Capital'e abone olun.
UMUT VEREN GELİŞMELER

Umut veren gelişmeler

Dalgalı denizde rotasını kaybetmeyen sektörün, son 5 yılda yaşadığı olumlu gelişmeler...

Son Güncelleme: 01.10.2015

Dünya ekonomisi küresel çapta sıkıntılı bir süreçten geçiyor. İçeride ise siyasi belirsizliklerin oluşturduğu ortam sıkıntıyı ağırlaştırıyor. Özetle Türkiye ekonomisi ve paralelinde finans sektörü zorlu bir süreçten geçiyor. İşte bu tabloda bile güçlü ve gelişen bankacılık sektörü, ekonominin en önemli avantajlarından biri. Bankacılık sektörünün bilançosuna baktığımızda, aktif büyüklüğün Mart 2015’te son bir yılda reel olarak yüzde 10 artarak 2 trilyon 128 milyar TL’ye ulaştığını görüyoruz. Bu büyüklüğün milli gelire oranı ise 10 yılda 2’ye katlanarak yüzde 120’ye çıktı. Türkiye Bankalar Birliği Başkanı Hüseyin Aydın, “Ekonomi geliştikçe bankacılığın performansı daha da iyileşiyor ve bu sayede kendisi büyürken ekonomik faaliyetlerin büyümesine de destek oluyor” diye konuşuyor. Bu performansta ise özellikle son 5 yılda yaşayan gelişmeler etkili oluyor. İşte dalgalı denizde rotasını kaybetmeyen sektörün, son 5 yılda yaşadığı olumlu gelişmeler…
7 MİLYON YENİ BANKALI
Son 5 yılda bankacılığın bireysel tarafında güçlü büyümeler yakalandı. Özellikle bireysel kredilerdeki hacim artışı, dikkat çekiciydi. İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı Yalçın Sezen, bireysel kredilerdeki hacmin son 5 yılda yüzde 117 arttığını söylüyor. Ayrıca Sezen, bu süreçte bireysel kredi hacminin GSYİH’ye oranının da yüzde 16’dan yüzde 21’e yükseldiğini belirtiyor. Son 5 yılda ihtiyaç kredilerinin hacmi 3 kattan fazla, konut kredilerinin hacmi ise 3 kata yakın artış gösterdi. Bu büyümenin sektöre çok olumlu bir artısı olduğunu düşünen ING Bank Genel Müdür Yardımcısı Barbaros Uygun, bunun bankaların rekabette avantaj yaratacak yeni ürünler geliştirmesini sağladığını söylüyor. En pozitif gelişme ise aktif bireysel müşteri sayısında yaşanıyor. Peppers&Rogers Group Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Finansal Hizmetler Sektör Lideri Tunç Akyurt, bunu şöyle aktarıyor: “2010’da Türkiye’deki bankalı aktif müşteri sayısı 34 milyon civarındaydı. Bir bankada hiçbir ürünü olmayan ve 18 yaşını doldurmuş bankasız sayısıysa 18 milyondu. 2015’te genç nüfusun artmasına ve bireysel kredilerin derinleşmesine paralel olarak bankalıların 41 milyona çıktığını ve bankasız nüfusun 15 milyonun altına düştüğünü tahmin ediyoruz. Bu da son 5 yılda en az 7 milyon yeni kişinin bankacılıkla tanışması demek.” Zaten 2010 başında bireysel ihtiyaç ve konut kredisi sahibi aktif müşteri sayısı 9,9 milyonken bu rakamın 2015 başında 17,7 milyona çıkması da bunun göstergesi. Üstelik bankacılığa katılan bu yeni nüfus, kâr getiren ve bankaların üzerinde giderek yoğunlaştığı çapraz satış için de yeni kan anlamına geliyor. Peppers&Rogers Group’un ölçümlerine göre bireysel bankacılıkta 100 bin TL ve üzeri mevduata sahip segmentin çapraz satış çarpanı, 4,5’in üzerinde. Mobil bankacılıkta da rekor büyümeler var. Mobil işlem hacmi 25 kat artarak mart sonunda 277,2 milyar TL’ye ulaştı.
EN GÜÇLÜ İVME KOBİ’DE
Bankaların en güçlü ivmeyi yakaladığı alan, KOBİ bankacılığı. Sektör geneline baktığımızda, son 5 yılda en yüksek büyüme yüzde 270 ile KOBİ kredilerinde gerçekleşti. KOBİ kredileri 368 milyar TL’ye ulaştı. Şekerbank Perakende Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Ertürk, bu büyümeyi şöyle değerlendiriyor: “KOBİ sayısının her geçen gün artması, ihtiyaçlarının bölgesel ve sektörel olarak farklılaşması, sektörü KOBİ odaklı çalışmaya yönlendiriyor. KOBİ kredileri, 2013’te yüzde 36, geçen yıl ise yüzde 23 artış kaydetti. Önümüzdeki dönemde de kredilerde en fazla büyüyecek segment KOBİ kredileri olacak.” Bu 5 yıllık dönemde KOBİ’lerin ortalama kredi büyüklüğünde de ciddi bir artış söz konusu. Ortalama tutar, 82 bin TL’den 135 bin TL’ye ulaştı. Sadece kredi hacminde değil müşteri sayısında da iyi bir gelişme var. EY Danışmanlık Hizmetleri Direktörü Murat Hatipoğlu, haziran ayında BDDK verilerine göre KOBİ niteliğindeki müşteri sayısının yüzde 120 büyümeyle 2,7 milyona ulaştığını açıklıyor. En radikal büyüme, 1 ila 9 çalışanlı ve cirosu 1 milyon TL altı işletmelerde oldu. Hatipoğlu, “Bu artışla bankalar, hem ticari segmentte müşteri adetlerini artırdı hem ilgili müşterilerin bireysel bankacılık ihtiyaçlarını da karşılayarak bireysel bankacılıkta ürün kullanımını yükseltti. Müşteri memnuniyeti ve sadakatinin artması, yeni müşteri kazanımının yanı sıra KOBİ segmentinin yüksek kârlı bir segment olması bankaların kârlılığını olumlu etkiledi” diye konuşuyor. Ürün ve hizmet yelpazesinin genişlediğini anlatan Tunç Akyurt, “Sadece kredi bacağında değil günlük nakit yönetiminin verimli yönetilmesine yönelik esnek vadeli ticari kredi kartları dahil birçok ürün piyasaya çıktı” diye konuşuyor.  
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler: bankacılık performans gelişme

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER