Capital'e abone olun.
YENİLERE HIZ VEREN 5 STRATEJİ

Yenilere hız veren 5 strateji

Krizi başarıyla geçtiler, doğru yatırım ve global vizyonla öne çıktılar.

Son Güncelleme: 01.08.2011


Temel Kotil, Macit Taşkın, Muharrem Dörtkaşlı, Volf-Dieter Kurz, Mehmet Koca ve diğerleri... Hepsi farklı sektörlerde yöneticilik yapıyor. Ancak ortak iki özellikleri var: 2005-2009 sonu arasında CEO oldular ve bu dönemde şirketlerini hızlı büyüterek benzerlerinden ayrıldılar. Krizi başarıyla geçtiler, doğru yatırım ve global vizyonla öne çıktılar. İçlerinde görevde oldukları sürede şirketlerini yüzde 500'ün üzerinde büyüten bile var. İşte son 5 yıl içinde dev şirketlerin başına geçen yeni ve hızlı 25 liderin başarısının sırları. Aslında 2005 yılında genel müdür olduğunda THY, güçlü ancak şimdiki kadar öne çıkan bir şirket değildi. 2004 yılı rakamlarına göre 12 milyon yolcu taşıyan şirkette, 10 bin 956 personel görev yapıyordu. 72 uçaklık bir filoya sahipti. 2004 sonunda ise ulaşılan ciro 2,8 milyar TL'ye ulaştı. Temel Kotil, Nisan 2005'te genel müdürlük koltuğuna oturduğunda devraldığı tablo ana hatlarıyla böyleydi. Aradan geçen 5 yılda Kotil, THY'yi bir dünya şirketine dönüştürme yolunda çok önemli adımlar attı. Hizmet kalitesi artırılırken global çapta oyuncu olmak için birçok operasyon yapıldı. Temel Kotil liderliğinde şirket, yıllık ortalama yüzde 20'yi aşan büyüme oranıyla 2010 sonunda cirosunu 8,4 milyar TL'ye taşıdı. Yani şirketin cirosu 5 yılda yüzde 185 artmış oldu. Temel Kotil, Türk iş dünyasında yalnız değil. Türkiye'nin en büyük 100 şirketi içinde, son 5 yılda onun gibi kaptanlık koltuğuna oturan ve şirketini başarıdan başarıya taşıyan hızlı pek çok isim var. Capital, Türkiye'nin en büyük 500 şirketi arasında ilk 100'deki şirketler içinde 2005 başı ila 2009 sonu arasında kaptanını değiştiren şirketleri araştırdı. Ortaya çıkan 35 şirket içinde şirketini hızlı büyüten 25 lideri seçti. İşte son 5 yılın en hızlı yeni liderleri ve başarılarının sırları.

1- DOĞRU YATIRIM YAPMAK
Büyümenin kuşkusuz en önemli aracı yatırım yapmak. Özellikle yeni ürün ve mağaza yatırımı şirketin cirosunu ve kârlılığını pozitif yönde etkiliyor. Otomotiv sektöründe de benzer bir tablo öne çıkıyor. Mercedes Benz Türk CEO'su Volf Dieter Kurz, göreve geldiği ilk yıl şirketinin cirosunu yüzde 40'ın üzerinde artırmasını yeni yatırımlara bağlıyor. Kurz, "Otobüs, kamyon, otomobil ve hafif ticari araç segmetlerinde çıkardığımız yeni ürünlerle pazarda atağa geçtik" diyor. Sanayiciler ise yeni yatırımlarda ağırlıklı olarak katma değeri yüksek ürünlere odaklanıyor. Bu şekilde hem dış hem de iç pazarda avantaj yakalayan liderlerden biri de Erbakır'ın genel müdürü Macit Taşkın. Taşkın, "Bir yıl içindeki cirodaki hızlı büyüme, bakır fiyatlarındaki artıştan kaynaklansa da yaptığımız katma değerli ürün yatırımları yurtdışındaki imajımızı ve satışlarımızı artırdı" diyor. Perakendeciler içinse en önemli yatırım yeni mağaza açmak. Böylece pazarın potansiyelini artırıp yeni müşteri kitlelerine ulaşıyorlar. Bir yıl içinde 10-15 mağaza açan perakendecilerin öncelikli hedefi, Türkiye'nin her iline yayılmak oluyor. Örneğin Bizim Toptan yılda ortalama 12-15 mağaza açıyor.
İlk 100 şirketin yeni kaptanlarından en hızlıları hangileri? Görmek için görsele tıklayın.

2- TAKIM RUHUNA İNANMAK
Yeni ve hızlı liderlerin başarısının bir diğer sırrı, iyi takımlar kurmak. Hemen hepsi güçlü ekipler kurup çalışan motivasyonunu ve verimliliğini yükseltmeleriyle de dikkat çekiyor. Bu sayede yönettikleri şirketler yüksek büyüme rakamları yakalıyor TAI'nin genel müdürü Muharrem Dörtkaşlı da bu görüştü. Dörtkaşlı, hızlı büyümeyi sağlamalarında doğru ekip kurmalarının yanı sıra bütünün bir parçası gibi hareket etmelerinin etkili olduğunu söylüyor. "Kendini işine fazlaca vakfeden türdenimdir ama yine de insanların tek başlarına hiçbir şeyi başaramayacaklarını, herkesin aklını kullanmanın gerekli olduğuna inanırım" diye konuşuyor. Bugün geldikleri noktada çalışanlarının rolünün büyük olduğunu söyleyen genel müdürlerden biri de Borçelik Genel Müdürü Erkan Kafadar. 2006 yılında genel müdür olan Kafadar, 2010'a kadar geçen 4 yıllık süreçte, şirketini yüzde 70'in üzerinde büyütmesinde çalışanlarına yaptıkları yatırımın etkili olduğunu söylüyor. Kafadar, "Çalışanlarımızın en önemli yatırımlarımız olduğuna inanan bir şirketiz. Kurum kültürü ile yetişen çalışanlarımız işlerini en iyi şekilde yapmaya odaklandı" diyor. Takım ruhu ve başarı için özverili çalışmaya inanan liderlerden biri de Doğuş Otomotiv CEO'su Ali Bilaloğlu. 2007-2010 arasındaki 3 yıllık dönemde Doğuş Otomotivin cirosunu 2,5 milyardan 3,4 milyar dolara çıkaran Bilaloğlu, krizin en yoğun yaşandığı bu dönemde şirketini yüzde 34 büyütmeyi başardı. Bunu yakalamada çalışanlarla kumlan şeffaf ve kesintisiz iletişimin etkili olduğunu söyleyen Bilaloğlu, "Düşünecek, düşündüğünü üretecek, ürettiğini müşteriye sunacak çalışanlarımız kilit başarı faktörümüz" diye konuşuyor.  

  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER