Capital'e abone olun.
YENİ HEDEF 30 MİLYON BANKASIZ!

Yeni hedef 30 milyon BANKASIZ!

Krizin etkilerine rağmen müşteri sayısını her geçen gün arttıran bankaların hedefi müşteri sayısını katlamak.

Son Güncelleme: 01.07.2010

Büyüme hızı, dinamizmi, genç ve yenilikçiliğe açık nüfusuyla Türkiye, son 10 yılda dünyanın yıldızı parlayan ekonomileri arasına girdi. Bu dönemde en çok konuşulan başarıysa bankacılık sektörünün performansı oldu. Pek çok finans devini batıran krizde, yakaladığı yüksek kârlarla göz kamaştıran Türk bankaları, bugün sağlam ve şeffaf bilançoları ile dünyaya örnek gösteriliyor.  Gerçekten de Türkiye’de bankacılık, son 7-8 yıldır müthiş bir gelişim içinde. Bankalar büyürken bankacılık ürün ve hizmetlerini kullanan nüfus da artıyor.
2003 yılında 5 bin 600 olan şube sayısı Mart 2010’da 8 bin 984’e ulaştı. Bu dönemde banka müşterilerinin sayısı 15 milyondan 25 milyona çıktı. Bireysel bankacılığın çok geliştiği son yıllarda, ürün ve hizmetler de çeşitlendi. Kredilerden sigortaya, pazara sayısız ürün sunuldu. Bundan sonraki 10 yılın ise çok daha hareketli olması bekleniyor. Çünkü Türkiye’nin hala, yabancı yatırımların da bir numaralı nedeni olan, müthiş bir potansiyeli var. Her ne kadar son 7 yılda 3 binden fazla şube açılmış olsa da hala banka şubesi olmayan bölgeler bulunuyor. Toplam şube sayısının nüfusa oranı, Avrupa ortalamasının beşte birinden düşük. Avrupa Birliği ortalamasında 1 milyon nüfusa yaklaşık 580 şube düşerken Türkiye’de 1 milyon nüfusa düşen şube sayısı 110 civarında. Araştırmalar, Türkiye’de yaklaşık 6 milyon hanenin bankacılıkla ilişkisi bulunmadığını gösteriyor. Uluslararası danışmanlık şirketi BCG’nin analistlerinden Burak Tansan, “Bu rakam Türkiye’deki toplam hane halkı sayısının yüzde 37,5’ine işaret ediyor” diyor.

25 MİLYON MÜŞTERİ

Net rakam olmasa da bugün, Türkiye’deki bankasız nüfusun 20-25 milyon düzeyinde olduğu tahmin ediliyor. Bazı araştırmalar bu rakamın 30 milyona yaklaştığına işaret ediyor.  Mevcutta ise 25 milyon civarında banka müşterisi var. Bunların da önemli bir bölümü bankacılık hizmetlerinden kısmen yararlanıyor. Citibank Genel Müdür Yardımcısı Ayşegül Hıçkıran, sektörde son 5 yılda kredi kartı rakamlarında, yıllık ortalama 4-6 milyon artış olduğunu söylüyor. Bireysel krediler tarafında da yeni müşteri kazanımının iyi olduğuna işaret eden yönetici, “Müşteri sayısı her yıl 500 bin artıyor” diyor.
Genç nüfus ve milli gelirdeki düzenli artış ile pazarın doymamış olması, Türkiye’deki potansiyel banka müşterilerinin her yıl önemli oranda artmasını sağlıyor.  Akbank Genel Müdür Vekili Hakan Binbaşgil, sektörün son 5 yılda yaklaşık 4,5 milyon “bankasız”ı banka müşterisi yaptığına işaret ediyor ve ekliyor: “Bu da yılda yaklaşık 900 bin kişinin banka müşterilerine eklendiğini gösteriyor.”  Önümüzdeki 3 yıl için milli gelirin yıllık ortalama yüzde 5 büyümesi öngörülüyor. Bu varsayımla toplam 3,6 milyon kişinin daha banka müşterisi olması bekleniyor. Bu da bankaların yılda ortalama 1,2 milyon yeni müşteri kazandığı anlamına geliyor. Gelecek 10 yılın hedefinde ise 15 milyon yeni müşteri var. Hakan Binbaşgil, “Artan kentleşme oranı da dikkate alındığında büyümenin yaklaşık yüzde 75’inin İstanbul, Batı Anadolu, Doğu Marmara, Ege ve Akdeniz gibi bölgelerde yoğunlaşacağını öngörüyoruz” diyor.

HEDEFTEKİ YENİ GRUP

Türkiye’nin 73 milyonluk nüfusu düşünüldüğünde 25 milyon mevcut banka müşterisi oldukça az. Gelecek 10 yıla ilişkin yapılan projeksiyonlardan da görüldüğü üzere ufukta büyüme var. Türkiye’de orta vadede bankacılık hizmeti alabilecek yaklaşık 40-45 milyonluk bir potansiyel olduğu düşünülüyor. Nüfusun yüzde 45’inin 24 yaşın altında olduğuna işaret eden Hakan Binbaşgil, “İyi yetişmekte ve yeniliğe son derece açık olan gençlerimiz, iş hayatına atılmakla bankacılık hizmetlerinden yararlanmaya başlayacak ve banka müşterisi olacak” diyor.  
  • 1
  • 2
  • 3

  • Etiketler:

    İsminiz:

    Yorumunuz:


    FOTO HABER