Capital'e abone olun.
YENİLİKÇİ SAVUNMA

Yenilikçi savunma

Pek çok yaratıcı fikir daha üst yönetime ulaşamadan ölüyor. Çünkü fikir doğru savunulamıyor...

Son Güncelleme: 01.02.2011


İYİ BİR FİKRİNİZ VAR ve gerçekten şirketiniz için ciddi bir fark yaratacağını düşünüyorsunuz... Tam destek göreceğini umarak fikrinizi şirketinizin inovasyon komitesine ya da yöneticinize açıyorsunuz. Destek yerine pek çok kafa karıştıran soru, anlamsız yorum ve eleştiriye maruz kalıyorsunuz. İyi olan bir fikir daha doğmadan ölmeye mahkum oluyor.Maalesef yapılan araştırmalara göre önemli değişikliklerin gerektiği durumların yüzde 70'inde, insanlar değişimi inkar ediyor ve eski sistemle yaşamaya devam etmek istiyor.Bu yüzden de yeni bir fikri geliştirmek kadar doğru biçimde ortaya koymak ve savunmak da hayati önem taşıyor. İnovasyon alanında uçuk fikirleri, ayakları yere basanlardan ayıran en önemli özelliklerden biri bu.Liderlik ve değişim alanında dünyanın önemli otoritelerinden Harvard Business School profesörlerinden John P. Kotter, "Her yeni fikrin kabulü aşamasında çeşitli saldırılar olur. Mutlaka birileri çıkıp fikrinizi çürütmeye çalışır. İyi olduğunu bildiğiniz bir fikir için bile diğerlerini ikna etmeye çabalarsınız" diyor.John P. Kotter ve Lorne Whitehead, yeni kitapları "Buy-In: Saving Your Good Idea From Getting Shot Down"da yeni fikirlerin nasıl sayunulacağım, karar vericilerin desteğinin nasıl kazanılacağını anlatıyor. Yenilikçiliğe giden yolda yapılan fikir savaşlarında kazanmanın yollarını gösteriyor.Bu anlamda hem fikir sahibine hem de inovasyon kültürünü yaratan şirkete önemli işler düşüyor. Türkiye'de de özellikle Oracle, GE, Microsoft gibi çok uluslu şirketler ve Turkcell, Netaş gibi sektörlerinin liderleri hem çalışanlarına fikirlerini doğru aktarma ve haklı savunmanın yollarını gösteriyor hem oluşturdukları inovasyon komiteleriyle olabildiğince çok yenilikçi fikir toplamanın yollarını arıyor.

FİKRİ ÖLDÜREN 4 STRATEJİ
"İnovatif fikir doğası itibarıyla reddedilmeye en yakın fikirdir" diyen ABC Danışmanlık İnovasyon Danışmanı Yekta Özözer'e göre her yaratıcı fikrin içinde en az bir mahsuru, yani bir çelişkiyi de barındırdığı gerçeği genelde göz ardı ediliyor. Aslında doğan yenilikçi bir fikri savunmanın anahtarı oldukça basit: Fikri öldüren 4 temel stratejiye takılmamak.Kotter'e göre bir fikre saldırmanın 4 ana yolu var: Korku tüccarlığı yapmak, sürekli ertelemek, kafa karışıklığı yaratmak ve dalga geçmek. Bu stratejilerden biri ya da ikisiyle karşılaşan fikir, çok iyi olsa bile ölü doğabiliyor.Bu stratejiler içinde en çok fikirle ilgili korku yaratmaya rastlanıyor. Burada eleştiri, fikri abartılı noktalarda şirketin ya da toplumun hassas olduğu bir konuya bağlamak ve bu konudaki endişeleri kışkırtmakla yapılıyor. Bir karar vericinin fikri, "Bu ırkçılığa girer" ya da "Bu proje bizi çalışan ayrımcılığına götürür" gibi olasılığı düşük ama şirketin itibarına zarar verebilecek bir noktaya bağlaması genelde projeyi rafa kaldırıyor. Aynı şekilde erteleme yoluyla da fikir öldürülebiliyor. Fikir kabul edilse bile az gündeme gelmesi, zaman içinde sunduğu fırsatı kaybetmesine neden oluyor, fikir silinip gidiyor. Burada Kotter, iyi bir fikrin belirli bir ajanda içinde kademeli teslim tarihleri ile çalışılmasını öneriyor.Fikri olduğundan daha karışık bir sorun haline getirmek de ciddi saldırı türlerinden biri... Ne kadar basit olursa olsun karar vericilerden birinin konunun uzaktan ilgili ya da ilgisiz yanlarını ortaya koyması, fikri anlaşılmaz ve kabul edilemez gibi gösteriyor. Bir de öneri sahibini hedef alan küçük düşürücü yorumlar, bu kişiyle dalga geçmek de fikre geri dönülmez zararlar verebiliyor.

İYİ BİR SUNUMUN YOLLARI
Aslında yeni fikir için ikna aşamasında ilk adım, doğru bir sunumla fikri karar vericilerin gündemine sokabilmek ."Üzücü olan gerçekten değerli bir fikrin iyi anlatılamadığı için çoğunlukla kabul görmemesi" diyen Algoritma Business Consulting Kurucusu Ali Özgenç, inovatif fikrin sunulmasının mutlaka ciddi bir hazırlık gerektirdiğine inanıyor.   
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER