Capital'e abone olun.
SINIR ÖTESİ HAREKATI!

Sınır ötesi harekatı!

Yerli sermayeyi sınır ötesine götüren nedenler...

Son Güncelleme: 01.09.2015

Capital’in 97 şirketin üst yöneticilerinin katılımıyla gerçekleştirdiği “Yurtdışı Yatırım Eğilimi” anketi, çarpıcı sonuçlar ortaya koyuyor. Araştırma sonuçlarına göre yerli yatırımcının sınır ötesine yönelme oranı, son birkaç yıldır giderek artıyor. Öyle ki şu anda yurtdışında yatırımı bulunan Türk şirketlerin yüzde 25’i, ilk yurtdışı yatırımını son 5 yılda gerçekleştirmiş durumda. Uzmanlar da yerli yatırımcının yurtdışı eğiliminde özellikle son yıllarda dikkat çekici bir artış olduğunu doğruluyor. “2015’in ilk 6 ayında 15 adet yurtdışı satın alma işleminin gerçekleştiğini görüyoruz” diyen EY Türkiye Kurumsal Finansman Bölüm Başkanı Müşfik Cantekinler, “Bu yıl Türk yatırımcılar yurtdışında özellikle bilişim sektöründe aktif. Türk yatırımcıların yurtdışındaki birçok işlemde potansiyel yatırımcı listesinde ön sıralara yükseldiklerini gözlemliyoruz” şeklinde konuşuyor. Tabii bu gelişmelerde birden fazla dinamiğin etkili olduğunu söylemek mümkün. İçerideki yatırım
fırsatlarının azalması, sektörel sıkışma ve siyasi belirsizlik ortamı, iç pazara olan ilgiyi azaltan nedenler arasında başı çekiyor. Yeni pazar fırsatları ve global krizin yarattığı yatırım olanakları ise diğer etkenler.
YURTDIŞI NEDEN CAZİP?
Araştırma sonuçlarına göre yurtdışını cazip kılan nedenler arasında yüzde 30 oranla “yeni pazar fırsatları” ilk sırada. Onu yüzde 18,2 ile “iç pazarda büyüme imkanının azalması” seçeneği izliyor. Global krizin getirdiği fırsatlar ise yerli yatırımcıyı yurtdışına yönelten üçüncü önemli neden. KPMG Kurumsal Finansman Bölüm Başkanı ve Şirket Ortağı Hande Şenova, “Türk şirketlerinin büyüyebilmesi ve bir üst lige atlayabilmesi için yurtdışı yatırımlar ve ortaklıklar rekabetin gereği durumuna geliyor. Yurtdışında yatırımın cazibesi farklı piyasalara ulaşmak, bilinirliğin artması, yeni potansiyel ve fırsatlar olarak özetlenebilir” diye konuşuyor.
Aksa Jeneratör CEO’su Alper Peker, sınır ötesi yatırımın cazibesini şöyle özetliyor: “Yurtdışında üretim ve operasyon merkezleri kurmak, markalara birçok açıdan katkı sağlıyor. İhracat operasyonlarında kolaylık sağlamak, farklı pazar dinamiklerini yakından takip edebilmek bunlardan birkaçı. Ayrıca farklı ülkelerde üretim yaparken o ülkelerin standartlarına uyum çalışmaları AR-GE faaliyetlerinde yol gösterici olabiliyor.” Gübretaş Genel Müdürü Şükrü Kutlu, “Yurtdışı yatırımların bize sağladığı birçok avantaj var. Bunlar, hammadde kaynaklarına yakın olarak tedarik ve maliyet gücümüzü artırmak, navlun, lojistik maliyet avantajlarını değerlendirmek, düşük enerji fiyatları” diyor. Perakende sektöründen English Home’un yurtdışı ve kurumsal satış yöneticisi Sinan Gündüz ise şunları söylüyor: “Türkiye, ev tekstilinin dünyada önde gelen üreticilerinden. Bu sayede girdiğimiz pazarlarda kolaylıkla rekabet edebiliyoruz. Dış pazarda özellikle Doğu Avrupa’da çok fazla rekabet baskısı hissetmiyor ve daha rahat büyüyebiliyoruz.”
İÇ PAZARIN ZORLUKLARI?
Yerli yatırımcıyı yeni pazarlara yönlendiren gerekçeler sadece yurtdışının cazibesinden kaynaklanmıyor. İç pazardaki sıkışıklık da rotayı dışarıya çevirmenin nedenleri arasında. Ankete katılanların yüzde 21,1’i iç pazara yatırım yapmakta en önemli zorluğun “büyümede sektörel sıkışma” olduğunu belirtiyor. İkinci neden yüzde 20,7 ile “siyasi belirsizlik” iken onu yüzde 18,8 ile “bürokratik işlemlerin karmaşıklığı” izliyor. Orka Holding Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, iç pazardaki sıkıntıları şöyle sıralıyor: “İç pazarda büyüme oranlarındaki düşüklük ve yatırımların son zamanlarda ertelenmesi hareketliliği azaltmış durumda. Bu sebeple büyüme konusunda şirketlerin işi zorlaşıyor. 




  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

  • Etiketler: sınır ötesi yatırım türk yatırımcılar

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER