Capital'e abone olun.
SIRLAR DÜNYASI

Sırlar dünyası

Türk şirketlerinin çoğu, rekabet gücünü artırabilmenin yolunu şirket bilgilerini gizli tutmakla eşdeğer tutuyor...

Son Güncelleme: 01.09.2012

Aslında bilinen bir gerçek... Türk şirketlerinin çoğu, rekabet gücünü artırabilmenin yolunu şirket bilgilerini gizli tutmakla eşdeğer tutuyor... Hassas buldukları noktalarda adeta sır küpüne dönüyorlar. Genelde hangi konularda sır tuttuklarına gelince... Burada kârlılık, ciro, pazar payı, şirket stratejileri, teknolojik yatırım, yenilikçilik gibi konular ilk sıralarda yer alıyor. Uzmanlara göre Türk şirketleri “karanlıkta koşmayı” sevdiği için bu bilgileri saklı tutmayı tercih ediyor. Yine de yeni Türk Ticaret Kanunu’nun etkisi, global piyasalara açılma isteği gibi nedenlerle bu durumun değişeceği düşünülüyor. Türk iş dünyası kapalı kutu gibi... Çoğu yönetim uzmanı da bu saptamayı doğruluyor. Şirketlerin çok azının borsaya kote olması, şeffaf olma zorunluluğunu ortadan kaldırıyor. Her ne kadar bu konuda çalışmalar yapılmaya başlansa da şirketlerin dünya standartlarını yakalaması için daha çok yol gitmesi gerektiği düşünülüyor. Peki iş dünyası en fazla hangi konuları paylaşmayı sevmiyor? Bu konuları sır olarak görmelerinin nedeni ne? İş dünyasının başarılı profesyonellerinden ve şu an bağımsız yönetim kurulu üyeliği yapan Hazım Ellialtı’ya göre Türk şirketleri karanlıkta koşmayı seviyor. Bu yapılarıyla da uluslararası şirketlerden belirgin şekilde ayrılıyorlar. Sadece Ellialtı değil, birçok yönetim uzmanı, Türk şirketlerinin sır tutma konusundaki iştahını doğruluyor. Bu durumun onların geleneksel tutumu olduğunu dile getirenlerin yanında aile şirketi olmanın bir özelliği olduğunu belirtenlerin sayısı da oldukça fazla.

NEDEN SIR TUTUYORLAR?

Türk şirketlerinin sır tutma nedenlerine gelince... Uzmanlar burada aile şirketlerinin kapalı kültürüne, kayıt dışı ekonominin varlığına ve kurumsal iletişim eksikliğine vurgu yapıyor. PwC İK Hizmetleri Bölüm Yöneticisi Murat Demiroğlu, sır tutmanın ana nedeninin şirket kültürü olduğunu söylüyor. Açıklık ve şeffaflıktan ziyade toplum olarak kapalı bir kültüre sahip olduğumuza dikkat çekiyor. “‘Ağır ol molla desinler’, ‘Söz gümüşse sukut altındır’ tarzı deyimlerimiz mütevazılığı neredeyse meziyet sayan kültürümüzün göstergeleri" diye konuşuyor. Demiroğlu’na göre, şirketleri sır tutmaya iten bir diğer neden de kayıt dışı ekonominin büyüklüğü. Demiroğlu, bu durumun işe etkisini şöyle açıklıyor: “Kazancın kayıtlı olmadığı, daha çok söze dayalı işlerin yürüdüğü iş hayatında doğal olarak açıklanmayan bazı bilgiler söz konusu. Bunlar da şeffaflık ve açıklığa engel." MBCO Strateji ve Yatırım Danışmanlığı’nın kurucusu Mehmet Buldurgan ise sorunun ana nedeninin kurumsal iletişim eksikliği olduğunu düşünüyor. “Yabancı şirketlerin yönetim organizasyonunda kurumsal iletişim departmanları en üst noktalara kadar çıkarken bizde birçok şirkette kurumsal iletişim departmanı dahi yok" diye konuşuyor. Koç Holding Yürütme Kurulu Eski Başkan Vekili ve Hamle Gayrımenkul’ün genel koordinatörlüğünü
yürüten Uğur Ekşioğlu da yönetimlerin gereği kadar profesyonelleşmemesi nedeniyle şirketlerin sır verme konusunda temkinli hale geldiğini ifade ediyor. Bazen de devreye dikkat çekmeme isteği giriyor. HP Türkiye’nin eski genel müdürü ve bugün Profitkâr Platformu Yöneticisi Şahin Tulga, kurumunu ve başarılarını anlatırsa nazar değeceği endişesini taşıyan yöneticilerin sır tutma konusunda öne çıktığını belirtiyor.  
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER