Capital'e abone olun.

Projeksiyon

Margarin 2006 Rakamlarını Tutturmayı HedefliyorMargarin sektörü, iç tüketimde 2003 yılından beri gösterdiği büyümeyi 2006 yılında da sürdürdü. 2005 yılıyla karşılaştırıldığında iç piyasada satışla...

Son Güncelleme: 01.04.2007

Margarin

2006 Rakamlarını Tutturmayı Hedefliyor
Margarin sektörü, iç tüketimde 2003 yılından beri gösterdiği büyümeyi 2006 yılında da sürdürdü. 2005 yılıyla karşılaştırıldığında iç piyasada satışlar yüzde 9,6 artarak 534 bin 274 tona çıktı. İhracatta ise muhtelif sebeplerden ötürü bekledikleri başarıyı yakalayamadıklarını söyleyen Mutfak Ürünleri ve Margarin Sanayicileri Derneği (MÜMSAD) Başkanı Taşkın Tuğlular, 2006 yılında ihracatın, 2005 yılındaki 144 bin tonluk rekor seviyeden 106 bin ton seviyesine düştüğünü belirtiyor. Son dört yıldır margarin fiyatlarındaki artışların devamlı olarak yıllık enflasyonun altında kaldığına değinen Tuğlular, “2006 yılında ihracat dahil toplam cironun 1,5 milyar YTL’ye yaklaştığını tahmin ediyoruz. 2007 yılı için en büyük hedefimiz ise 2006 yılı tonaj ve ciro rakamlarını tutturabilmek. 2007 yılında gerek iç gerek dış piyasalardaki çalkantılardan dolayı, herhangi bir büyüme öngörülmüyor” diye konuşuyor. 2006 yılında sektörü etkileyen önemli gelişmeleri ise şöyle sıralıyor: “Ham yağların tamamında yüzde 31,2 oranında gümrük vergisi uygulanıyor. Bio-dizel dolayısıyla dünya piyasalarında bitkisel ham yağ fiyatlarında 2006’nın ikinci yarısından itibaren yüzde 30’a yaklaşan artışlar görülüyor. Üretim önemli ölçüde ithalata bağımlı olduğunda YTL üzerindeki oynamalar sektörü zora soktu. Ayrıca, perakende sektöründe önemli pay alan zincir marketlerin, üretici firmalara uyguladıkları ödeme politikaları, firmaları çok zorluyor.”

2006 yılında iç tüketimde yüzde 9,5 büyüme, ihracatta ise yüzde 26,2 oranında daralma yaşayan margarin sektörünün 2007 yılı hedefi ise 2006 rakamlarını tutturabilmek.

Çorap

Fiyat Rekabeti Üreticiyi Zorluyor
Türkiye dünyada 3’üncü, Avrupa’da 2’nci büyük çorap üreticisi konumunda yer alıyor. 2006 yılında çorap ihracatı hem miktar hem de değer olarak 2005 yılı seviyesinin fazla üzerine çıkamadı. 2006 yılında ihracatta miktar bazında yüzde 1,3 artışla 1 milyar 358 milyon çifte; değer bazında ise yüzde 3,6 artışla 734,9 milyon dolar düzeyine ulaşıldı. Çorap Sanayicileri Derneği Genel Sekreteri Hatice Karataş, sektörle ilgili şu açıklamaları yapıyor:

“Sektörün en büyük sorunu kapasite fazlalığının olması. Özellikle yurtdışı rekabeti ve Çin faktörü, döviz kurları ve girdi maliyetlerinin yüksek olması sektördeki durgunluğun sebepleri arasında yer alıyor. Bunun yanı sıra, 2006 yılında ihracat rakamlarını koruyabilmek çorap sektörünün başarısı olarak da görülebilir. Ancak sektör 2007 yılında bu rakamları korumakta zorlanabilir. Olumsuz unsurların devam etmesi ve 2007’nin seçim yılı olması sebebiyle belirsizlikler artacak. Küresel ısınma sebebiyle, Çin ve Uzakdoğu’ya giden Avrupalı büyük alıcılar kısa vadeli siparişlere dönünce yeniden Türkiye’ye yüzünü döndü. Çorap üreticileri kısa vadeli siparişleri Avrupalı üreticilere yetiştirebilmek için efor sarf ediyor. Ancak fiyat rekabeti üreticiyi zorluyor. 2007 yılında zorluklara kendini hazırlayan çorap sektörünün, genel seçime rağmen olumlu bir yıl geçireceğini tahmin ediyoruz.”

2006 yılında 2005 yılı rakamlarının fazla üzerine çıkamayan çorap sektörü Çin faktörü, maliyetlerin yüksek olması, global pazardaki fiyat rekabeti ve ekonomideki belirsizlikler nedeniyle, 2007 yılında önemli bir büyüme beklemiyor.

Süt
Kutulu Süt Pazarı  Yüzde 10 Büyüyecek

TÜİK verilerine göre 2005 yılında 11,1 milyon ton olan çiğ süt üretiminin 2006 yılında 11,4 milyon ton olarak gerçekleşmesi bekleniyor. Hükümetin 2013 yılında 23 milyon süt üretimi hedefine değinen SETBİR Genel Sekreteri Melek Us, “Bu doğrultuda, 2007 yılında hem yatırım taleplerinin hem de üretim miktarlarının, tüketim artışı ve ihracata bağlı olarak artması bekleniyor. Üretim artışı, mevcut hayvanların veriminin artırılmasının yanı sıra yeni yatırımlardan da kaynaklanacaktır” diyor. Türkiye’deki 3 milyar dolarlık süt ve süt ürünleri sektörünün 2 milyar dolarlık kısmının kayıt dışı olduğuna dikkat çeken Yaşar Holding Gıda Grubu Pazarlama Direktörü Kaan Tanık ise şöyle devam ediyor:

“DPT verilerine göre üretilen çiğ sütün yaklaşık yüzde 60’ı pazara iniyor. Pazara inen sütün yüzde 40-42’si mandıralara ve ancak yüzde 18-20’si modern işletmelere gidiyor. Geriye kalan yüzde 40 ise sokak sütü olarak satılıyor. Toplam pazar içinde yüzde 62,5 paya sahip olan açık sütün payı azalmaya devam ediyor. Yüzde 15’lik tonaj artışıyla, 2006’da toplam UHT (karton kutudaki uzun ömürlü) süt pazarı büyüklüğü yaklaşık 640 milyon YTL’ye ulaştı. UHT segmentinin yüzde 10’luk bir büyümeyle yaklaşık 440 milyon litre olacağını öngörüyoruz.”

Türkiye’de süt pazarı 2006’da tonaj bazında büyürken, büyüme temelde UHT sektöründeki artıştan kaynaklandı. Bu artışta kişi başı gelirin artışı, açık sütten paketli süte geçiş, kişi başı tüketim miktarındaki artış ve sağlıklı ve bilinçli beslenme trendinin de etkisi oldu.

Faktoring

2007’de Yüzde 30 Büyüme Bekleniyor
Faktoring sektörünün son 3 yıllık gelişimine bakıldığında, toplam cironun dolar bazında 2004 yılında yüzde 61,7, 2005’te yüzde 30, 2006’da ise yüzde 37 oranında büyüdüğü görülüyor. 2006’da artış yurtiçi işlemlerde yüzde 46, ihracat işlemlerinde ise yüzde 26 olarak gerçekleşti. Toplamda işlem hacmi yüzde 43 arttı. Ciroda yüzde 75 ile imalat sektörü, yüzde 22 ile hizmet sektörü en fazla payı alıyor. 2007 yılında toplam cironun yüzde 30 seviyesinde artarak 26 milyar dolara ulaşmasını beklediklerini ifade eden Faktoring Derneği Genel Sekreteri Hale Dalyan, şöyle devam ediyor:

“2007 senesi seçim yılı olsa dahi ekonomide çok önemli değişiklikler olmadığı sürece artış eğilimi devam edecektir. İç piyasada finansman açığının olması vadelerin uzaması anlamına gelir. Bu faktoring firmalarının işlem hacmini artırıcı bir unsur. Ayrıca, kayıt içine çekilen ekonomi, faktoring firmalarının işlemlerine artı olarak yansır. İhracatçı firmaların dolar kurunun düşük seyretmesi sebebiyle zorlandıkları aşikar. Ancak ihracat hacmi her geçen yıl Türkiye genelinde artıyor. 2007 yılında faktoring kuruluşları ihracattan aldıkları payı artırmayı hedefliyorlar. Türkiye geneline yayılmış bir pazarlama anlayışı ve iyi anlatımla hedeflerini gerçekleştirebilirler.”

2006 yılında yüzde 43 büyüyen sektörün bu yıl da yüzde 30 oranında büyüme kaydetmesi bekleniyor. Ayrıca, yeni bankacılık kanunu ile faktoring şirketlerinin düzenleme ve denetleme yetkisinin Hazine’den BDDK’ya devrolması nedeniyle 2007, faktoring kuruluşları için yeniden yapılanma yılı olacak.

Cep Telefonu

Pazar Büyümeye Devam Ediyor
EITO (Avrupa Bilgi Teknolojileri Gözlemcisi) raporuna göre cep telefonu kullanımında Türkiye, dünyada 10’uncu sırada yer alıyor. GfK Türkiye’nin verilerine göre 2005 yılında toplam cep telefonu pazarı 7 milyon 140 bin adetken 2006 yılının ilk 10 ayında ise 6 milyon 500 bin adede ulaştı. 2006’da Bluetooth özelliği, toplam satılan cihazlar içinde yüzde 36’lara kadar çıktı. MP3 çalarlar son 2 yıl içinde en hızlı gelişen özellik oldu. Kameralı ürünlerin payı yüzde 33’ten yüzde 50’lere çıktı. Ürün dizaynına bakıldığında, 2004’te telefonların yüzde 94'ü “block” iken, 2006’da bu oran yüzde 73’lere düştü, kapaklı ve sürgülü oranları arttı. 2005 yılında 44 milyona ulaşan abone sayısının 2006’da 50 milyonu aştığını söyleyen Nokia Türkiye Pazarlama Müdürü Çiçek Uyansoy İcan, şöyle konuşuyor:

“Mobil iletişim ülkemizde son derece popüler. Üstelik yenilikleri de yakından takip ediyoruz. 2007 yılında sektörümüzün en önemli gelişim yönü, işbirlikleri ve açık platformlarla gelişen dijital bütünleşmedir. Üçüncü nesil (3G), çoklu telsiz erişimi (WiFi, Bluetooth, RFID), multiradyo bağlantı ürünleri, mobil müzik çözümleri, mobil televizyon yeni gelişim yönleri olacak. Kurumsal tarafta ise WLAN (Kablosuz Yerel Ağ), VoIP, bas-konuş, e-posta alıp gönderebilme ve gelişmiş internet tarayıcısı gibi özellikler vazgeçilmez olacak.”

2006 yılında 7,5 milyon adede ulaştığı tahmin edilen cep telefonu pazarının 2007 yılında da aynı hızla büyümesi bekleniyor. Teknolojik gelişmeler pazarın büyümesinde etkili olacak.

Buzdolabı

Sektörün Hedefi 8 Milyon Üretim
2006 yılında iç piyasadaki buzdolabı satışları bir önceki yıl seviyeleri olan 2,1 milyon adet civarlarında gerçekleşti. 2006 yılı buzdolabı üretimi toplamda 6,7 milyon adet olarak gerçekleşti. İhracatta ise, diğer beyaz eşya ürünlerinde de olduğu gibi, önemli bir büyüme yakalandı. 2006 yıl sonu itibariyle Türkiye’nin buzdolabı ihracatı 5 milyon adede ulaştı. Türkiye Beyaz Eşya Sanayicileri Derneği (TURKBESD) Başkanı Dilek Temel, 2000 yılında 1 milyon adet olan buzdolabı ihracatının 6 yılda 5 kat artmış olmasını, sektör için oldukça gurur verici bir gelişme olarak nitelendiriyor. Temel, şöyle devam ediyor:

“2006’da, önceki yıla oranla iç piyasadaki buzdolabı satışları yüzde 1 oranında arttı. İhracatta adet bazında yüzde 32,5 ile çok yüksek oranlı bir büyüme sağlandı. İhracattaki büyüme neticesinde Türkiye’deki buzdolabı üretimi de 2006 yılında yüzde 23 oranında arttı. 2007 yılında, özellikle yeni konutlar nedeniyle iç pazarda bir canlanma bekleniyor. İç pazar satışlarının da, bu canlanma ve ulusal ekonomik büyümeye paralel şekilde, 2006 yılına oranla yüzde 5 civarında artacağını tahmin ediyoruz. Ayrıca, ihracattaki büyümenin devam etmesini ve yılsonunda yüzde 20 oranında ihracat artışı sağlanmasını bekliyoruz. Böylece buzdolabı üretimimizin 2007’de yaklaşık yüzde 25’lik bir büyümeyle yıllık 8 milyon adedi geçeceğini tahmin ediyoruz.”

Buzdolabı pazarı ihracatta yakaladığı büyüme ile üretimini de artırıyor. 2007 yılında, özellikle yeni konutlar nedeniyle iç pazarda bir canlanma bekleniyor

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER