Capital'e abone olun.
ŞEHRE ÖZEL PAZARLAMA

Şehre özel pazarlama

Dünya ekonomisinin üçte ikisini ve dünyada gerçekleştirilen inovasyon faaliyetlerinin yüzde 90'ını 40 kent temsil ediyor

Son Güncelleme: 01.06.2011



Herkes hemfikir. Özellikle son dönemde mega kentlerin önemi artıyor. . Pek çok uzman artık ülkeler yerine mega kentlerin yeni yaklaşımların mimarı olduğunu düşünüyor. Hatta ulus devletlerden kent devletlere bir geçiş yaşanacağını öngörenler de var. Son dönemde pek çok güçlü ülkenin ekonomik açıdan sorun yaşamaya başlaması da bu algıyı destekliyor. Uzmanlara göre bu duruma yönelik pazarlama stratejisi belirleyen şirketler, rekabette bir adım öne geçecek. En önemlisi geleceğin ayakta kalan şirketleri, bu tür "şehirsel pazarlama stratejileri" belirleyenler arasından çıkacak.slında çok da yeni değil. Uzun yıllardır İngiltere denince akla Londra, ABD denince New York, Japonya denince Tokyo geliyor. Sonuçta bu şehirler, barındırdıkları nüfus ve yarattıkları ekonomiyle küçük bir devlet gibi. Sadece ölçekleriyle değil, farklı kültürel yapılarıyla dikkat çeken şehirler de var. Singapur, Amsterdam, Sydney, Zürih, Madrid, Seul bu şehirlerden bazıları. Türkiye'de de böyle bir durum söz konusu. İstanbul, Ankara, İzmir ölçekleriyle dikkat çekiyor. Gaziantep, Bursa, Trabzon, Mardin gibi kendi kültürüyle ülkenin genelinden ayrılan şehirler de var. Asıl farklı olan ise şehirlerin ülkelerden farklı dinamiklere sahip olmasının, şirketlerin pazarlama stratejisini etkilemeye başlaması. Sonuçta şirketler, geçmişe oranla şehirlerin gücünün daha fazla farkına varmış durumda. Dev şirketlerin ajandasında olan bu gücü, istatistikler ve uzmanlar da destekliyor. Bugün dünya ekonomisinin üçte ikisini ve dünya inovasyonunun yüzde 90'ını, sadece 40 kent bölge temsil ediyor. Future Agenda Program Direktörü Tim Jones, günümüzde ülkelerin yerine kentlerin büyük adımlar attığını, yeni yaklaşımlar sunduğunu ve yeni stratejiler benimsediğini söylüyor. Dünyaca ünlü fütürist Paul Saffo'ya göre ise dünyamız ulus devletlerden kent devletlere geçişin eşiğinde. Gelecekte ABD ve Çin rekabetinden çok Silikon Vadisi-Pekin ya da Chicago-Paris rekabetine tanık olacağız. Hatta her egemen kent, kendi bölgesini belirleyecek. Bu ortamda kentlerin yükseliş sinyallerini iyi okuyanların ön plana geçeceği görüşü hakim. Sadece ekonomisiyle göz dolduranların değil, kültürel farklılıklara sahip şehirlere yönelik pazarlama stratejisi geliştirenlerin de geleceğin kazananları arasında olacağı düşünülüyor. Bu durumun bilincinde olan şirketler ise şehir bazlı pazarlama aktivitelerine daha fazla odaklanıyor.

KENTLER ÜLKELERİ GEÇTİ
MIT (Massaachusetts Institute of Technology)'nin yaptığı bir araştırmaya göre 21'inci yüzyılda 20 milyonu aşkın nüfusa sahip 19 kent olacak. Şu anda ise 10 milyonu aşkın nüfusa sahip 25 şehir var. Bu kentlerin iş dünyasının radarında olması gerekliliği de araştırmadan çıkan sonuçlar arasında. "Süper kent"lerin yükselişi ise 21'inci yüzyılın belirleyici mega trendi olarak ön plana çıkacak. Bazı alanlarda şimdiden kentlerin değişime önderlik ettiği örneklere rastlamak mümkün. Örneğin Londra'da ülkenin genelinden farklı olarak trafik sıkışıklığı bölgeleri oluşturulmuş durumda. New York'ta ise yağ vergisi uygulanıyor. Dünya devleri de şehirlerin bu potansiyelinin farkında. Şehirlerin özellikle son dönemde kendi tüketici kitlesini yarattığının bilincinde olarak pazarlama stratejisi geliştiriyorlar. Nokia buna en iyi örneklerinden biri. Dünyada cep telefonundaki lider konumuna rağmen kendisi için riskli olabilecek gelişmekte olan ülkelerin önde gelen şehirlerinde yatırımlar yaptı. Oradaki lokal tedarikçilerle birebir ilişki kurdu ve ortaklık geliştirdi. Bu kitleyi kendisi için risk değil milyonlarca kişilik bir
tüketici potansiyeli olarak gördü
Şehirlere yönelik pazarlama stratejilerini görmek için görsele tıklayın
 
En önemlisi onların isteklerini dinleyerek onlara özel telefonlar üretti. Nokia gibi çok uluslu işletmelerin çoğu küresel kent piyasalarını ulusal piyasalardan ayırıyor. Artan mega kent nüfusunun ortak ihtiyaçlarını hedefleyen özel ürün ve hizmetler yaratıyorlar. Piyasa odağı açısından bakıldığında ise şirketler Şangay, Mumbai ve New York arasında New York ve Idaho arasında gördüklerinden çok daha fazla ortak nokta görebiliyor.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER