Capital'e abone olun.
TUTMA İŞARETLERİ

Tutma işaretleri

Ürün ve hizmette sabır süresi 3 yıla kadar uzanıyor.

Son Güncelleme: 01.01.2013

2012’nin ilk 6 ayında bisküvi kategorisinde tam bin 911 yeni ürün piyasaya çıktı. Bunun bin 613’ü ise raflardan silindi. Üstelik bu kaderi yalnızca hızlı tüketim ürünleri yaşamıyor. Her yıl onlarca sektörden yüzlerce ürün pazara veda ediyor. Peki şirketler, yeni bir ürünün tutup tutmayacağını nasıl anlıyor? Öyle sinyaller var ki satış rakamlarından bile önce ürünün geleceğine dair fikir veriyor. Müşterinin mağazadaki tavrı, bayilerin teşhir biçimi hatta rakiplerin tutumu en kritik “ürün tutma” işaretlerinden bazıları. Yeni ürün için sabretme süresi de sektörlere göre değişiyor. Otomotivde 2-3 yıl iken mobilya ve beyaz eşyada 1 yıldan fazla beklenmiyor. En sabırsız sektörler ise hızlı tüketim ve GSM. Bayilerin ürünü teşhire koyması, reklamların dillere dolanması ya da sosyal medyada üründen bahsedilmesi... Bunlar, yeni bir ürünün kaderini tayin eden kritik göstergelerden birkaçı. Örneğin müşterinin vitrin önünde uzun süre kalması iyiye işaret. Müşteri ürüne dokunuyorsa daha da iyi. Hele bir de rakipler taklit etmeye yeltendiyse o ürün kesinlikle “tuttu” demek oluyor. Tabii bu sinyaller sektörlere göre değişiyor. Sektör bağımsız her şirketin en fazla önemsediği gösterge ise kuşkusuz satış rakamları ve iade oranları. Onun dışında pazar araştırmaları, tüketici anketleri gibi standart çalışmalar da var. Bir de her şirkete göre değişen nabız yoklama taktikleri. Kimi sosyal medyayı, kimi satış ağından gelen geri bildirimleri, kimi ise tüketici yorumlarını dikkate alıyor. Öte yandan şirketlerin yeni ürüne verdiği “kendini ispatlama süresi” de farklılık gösteriyor. Örneğin otomotiv sektöründe bir modelin tutup tutmayacağı ilk 6 ayda anlaşılıyor. Bu süre hızlı tüketimde 4-6 hafta iken hazır giyimde en fazla bir sezon. Halı ve kuyumda ise şirketler yeni ürüne “tamam mı devam mı” demek için en çok 1 ay sabrediyor. Bu anlamda en aceleci sektör ise GSM. Yeni bir tarifenin kaderi ilk 1 haftada çiziliyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

EN ÖNEMLİ İŞARETLER
Aslında uzmanlar, bir ürünün tutup tutmayacağını anlamanın hiç de zor olmadığı görüşünde. Örneğin dünyaca ünlü pazarlama gurusu Al Ries’a göre tek gerçek işaret var. O da tüketicinin beğenisi. Ries, “En önemli ve tek gerçek işaret, tüketicinin ürünü sevip sevmemesidir. Birçok başarılı markanın yavaş yol aldığını unutmamak lazım. Örneğin Red Bull, geçen yıl 5,4 milyar dolarlık ciro yaptı. Ama 10 milyon dolar ciroya ulaşması 5 yıldan fazla zamanını aldı” diye konuşuyor. Management Center Türkiye Yönetici Ortağı Tanyer Sönmezer, pilot satışların önemli bir işaret olacağını vurguluyor ve ekliyor: “Pilot bölgelerdeki satışlar, farklı segmentlerdeki geri dönüşler, iadeler, alan müşterinin tekrar ne kadar aldığı ciddi işaretlerdir.”   
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER