Capital'e abone olun.
YENİ HEDEF 2 KAT BÜYÜME

Yeni hedef 2 kat büyüme

Önümüzdeki 7-8 yılın hedefinde, mevcut mevduat hacmini 2 katına çıkarmak var.

Son Güncelleme: 01.08.2009

2005 yılında “katılım bankaları” adını alarak bankacılık sektörüne tam entegre olan özel finans kurumları, son birkaç yıldır iyi bir ivme yakaladı. Bu ivmeyle gerek aktif gerek toplanan fon gerekse kullandırılan fon büyüklüklerinde önemli artışlar kaydedildi.
Türkiye Katılım Bankaları Birliği Genel Sekreteri Osman Akyüz, 31 Mayıs 2009 itibarıyla katılım bankalarının, bankacılık sektörünün toplam mevduatından yüzde 4,8, kredilerinden yüzde 5,6 ve toplam aktif büyüklüğünden yüzde 4 pay aldığını söylüyor. Bu oranların bundan 5 yıl önce mevduatta yüzde 3, kredilerde yüzde 5,2, aktifte ise yüzde 2,4 olduğuna işaret eden Akyüz, “Kullandırılan fonlar hariç 5 yıl içerisinde sektördeki payımız önemli ölçüde arttı” diye konuşuyor.
Önümüzdeki dönem içinse bu oranları daha da yukarı taşıma hedefi var. Akyüz, katılım bankalarının 7-8 yıl içinde toplam bankacılık sektöründen aldığı payı, yüzde 10’lar düzeyine taşımak hedefinde olduklarını söylüyor.
Katılım bankacılığı alanında faaliyet gösteren 4 banka var. Bunlar aktif büyüklüklerine göre Bank Asya, Türkiye Finans, Kuveyt Türk ve Albaraka Türk olarak sıralanıyor. Bu 4 banka arasında en hızlı Bank Asya büyüyor. 2004’ten bu yana aktif büyüklüğünde yüzde 372,4 oranında artış sağlayan Bank Asya, yine bu dönemde yakaladığı 334,8’lik büyüme ile topladığı fonu da en çok artıran banka oldu. Bankanın kullandırdığı fonların yani kredilerinin büyüklüğü de son 4-5 yılda yüzde 400’ün üzerinde artış gösterdi.
Son yıllarda krediler tarafında hızlı büyüyen bir diğer katılım bankası da Kuveyt Türk’tü. Kuveyt Türk, 2004 sonunda 939 bin TL düzeyinde olan kredi hacmini 2009’un ilk 3 ayı sonunda 4 milyon 276 bin TL düzeyine taşıdı. Katılım bankaları arasında geçtiğimiz 5 yılda şube sayısını en çok artıran ise Albaraka Türk oldu. Banka 2004 sonunda 32 olan şube sayısını, bu yılın ilk 3 ayı sonunda 100’e taşıdı. Aynı dönemde çalışan sayısında da en çok artış, sırasıyla Bank Asya, Kuveyt Türk ve Albaraka Türk’te gerçekleşti.
REKABETTE SON TABLO
Katılım bankaları kendi aralarında en çok kaynak yani fon toplama tarafında rekabet ediyor. Kredi piyasasında ise asıl rekabet ticari bankalarla yaşanıyor. Bank Asya Genel Müdürü Ünal Kabaca, “Bank Asya olarak biz hem ticari/kurumsal segmentte hem bireysel bankacılıkta çoğunlukla ticari bankalarla rekabet halindeyiz” diyor ve ekliyor: “Kredi kartlarında ise Bank Asya dışında markası olan ve piyasada rekabet eden katılım bankası bulunmuyor. Bu tablonun yakın gelecekte de aynı şekilde devam edeceğini düşünüyorum.”
Bank Asya, kredi kartlarında bankacılık sektörü genelinde de dikkat çekici bir gelişim gösteriyor. Mayıs 2009 itibarıyla toplam AsyaCard sayısı 1 milyon 300 bini geçmiş durumda. Geçtiğimiz dönemde Visa Avrupa’dan ödül alan temassız kredi kartı AsyaCard DIT ise 300 bin adet ile temassız kartlar alanında liderliğe oynuyor. Ünal Kabaca, bu yıl içinde kart sayısının daha da artacağına dikkat çekiyor ve ekliyor:
“AsyaCard DIT’ın, İstanbul’da taksilerde kullanımına başlandı. Yıl sonuna kadar deniz ulaşımında da kullanılmasını hedefliyoruz. Şu anda POS’larla birlikte 60 bin üye iş yerimiz var. Yıl içinde POS ve üye işyeri sayımızı artırarak kartımızın kullanım alanlarını yaygınlaştıracağız.”
Bank Asya özellikle bireysel bankacılıktaki atılımlarıyla öne çıkarken Türkiye Finans da KOBİ segmentindeki çalışmalarıyla dikkat çekiyor. Müşterilerinin yüzde 90’ının KOBİ segmentinde olduğuna işaret eden Türkiye Finans Genel Müdürü Yunus Nacar, “Yıllardır yanlarında olduğumuz KOBİ’ler için yaşadıkları ekonomik sorunların çözümüne yönelik çalışmalarımıza devam edeceğiz” diyor.
PORTFÖY GENİŞLİYOR  
Türkiye Finans’ın yeni dönem planında, bireysel ve kurumsal alanda yeni açılımlar var.   
  • 1
  • 2

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER