İlk yarı karnesi

Uzmanlar, ikinci yarıda da ana branşların büyümede itici bir rol oynayacağını söylüyor.

3.11.2015 12:06:220
Paylaş Tweet Paylaş
İlk yarı karnesi
Finans sektörü, hem politik belirsizlik hem global dalgalanmalarla zorlu geçen ilk yarıya rağmen büyümesine sürdürüyor. Sigorta kategorisi ilk 6 ayda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 15 büyüdü. Bireysel emeklilik sisteminde de fonda biriken para devlet katkısıyla birlikte yaklaşık 42,3 milyar TL’ye ulaştı, yüzde 11’e yaklaşan bir hacim artışı yaşanıyor. KOBİ odaklı çalışan faktoring ve leasingde ise benzer bir tablo mevcut. Faktoring kategorisinde ciroda, BDDK verilerine göre ilk yarıda geçen yıla göre yüzde 14 artış yakalandı. Leasingde ise TL bazında yüzde 11 işlem hacmi yükselişi görülüyor. Bu kategorilerin tümünde büyümeler, hacimde aslan payını alan ana branşlardan geliyor.
TRAFİK SÜRÜKLEDİ
Sigortada hem prim üretiminde hem poliçe adedinde yıllardır olduğu gibi trafik sigortası yine ana ürün olarak birinci sırayı alıyor. Türkiye Sigorta Birliği’nin verilere göre ilk 6 ayda trafik sigortalarında 3 milyara yakın TL prim ve 8 milyon poliçe üretimi gerçekleştirildi. Peppers&Rogers Group Türkiye Genel Müdürü Selim Uçer, trafik sigortalarının bu yılın ilk 6 ayında prim üretiminden yüzde 22,8 ve adetten yüzde 21,4 pay aldığını açıklıyor. Bu kategoride trafikten sonra prime göre sıralamada kasko yüzde 20 ve yangın-doğal afetler yüzde 16,6 ve sağlık yüzde 14,2 pay alıyor. Bu alanda büyüme de sürüyor. Öyle ki otomotiv satışlarının hızlı artışıyla 2015’in ilk 6 ayında trafik sigortalarında prim üretimi bir önceki yıla göre yüzde 10,6 arttı. Allianz Türkiye CEO’su Solmaz Altın, “1 Haziran’da yürürlüğe giren yeni
trafik sigortası genel şartlarının etkisiyle son dönemde primlerin önemli ölçüde yukarı gittiği görüyoruz. Bu gelişmenin yılın ikinci yarısında devam etmesini bekliyoruz” diye konuşuyor. Ancak bu ana üründe önemli bir sorun var. Danışman Selim Uçer’in değindiği gibi trafik sigortaları çok düşük kârlılığa ve hatta pek çok oyuncu için zarara sebep oluyor. Solmaz Altın, “Poliçe adetlerindeki büyümenin yılın ilk yarısındaki gibi devam edeceğini düşünürsek, trafik sigortaları yılı en hızlı büyüyen branş olarak kapatabilir. Bu da toplam prim üretimindeki payını geçen yılın üstüne taşıyabilir” diyor. Sistema Danışmanlık Genel Müdürü Ali Tolga Moral ise “Global ve yerel belirsizliklere bağlı olarak yılın 3’üncü çeyreğinde mevcut duruma paralel ve son üç aydaysa hafif artış beklenebilir. Bu branşta yıl sonunda yüzde 6-7 oranında büyüme görülebilir” yorumunu yapıyor. Trafik sigortalarında ilk yarıdaki büyümeye paralel, yani yüzde 10-11 büyüme öngörülüyor.
BİREYSELİN GÜCÜ
Bireysel emeklilik sisteminde kuruluştan bu yana katılımlar, ağırlıklı olarak bireysel müşterilerden geliyor. Garanti Emeklilik Genel Müdürü Cemal Onaran, “Haziran sonu itibarıyla bireysel sözleşme sayısının sözleşme sayısındaki payı yüzde 72, bugüne kadar yatırıma yönlenen bireysel sözleşme tutarlarının toplam fonlarda payı ise yüzde 74” diyor.
2015’te sektörün 6 milyon katılımcıya yaklaşarak, 42-50 milyar TL fon büyüklüğüyle yılı kapatacağı öngörülüyor. Yani bu yıl sisteme, 850 - 900 bin yeni katılımcının
gireceği tahmin ediliyor. 2015’in ilk yarısında ise toplamda 473 bin sözleşme yapıldı ve bunun 380 bini bireysel katılımlardan geldi. Allianz CEO’su Solmaz Altın, ilk 6 ayda sözleşme sayısı yüzde 10 büyümüşken bireysel sözleşmelerin büyüme oranının yüzde 9 olduğunu vurguluyor. “Aynı şekilde yatırıma yönlenen tutar açısından da bireysel katkılarda yüzde 13 büyüme yakaladı” diyor. Cemal Onaran’a göre bu dağılımının bir anda değişmesi zor. Yönetici, “İlk yarıda yeni satışlar içinde bireysel sözleşmelerin payı yüzde 65 olarak gerçekleşti. Kurumsal sözleşmelerinin payı ise artmaya devam ediyor” diye konuşuyor. Anadolu Hayat Emeklilik Genel Müdürü Uğur Erkan, gelişimi rakamlarla ortaya koyuyor: “2012 sonunda kurumsal sözleşmelerin toplam sözleşmeler içinde payı yüzde 25’ti. 2014 sonunda bu oran yüzde 27’ye, 2015’in ilk 6 aylık döneminde yüzde 28’e
ulaştı. Yılbaşına göre kurumsal katılımlar yüzde 14 arttı.” Peki bu yılın ikinci yarısı nasıl olacak? Onaran, “İlk yarıda olduğu gibi bireysel sözleşmelerin payının yüzde
65-70 olacağını, fon büyüklüğünde yüzde 70’in üzerinde devam edeceğini tahmin ediyoruz. Kurumsal sözleşmelerin payı 1 puan artabilir” diyor. Ana ürün olan
bireysel katılım fonlarında da ikinci yarıda yüzde 25-30 arası büyüme beklentisi mevcut.~SAT GERİ KİRALA’NIN YÜKSELİŞİ
Leasing, ilk 6 ayda yüzde 8,4 milyar TL işlem hacmine imza attı. Finansal Kurumlar Birliği Başkanı Osman Zeki Özger, “İlk 6 ayda TL bazında yüzde 11 artış yaşadık ancak dolar bazında geçen yıla paralel gidiyoruz” diyor. Leasingde sat geri kirala ürünü, toplam işlem hacminden yüzde 30 ile aslan payını alıyor. Garanti Leasing Genel Müdürü Ünal Gökmen, önceki yıllarda ilk sırada olan iş ve inşaat makinelerinin bugün işlemlerin yüzde 22’sini oluşturduğunu belirtiyor. Osman Zeki Özger, sat geri kirala ürününde ilk 6 ayda yüzde 44 ile ciddi bir büyüme yakalandığını açıklıyor. Deniz Leasing Genel Müdürü Kahraman
Günaydın, “Sektörde önemli talep, sat geri kiralaya geliyor. Bu yıl tahminim bu alanda hacmin 2,5 milyar doların altında olmayacağı yön��nde” diye konuşuyor. Yöneticiler, yılın sonuna kadar bu üründe büyümenin, yine sektörün üzerinde gideceği yönünde hemfikir. Yılın ikinci yarısı için çok umutlu olmayan Gökmen, “İçinde bulunduğumuz seçim dönemi, Avrupa Birliği’ndeki borç krizi gibi süreçler, yılbaşındaki beklentilerimizin bir miktar altında bir gerçekleşmeye sebep oldu. Sektörün ortalama sözleşme büyüklüğü geçen yıl 376 bin dolarken bu yıl 255 bin dolara geriledi. 2015’e girerken leasingde 8-8,5 milyar dolar arasında bir işlem hacmi yakalamasının bekleniyordu” diyor. Özger ise daha umutlu. Yıl sonunda sektörün yüzde 20 büyüyeceği inancında ve lokomotif ürün sat geri kirala tarafında ise yüzde 35-40 arası bir büyüme öngörüyor.
BÜYÜME YURTİÇİ İŞLEMLERDEN
Faktoring, bu yılın ilk yarısında 59 milyar TL işlem hacmi gerçekleştirdi. Finansal Kurumlar Birliği’nin son verilerine göre işlem hacminin yüzde 80,1’ini yurtiçi işlemler oluşturuyor. İhracat faktoringinin payı 18,1 iken ithalat faktoringinki yüzde 1,8’de kalıyor. Finans Faktoring Genel Müdürü Nergis Ayvaz Bumedian, mevcut tabloyu şöyle gerekçelendiriyor: “İhracat faktoring işlemleri her geçen gün önemli ölçüde artış gösterse de ülkemizdeki ekonomik yapı ve vade üzerine kurulu ticaret döngüsü yurtiçi faktoring
işlemlerine uygun zemin yaratıyor.” Bu yılın ilk yarısında yurtiçi alacak cirosundaki artış
yüzde 13’ü buluyor. Kategoride müşterilerin yüzde 80’inden fazlasını KOBİ’ler oluşturuyor ve bu segment ağırlıklı faturalı ve çekli iskonto işlemleri yapıyor. Nergis Ayvaz Bumedian, “Geçen yıl yüzde 20 büyüme kaydeden iskonto işlemleri, bu yıl da yüzde 10-15 bandında
büyümeye devam eder” diyor. KOBİ odaklı büyüme yoluna giden Deniz Faktoring’in genel müdürü Alper Tunga Emecan, kendi şirket işlemlerinin yüzde 70’inin yurtiçi klasik faktoring ürünü olduğunu açıklıyor. Finansal Kurumlar Birliği Başkanı Osman Zeki Özger, bu yılın ikinci yarısında kategorinin ve yurt içi işlemlerin yüzde 15-20 arasında büyüyeceğini öngörüyor. Burada Garanti Factoring Genel Müdürü Hulki Kara, önemli bir öngörüde bulunuyor: “İlk 6 ayda ihracat faktoringin parçası olan muhabir garantili faktoring işlemleri yüzde 50’nin üzerinde büyüdü. İhracatçıların yeni pazarlara
yönlenmesi ve açık hesap çalıştıkları işlemlerde garanti ihtiyacıyla bu işlemler hız kazandıracak.”
~“KÂR DAHA İYİ OLACAK”
MUSA ÜLKEN / ANADOLU SİGORTA GENEL MÜDÜRÜ
FİYATLARI ARTTI

Üretilen primin neredeyse dörtte birinin geldiği trafik sigortalarında kârlılık oranları, sektördeki yoğun fiyat rekabeti ve mevzuattan kaynaklanan ilave hasar karşılıkları nedeniyle düşük seyrediyor. Trafik sigortasında ödenen hasar ve hasarın gerçekleşme sıklığı açısından sonuçları olumsuz seyreden bazı araç gruplarında primler, geçen yılın aynı dönemleriyle kıyaslandığında yükseldi. Söz konusu araçlar için ödenen hasarların, daha önce alınan primlerle karşılanması mümkün olmadığından primlerde artışa gidildi. Tabii bununla birlikte teknik sonuçlarda olumlu yönde değişimin başlamasıyla yine rekabet sonucu primleri düşürme ihtimali de olabilir.
KÂR ODAKLI GİDECEK
Ama bu branşta hasarların yıllara yayılması, bedeni zararlarda tazminat hesaplamalarında standardın olmaması gibi nedenler, bu branşın teknik kârlılığı üzerinde baskı oluşturmaya devam edecek. Önceki yıllardaki aşırı fiyat rekabetinin, yerini biraz daha kâr odaklı ya da en azından zarar etmemeye odaklı bir anlayışa bırakmaya başladığını gözlemliyoruz. Ayrıca düşürülemeyen operasyonel giderlerin kâr marjlarındaki olumsuz etkisi de artık daha iyi anlaşılıyor. Ek olarak, özellikle trafik sigortalarında, kaza tutanaklarındaki suiistimallerin azaltılmasına yönelik adımlar da atılmaya başlandı. Tüm bu nedenlerle
2015’in genel olarak kârlılık açısından 2014’ten daha iyi sonuçlanacağını öngörüyoruz.

BÜYÜME YAVAŞLAYACAK
VAHİT ALTUN / MAN FİNANSMAN GENEL MÜDÜRÜ
OTOMOTİVE ÇALIŞIYOR

Türkiye’de 12 finansman şirketi bulunuyor ve bu şirketler haziran sonu verilerine göre 23 milyar TL aktif büyüklüğü ve 8,7 milyar TL işlem hacmine sahip. İlk yarıda geçen yılın aynı dönemine göre işlem hacminde yüzde 39 büyüme kaydedildi. Bu alanın öncü firmalarından Man Finansman’ın genel müdürü Vahit Altun, sektörün yüzde 55,2’si ticari ve yüzde 42,6’sı bireysel taşıt finansmanı ile toplamda yüzde 97,8 otomotiv finansmanına çalıştığını açıklıyor. Sektörde konut finansmanı yüzde 1,5 ve mobilya, beyaz eşya gibi farklı alanlarda daha küçük montanlı finansmanlar da yüzde 0,7 pay alıyor.
İKİNCİ YARIDA YÜZDE 20-25
Vahit Altun, “İkinci yarıda kurdaki artış, bizim alanımızı da etkileyecek. Ana ürün olan otomotiv tarafında girdilerinin ithal ürünlere dayalı olması nedeniyle kurdaki artış, araç
fiyatlarına yansıyacak. Artı siyasi belirsizlik, bireylerin ve işletmelerin özellikle KOBİ’lerin bu dönemde yatırımlarını ertelemesini doğuruyor. Bu nedenle ikinci yarıda büyüme, ilk yarıdaki yüzde 39 oranında olmaz. İkinci yarıda yüzde 20-25 arası bir büyüme gerçekleşir. Yılı finansman şirketleri yüzde 25-26 büyümeyle kapatır diye düşünüyorum. Kredi kartlarındaki taksitlerin sınırlanması sonrası mobilya, beyaz eşya, akıllı telefonlar gibi
finansman kalemlerinin işlem hacminden giderek daha fazla pay alacağını öngörüyorum.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz