Capital'e abone olun.

Projeksiyon

Televizyon İki Ayda 2006’nın  Yüzde 60’ına Ulaştı Elektronik Cihazlar İmalatçıları Derneği (ECİD) tarafından verilen bilgilere göre 2006 yılında üretim 3 milyon 322 bin adedi aştı, üretimin y...

Son Güncelleme: 01.06.2007

Televizyon

İki Ayda 2006’nın  Yüzde 60’ına Ulaştı
Elektronik Cihazlar İmalatçıları Derneği (ECİD) tarafından verilen bilgilere göre 2006 yılında üretim 3 milyon 322 bin adedi aştı, üretimin yüzde 88,9’unu ihraç edildi. Pazarın yüzde 67,8’ini 55 ekran ve altı segment, yüzde 16,4’ünü 63 ekran ve üzeri segment oluşturdu. Bunun yanı sıra hızlı bir yükselişte olan LCD, plazma ve RPV segmenti pazardan yüzde 15,7 pay aldı.

2007 yılının ilk 2 aylık verilerine baktığımızda ise üretilen 1 milyon 996 bin televizyonun 1,5 milyonundan fazlasının ihraç edildiği görülüyor. Ayrıca ilk iki aylık verilere göre LCD, plazma ve RPV segmentinin payı yüzde 19,9’a yükseldi. Son iki yılda LCD ve plazma ürünlerin dünyada olduğu gibi Türkiye’de de artış trendi gösterdiğini söyleyen Vestel Pazarlama, Elektronik Eşya Pazarlama Müdürü Mert Gürsoy, şöyle konuşuyor:

“2005 yılında dünyada yüzde 15’lik bir paya sahip olan LCD-PDP segmenti, geçtiğimiz yıl ilk kez yüzde 30-35 barajına ulaştı. Avrupa’da satılan televizyonların yarısından fazlasını düz ekranlar oluşturuyor. Türkiye’de geçtiğimiz yıl toplam pazarın yüzde 15-20’lik bölümünü oluşturan LCD-PDP satışlarının 2007 yılında yüzde 30-35’lik bir pay alması bekleniyor. Adetsel olarak iki kat büyüyen LCD-plazma sektöründe cirosal büyüme çok daha fazla.”

İlk iki ayda geçtiğimiz yılın rakamlarının yüzde 60’ına yaklaşan televizyon pazarının 2007 yılında ciddi oranda büyüyeceği tahmin ediliyor. Özellikle LCD ve plazma segmentinin pazarda payını büyük ölçüde artırması bekleniyor.

Temizlik Kağıdı

Yüzde 12’nin Üzerinde Büyüme Bekleniyor
Temizlik kağıdı sektörü 2006 yılında, 2005’e göre yüzde 12,2 büyüme kaydetti. Sektördeki büyüme bir önceki yılın gerisinde kalırken, Türkiye’deki birçok sektöre göre yüksek bir büyüme rakamı gerçekleşti. Viking Kağıt Genel Müdürü Ziyanur Hasbay, rulo bedavalı kampanyaların devam etmesinin ve çoklu ürünlere olan talebin artmasının birim rulo fiyatlarını düşürdüğünü belirtiyor. Sektörde markalı ürünlerin rekabetinin, küçük firmaları olumsuz etkilediğini belirten Hasbay, şunları söylüyor:

“Sektördeki fiyat rekabetinin artması tüketicilerin alımlarına olumlu yansırken, üretim yapan firmaların kârlılıklarını olumsuz etkiledi. Dışa bağımlı olunan selüloz hammaddesi fiyatlarındaki artış, üretim maliyetlerinin yükselmesinde en önemli etken olarak görülüyor. 2007 yılında da hammadde fiyatlarının yüksek seyredeceği öngörülüyor. Sektöre yeni giren firmalarla birlikte arz-talep dengesi biraz bozularak fiyat rekabeti körüklendi. En fazla büyüyen kategori, yüzde 23 ile havlu oldu. Mendil kategorisi ise küçülmeye devam etti. Tuvalet kağıdı kategorisi yüzde 14, peçete yüzde 7 büyüme kaydetti. Sofidel yüzde 47,8 büyümeyle en fazla büyüyen firma olurken Viking Kağıt yüzde 25 büyüme kaydetti. İpek Kağıt toplam pazar büyümesinin altında büyüme kaydetti. Sektör liderinin büyüme rakamının düşük kalması, toplam pazar büyümesinin de daha düşük kalmasına neden oldu. 2007 yılında pazarın ortalama yüzde 12-15 oranında büyümesi bekleniyor.”

2006 yılında yüzde 12,2 oranında büyüyen temizlik kağıdı pazarının 2007 yılında da yüzde 12-15 oranında büyümesi bekleniyor.


Mobilya

İhracatta Önemli Artış Kaydedildi
Mobilya sektörü için 2006 başarılı bir yıl olarak değerlendiriliyor. Çünkü mobilya ihracatı önemli bir ilerleme kaydetti. İnşaat sektörünün de hızlanması ile tetiklenen sektörde birçok firma 2006 yılını iyi geçirdi. Tüketicilerin tarafında ise mobilya sektöründe markalaşmanın önem kazanması, firmaların ürün çeşitliliğine önem vermesi ve rekabetçi fiyatlar sunmaları avantaj yaratıyor. Çilek Odası Genel Müdürü Muzaffer Çilek, şöyle konuşuyor:

“Artık mobilya seçimi konusunda tüketiciler de daha bilinçli davranıyor. Sektörde rekabetin artması ile kalite, tasarım, fiyat gibi birçok kriter tüketicinin lehine gelişti ve firmaların markaya yönelik yatırımları arttı. 2006 yılında ihracatta önemli ölçüde ilerleme kaydedildi. 2005 yılında 685 milyon YTL olan ihracat rakamı 2006 yılında 770 milyon YTL’yi aştı. İç pazarda da birçok marka 2005 yılına oranla cirolarında artış ve büyüme sağladı. 2007 yılında da sektörün ihracat oranının geçen yıla göre daha fazla artacağına inanıyoruz. Önümüzdeki dönemde mobilya sektöründeki en önemli gelişmelerin başında, tüketicilerin markalı ürünleri tercih etmeye başlaması gelecek. Markaların verdiği garanti şartlarına büyük önem veriliyor. Tasarım konusunda daha fonksiyonel ürünler ön plana çıkıyor. Ornamental ve daha süslü desenler göze çarpıyor.”

2006 yılında ihracatta önemli bir artış kaydeden mobilya sektöründe markalaşma çalışmaları gittikçe önem kazanıyor. Sektörün ihracatta yakaladığı artışı 2007’de de sürdürmesi bekleniyor.

Fırın

Ankastre Ürünler Büyümeyi Tetikliyor
Türkiye’de fırın, beyaz eşya sektörü içerisinde yıllardan beri üçüncü sırada yer alıyor. Üretimde 2005 yılında görülen daralmanın sonrasında, 2006 yılında yüzde 32,6’lık bir artış yaşandı. Yurtiçi satışlarda 2005 yılındaki yüzde 6,3, 2006 yılında yüzde 14,1 oranında büyüme gerçekleşti. İhracat 2005 yılında yüzde 16,9 daralırken, 2006’da yüzde 32,5 arttı. 2005 yılında yüzde 56,7 oranına ulaşan ithalat artış rakamları 2006’da yüzde 38,8’e düştü. 2006 yılında üretim, iç satış ve ihracat rakamlarında artış yaşandığını belirten Electrolux Fırından Sorumlu Ürün Asistanı Özge Bilir, şöyle devam ediyor:

“Fırın pazarı, beyaz eşya pazarına kıyasla daha hızlı yükseliyor. Bunun en önemli nedeni, ankastre fırınlara olan talebin artması. Hızla yükselen inşaat piyasasında konutların çoğunda fırınlar ankastre olarak teslim ediliyor. Evlerde modern bir yapıya yönelişin sonucunda ankastre fırınlara talep artıyor. Ayrıca mutfaklar, yemek pişirme bölümü olmaktan çıkıp, bir yaşam alanı olarak kullanılıyor. Bu nedenle ekonominin istikrarlı bir seyir izlemesi durumunda fırın sektörünün pazar payının ve üretim miktarının büyümeye devam etmesi bekleniyor. Hazır mutfakların çoğalması ankastre pazarının daha da büyüyeceğine işaret ediyor. Türkiye’de önümüzdeki dönemde ankastre fırınlara olan talep yüzde 25, solo fırınlara olan talepse yüzde 3-5 oranında büyüyecek.”

Özellikle ankastre segmentinde yaşanan talep artışı fırın pazarına olumlu olarak yansıyor. 2007 yılında ankastre fırınlarda yüzde 25, solo fırınlarda yüzde 5 büyüme bekleniyor.


İplik

Sentetik İplik  Üretimi Geriliyor
Pamuk iplik sektörü 2006 yılını 2005’e göre daha iyi geçirdi. Pamuk ipliği ihracatı yüzde 36'lık artışla 258 milyon dolardan 351 milyon dolara çıktı. İhracatın yüzde 73’ü AB ülkelerine yapıldı. İç pazarda da talepte ihracat kadar olmasa da bir miktar artış gözlendi. 2007 yılı ilk iki aylık verilerine göre ihracat artışının devam ettiğini söyleyen İTKİB Başkan Vekili Ahmet Öksüz, “İlk iki ayda 2006'ya göre yüzde 14'lük bir artış sağlandı. 2007 yılının da iyi geçmesi bekleniyor. İç pazardaki talepte de bir düşüş olmadı” diyor.

Sentetik İplik Üreticileri Birliği Genel Sekreteri Eray Sanver ise “Düşük kur ve ithalata dayalı ekonomik politikaların sonucu yerli üretim gerilerken artan tüketim, ithalat ile karşılanmaya çalışıldı. 2006 yılında polyamid iplik üretimi 25 bin, iç tüketim 47 bin ton olarak gerçekleşti. Polyester iplik üretimi 280 bin ton, iç tüketim 400 bin ton oldu. Polyproplilen elyaf üretimi 187 bin ton, iç tüketim 164 bin ton olarak gerçekleşti. Türkiye’nin 2007 yılı sentetik iç tüketiminin 1 milyon 153 bin ton civarında gerçekleşmesi bekleniyor. Yerli üretimdeki düşüşün süreceğini tahmin ediyoruz” diye konuşuyor.

Pamuk ipliği sektörü 2006 yılında toparlanma göstererek ihracatta yüzde 36 artış yaşadı. Ancak sentetik iplik üretiminde, düşük kur ve ithalatın artması nedeniyle yaşanan düşüşün 2007 yılında da süreceği tahmin ediliyor.

Akaryakıt

Tüketim Azaldı Ciro Yüzde 30 Arttı
2006 yılında toplam motorin tüketimi 2005 yılına göre yaklaşık yüzde 8 artarak yaklaşık 14,2 milyon metreküpe ulaştı. 2006 yılında toplam benzin tüketimi ise 2005 yılı ile karşılaştırıldığında yaklaşık yüzde 3 oranında azalarak, yaklaşık 3,4 milyon metreküp olarak gerçekleşti. Benzin, motorin ve oto LPG'den oluşan toplam otomotiv yakıtlarındaki büyüme ise yüzde 6 olarak gerçekleşti. 2006 yılında akaryakıt pazarının oluşturduğu toplam tüketim yüzde 1 oranında azalmasına rağmen, cironun yüzde 30 oranında artarak yaklaşık 48 milyar YTL'ye ulaştığı hesaplanıyor. Bu artışın yüksek seyreden petrol fiyatlarından kaynaklandığını belirten BP Ticari Satışlar Pazarlama Müdürü Zeynep Dura, şöyle konuşuyor: “2006 yılında otomotiv sektörünün artan satışlarına rağmen, toplam benzin satışlarının bu oranda artmadığı görülüyor. Bunun ana sebepleri arasında dizel binek araç pazarının hızla büyümesi, oto LPG satışlarının artması, teknoloji ve tasarrufa bağlı olarak daha az tüketim olması gösterilebilir. Önümüzdeki dönemde Türkiye'de siyasi ve ekonomik istikrarın sürmesinin, petrol sektöründe yaşanan sıkıntıları hafifleteceğini düşünüyorum. Yabancı yatırımcıların Türkiye’ye yönelmesi ülke ekonomisi için olumlu gelişmeler sağlayacak. Bu, akaryakıt sektörü için de geçerli. 2007 yılında sektör gelişecek ve pazar büyüyecek.”

Türkiye’de akaryakıt sektörü 2006 yılında tüketim açısından yüzde 1,1 oranında daralma yaşadı. Ancak petrol fiyatındaki yükseliş pazarın cirosal büyüklüğünü yüzde 30 oranında artırdı. 2007 yılında bu artışın sürmesi bekleniyor.

 

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER