Şekerleme 2023 hedefini yakalayacak

4 yılda ihracatı yüzde 69 arttı...

26.11.2015 12:43:090
Paylaş Tweet Paylaş
Şekerleme 2023 hedefini yakalayacak
2023 HEDEFİNİ YAKALAYACAK
2014’TE BÜYÜDÜ

Çevre ülkelerdeki kaotik durumlara ve Türkiye’deki genel ekonomik yavaşlamaya rağmen şekerleme sektörü, geçen yıl büyüme trendini sürdürdü. Önceki yıllara göre büyüme hızı biraz hız kesmiş olsa da 2014’te Türkiye’nin büyümesini ikiye katlayacak şekilde yüzde 6 büyüme kaydetti. Sektör geçen yıl 2,7 milyar dolar ihracat yaptı.
ARTISI EKSİSİ AYNI
Türkiye’nin coğrafi konumu, şekerleme sektörünün en önemli artısı ve eksisi durumunda. Sektörün komşularla önemli bir ticaret hacmi ve bu hacmin daha da derinleşmesini sağlayacak büyük bir potansiyeli var. Ancak özellikle güneydeki komşulardaki savaşlar bu potansiyele tehdit oluşturuyor. Tüm ülkelere ihracat yapabilecek kapasite, çeşitlilik ve kaliteye ulaşan sektörün odağı ürünlerini yüksek marka değeri ile dünyaya pazarlamak.
PERFORMANSI ARTACAK
Yakın dönemde yapılan yenilikçi yatırımlar ve yetişmiş kalifiye insan gücü nedeniyle sektör performansının daha da yükseleceği öngörülüyor. Şekerli Mamuller Tanıtım Grubu (ŞTG) Başkanı Hidayet Kadiroğlu, “Bu altyapı ve imkanlarla 2023 yılı ihracat hedefimiz olan 10 milyar doları gerçekleştirebileceğiz” diyor.~EV VE MUTFAK EŞYALARI
ODAĞI KURUMSALLAŞMA
YÜZDE 10 ARTIŞ

Ev ve mutfak eşyaları sektörünün ihracatı son 4 yıldır artış gösteriyor. 2010 yılında 2 milyar 830 milyon dolar olan sektör ihracatı, 2011’de 3 milyar 600 milyon dolara, 2012’de 3 milyar 926 milyon dolara, 2013 yılında ise 4 milyar 66 milyon dolara ulaştı. Sektör 2014 yılı ihracatını da bir önceki yıla göre yüzde 10 artırarak 4 milyar 474 milyon dolara ulaştırdı.
ZAYIF YANLAR
Uzakdoğu’nun rekabetçi fiyatlarıyla mücadele gücünün düşük olması, tasarım eksikliği, hammadde fiyatlarına dayalı fiyatlandırma, firmaların çoğunun KOBİ olması nedeniyle pazar araştırması yapabilecek Ar-Ge bölümlerinin azlığı ve yurtdışı tanıtımlara yeterince bütçe ayrılmaması sektörün zayıf yanları. Ambalaj, kurumsallaşma konusunda da hala ilerleme kaydedilmiş değil.
İHRACATI ARTACAK
2015 yılı sonunda sektörün ihracatının 6 milyar dolara yükselmesi bekleniyor. Sektör, 2015’te tasarım ve markalaşmaya ağırlık vermeyi hedefliyor. İstanbul Kimyevi Maddeler ve Mamülleri İhracatçıları Birliği (İKMİB) Başkanı Murat Akyüz, “Kurumsallaşmada pazarlamayla ihracat önümüzdeki süreçte de artacak” diyor.~AMBALAJLI SU
SAĞLIKLI YAŞAMLA BÜYÜYİCEK
TEK HANELİ ARTIŞ

2014 yılında Türkiye su pazarı hacmi yüzde 3,8’lik büyüme ile 10,7 milyar litreye ulaştı. Bu hacmin 6,3 milyar litresi yüzde 2,6’lık büyüme ile damacana satış kanalından, 4,4 milyar litresi de yüzde 5,5’lik büyüme ile PET satış kanalından geldi. Tonaj olarak damacana toplamın yüzde 59’unu, diğer ambalajlı sular ise yüzde 41’ini oluşturdu.
HAKSIZ REKABET VAR
Türkiye’de sağlıklı yaşam kültürünün giderek gelişiyor olması, halkın ambalajlı sulara olan talebini artırdı. Sektörle ilgili yasal mevzuatların çok başlılık ve dağınıklık göstermesi, kayıt dışı ekonominin sebep olduğu haksız rekabet koşulları ve artan döviz kurları nedeniyle ambalaj girdi maliyetlerinin artması ise pazarı negatif etkiliyor.
PLANI BİLİNÇLENDİRME
2015’te su pazarı hacminin yaklaşık 11,1 milyar litreye, sektördeki toplam cironun yaklaşık 4,5 milyar TL’ye ulaşması bekleniyor. İhracat hacminin ise yıl sonunda yaklaşık 276 bin tona ulaşması öngörülüyor. Ambalajlı Su Üreticileri Derneği’nden (SUDER) yapılan açıklamada, “5 yıllık hedefimiz, doğal su kaynaklarımızın korunması ve halkımızın sağlıklı su tüketimi konusunda daha da bilinçlendirmesi” deniyor.~MEDİKAL
AR-GE YETERSİZ
İHRACATI ARTTI

Türkiye ihracatında büyük paya sahip kimyanın en hızlı gelişen alt gruplarından biri olan medikal sektörünün ihracatı son 4 yılda yüzde 100’ün üzerinde artış gösterdi. 2014’te ise sektörün ihracat artış oranı yüzde 15 olarak gerçekleşti. 2014 yılında yaklaşık 891 milyon dolar olan ihracat, 2015 yılının Ocak – Haziran döneminde 411 milyon dolara ulaştı.
KNOW-HOW YÜKSEK
Kaliteli üretim, girişimcilik gücünün yüksekliği, sektörde önemli bir bilgi birikiminin olması sektörün önemli artıları arasında. Ar-Ge kültürünün sektör geneline yayılamaması, sanayi üniversite işbirliğinin yetersizliği, medikal üretim bölgelerinin olmaması ve markalaşma sorunu ise sektörün önemli problemleri olarak sayılabilir.
İNOVASYON HEDEFİ
İhracatın yıllara göre artış göstermesi sektörün geleceği açısından umut verse de ithalatta da artış yaşanıyor. Yerli üretimin desteklenmesinin cari açığın azaltılmasına büyük katkı sağlaması bekleniyor. İKMİB Başkanı Murat Akyüz, “Önümüzdeki 5 yıllık süreçte dışa bağımlılığının azaltılması için Ar-Ge ve inovasyonun geliştirilmesine odaklanacağız” diyor. Bunun yanında sektördeki kalifiye eleman eksikliği de sorunlar arasında yer alıyor. Bu sektörde dışa bağımlılığın azaltılması ise en önemli konulardan biri.~TREYLER
BÜYÜME BEKLEMİYOR
AVRUPA İKİNCİSİ

Türk Treyler sektörü, 200’den fazla üreticisi ve 60 bin adetlik kurulu kapasitesi ile Almanya’dan sonra Avrupa’da 2’nci sırada geliyor. Sektörün toplam satışları 2014 yılında 24 bin 190, 2013’te ise 27 bin 700 adet civarında gerçekleşti. 2014 yılının 2013’e göre ekonomik olarak daha durgun geçmesi nedeniyle sektör 2014’te bir önceki yıla göre yaklaşık yüzde 14 küçüldü.
TEŞVİK BEKLİYOR
Sektörün 2014 yılında en önemli çalışma konularından biri ADR (Tehlikeli Maddelerin Karayolu ile Uluslararası Taşımacılığına İlişkin Avrupa Anlaşması) oldu. Sektör en sıkıntılı konusu olan mevcut araçların ADR’ye uygun hale getirilmesi için hurda teşviki, KDV muafiyeti veya kredi faiz sübvansiyonu gibi teşvikler bekliyor.
2 KAT ARTIŞ HEDEFİ
Çevre ülkelerde yaşanan kargaşa ve ekonomik durgunluk nedeniyle, sektör 2015 sonunda büyüme beklemiyor. Yine aynı nedenlerle sektörün ihracatında yıl sonunda önceki yıla göre bir artış öngörülmüyor. Treyler Sanayicileri Derneği (TREDER) Genel Sekreteri Ayhan Eryazar, “Önümüzdeki 5 yılda ihracatımızı şimdikinin 2 katına çıkaracak çalışmalar yapmayı hedefliyoruz” diyor.~AMBALAJLI SU ÜRÜNLERİ
GÖZÜ ORTADOĞU’DA
YÜZDE 25 BÜYÜDÜ

Akdeniz ülkelerinde 3 kilograma kadar çıkan kişi başına su ürünleri tüketimi üç tarafı denizlerle çevrili Türkiye’de 80 gram civarında. Yine de Türkiye’nin 2000 yılı sonrasında çiftlik balığı yetiştiriciliğinde gelişmesiyle tüketim son 2 yılda yüzde 60 oranında arttı. Sektör 2014’te ise bir önceki yıla göre yüzde 25 büyürken ihracatı da 693 milyon dolar seviyesinde gerçekleşti.
AVANTAJI FİYAT
Son dönemde dünyada artan balıkçılık nedeniyle düşen hammadde fiyatları, sektörün en önemli avantajı. Bu sayede agresi fiyat yapısı ve pazarlama stratejisi izleyerek su ürünleri yemeyen kişilere bu ürünlerin sağlıklı ve lezzetli bir alternatif olduğunu anlatmak ve pazarı büyütmek ise sektörün öncelikli hedefleri arasında.
TÜKETİM ARTAR
Türkiye’de sağlıklı beslenmeye ilgi arttığından sağlıklı protein taşıyıcısı ambalajlı deniz ürünlerinin satışının artacağı düşünülüyor. 2023 ihracat hedefi 1,5 milyar dolar olan sektörün dışarıdaki hedefi ise fason su ürünleri tüketiminin yoğun olduğu Ortadoğu pazarı. Dardanel Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Niyazi Önen, “Hedefimiz Ortadoğu’daki tüketici alışkanlıklarına uygun pazarlama stratejileri belirlemek” diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz