Capital'e abone olun.

Projeksiyon

Demir Çelik Global Fiyatlar Üreticileri GüldürdüDemir çelik sektörü dünya çelik piyasalarındaki gelişme trendine bağlı olarak 2000’den bu yana kesintisiz büyüyor. 2006’da yüzde 11,2 oranında artış...

Son Güncelleme: 01.10.2007

Demir Çelik

Global Fiyatlar Üreticileri Güldürdü
Demir çelik sektörü dünya çelik piyasalarındaki gelişme trendine bağlı olarak 2000’den bu yana kesintisiz büyüyor. 2006’da yüzde 11,2 oranında artışla 23,3 milyon ton ham çelik üreten sektör, 2007’nin ilk yarısında bir önceki yılın aynı dönemine göre üretimini yüzde 12 artırarak 12,6 milyon tona ulaştı.

Demir ve Çelik Sanayicileri Derneği Genel Sekreteri Dr. Veysel Yayan sektörün gelişimi ile ilgili değerlendirmesi şöyle:

“Yılın ikinci çeyreğinde seçimler nedeniyle ortaya çıkan belirsizliğin de etkisiyle, yılın ilk 6 ayı itibariyle genelde inşaat endüstrisi tarafından tüketilen uzun çelik mamulleri tüketimindeki artış yüzde 14,8’e, toplam çelik mamulleri tüketimi yüzde 11,7’ye geriledi. Ancak sektör, iç piyasadaki daralmayı ihracata yönelerek telafi etti.”

2006 yılında sektörün ihracatı miktar bazında yüzde 14,3 oranında artışla 12,6 milyon tona ve değer bazında yüzde 24,6 oranında artışla 6 milyar dolar olarak gerçekleşmişti. Bu yılın ilk 6 aylık döneminde ise ihracat, miktar bazında yüzde 13,4 oranında artışla 7 milyon tona ve değer bazında yüzde 48,6 oranında artışla 4 milyar dolara yükseldi. Değer bazındaki artışın miktar bazındaki artışın oldukça üzerinde çıkması, yılın ilk 5 aylık döneminde global demir çelik fiyatlarında yaşanan yükselişten kaynaklandı.

hed

Demir-çelik sektörü son 7 yıldır büyümesini sürdürüyor. 2006 yılında 23,3 milyon tona ulaşan üretimin bu yıl 26 milyon tona ulaşacağı tahmin ediliyor. İhracatın ise miktar bazında 14 milyon tona ulaşacağı öngörülüyor.

 

Denim

İthalata Dayalı İhracat Yapılıyor
Denim sektörü, 2003’ten itibaren ihracata dayalı bir büyüme içerisine girdi. 2003’te 1,8 milyar dolar olan denim ihracatı, 2006 sonunda 3,8 milyar dolara yükseldi. Denim ihracatı 2007 yılının ilk yarısında ise geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 8 arttı.

2006 yılında denim üretimin yüzde 5 azaldığını söyleyen DENİMDER Başkanı Nedim Özbek, “Her sektörde olduğu gibi denimde de ithalata dayalı bir ihracat modelinin tercih edilmek zorunda kalındı” diye konuşuyor. Sektörün üretimde kullandığı ithal girdi oranının yüzde 35 olarak gerçekleştiği tahmin ediliyor. Markalaşma çalışmaları sayesinde sektör 2006’da denim pantolon ihracat fiyatını ortalama 23 dolara yükseltti.
Nedim Özbek sektöre ilişkin şu değerlendirmeyi yapıyor:

“Denim sektöründe şirketler küçülerek kâr etmeye zorlanıyor. Sosyal güvenlik primlerinin ve enerji fiyatlarının yüksekliği rakiplerimizle rekabet etmemizi güçleştirdi. Bu nedenle şirketler, Türkiye dışında yatırım yapmaya yöneldi. İçinde bulunduğumuz konjonktür, sektörün fason üretim yaparak büyümesini olanaksız kılıyor. Yüksek işgücü maliyetleri ve düşük kur politikaları devam ettiği sürece, sektör adına olumlu bir gelişme beklemiyoruz.”

hed

Denim sektörünün 2007 yılında 2006’ya göre yaklaşık yüzde 8 oranında ihracat artışı sağlayacağı tahmin ediliyor. Tahmin gerçekleşirse denim ihracatının hacmi 2007’de 4,1 milyar dolara ulaşmış olacak.

LPG

Sektörü Otogaz Sürüklüyor

LPG’nin farklı kullanım alanlarında farklı eğilimler yaşanıyor. Tüplü gaz ve dökme gaz kategorilerinde küçülme yaşanırken, oto gazda ise büyüme yaşanıyor. Tüplü gaz ve dökme gaz kategorilerindeki daralmada doğalgazdaki vergilerin tüpe göre daha düşük olması etkili oluyor. Oto gaz kategorisindeki büyümeyi ise oto gazın ekonomikliği ve son zamanlarda kullanılan dönüşüm teknolojilerinin müşterilerin ihtiyaçlarını karşılıyor olması sağlıyor.

Sektöre pazar büyüklüğü açısından bakıldığında ise 2006’da son 10 yıla paralel bir gelişme yaşandığı görülüyor. Tüplü gaz ve dökme gaz satışları düşerken oto gaz satışları artıyor. Oto gaz satışlarında yaşanan artış nedeniyle toplam pazar neredeyse aynı seviyede kalıyor veya küçük oranlarda düşüş gösteriyor.

hed

2005’te 3,7 milyon ton olarak gerçekleşen pazar büyüklüğü, 2006’da yüzde 5 küçülerek 3,5 milyon tona geriledi. 2007 yılında da 2006 yılına benzer bir pazar dinamiği bekleniyor. Cirosal anlamda ise sektörün sürekli büyüdüğü gözleniyor. Sektör, yaklaşık 10 milyar YTL’lik bir büyüklüye sahip. Aygaz Genel Müdürü Mehmet Ali Neyzi, “LPG sektörünün gelişmesindeki en önemli etken ülkenin enerji politikasıdır. Maalesef uzun yıllardır Türkiye’nin istikrarlı ve dengeli bir enerji politikası olmadı. Tüplü gaz ve dökme gaz kullanımda doğalgaza karşı haksız rekabetle karşı karşıya kalındı.”

LPG sektörü miktar bazında yerinde saymaya devam ediyor. 2006’da yüzde 5 daralan sektörde, 2007 yılında da benzer bir eğilim bekleniyor.

Sabun Ve Deterjan

İstikrarlı Büyüme Sürüyor

Her yıl istikrarlı bir şekilde büyüyen sabun ve deterjan sektörü, 2006 yılında bir önceki yıla göre üretimini miktar bazında yüzde 4,3, değer bazında ise yüzde 6,5 artırdı. 2006 yılında tüketimdeki artış ise yüzde 6,4 seviyesinde gerçekleşti. Sektörün ihracatına bakıldığında ise 2006’da miktar bazında yüzde 10,4, değer bazında ise yüzde 12,1 oranında artış kaydedildi.

Sabun ve deterjan sektörü genelde halk sağlığı, çevre sağlığı, güvenli kullanım, kullanım kolaylığı ve kalite-fiyat gibi tüketicinin duyarlı olduğu konularda hassasiyet gerektiriyor. Sabun ve Deterjan Sanayicileri Derneği Genel Sekreteri Vuranel C. Okay şunları söylüyor:

hed

“Bu konularda rakiplerine göre daha iyi olduğunu kanıtlayan veya tüketiciyi ikna edebilen ürünler pazar paylarını arttırabilir. Son zamanlarda özellikle kullanım kolaylığının ön plana çıkartıldığı, fakat aynı zamanda temizlik kalitesinin arttırıldığı, çevreyi daha az kirleten ürünler ön plana çıktı. Önümüzdeki aylarda da çevreyi daha az kirleten, daha iyi temizleyen, daha kolay ve güvenli kullanılan ürünler piyasada paylarını arttırmaya çalışacak.”

Sektör temsilcileri, sabun ve deterjan sektöründe 2007 yılında üretimin miktar bazında yüzde 5-8 aralığında artacağını tahmin ediyor. Üretimin değer bazında ise yüzde 2-7 aralığında bir artış kaydedeceği düşünülüyor.

Hazırgiyim

Üretim Azalıyor İhracat Artıyor

Türkiye’nin hazır giyim üretimi 2005 yılında yüzde 12,5 daraldı. 2006 yılında ise yüzde 5 daha azaldı. 2007 yılı ilk yarısında ise hazır giyim üretimindeki gerileme yavaşladı ve ilk 6 ay sonunda gerileme yüzde 1,9 oranında oldu.

2005’te 13,7 milyar dolar olan ihracat, 2006’da 14 milyar dolar olarak gerçekleşti. 2007’nin ilk 8 ayı sonunda ise yüzde 13,2 artarak 15,4 milyar dolara ulaştı. Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği Başkanı Ahmet Nakkaş, ihracat artışının Euro-dolar paritesinde Euro lehine olan gelişmeden kaynaklandığını söylüyor.

Nakkaş sektör hakkında şu bilgileri veriyor:

“Üretim maliyetlerimiz halen rakip ve çevre ülkelerin üzerinde. Bu nedenle üretimde yavaşlama olmakla birlikte gerileme sürüyor ve hazır giyim yatırımları daha uygun yurtdışı üretim alanlarına yöneliyor.”

2007 yılının ilk yarısında uygun üretim ve rekabet koşullarının olmaması nedeni ile konsolidasyon ve kapanmaların devam ettiği görülüyor.

Ahmet Nakkaş, 2007’nin tamamında sektörün üretiminde yüzde 1,5-2 arası sınırlı bir gerileme yaşanacağını düşünüyor. Aynı zamanda 16 milyar dolara yakın bir ihracata ulaşılacağını ve iç pazarda ise yüzde 3-4 arasında sınırlı bir büyüme olacağını tahmin ediyor.

hed

Hazır Beton

İnşaatlar Tamamlandı  Hazır Beton Geriledi

2006’da inşaat projelerinin büyük oranda artmasıyla hazır betonda yüzde 53 oranında üretim artışı yaşandı. Türkiye 2006’da toplamda 71 milyon metreküp üretim gerçekleştirdi. Bu oran ile Türkiye, İspanya ve İtalya’dan sonra üçüncü sıraya yükseldi. 2007’de ise inşaat yapımlarının yavaşlaması nedeniyle talepte düşüş yaşanıyor. 2007’nin ilk çeyreğinde verilen inşaat ruhsatları yüzde 6,9 geriledi. Sektörün cirosu 2005’te yaklaşık 2,1 milyar dolar iken 2006’da 3,5 milyar dolara yükseldi. 2007’ye yayılması beklenen inşaat yapımlarının büyük kısmının 2006 sonunda bitmesi 2007’de sektörün üretim ve ciro bazında küçülmesine yol açıyor.

Türkiye Hazır Beton Birliği Genel Sekreteri Ferruh Karakule, 2006’da şirket ve tesis sayısında büyük artış yaşandığına dikkat çekiyor. Ancak ona göre, kaliteli ve standartlara uygun üretim yapan betoncu sayısı ise artmadı. Bu da Türkiye’de kalite, çevre gibi yasal koşullara uygun üretim yapan hazır beton üreticilerinin haksız rekabetle karşı karşıya kalmasına neden oldu. Yenileme ve güçlendirme ihtiyacı, kentsel dönüşüm projelerinin önümüzdeki dönemde de sektörün itici gücü olması bekleniyor.

2007 yılı sonunda hazır beton üretiminin bir önceki yıla göre yüzde 10-15 aralığında gerilemesi bekleniyor. Uzmanlar, inşaat yapımlarının yavaşlamasının gerilemeye neden olacağı görüşünde.

Hande Yavuz
hyavuz@capital.com.tr

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER