Capital'e abone olun.
UMUT VEREN YEŞİL FİLİZLER

Umut veren yeşil filizler

Bu “yeşil filizler”, yani öncü sinyaller, iyileşmenin ve ekonomik toparlanmanın yaklaştığını haber veriyor.

Son Güncelleme: 01.09.2009

Kriz döneminde ortada görünmeyen bankacılar, ofislerinden çıkıp kendilerini göstermeye başladı. Bankacıların yeniden ortaya çıkması bence toparlanmanın en önemli öncü göstergesi.”
Piyasanın nabzını en iyi tutan sektörlerin başında, mağaza ekipmanları ve raf sektörü gelir. Sektörün temsilcilerinden Temesist Genel Müdürü ve Avrupa Ekipman-Ürünler Federasyonu (FEM) Türkiye Başkanı Halil İbrahim Gül, krizden çıkışın ve toparlanma sinyallerinin geldiğini bu gözlemine dayandırıyor.
Ayrıca mayıs itibarıyla siparişlerde gözle görülür artışların yaşandığını belirten Gül, hareketlenmenin yaz aylarında artarak devam ettiğini söylüyor ve “Mayıs ayındaki tomurcuklar, temmuz ve ağustos döneminde yeşil filizlere dönüştü. Geçtiğimiz kasım-şubat arasında ertelenen projeler yeniden gündeme geldi. Ciddi anlamda raf talebi arttı” diyor.
Krizden çıkış sinyali olarak kabul edilen yeşil filizler, sadece perakendeye hizmet veren raf sektöründe ortaya çıkmadı. Capital, onlarca sektör temsilcisi ve uzmanla görüşerek yeşil filizleri, yani geleceğe yönelik umut veren gelişme ve toparlanma göstergelerini sorguladı. Görünmeyen, fazla öne çıkmayan rakam ve sosyal gelişmelerin tam 25 sektörde fark edildiğini tespit etti.
Perakendede düşük kârlılığa rağmen ciroların artması, konut kredileri kullanımındaki artış, ihracatın Afrika, Ortadoğu ve yeni pazarlarda yükselmesi, elektrik tüketiminin artması, onlarca baraj, altyapı, AVM projelerine başlanması ve kariyer sitelerinde çeşitli sektörlere ait eleman ilanlarındaki yükseliş, “yeşil filiz” olarak tanımlandı. İşte tünelin ucundakinin ‘ışık’ olduğuna işaret eden yeşil filizler...…
LOJİSTİĞİN NUMUNE TRAFİĞİ
İhracatta yeni pazarlar için gerçekleştirilen agresif pazarlamanın ve ticaret heyetlerin gezilerinin sonuçları, en iyi taşımacılık verilerinden okunuyor. DHL Express Bölge Direktörü Michel Akavi, ağırlıklı olarak ihracat öncesi numune trafiğini yönlendirdiklerini belirtiyor. Akavi burada oluşan trendleri, dış ticaretin öncü habercisi olarak değerlendiriyor. Son haftalarda gönderilerde olumlu bir hareketlenmenin olduğunu söyleyen Akavi’nin verdiği bilgilere göre, yüksek teknoloji sektörü gönderilerinde Afrika pazarında yüzde 37, Ortadoğu’da ise yüzde 11 büyüme söz konusu.
İnşaat ve yapı sektörünün numune gönderilerinde de temmuzda, hazirana kıyasla artış var. DHL verilerine göre Afrika’ya gönderilen yapı sektörü numuneleri, son 1 ayda yüzde 74 arttı. Artış oranı, Amerika gönderilerinde yüzde 50, Avrupa ülkelerinde yüzde 55, Çin’de yüzde 57, Ortadoğu’da yüzde 20 ve Rusya pazarında yüzde 47 olarak gerçekleşti. Otomotiv sektörü gönderilerinde ise Afrika pazarında yüzde 18 artış görülüyor. Tekstil sektörü gönderilerinde Fransa’ya yüzde 13, Hollanda’ya yüzde 18, Çin’e yüzde 11 ve Ortadoğu’ya yüzde 20 büyüme izleniyor. Akavi’nin bu numune trafiğine ilişkin yorumu şöyle:
“Stok tutmak istemeyen Avrupa, az miktarda, hızlı teslim alabileceği ülkelerden mal almayı tercih ediyor. Türk ihracatçıları, bu anlamda özellikle Uzakdoğu siparişlerini kendilerine kaydırabilir. Uzakdoğu küçük miktarlardaki siparişleri karşılayamadığı gibi coğrafi uzaklık nedeniyle kısa teslimat süreleri de veremiyor.”
AVM’LERİN CİROSUNDA ARTIŞ
Perakende sektörünün ve tedarikçilerinin temsilcileri, son aylarda perakendede yaşanan ciro, ziyaretçi sayısı artışlarının krizden çıkışta önemli bir gösterge olduğunu belirtiyor. Bu konuda Sarar Yönetim Kurulu Başkanı Cemalettin Sarar, Collezione’nin sahibi Ekrem Akyiğit, Atasay Kuyumculuk Mağazacılık Genel Müdürü Haldun Ulutürk ve Electroworld Genel Müdürü Bahadır Özbek gibi sektörün önde gelen isimleri ağız birliği etmişçesine aynı göstergelere işaret ediyor.   
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER