişi başına düşen sağlık yatırımlarının azlığı, artan ve yaşlanan popülasyonumuz sebebiyle de sağlıklı büyüyen özel hastane gruplarına, yurtdışı finansal ve stratejik yatırımcılardan talepler var. Bu konuda Memorial Sağlık Grubu olarak pek çok yatırımcıdan teklif alıyoruz. Global ekonomik krizin etkisinin azalmasıyla son günlerde bu tekliflerde artışlar oldu. Teklifler genellikle Batı ve Doğu Avrupa, Kuzey Amerika ve Ortadoğu kökenli yatırımcılardan geliyor.

İLGİNİN NEDENİ Kaliteli, etik ve hasta memnuniyeti odaklı hizmet yaklaşımımızla oluştuğumuz güvenilir markamız ve son yıllardaki büyüme hızımız, bu taleplerin arkasındaki en önemli nedenler.
Satıcı ve alıcı olduğumuz tüm satın alma ve birleşme tekliflerine, kurumumuza yaratacağı katma değer açısından bakıyoruz. Artı katma değer yaratacak tüm teklifleri ciddiyetle analiz ediyoruz. Ayrıca global ekonomideki düzelmeye bağlı olarak bu tekliflerin sayısının artacağını düşünüyoruz.

LEVENT BOSUT/PDF KURUMSAL YÖNETİCİ ORTAĞI
"3 SEKTÖR YATIRIMCILAR İÇİN HALA CAZİP"
EN GÖZDE SEKTÖRLER
Ortaklık ve satın almalarda son 2 yılda tamamlanmış işlemlere baktığımızda, tüm sektörlere belirli bir düzeyde ilgi olmakla birlikte finansal servis, inşaat-yapı malzemeleri, enerji, gıda, perakende yurtdışından en fazla ilgiyi gören alanlar olarak ön plana çıkıyor.~
KRİZ RESMİ DEĞİŞTİRDİ Bu resim, krizle birlikte belli oranda değişti. Örneğin bankacılık sektöründeki önemli oyuncuların halihazırda yabancılarla ortaklık yapmış olması ve krizin finans kurumlarındaki olumsuz etkisi, son 2 yılda sektörde nispeten daha az işlemin gerçekleşmesine neden oldu. Kriz sonrası özellikle sigorta sektöründe, birkaç satın alma ve ortaklık projesi daha duyacağımızı düşünüyorum. Ancak geçmişte yaşadığımız gibi yoğun bir satın alma trendi beklenmiyor.

BÜYÜYENLER CAZİP

Öte yandan enerji, gıda ve perakende sektörleri, yatırımcılar tarafından hala çok cazip bulunuyor. Zira bu sektörlerin büyüme dinamikleri oldukça sağlam. Türkiye, bölgesel üretim ve lojistik üssü olma potansiyeli taşıyor. Zaten pek çok uluslararası şirket, bölgesel üretim ve satış merkezi olarak Türkiye’yi seçiyor.

İLGİ ÇEKECEK Dolayısıyla birçok sektördeki lider ya da hatırı sayılır pazar payı olan, kârlı ve iyi yönetilen aile şirketleri, yabancı stratejik yatırımcılardan ya da özel sermaye fonlarından ortaklık ve satın alma için sürekli teklif alıyor. Önümüzdeki dönemde artan nüfus ve kişi başı gelir düşünüldüğünde özellikle hızlı tüketim ürünleri, perakende ve bunlarla beraber B2B olarak faaliyet gösteren şirketler çok ilgi çekecek.

SERKAN KÜÇÜK/GENPOWER GENEL MÜDÜRÜ
YABANCILAR GENPOWER'IN PEŞİNDE
İHRACATI 80 KAT ARTTI
Genpower Jeneratör olarak üretimimizi hem yurtdışında hem yurtiçinde satıyoruz. 2003 yılından bugüne ihracatımızı 80 kat artırarak satış yaptığımız birçok ülkede pazar lideri konumunu yakaladık. Bununla birlikte yurt içinde de ikinci büyük jeneratör imalatçısı ve markası haline geldik.

ORTAKLIK TEKLİFLERİ
Bu hızlı büyüme ve markalaşmanın doğal bir sonucu olarak son 3 yıldır Amerikalı ve Batı Avrupalı büyük entegre motorjeneratör üreticileri ile özel sermaye fonları ortaklık görüşmeleri yapmak için kapımızı çalıyor. Şirketimizi yüzde 100 satın almak isteyenler de var azınlık hisse isteyenler de... Ancak bundan önce olduğu gibi bundan sonra da koyacağımız agresif büyüme hedefleri, ortak seçiminde çok seçici olmamıza sebep oluyor.~
EN BÜYÜK OLMA HEDEFİ Genpower’da çok ciddi ve farklı bir büyüme hikayesi var. Satışlarımız ve operasyonel kârlılığımız, dolar bazında 2006-2008 döneminde yüzde 100’ün üzerinde arttı. Bu yıl 110 milyon dolar ciro hedefliyoruz. 2010 başında kapasitemizi, yeni yaptığımız fabrika yatırımıyla vardiya başına yıllık 8 bin üniteden 100 bin üniteye çıkarıyoruz. Dünyadaki en büyük jeneratör fabrikası olma özelliğini taşıyan bu fabrika, 2010’un ilk çeyreğinde faaliyete geçecek. Bu öyle bir tesis olacak ki artık motor hariç her şeyi kendimiz üretiyor olacağız ve bunun kârlılığa yansımasını göreceğiz.

DIŞARIDA SIKI TAKİP
Genpower olarak bugün tüm gelişmekte olan ülkelere jeneratör satıyoruz. Ortadoğu, Asya, Afrika, Avrupa ülkelerine olan satışlarımız katlanarak artıyor. Tabii bütün bu gelişmeleri yurtdışındaki rakiplerimiz ve finansal fonlar da izliyor. Ortaklık görüşmelerine gelince, bizimle aynı frekansı yakalayan, agresif büyüme hedeflerimize ve ticari anlayışımıza uygun şirketlerle ortaklık yapabiliriz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz