Capital'e abone olun.
DÖNÜŞTÜRME

Dönüştürme

Değişim sizin için iyi olduğu bir zamanda bile değişimi sürekli kılmak neden zordur?

Son Güncelleme: 01.10.2010

 “Bu çerçeveyi yeterli yetki ve kaynağa sahip olmayan insanlara faydalı olması amacıyla yarattık. Bu çerçevenin size yardım edeceği umudunu taşıyor olsak da, bilincindeyiz ve siz de bilincinde olmalısınız ki, bu her derde deva bir ilaç değildir. Bir kere tamam değildir. Ayrıca dünya her zaman istediğiniz gibi değildir. Diğerlerinin davranışını değiştirmek istersiniz, ama onların da oy hakkı vardır. Yani kimseye değişimi kolay kılma vaadi vermiyoruz. Amacımız size 10 yıllarca süren bilimsel araştırmaya dayanan ama hatırlanması kolay ve birçok farklı durumda kullanılabilecek kadar esnek bir çerçeveyi öğretmektir.”

Dan Heath ve Chip Heath

Rasyonel aklınızın harika özellikleri vardır –düşünüp sonuç çıkarmada, titiz planlamada ve daha parlak bir geleceğe doğru süreç belirlemede iyidir. Bununla birlikte, göze çarpan iki zayıflığa da sahiptir: Çoğu insan, eyleme geçmektense, sorunların her açıdan defalarca ele alındığı “analiz felci” ne kolaylıkla düşer. Artı, rasyonel akıl başarı örneklerinde önce daima sorunlara bakar. Bu zihinsel tasarım kusurlarının üstesinden gelebilmenin en iyi yolu rasyonel aklınızı yönetirken pro-aktif olmanızdır. Bir şeyleri harekete geçirmek için bazı “parlak noktaları” arayın. Değişimi gerçekleştirmeye çalıştığınız yerde küçük başarı öyküleri zaten yanıyordur. Neleri doğru yaptıklarını ortaya çıkarın ve sonra da aklınızı o başarıları  diğer alanlarda kopyalamanın yollarını  bulmaya yorun. Bu, rasyonel aklınızı kullanmanın iyi yoludur çünkü onun üretken bir şekilde çalışmaını  sağlar. İlk bakışta bu “olumlu olan_ vurgula” yaklaşımı  birçok şirkette beklenenin aksi etki yaratacaktır. Örneğin eğer bir satıcı kotasını  yüzde 1.000 artıyorsa, ilk eğiliminiz bu satıcının kotasının başlangıçta çok düşük tutulduğunu düşünmek olacaktır. Daha akıllı yaklaşım o satıcıyla iki gün birlikte çalışmak ve onun neyi diğerlerinden farklı yaptığını  görmektir.

6 Çocuk beslenmesi alanında özelleşmiş bir kuruluş olan Save The Children 1990’da Vietnam hükümeti tarafından ülke nüfusunun doğru beslenmesine yardım etmesi amacıyla yerel bir ofis açması  için davet edildi. Verilen ödenek en çok bir ekibi ve sınırlı kaynağı  mümkün kıldığından, büyük ölçekli bir eğitim programı yerine küçük ölçekli ve kopyalanabilir başarı  çabalarına odaklanmaya karar verildi. Save The Children ekibi bazı köylere gitti, buralarda ortalama köy çocuklarından daha sağlıklı çocuklar olduğunu gördü. Bu çocukların annelerinin geleneksel olarak günde iki büyük öğün yerine günde dört kez beslemeyi tercih ettiklerini gördüler. Ekip aynı zamanda bu sağlıklı çocukların annelerinin pirinç tarlalarından karides ve yengeç topladığını ve bunları çocukların pilavına karıştırdığını, yanında da tatlı patates yedirdiklerini fark ettiler. Bu iyi uygulamaları duyurmak için Save The Children elemanları deneme ve anneleri eğitme konusundaki isteklerine direndi. Bunun yerine aile gruplarının her gün bir kulübede toplanıp bu yeni ve daha iyi yolla yemek yaptıkları bir topluluk programı  geliştirildi. Altı ay içinde programdaki çocukların yüzde 65’i daha iyi beslendi ve sonuç olarak program 65 Vietnam köyünde yarayan 2,2 milyon insana büyük bir başarıyla yayıldı.

Bir dönüşüm yaratmak ve daha sonra da bu dönüşüm değneğine sahip olmak için insanların yapmasını istediğiniz hamleleri tasarlayarak kağıda dökmeli ve her şeyi basit kılmalısınız. Bir vaka örneği ele alalım: Brezilya demiryolları 1995’te özelleştirildi ve daha sonra ihaleye çıkarılan yedi ayrı işletmeye bölündü.  


Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER