Kobi odaklı şube rüzgarı

Aslında bankacılık sektörü KOBİ’lerdeki potansiyeli uzun zaman önce keşfetti. Sistemde adeta KOBİ kapma yarışı oynanıyor. Bu rekabet, bireysel bankacılığa getirilen sınırlamalarla daha da hızlandı. Öyle ki yeni açılacak şubelerin yeri, KOBİ yoğunluğuna göre seçiliyor. Sektörün öne çıkan 6 bankasının 2015’te açacağı yeni şubelerin yüzde 100’ü de KOBİ odaklı olacak.

7.09.2015 12:35:420
Paylaş Tweet Paylaş
Kobi odaklı şube rüzgarı
Son 2 yılda bireysel kredi ve kredi kartlarına yönelik alınan tedbirlerle bankalar, gözünü KOBİ’lere çevirdi. Türkiye’de işletmelerin yüzde 99’unu, toplam istihdamın yüzde 75,8’ini karşılayan KOBİ’ler, pek çok banka için gözde büyüme alanı olmaya başladı. Kredilerin gelişimi de bu gerçeği ortaya koyuyor. Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Nafiz Karadere, “2000’lerin başında, KOBİ kredilerinin toplam nakit krediler içindeki payı yüzde 5 seviyelerindeydi. Resmi KOBİ tanımına göre, Mart 2015’te bu pay yüzde 26’ya yükseldi” diyor. Şekerbank Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Ertürk, banka kredileride son 5 yılda en yüksek büyümenin yüzde 300 ile KOBİ kredilerinde gerçekleştiğine dikkat çekiyor. Bu segmentteki krediler, geçen yıl yüzde 23 artış kaydetti. Denizbank KOBİ Bankacılığı Grubu Genel Müdür Yardımcısı Burak Koçak da burada farklı bir olumlu gelişmeye işaret ediyor: “2014 yılında KOBİ segmentindeki müşteri sayısı da yüzde 15 artışla 3,1 milyona çıktı. Türkiye ekonomisinin geliştiği ortamda KOBİ’lerin yatırımlarının devam etmesini bekliyoruz.” İşte bu büyüme hızı ve KOBİ’lerin potansiyeli bankaların gelecek şubeleşme stratejilerine yön veriyor. Yeni şubeler, KOBİ’lerin yoğunlaştığı bölgelerde açılıyor.
KOBİ ODAKLI ŞUBELEŞME
Bugün kitlesel bankacılık yapan büyük oyuncuların istisnasız hepsi, şubelerini KOBİ odaklı çalıştırıyor. Öyle ki sektörün 10 büyük bankasının mevcut şubelerinin yüzde 91’i, KOBİ’lere aktif olarak hizmet veriyor. KOBİ bankacılığını yıllar önce büyüme stratejisinin merkezine koyan Şekerbank’ın şubelerinin yüzde 100’ünde ve Denizbank’ta şubelerin yüzde 96’sında KOBİ’ler hedefleniyor. Sektörün yeni oyuncuları arasında yer alan Odeabank, kitlesel bankacılık yapma stratejisiyle KOBİ odaklı şubeleşmeye gidiyor. Odeabank Ticari Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Erol Sakallıoğlu, “Kuruluşumuzdan itibaren KOBİ’leri hedef segmentlerden biri olarak gördük ve buna uygun bir yapılanma içine gittik. Mevcut 53 şubemiz içinde KOBİ’lere birebir müşteri temsilcisiyle hizmet verdiğimiz toplam 28 şubemiz bulunuyor” diyor. Bankalar, mevcut şube ağlarını KOBİ’lerin coğrafi dağılımına göre konumlandırıyor. Finansbank KOBİ ve Tarım Bankacılığı Genel Müdür Yardımcısı Metin Karabiber, “KOBİ’ler yüzde 38’le Marmara ve yüzde 17’le Ege Denizi’nin kıyı kesiminde yoğunlaşıyor. İç Anadolu’da bulunan KOBİ’ler toplam sayının yüzde 16’sını, Akdeniz Bölgesi’nde yüzde 11’ini oluşturuyor. Bu doğrultuda mevcut banka şubelerinin de yaklaşık yüzde 50 oranında Marmara ve Ege bölgelerinde yoğunlaştığını görüyoruz” diyor. 
~
ÇOK HIZLI BÜYÜYORLAR
Bu şubeleşme mantığı, bankalara çok hızlı sürede olumlu geri dönüşler sağlıyor. KOBİ odaklı şubeler, özellikle yeni müşteri sayısında önemli artılar sağlıyor. Denizbank KOBİ Bankacılığı Grubu Genel Müdür Yardımcısı Burak Koçak, “Son yıllarda Denizli, Erzurum, Uşak ve Giresun’da şubeleşmeye gittik. Bu şubelerimizde 2 yıl içinde şube başına 500’ün üzerinde aktif KOBİ müşterisi kazandık” diye konuşuyor. Aynı şekilde 905 şubenin 858’inde KOBİ’lere hizmet veren Halkbank’ın esnaf ve KOBİ bankacılığı genel müdür yardımcısı Erdal Erdem de “Geçtiğimiz yıl KOBİ’lere hizmet veren 22 yeni şubemiz faaliyete geçti. Toplam kredili KOBİ müşterilerimizde yüzde 8’lik artış elde ettik” diyor. Bu büyüme, kredilerin artışında da kendini gösteriyor. Ziraat Bankası Şube Bankacılığı Grup Başkanı Turgut Gülcihan, özellikle girişimci KOBİ’lere kullandırdıkları kredileri 2014 sonundan 2015 Mayıs sonuna kadar yüzde 33 oranında artırdıklarını açıklıyor. Şekerbank da tabana yaygın kredilendirme yaparak geçen yıl küçük esnaf kredilerinde yüzde 54 ve mikro işletme, esnaf kredilerinde yüzde 26 büyüme yakaladı. ING Bank KOBİ Bankacılığı ve Ödeme Sistemleri Genel Müdür Yardımcısı Erdoğan Yılmaz, bu alanda aldıkları yolu şöyle aktarıyor: “2014’te organizasyonel değişikliğe giderek, KOBİ bankacılığıyla ticari bankacılık işkollarını birbirinden ayırdık. Geçtiğimiz temmuz ayında da OBİ ve mikro segment yapılanmasını gerçekleştirdik. Müşteri sayımızı ve kredi hacmimizi kısa sürede artırdık. 2014’te bu kredilerde yüzde 39 büyüme gerçekleştirdik.”
YENİLERİN ODAĞINDA
 KOBİ odaklı şubelere, bu yıl yenileri de ekleniyor. 2015’te 7 büyük banka, 150’ün üzerinde yeni şube açmayı planladığını açıklıyor. Burada dikkat çekici olan, neredeyse açılacak tüm şubelerin KOBİ segmentini hedef alması. Finansbank 20, Denizbank 21 ve Garanti Bankası 15-20 adet olarak belirlediği yeni şubelerinin hepsinde, önceliklerinin KOBİ olacağı konusunda hemfikir. Aynı şekilde Halkbank Genel Müdür Yardımcısı Erdal Erdem de 2015 yılında açacakları 50 yeni şubenin çok büyük bir kısmının KOBİ odaklı çalışacağını belirtiyor. Sadece Odeabank’ta 2015 yılının tamamında yaklaşık 10 şube açılması ve bunların 7-8’inde KOBİ bankacılığı olması düşünülüyor. Bu odak, yeni şubeler için belirlenen lokasyonlarda da kendini gösteriyor. Finansbank KOBİ ve Tarım Bankacılığı Genel Müdür Yardımcısı Metin Karabiber, “Bu yıl yeni açmayı düşündüğümüz 20 şubenin tamamını İstanbul dışında planladık” diyor. Albaraka Türk Genel Müdür Yardımcısı Bülent Taban, “KOBİ’lerin ağırlıkta olduğu bölgelere bankacılık ürün ve hizmetlerimizi taşıyabilmek için şube ağımızı genişletiyoruz. Bu amaçla Gaziantep, Bursa, Antalya, Adana, Kayseri, Kocaeli ve Konya illerinde şubeleşme çalışmalarımız yoğunlaşıyor. 68 ilde varız ve gelecek 5 yılda şubemizin bulunmadığı Erzincan, Niğde, Gümüşhane ve Kırşehir gibi şehirlere öncelik vereceğiz” diyor. Şubeleşmeyle ilgili net rakam açıklamayan ING Bank Genel Müdür Yardımcısı Erdoğan Yılmaz, “Her şubemizin önünden kaç kişinin geçtiği, hangi saatlerde yoğun olduğu, çevrede hangi iş ortaklarımızın bulunduğu gibi veriler ışığında şubelerimizi açıyoruz. Şube yayılımında Anadolu’da gelişen pazarları kapsayacağız” diye konuşuyor.
~
POTANSİYEL İLLER
Şekerbank Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Ertürk, KOBİ şubelerinde kent merkezleri ve kırsal olarak ele alındığında hala eksik kalan alanların görüldüğünü vurguluyor. Ertürk, “Türkiye’de bankacılık hizmetleriyle tanışmamış 700 bin esnaf ve mikro işletme olduğu düşünüldüğünde sektörde şubeleşmede gidilecek daha çok yol olduğunu düşünüyoruz” diyor. Peki yeni şubeler için hangi iller yüksek potansiyel taşıyor? Burada bankalar arasında ciddi rekabet yaşandığı için pek çok oyuncu şube açmayı planladıkları lokasyonları açıklamaktan kaçınıyor. Ziraat Bankası Şube Bankacılığı Grup Başkanı Turgut Gülcihan’ın değindiği gibi nüfusun yoğun olduğu üç büyük ilin yanı sıra Antalya, Bursa, Kocaeli, Kayseri, Manisa, Adana, Aydın ve Konya’da bu anlamda doygunluk yaşanıyor. Denizbank Genel Müdür Yardımcısı Burak Koçak, KOBİ bankacılığında müşteri potansiyeli yüksek ama sektördeki banka ağı daha düşük olan iller olarak Denizli, Erzurum, Uşak ve Giresun’u sayıyor. Aynı şekilde Türkiye Bankalar Birliği’nin şubelerin ve kredilerin illere dağılımına göre Hatay, Kahramanmaraş, Mersin, Eskişehir, Samsun, Yalova ve Niğde potansiyel öne çıkan merkezler arasında bulunuyor. Tabii büyük bankalar her ilde var olma amacıyla Hakkari, Ardahan ve Bayburt gibi iş hacmi nispeten daha düşük yerlerde şube açma yoluna da gidiyor. İstanbul, Ankara ve İzmir büyükşehirlerinde de KOBİ’lerin yoğunlaştığı yeni ilçelerde şube açma yarışı mevcut. Albaraka Türk’ten Bülent Taban, “Özellikle İstanbul’un doğu batı uçları yoğun bir gelişim sergiliyor” diyor.

Suat İnce / İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı
"Geçmişten gelen doğal bir refleks"
YERİNDE YÖNETİM KOBİ

odaklı yaklaşım bizde geçmişten gelen doğal bir refleks. Tüm şube müdürlerimiz ikraz yetkisiyle kredi taleplerini yerinde sonuçlandırıyor. Şube yetkilerini aşan talepler ise 23 KOBİ Kredileri Tahsis Bölgemiz karar veriyor. Böylece KOBİ’lerin ihtiyaçları genel müdürlüğe gelmeksizin karşılanabiliyor.
İHTİSASLAŞMA ÖNEMLİ
Şubelerimiz aynı zamanda hizmet verdikleri bölgedeki sektörel yoğunluk, dönemsel ve mevsimsel değişikliklere göre ihtisaslaşıyor. Mart 2015 itibariyle bankamız 120,3 milyar TL ticari kredi büyüklüğüyle nakdi ticari kredilerde sektörde birinci durumda. KOBİ kredileri özelinde ise KOBİ müşterilerimizin nakdi krediler toplamı 39,6 milyar TL oldu. Böylece bankamızın KOBİ kredilerindeki pazar payı da yüzde 12,4 olarak gerçekleşti. 
~
Nafiz Karadere / Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı
“ESNAFIN OLDUĞU YERE GİDİYORUZ” 
İKİ BİN KOBİ YÖNETİCİSİ

 Tüm şubelerimizde KOBİ odaklı hizmet veriyoruz. 1.009 şubemizin 862’sinde, 2 bin civarında KOBİ Müşteri Yöneticisi aracılığıyla çalışıyoruz. Bu yıl da 15-20 civarında yeni şube açmayı planlıyoruz. Burada da yine KOBİ odağını göz önünde bulundurarak planlama yapıyoruz. Şube açma kararlarımızı, KOBİ’lerin ve esnafın eğilimi, sektördeki gelişmeler, gelişen organize sanayiler ve esnaf yoğun bölgeleri belirliyor.
SON 3 YILDA 75 ŞUBE
KOBİ’lerin ve esnafın çalışma alanlarına yakın ölgelerde şubeleşmeyi önemsiyoruz. Yakın geçmişte de özellikle sanayi sitelerinde ve ticari aktivitelerin yoğun olduğu il merkezlerinde şube açılışlarımıza devam ettik. Hakkari, Ardahan ve Bayburt illeri de dahil olmak üzere son 3 yılda toplam 75 şube açtık.

Bülent Taban / Albaraka Türk Genel Müdür Yardımcısı
“KOBİ MÜŞTERİMİZİ 2’YE KATLADIK”
YENİ ŞUBELER

208 şubemiz içinde 203’ü KOBİ ve bireysel ağırlıklı müşterilerimize hizmet sağlıyor. 2015’te şimdiye kadar 6 yeni şube açılışı gerçekleştirdik. Bu yılı 220 şubeyle kapatacağız. Yeni açılacak şubelerimiz de aynı konseptle KOBİ’lere hizmet sağlayacak. Son iki yılda 30 farklı ilde 71 şube açtık. İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Kayseri, Gaziantep, Konya, Adana gibi büyükşehirlerde ve Burdur, Mardin, Çankırı, Yozgat, Muş, Bitlis, Siirt gibi şubemizin olmadığı illerde şube ağımızı genişlettik.
HEDEF YÜZDE 40
Şubeleşme faaliyetleriyle son 2-3 yılda KOBİ müşterisi sayımızı 2’ye katlayarak 20 binin üzerinde yeni müşteri kazandık. Ayrıca 2 yılda KOBİ’lerin kullandıkları kredilerin toplam kredi hacmimizdeki payı, yüzde 20’den 35’e çıktı. 4 yıl içinde KOBİ kredilerinin kredilerimiz içindeki payını yüzde 40’a çıkarmayı hedefliyoruz. Ardından 5 yıllık süreçte de bu oranı korumayı amaçlıyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz