Capital'e abone olun.
Capital'e bağlan>>
Yabancı Girişimciler Türk Şirketinin Peşinde

Yabancı Girişimciler Türk Şirketinin Peşinde

Kaliteli üretim, markalaşma ve düzenli ihracat Türk şirketlerine yurt dışından gelen bayilik taleplerini artırdı. Artık şirketler, satışlarının önemli bir bölümünü, yurt içinde olduğu gibi o ülkele...

Güncelleme: 01.09.2005

Kaliteli üretim, markalaşma ve düzenli ihracat Türk şirketlerine yurt dışından gelen bayilik taleplerini artırdı. Artık şirketler, satışlarının önemli bir bölümünü, yurt içinde olduğu gibi o ülkelerdeki yerleşik dağıtım kanalları ve bayilerle yapmaya başladı. İstikbal’e yılda 80’e yakın bayilik talebi geliyor. Koton ise yurt dışından yılda 20 bayilik müracaatı alıyor. Demirdöküm, yurtdışı bayilik ağıyla global bir oyuncu olma yolunda. Ortak değerlendirme, ise özellikle son 2 yılda, yurtdışından gelen bayilik taleplerinin önemli oranda arttığı şeklinde.

Türkiye’nin orta ölçekli şirketlerinden birinin genel müdürü, “10 yılda yaşadıklarımız gerçekten inanılmaz” diye söze başlıyor. “1990’ların ortalarıydı. Almanya pazarına girmeye karar verdiğimizde, dağıtım yapacak bir şirket aradık. Ama önce tek bir şirket bulmakta zorlandık. Birini bulduk, onunla yaptığımız işin etkisiyle ardından diğerleri geldi” diye anlatıyor ve devam ediyordu:

“Kaliteli ürünümüz, iyi fiyatımız ve çok modern tesislerimiz vardı. Ama anlatmakta, dağıtıcı bulmakta zorlanıyorduk. Şimdi iş tersine döndü. Sadece Almanya değil, Avrupa’dan, Eski Doğu Bloku’ndan, hatta Afrika’dan bile bayilik talepleri alıyoruz. Müthiş bir dönüşüm bu.”

Bu işadamı yalnız değil. Gıdadan ev tekstiline çok sayıda sektörde onlarca şirket aynı dönüşüme tanıklık yapıyor. Bir dönem ürününü dağıtımını yapacak şirket bulmakta zorlanan işadamları, şimdi bayilik taleplerine yetişmekte zorlanıyor.

Bu gelişmeyi değerlendiren yönetim danışmanı Ali Nail Kubalı, özelikle son 3-4 yıldır talep artışını yoğun olarak gözlemlediğini belirtiyor. Üstelik talepler artarak sürüyor. Kubalı’ya göre, bunun en önemli nedeni markalara yapılan yatırımlar. Kubalı, şunları söylüyor:

“Artık sadece tekstil ve konfeksiyonda değil, tüm sektörlerde bir atak var. Örneğin, makine sanayinde parça üreten bir firma, Avrupa’da ciddi bir marka oldu. Çok ciddi bayilik talepleri alıyor. Bu gelişme gıdada yaşanıyor. Örneğin, zeytinyağcıların markalaşmak için ciddi çabaları var. Önceden dökme zeytinyağı satılırdı. Şimdi Avrupa’ya, Amerika’ya Türk markalı zeytinyağları pazarlanabiliyor.”

Konfeksiyondan mobilyaya, seramikten kuyumculuğa görüştüğümüz 21 şirketten gelen bilgiler de bu eğilimi doğruluyor. Üstelik talepler de sadece belli bölgelerle sınırlı değil. Uzakdoğu’dan Ortadoğu’ya, Amerika’dan Avrupa’ya birçok coğrafyadan talep alınıyor.

Cirosunun yüzde 80’ini ihracattan elde eden Vitra, bunlardan biri. Artık global bir marka haline gelen Vitra’nın tüm dünyaya yayılmış 1000’e yakın yetkili satıcısı bulunuyor. Markaya Avrupa, BDT ve Uzakdoğu’dan bayilik talepleri geliyor. Vitra Pazarlama Müdürü Berna Erbilek, “10 yıl önce biz satıcı arıyorduk. Bugünse bize gelen çok sayıda satıcılık talebi içinden eleme yapıyor ve satıcılarımızı belirliyoruz” diye konuşuyor.

hed

Çimsa, 40 ülkede çalışıyor

Türkiye’nin en büyük çimento üreticilerinden Çimsa, ürünlerini 40 ülkede pazarlıyor. 3 ülkede kendi organizasyonu olan şirket, bunun dışındaki ülkelerde dağıtıcılar kanalını kullanıyor. Son yıllarda Ortadoğu ve Doğu Avrupa ülkelerinden bayilik taleplerinde artış var. Üretiminin yüzde 45’ini ihraç ediyor. Talep artışı ise firmanın yurtdışında etkin tanıtımına ve ürünün kalitesine bağlanıyor. Bayilik hedefleriyse üretim kapasitesine bağlı olarak değerlendirilecek. Planlar arasında Kuzey Avrupa ve Batı Afrika ülkelerine olan ihracatın artırılması da var.

Beymen’e Ortadoğu ilgisi

Hazır giyim sektörünün öncülerinden Beymen de talep alan firmalar arasında. Aslında yurtdışında bayi organizasyonu yok. Ancak, talepler geliyor. Beymen Genel Müdürü Esel Çekin, hemen hemen tüm Avrupa ülkelerinden, İran ve Birleşik Arap Emirlikleri’nden talep aldıklarını söylüyor. Beymen Grubu’nda talep daha çok Club Beymen’e yönelik. Bunun arkasında ise tek markalı olması ve mağaza büyüklüğünün payı var.

Son dönemdeyse yine İran, Suriye gibi, ithalata yeni açılmaya başlayan ya da başlayacak ülkelerden büyük format Beymen talebi de geliyor. Beymen’in Kahire operasyonu ile yurtdışı açılımını başlatması talep artışının nedeni.

Demir Döküm, teknoloji farkı yarattı

Bazı Türk şirketleri de yurtdışındaki rakiplerinin önüne yenilikçiliğiyle geçtiği için ilgi görüyor. Örneğin, DemirDöküm, cirosunun yüzde 40’ını yurtdışından elde ediyor. Hedef, bu oranı yüzde 50’ye çıkarmak. Şu anda yurtdışında 4 şirketi, 2 temsilcilik ofisi ve Avrupa ve Rusya’da faaliyet gösteren 90 distribütörü var. İngiltere panel radyatör pazarında yüzde 8 paya sahip. Çin’de ise üretim ve pazarlamada 2 şirketi faaliyet gösteriyor.

Türk Demir Döküm Genel Müdürü B. Lütfü Kızıltan, son dönemde özellikle Avrupa’dan büyük talep gördüklerini belirtiyor ve şöyle yorumluyor:

“Avrupa ülkeleri yüksek işçilik maliyetleri ve azalan verimlilik nedeniyle birçok sektörde rekabet avantajlarını kaybettiler. Özellikle panel radyatör, döküm radyatör ve döküm kazan konularında teknolojilerini yenilemeyerek yeni yatırımlar yapmadılar. Biz ise yüksek teknolojili yatırımlarla kapasitemizi sürekli artırdık. Ortaya çıkan kaliteli ürünler bize olan talebi de yükseltti.”

Ortadoğu’dan da talep aldıklarını söyleyen Kızıltan, “Özellikle Irak ve Cezayir’den ciddi ilgi var” diye konuşuyor. Kızıltan, 5 yıl içinde dünyanın ilk 3 şirketi arasında olmayı hedeflediklerini belirtiyor ve bu kapsamda Amerika pazarıyla da ilgilendiklerine dikkat çekiyor.

İstikbal’de talep 2 yıldır yoğunlaştı

İstikbal Mobilya Pazarlama Müdürü Bilal Uyanık, bayilik taleplerinin son 2 yıldır artış gösterdiğini belirtiyor ve “Yılda 80-90 talep alıyoruz” diyor. Uyanık, şu anda 70’i aşkın ülkede, 1000’e yakın satış noktasında ürünlerinin bulunduğunu kaydediyor ve devam ediyor:

“Global marka olma yolundaki faaliyetlerimizde mesafe kat ettikçe, bu satış noktaları azalarak Türkiye’deki yapılanmamız paralelinde sadece İstikbal ürünü satan münhasır bayilikler oluşturulacak. Dolayısıyla, satış hacmimizde de ciddi artışlar meydana gelecek.”

Yurtdışı mağazaların gelirleri dış ticaret gelirleri içinde yüzde 60 pay tutuyor. Başta Almanya olmak üzere Fransa, İngiltere, Hollanda, İran, Irak ve Türk cumhuriyetleri ve dünyanın değişik bölgelerinden düzenli bayilik talepleri geliyor. Son dönemde ise Ortadoğu’dan gelen talepler öne çıkıyor. Bundan sonra bayilik yapılanması, münhasır mağaza sayısı 300’e çıkaracak şekilde geliştirilecek. Bu bağlamda hali hazırda mağazaların bulunduğu ülkelerde mağazalaşma ve markalaşma ana hedef. 

Ev mobilyası Koleksiyon’a yaradı

Mobilya sektörünün öncülerinden Koleksiyon’un da yurtdışında bayileri var. Ağustos 2005 itibariyle, Almanya, BAE, Lübnan ve Kazakistan gibi, Avrupa ve Ortadoğu’dan toplam 18 ülkede faaliyet gösteren bayiler, cironun yüzde 13’ünü sağlıyor.

Bu önemli performansın yakında daha da artması bekleniyor. Çünkü, Koleksiyon’a yönelik bayi talebi sürekli artıyor. Son dönemde en önemli ilgi ise Ortadoğu ile Eski Sovyetler Birliği ülkelerinden geliyor. Bunun yanında Avrupa’dan alınan bayilik başvurularında ise azalma yaşanıyor.

Koleksiyon’a yönelik ilginin arkasındaki en önemli etkenlerden biri de Koleksiyon’un pazarlama yaklaşımındaki değişim. Çünkü, şirket son yıllara kadar ofis mobilyası ağırlıklı üretim yapıyordu. 2005 yılıyla birlikte ev mobilyasına girmesi, çevre ülkelerden gelen talepleri artırdı. Şirket, bu ürün yelpazesiyle, ayrıca ABD ve Kanada pazarına da yönelmeyi hedefliyor.

İki markanın atağı

Coşkun Tekstil’in hazır giyim markası olan Süvari de son 3 yıldır bayilik talepleri alıyor. Şu anda yurtdışı ve içinden ayda en az 10 bayilik talebi geliyor. Avrupa ve Ortadoğu’dan 12 ülkede bayisi bulanan markaya Almanya, Suriye, Nijerya, Hollanda, Kazakistan, Dubai, Pakistan, Romanya gibi ülkelerden bayilik teklifleri ulaşıyor.

Önümüzdeki yıllarda yurtdışı mağaza sayıları ve bayiler artırılacak. Hedef 3-4 yıl içinde yurtdışı bayilik ve mağaza gelirlerinin toplam gelirin yüzde 30-40’a çıkması.  

Konfeksiyoncular en çok talep alanlar arasında. 1997’de kurulan FG Group’un markası Fuga da bunlardan biri. Avrupa’da ve Moskova’da satış merkezleri kuran şirket, bayilik talepleri de alıyor. Ukrayna ve Avusturya’da temsilcilik yapmak isteyen şirketlerle görüşülüyor. Şirket, 2006 yılı itibariyle franchising ve corner uygulamasına başlıy

Alfemo’un özel bayilik stratejisi

Son dönemin atak mobilya markalarından biri olan Alfemo’nun 40 ülkeye ihracatı var. Satış kanalları arasında mağazaların yanında, toptan satıcılar ve bayiler bulunuyor. Bayilerin cirosu, toplam ihracat cirosu içinde ortalama yüzde 35’lik paya sahip. Bayilik için özellikle Almanya, Hollanda, Belçika, Irak, Türkmenistan’dan talep gelirken son dönemlerde Yunanistan, Bulgaristan, Romanya, İran gibi komşu ülkelerde yoğunlaşıyor.Alfemo AŞ Dış Ticaret Müdürü Memduh Özdiler, planlarını şöyle anlatıyor:

“Amacımız Türkiye’deki gibi sadece Alfemo ürünlerini satan bayilikler oluşturmak. Bunun yanı sıra yüksek kapasitelerde ürün satan mağazalar zincirinin içerisinde, shop in shop veya corner tarzında temsil edilmek istiyoruz. Son 2 yıldır taleplere olumlu cevap veriyoruz. ABD, Kuzey Afrika ve Rusya’yı yeni hedef pazarlar olarak belirledik. ABD pazarında 3 yıldır sürdürdüğümüz varlığımızı, New York’ta yeni bir mağaza daha açarak pekiştiriyoruz.”

Yataş, 45 ülkeye ihracat yapıyor

Sektörünün eskilerinden Yataş, bayilik talebinde ciddi ilgi görüyor. Gelen talep sayısı, son 1 yılda yüzde 60 oranında arttı.  45 ülkeye ihracat yapan Yataş’ın yurtdışında 23 Yataş Home mağazası bayilik formatında faaliyet gösteriyor. Yataş İhracat Direktörü Şölen Altop, taleplerle ilgili şu açıklamaları yapıyor:

“Gün geçtikçe artış gösteren bayilik talepleriyle karşılaşıyoruz. Özellikle Avrupa’nın çeşitli ülkelerinden gelen bayilik taleplerinde 2005 yılında daha büyük bir artış gözledik. Talebin artmasını, öncelikle ürünlerimizin kalitesine ve yurtdışındaki fiyat avantajına bağlıyoruz. Ürünlerimizi tanıtmak için pek çok yurtiçi ve yurtdışı fuarlarına katılmamızın tanınmamızdaki rolü oldukça büyük.”

Şirket, önümüzdeki dönemde, ihracat payını yüzde 15 oranında artırarak 2005 yılını 30 milyon dolarlık ihracat cirosuyla tamamlamayı planlıyor. 

Türkiye’den PVC ihracatı

Pakpen’in de Batı Avrupa, Doğu Avrupa, Asya, Uzakdoğu, Orta Asya, Kuzey Afrika, Orta Afrika ve Akdeniz ülkelerini kapsayan 200’ü aşkın geniş bir bayi ağı bulunuyor.

Şirket, bu ülkelerden bayilik talepleri almaya devam ediyor. Taleplerde de ciddi artış görülüyor. Önümüzdeki dönem için geçen yılki ihracatın yüzde 100 artırılması hedefleniyor. Dışa açılma sürecini devam ettiren Pakpen’in yeni hedefi, Güney Amerika pazarı. 2005 yılı içinde bu pazara da girmeyi planlıyor.

Linens 18 mağazaya ulaştı

Zorlu Tekstil Grubu’nun ev tekstili mağazaları Linensler’in yurtdışındaki sayısı 18’e ulaştı. İlk yurtdışı mağazası Ukrayna’da açılan Linens, 8 ülkede faaliyet gösteriyor. Linens Satıştan Sorumlu Genel Müdür Yardımcımız Bertan Battal, taleplerin yoğun bir şekilde devam ettiğine dikkat çekiyor ve devam ediyor:

“Hatta yatırımcıların dışında, yurt dışında yaşayan Türk tüketicilerden de bulundukları ülkelerde Linens’i görmek istediklerini belirtir mesajlar alıyoruz. Öncelikle Batı Avrupa'dan İngiltere, Almanya, Fransa, Hollanda ve Yunanistan’dan talep geliyor. Orta Doğu'dan BAE, Mısır, Suudi Arabistan, Irak bunun devamında Ukrayna, Rusya, Tataristan, Baltık Cumhuriyetleri, Fas, Cezayir sıralamayı oluşturuyor.”

Genişleme planımız içinde Ukrayna, Romanya, Orta Doğu ve diğer ülkelerde yıl sonuna kadar 10 yeni mağaza açacağız. Sonraki yıl da 10 yeni mağaza daha açıp, yurtdışındaki mağaza sayımızı 40’a ulaştıracağız. Böylece, satışlarda yurtdışının payını 2004 yılındaki yüzde 10’dan, 2005’de 20’ye, 2006 sonunda ise yüzde 35’e ulaştıracağız.”

Damat 20 ülkeye girdi

Son yıllarda marka atağına geçen Damat, ilk mağazasını 1996’da Güney Afrika’da açtı. Şu anda Avrupa, Ortadoğu, Afrika, Asya ve Türk cumhuriyetlerini içeren 20 ülkede 43 konsept mağazası var. Ayrıca, Japonya’dan Kanada’ya kadar yaklaşık 380 adet yurtdışı satış noktası bulunuyor.

Buna rağmen, şirkete bayilik talepleri gelmeye devam ediyor. En çok bayilik teklifi alınan ülkeler arasında İspanya, Almanya ve Hollanda yer alıyor. Bunun yanı sıra, şirketin güçlü olduğu Ortadoğu ülkelerinden de büyük ilgi var.

Sarar’a ilgi ikiye katlandı

Sarar da son 3 yıldır yoğun bayilik talepleri alıyor. Önceki yıllarda yıl içinde 3-4 olan talep sayısı ikiye katlanmış durumda. Toplam cironun yüzde 50’si bayilerden sağlanıyor. Avrupa, Amerika, İsrail’deki kendi mağazalarının yanında 18 ülkede de bayileri bulunuyor.

Sarar, Bayan ve Interview markalarının üçü de talep alıyor. Önemli department store zincirlerin tekliflerini değerlendiren firma, kendi mağazaları ve mevcut bayileri dışında ünlü zincir mağazalarında da Sarar markalarının yer alması konusunda değerlendirmeler yapılıyor.

Koton’a yılda 20 talep geliyor

Türkiye’de yaptığı markalaşma çalışmalarıyla tanınan Koton’un, yurtdışında 25 franchise mağazası ve 250 satış noktası var. Koton Yönetim Kurulu Başkanı Yılmaz Yılmaz, “Türkiye’deki perakende mağazacılığımızın oturduğu ve konsept mağazacılık yapmaya başladığımız 1999 sonları, 2000 başlarında talep arttı. Yılda ortalama 20 bayilik talebi alıyoruz” diyor.

2000 yılından beri yurtdışında bayi oluşturma operasyonları devam eden şirketin cirosunun yüzde 25’i yurtdışı operasyonlarından sağlanıyor. Son yıllarda özellikle Kuzey Avrupa ve Körfez ülkelerinden talepler artıyor.

Yılmaz Yılmaz, “2005 ve 2006 yıllarına yönelik bir stratejik plan hazırladık. Buna göre, Almanya ve çevre ülkeleri genişleme alanları olarak belirledik. Ayrıca, komşu ülkelere de ciddi yatırımlar yapacağız. Bu doğrultuda yurtdışı ciromuzu yüzde 20 artıracağız” diye konuşuyor.

Big Blue’nun Avrupa seferi

System Konfeksiyon’un markalarından biri olan Big Blue da talep görüyor. 1995’te yurtdışında satılan marka, bin 300 noktada faaliyet gösteriyor. Şirket cirosunun yüzde 80’ini yurtdışı satışlar oluşturuyor.

Almanya, Avusturya, Hollanda, İngiltere, Fransa, İsviçre, Rusya, Amerika, Belçika ve Suriye’de yer alan Big Blue, Almanya’dan bayilik talepleri almaya devam ediyor. Yurtdışında Amerika operasyonunu büyütecek olan şirket, Ortadoğu’da yeni bayilikler vermeyi ve Baltık ülkelerine açılmayı planlıyor.

Ayakkabı Dünyası’nın yeni planları

Mağazacılıkta son birkaç yılda atak yapan Ayakkabı Dünyası, 2000 yılından beri yurtdışı bayilik talepleri alıyor. Son 1 yılda ise talepler yoğunlaştı. Taleplerde yüzde 50’lik artış gözleniyor. Ayakkabı Dünyası Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Akbacakoğlu, “Yurtiçinde kendi mağazalarımızı açmaya ağırlık verdik. Ancak, önümüzdeki yıllarda üzerinde ciddi bir biçimde durulacak yurtdışı talepleri için böyle bir eğilimimiz yok” diyor.

Buna rağmen Ayakkabı Dünyası’na Avrupa’nın çeşitli ülkelerinden bayilik konusunda talepler geliyor. Özellikle TV reklam kampanyalarının olduğu dönemlerde bu talepler artıyor. Talepler daha çok Rusya, Doğu Avrupa ve Ortadoğu’dan geliyor. Bu ülkelere 2006 yılında 4 yeni mağaza açılacak.

Avrupa’nın neredeyse tamamında, Rusya ve çevresinde, Arap ülkelerinde satış yapan Ayyıldız, şu anda franchising sözleşmeleriyle bayilik sistemini yeni eklenen projelerle birlikte güncelliyor. Her gün, web sitesi aracılığıyla çevre ülkeler ağırlıklı olmak üzere birçok ülkeden talepler alıyor.  .

Step Halı’nın ihracatı artacak

Modern tasarımlarıyla kısa sürede tanınır hale gelen Step Halı’nın İspanya, İtalya, Fransa ve Lübnan’da büyük ölçekli, İngiltere, Rusya, Avusturya, Yunanistan, Japonya, Çin, Romanya gibi ülkelerde ise daha küçük ölçekli bayileri var. Yurtdışına 2004 yılından itibaren açılmaya karar veren şirket, 2004 yılında 1 milyon dolar ihracatını 2005 yılında 3 milyona çıkarmayı hedefliyor. Step Halı Yönetim Kurulu Başkanı Cem Şengör, şöyle konuşuyor:

“Yurtdışından sürekli bayilik başvurusu alıyoruz ve çok detaylı bir şekilde değerlendiriyoruz. Kesinlikle acele etmiyoruz. Batı Avrupa ve Ortadoğu yakın zamanda mağaza açma hedefimiz olan bölgeler arasında yer alıyor. Özellikle ocak ayında Domotex Fuarı’na katılımımızdan sonra Japonya, Çin gibi Uzakdoğu ülkelerinden siparişler gelmeye başladı. Avrupa’da pek çok ülkede temsilcilerimiz ve satış yaptığımız noktalar çoğaldı. Ayrıca satış ekiplerimiz Doğu Avrupa, Ortadoğu ve Batı Avrupa ülkelerine odaklanmış durumda.”

Bu yıl yurtdışı satışların, toplam satışlar içinde yüzde 12’lik pay ulaşması bekleniyor. 2006 yılında ise daha büyük oranlar hedefleniyor. Cem Şengör, “Yurtdışı satışların payını yüzde 40, toplam ihracatı da 8 milyon dolara çıkarmayı planlıyoruz” diyor.  

ALTINCILARA TALEP ARTIYOR

ALTINBAŞ Yurtdışından yılda 25-30 bayilik talebi alıyor. Şu anda Romanya’da 1, Bulgaristan da 2, Makedonya’da 1, KKTC’de 7 franchise mağazası var. Arnavutluk ve  Sırbistan’ta’da mağazaları açılmak üzere. Ayrıca 6 ülkede merkez ofisleri mevcut. Sırbistan’da 1 adet distribütör bulunuyor. Hırvatistan’da ise distribitörlük anlaşması imzalanmak üzere. 2 yıldır özellikle Balkan ülkelerinden, Türk cumhuriyetlerinden ve Orta Avrupa’dan çok fazla talep alınıyor. Ayrıca Baltık ülkeleriyle de görüşme halinde. Hedef 2 yıl içinde yurtdışındaki bayi sayısını 50’ye çıkarmak.

ATASAY Zürih ve Londra’da 2 bayisi var. Özellikle Türklerin yaşadığı ülkelerden yoğun bayilik teklifleri geliyor. Son dönemde Doğu Avrupa ülkelerinden de çok sayıda öneri alıyor.

Doğu Avrupa ülkelerinden gelen tekliflerdeki artış bu ülkelerin ekonomik yapılarındaki ve tüketim alışkanlıklarındaki değişimin bir göstergesi olarak görülüyor. Şirketin hedefi, önümüzdeki 4 yıl içinde 70 ila 100 arasında yurtdışı bayisine ulaşmak. Daha çok Türk vatandaşlarının yoğun nüfusa sahip olduğu ülkeler ve 14 ayar altın satılan pazarlar ilgi alanına giriyor.

GOLDAŞ Yurtdışı mağaza zincirinin ilk halkası 2003 yılında oluşturuldu. Şu an Almanya ve Rusya’da toplam 6 tane Goldaş ürünü satan mağaza bulunuyor. Yurtdışından 2003 yılının ikinci yarısından itibaren sürekli olarak bayilik talebi alınıyor. 2004 yılından taleplerde artış yaşanmaya başladı. Taleplerde geçen yıl bir önceki yıla göre yüzde 43 oranında artış oldu. Bu yılın ilk yarısında taleplerde patlama oldu. Bayilik talepleri ağırlıklı olarak Avrupa, Rusya ve Türkiye’den geliyor. Yıl sonunda toplam 30 Goldaş ürünü satan mağazaya ulaşılması hedefleniyor. 

MARKALAŞMA ÇALIŞMALARI SONUÇ VERİYOR

5 YILDA ATAK Türkiye son 5 yılda artarak markalarını tanıtıyor. Markayı öne çıkaran bir pazarlama stratejisi izleniyor. Artık sadece tekstil ve konfeksiyonda değil, tüm sektörlerde bir atağı var. Örneğin makine sanayinde parça üreten bir firma Avrupa’da ciddi bir marka oldu. Çok ciddi bayilik talepleri alıyor. Bu gelişme gıdada var. Örneğin, zeytinyağcıların markalaşmak için ciddi çabaları dikkati çekiyor. Önceden dökme zeytinyağı satılırdı. Şimdi Avrupa’ya, Amerika’ya Türk markalı zeytinyağları satılıyor. Böyle bir markalaşma sonucunda bayilik taleplerinin gelmesi gayet normal. Türkiye’nin ihracatı oldukça hızlı bir tempoyla artıyor.

İHRACATTA ARTIŞ İhracat artışı dikkat çekiyor. “Bu, büyüyen gelişen bir ülke ve ihracatında ciddi artışlar sağlıyor. Yolun başındayken biz buradan bayilikler alalım. Onları kendi ülkemizde ya da pazarlama yaptığımız bölgelerde temsil edelim” düşüncesi oluşuyor.

Taleplerin bir kısmı yurtdışında yaşayan Türklerden de geliyor. Ama onların çoğu artık zaten yabancı gözüyle görülebilir. Özellikle Almanya’da Türk şirketleri etkin bir büyüme gösteriyor. Tabi ki öncelikle Türklerden geldi talep. O şekilde başladı. Ama iş dünyasında yatırımlar biraz da bulaşıcıdır. Bu şirketlerin gelişimini gören yabancılar da sıraya girmeye başladılar. Taleplerin 3-4 yıldır artarak devam ettiğini görüyorum.

DÜNYANIN SAYILI MARKALARI ARASINDAYIZ

HEDEF DÜNYA PAZARI Kurulduğundan beri Vitra’nın temel hedefi, Türkiye pazarındaki yenilikçi ve lider marka imajını perçinlemenin yanı sıra, dünya pazarında da varolabilmek. Dünya çapında bir marka olmaya yönelik 1970’li yılların sonlarında başlayan ihracatımızın bugün şirket içi payı yüzde 80. Bir dünya markası olma yolunda ilerleyen Vitra belli standartların üzerinde ürünler sunarken en çok bayilerimizin bizi temsil edebilirliği önem kazanıyor. Bizim ürünlerimize, gücümüze, yenilikçi misyonumuza inanmayanlar zaten iş ortağımız olamıyorlar.

TALEBİN SEBEBİ Bayilik talepleri sürekli geliyor. Vitra bugün komple banyo çözümü sunabilen dünyanın sayılı markaları arasında yer alıyor. Seramik sağlık gereçlerinde şu andaki 5,2 milyon adet kapasitesi ile dünyanın 6’ncı büyük üreticisi konumunda. Elbette bu özellikleri ile Vitra her zaman sektörün profesyonelleri için birlikte çalışılabilecek önemli bir marka. Nisan ayında başlayan ulusal  pazarımızın yanı sıra  uluslararası pazarlarda kullandığımız VitrA.Banyo Kültürü ile "Başka bir Dünya" iletişim kampanyamız büyük bir ilgi yarattı. Yurtiçi ve yurtdışından pek çok yeni bayilik talebi geliyor.

ÜÇ BÖLGEDEN Talep ağırlıklı Avrupa, Uzakdoğu ve BDT'den geliyor. Ancak mobilya konusunda çok rekabetçi fiyatlar verebilen Çin gibi şaşırtıcı coğrafyalardan da talep gelebiliyor. Aslında, hedef pazarları seçip, orada uyguladığımız politikalarla talebi  bizim yarattığımız söylenebilir. Talep artışının temel sebebi Vitra'nın marka olarak tüketicisine ve kanallarına vaat ettikleri. Önümüzdeki dönemde Fransa,Rusya ve BDT ülkeleri, ABD ve Uzakdoğu’da bayi yapılanmalarımızı daha da geliştireceğiz. Yetkili satıcı sayısını 1000’den bin 200’e çıkarmanın yanı sıra mevcutlar içinde eliminasyonlar ve iyileştirmeler olabilir.

YASEMİN BALABAN
ybalaban@capital.com.tr

  



Etiketler:

İsminiz:



Yorumunuz:


ÖNE ÇIKANLAR