Capital'e abone olun.
İNOVASYONLA GELİŞECEK

İnovasyonla gelişecek

istikrarlı büyüyor

Son Güncelleme: 03.08.2016

SAKIZ
BÜYÜME

2010-2013 yılları arasında toplam sakız pazarı çift haneli büyüdü. Fakat 2014’ten sonra genel ekonomik yavaşlamanın etkisiyle sektör 2015 yılında bir önceki yıla oranla yaklaşık yüzde 3 büyüdü. Böylece Türkiye sakız pazarının büyüklüğü 700 milyon TL’ye yaklaştı. Son 4 yıla bakıldığında ise sektörün yüzde 22,4 büyüdüğü görülüyor.
ÇEŞİTLİLİK
Artan genç nüfusun da etkisiyle tüketiciler ferahlık ihtiyaçlarını karşılayan ürünlere daha fazla yöneliyor. Dolayısıyla sakıza olan ilgi ve talep artıyor. Bu noktada tüketici ihtiyaçlarına göre her kitleye hitap edecek geniş bir ürün yelpazesi sağlamak önem kazanıyor. Piyasada şekersiz ve tatlandırıcılı sakız formatlarının yanı sıra diş dostu ürünlerin de olması sektör için pozitif bir değer oluşturuyor.
İSTİKRAR
Sektörün 2016 sonunda yaklaşık yüzde 3 artışla 705 milyon TL’lik büyüklüğe ulaşması öngörülüyor. Ama bu noktada markaların iletişimlerinin ve sundukları ürün yelpazesinin büyük etkisi olacağı görüşü hâkim. Mondelez Türkiye Sakız&Şeker Kategori Lideri Barış Çolakoğlu, “Yeni neslin ve değişen dünyanın ihtiyaçlarını anlamanın, bu doğrultuda inovatif ürünler sunmanın büyümeye büyük katkısı olacağını düşünüyoruz” diyor.

KURUYEMİŞ
POTANSİYEL PAKETTE
HACİM
2014 yılında kuraklık ve don olayı nedeniyle tarımsal mahsullerde meydana gelen rekolte düşüklüğü 2014’ün ikinci ve 2015’in birinci yarısında kuruyemiş hammadde ve son tüketici fiyatlarını hayli yükseltti. Buna bağlı olarak 2015’te fındık gibi fiyatı yükselen ürünlerin tüketimi düştü ama fiyatların yükselmesi ve döviz fiyatlarındaki artış ciroları yüksek gösterdi.
İHRACAT Son bir yıl içinde sektör 2 milyar doları kuruyemiş ve 1 milyar doları kuru meyve olmak üzere toplam 3 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Ürünler bazında bakıldığında, Türkiye’nin dünya liderliğini elinde tuttuğu fındığın yanı sıra incir, kayısı ve Antep fıstığı bu konuda öne çıkıyor. Sektörün en önemli sıkıntısı ise rekolte düşüklüğü nedeniyle yükselen fiyatlar. SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK Kuruyemiş, sağlıklı atıştırmalık kategorisinde yerini iyice aldı. Ancak sektörün sadece yüzde 35’i paketli kategoride. Bu potansiyelin sektörü yönlendireceği düşünülüyor. Yükselen fiyatların sektörde sürdürülebilirliği tehdit ettiğini anlatan Papağan Kuruyemiş Yönetim Kurulu Başkanı Kani Emekçi, “2016’da yine sürdürülebilir büyümeye odaklanacağız” diyor.

ZÜCCACİYE
ÜRETİME YOĞUNLAŞTI
DIŞ TİCARET
Züccaciye sektörü, 2015 yılını 10 milyar dolar civarında cirosal büyüklükle tamamladı. Yıllık 6,7 milyar dolar üretim hacmine sahip olan sektör, ihracatta ise dünya 6’ncısı durumunda. Sektör, 2005 yılında 700 milyon dolar dış ticaret fazlası verirken, 2015’te 2,2 milyar dolar fazla verdi. Yani 10 yılda ihracatı dolar cinsinden 3 kattan fazla arttı.
REKABET AR-GE yatırımlarının kısıtlı oluşu, kurumsallaşmaya ve markalaşmaya geçişte sıkıntılar sektörün en önemli sorunları. Üreticilerin devletten; işçilik, finans ve enerji maliyetlerinin düşürülmesi yönünde beklentileri var. Ayrıca kaynak kullanımı destekleme fonunun (KKDF) ve KDV’nin düşürülmesi gibi konularda ciddi çalışmalar yürütülüyor. Böylece sektörün dünyadaki rekabet gücünün de artırılması hedefleniyor.
ÜRETİM 2015 yılında Türkiye dış ticaretinde yaşanan küçülmeye paralel olarak züccaciye sektöründe yaşanan küçülmenin, ülke ekonomisinde beklenen büyüme ile birlikte, gelecek yıllarda yine büyümeye dönmesi bekleniyor. Züccaciyeciler Derneği (ZÜCDER) Başkanı Ömer Ertuğrul Erdoğan, “6,7 milyar dolar olan üretim hacmimizin 5 yıl içinde 10 milyar doları geçmesini hedefliyoruz” diyor.  
  • 1
  • 2

  • Etiketler: projeksiyon ekonomi

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER