Sigortanın En Yenileri

Finans sektörü sıkıntılı, sorunlar var. Sigortacılık da öyle... Ancak, bu tablo, yeni girişimleri engellemiyor. Sigortacılığa, yeni giren, şirket satın alan işadamları ve gruplar, sektörde rekabeti...

1.08.2002 03:00:000
Paylaş Tweet Paylaş

Finans sektörü sıkıntılı, sorunlar var. Sigortacılık da öyle... Ancak, bu tablo, yeni girişimleri engellemiyor. Sigortacılığa, yeni giren, şirket satın alan işadamları ve gruplar, sektörde rekabeti şekillendirmeye hazırlanıyor. Önce Kapital Sigorta, Nippon ve Ankara Sigorta geldi. Sırada yenileri var. Herkes yenilerin ne getireceğini merak ediyor...

 

Sigorta sektörü yıllardır istenilen yere bir türlü gelemedi. Bunun en büyük nedeni, kişi başına düşen gelir seviyesinin bir hayli düşük olması. Buna bağlı olarak sigorta bilincinin yerleşmemiş olması da sektörün sürekli olarak yerinde saymasına neden oluyor. Ancak, son zamanlarda sigorta sektöründe ciddi bir değişim yaşanıyor. Satın almalar, birleşme görüşmeleri ve yabancı ortaklıklar birbirini izliyor. 

 

Özellikle de sigorta şirketi satın alan yeni gruplar dikkat çekiyor. Daha önce sigorta işiyle çok fazla ilgili olmayan ya da şirketin acentesiyken, patron olan işadamlarına rastlamak mümkün. Örneğin Ceylan Grubu’na bağlı olan ve Bank Kapital’in TMSF kapsamına alınmasından sonra bir kısım hisseleri devlete geçen Kapital Sigorta bunlardan biri... Şirket İzmir acentesinin sahibi Hüseyin Yıldız ve Adana acentesinin sahibi Mehmet Kuru tarafından satın alındı.

 

Özelleştirme kapsamında olan Ankara Sigorta’yı Polis Bakım ve Yardım Sandığı, Güven Sigorta’yı ise Türkiye Tarım Kredi Kooperatifleri aldı.

 

Kanada’lı yatırımcı geldi

 

Türk Nippon Sigorta ise daha önce Türkiye’de hiç yatırım yapmamış olan Kanadalı işadamı Hussein Nouman Soufraki’nin sahibi olduğu HNS Group tarafından satın alındı.

 

Commercial Union Sigorta’daki hisselerini satan Fiba Grubu ise Mayıs 2002’de kurduğu Finans Sigorta ile yeniden sektörün oyuncuları arasına girdi.

 

Bu arada mayıs ayında da Akfen Holding’in sahibi olduğu IBS Sigorta ve Reasürans Brokerlik Hizmetleri, İngiltere’nin önde gelen sigorta ve reasürans brokerlik şirketi UIB International ile ortaklığa gitti. Akfen Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Akın, düzenledikleri toplantıda, bu iki portföyün giderek büyüyerek iyi işler yapacağını ve 1 numaraya oturacağı konusunda oldukça iddialıydı.

 

Sigorta sektöründeki bu değişimin önümüzdeki günlerde de devam etmesi bekleniyor. Bunun en önemli nedeni ise TMSF kapsamında bulunan sigorta şirketlerinin satışının gündemde olması... Son olarak Toprak Sigorta’yı satışa çıkaran BDDK, bu yazı hazırlanırken teklifleri almaya devam ediyordu. TMSF kapsamındaki diğer sigorta şirketleri için de satış sürecinin de her an başlayabileceği söyleniyor.

 

Yeniler sektörü hareketlendirecek

 

Sigorta sektörünün yeni oyuncuları, izledikleri büyüme stratejileri ve önlerine koydukları hedeflerle, eski oyuncuları epeyce zorlayacağa benziyor. Türk Nippon Sigorta Genel Müdürü Kadir Küçük, acentelerle büyümeyi hedeflediklerini söylüyor. Bu nedenle de yılbaşında 90 olan acente sayılarını 165’e çıkarmışlar. Yıl sonu hedefleri ise 200 acenteye ulaşmak. Yeni açılan acentelerin üretiminin henüz kendilerine yansımadığını belirten Küçük, “Bunların dönüşümlerinin net olarak görülmesi 2003 yılını bulur” diyor.

 

İlk 6 ayı geçen yıla göre yüzde 40’lık büyümeyle kapatan şirketin, yıl sonu prim üretimi hedefi ise 30 trilyon lira. Kadir Küçük, bu rakamla, ilk 20 şirket arasına girebileceklerini söylüyor.

 

Grup sinerjisinden yararlanarak önümüzdeki üç yıl içinde sektörde 12 ya da 13’üncü sıraya gelmeyi hedeflediklerini söylüyor. Bunun ardından da sektörün ilk 10 şirketini zorlamaya başlayacaklarını ifade ediyor.

 

Türk Nippon Sigorta’yı satın alan Kanadalı HNS Group, finans alanında hızla büyüyor. TMSF kapsamında bulunan Sümer Leasing ve Es Yatırım’ı da alan grup, bireysel emeklilik şirketi satın almak için incelemelere başlamış durumda. Kadir Küçük, bireysel emeklilik şirketi konusunda araştırma safhasında olduklarını söylüyor ve ekliyor:  “En uygun şirket satın alınacaktır. Bu konuda herhangi bir şirketle işbirliğine gitmeyi düşünmüyoruz.” 

 

Kapital’in yeni patronu iddialı

 

İzmir ve Adana acentelerinin sahipleri tarafından alınan Kapital Sigorta ise belli branşlar üzerinde uzmanlaşmayı hedefliyor. Şirketin yeni sahipleri olan Hüseyin Yıldız ve Mehmet kuru, gıda, turizm ve otomotiv sektörlerinde faaliyet gösteriyorlar. İki ortak, Kapital Sigorta’yı alır almaz sermaye artırımına gittiler. Şirketin sermayesi önce 4 trilyon liradan 7 trilyon liraya çıkarıldı, şimdilerde ise 10 trilyon liraya yükseltilmesi için hazırlıklar yapılıyor. Şu anda 80 kişilik bir kadroyla çalışan şirketin, 100 civarında acentesi var.

 

2001 yılını 10.4 trilyon lira prim üretimiyle kapatan şirket, bu yılın ilk 6 ayında 12 trilyon liralık prim üretimi gerçekleştirdi. Kapital Sigorta Genel Müdürü Murat Isıyel, 2002 yılını 24-25 trilyon liralık prim üretimi ile kapatmayı planladıklarını söylüyor. 2003 yılı hedefleri ise yüzde 50 civarında bir büyümeyi yakalamak. “Çok büyük bir şirket olmaya çalışmıyoruz” diyen Isıyel, büyüme stratejilerini şöyle açıklıyor:

 

“Sektörün ilk 3 ya da 5 şirketi arasına girmek gibi bir hedefimiz yok. Küçük, sağlam giden, 2002 yılını sağlam geçirmeye çalışan bir şirketiz. Hedefimiz sorumluluk sigortalarında uzman bir şirket olmak. 2004 yılından sonra da halka açılmayı planlıyoruz.”

 

Polislerin hedefinde ne var?

 

Polis Yardım ve Bakım Sandığı tarafından özelleştirmeden alınan Ankara Sigorta, işe piyasada kaybolmuş imajını düzelterek başladı. Yeni logoyla müşterilerinin karşısına çıkan şirket, daha eğitimli ve mesleki bilgileri daha yüksek olan bir kadro oluşturdu. Aynı zamanda bilgi işlem sistemlerine çok ciddi bir yatırım yapıldı, tüm bölge müdürlükleri ve acenteler online olarak şirkete bağlandı. 

 

Genel Müdür Can Başar, acente sistemine çok dikkat ettiklerini söylüyor ve “Biz şirketi 150 acenteyle bulmuştuk. Bunların 75’i problemliydi. Bu nedenle kapatıldı. Yerine 225 yeni acente kuruldu. Şu anda 300 acenteyle çalışıyoruz” diyor.

 

İlk 6 ayda, geçen yıla göre prim üretimlerini yüzde 80 oranında artıran şirket, 2002 yılını 40 trilyon liralık prim üretimiyle kapatmayı planlıyor. Satın almadan sonra Can Başar’ı en çok sevindiren olayların başında da şirketin ilk defa kar etmesi olmuş.

 

Can Başar, büyümede fazla agresif davranmadıklarını, özellikle bireysel müşterilere ağırlık verdiklerini söylüyor. Başar, “Orta büyüklükte bir şirket olmayı, sektörde ilk 10-15 arasına girmeyi hedefliyoruz. Transatlantik değil, hızlı bir deniz otobüsü olmayı hedefliyoruz” diyor.

 

Finans’ın gözü ilk 10’da

 

Finans Sigorta, sektörün en genç şirketi olma unvanını taşıyor. Mayıs ayında faaliyet izni alarak poliçe üretmeye başlayan şirket, şu anda ağırlıklı olarak Fiba Grubu’nun işlerini yapıyor. Acente örgütünü oluşturan Finans Sigorta’nın 70 acentesi var.

 

Finans Sigorta Genel Müdürü Recai Dalaş, teknoloji ve insan kaynaklarına önemli yatırım yaptıklarını, bunun da karşılığını alacaklarını söylüyor. Dalaş, “Hem kadromuzu oluştururken, hem teknolojimizi seçerken piyasadakinin en iyisini yapma imkanımız vardı. Bu da yeni olmanın bir avantajıydı, biz de en iyi şekilde değerlendirdik” diyor.

 

Finans Sigorta’da bireysel müşteri alanında büyümeyi hedefliyor. Bu nedenle de acente kanalına ağırlık verecek. Hedefleri ise üç yıl içinde sektörün ilk 10 şirketi arasına girmek. Genel Müdür Dalaş, daha sonraki yıllarda ise üst basamakları zorlayacağını söylüyor. Sigorta şirketinin kendisini nihai tüketiciden önce acentelere beğendirmek zorunda olduğunu belirten Recai Dalaş, bu konuda izleyecekleri stratejiyi şöyle anlatıyor:

 

“Şirket olarak bütün ilişkilerinde son derece güvenilir, açık, net, berrak olacağız. Yönetimle ilgili kararları bile acente ve müşterilerimizle paylaşacağız. Bizim en iddialı olduğumuz konu da zaten bu açıklık ve netlik politikamız.”

 

 

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz