Capital'e abone olun.
YENİ İŞYERİ REKABETİ

Yeni İşyeri Rekabeti

Yeni dönemde bütün sektörlerde olduğu gibi, bankacılıkta da müthiş bir rekabet yaşanıyor. Üstelik bu rekabet, sektörün bütün ürün ve hizmetlerine yansımış durumda. “Üye işyeri” alanı da bunlardan b...

Son Güncelleme: 01.07.2003

Yeni dönemde bütün sektörlerde olduğu gibi, bankacılıkta da müthiş bir rekabet yaşanıyor. Üstelik bu rekabet, sektörün bütün ürün ve hizmetlerine yansımış durumda. “Üye işyeri” alanı da bunlardan biri… Kart pazarı ve diğer bankacılık hizmetlerini pazarlama açısından çok kritik olan “üye işyeri” sayısını artırma çabası, bütün bankaları büyük bir yarışa soktu. Hedef şu anda 360 bin düzeyinde olan üye sayısını yukarılara çekmek. Özellikle de sistemle hiç tanışmayan firmaları ikna ederek…  
 
Yeniden yapılanma sürecinde olan bankalar her alanda ciddi bir rekabet içinde. Kurumsal, ticari ve bireysel bankacılıkta adeta kıran kırana bir mücadele veriyorlar. Bunlar, rekabetin piyasalar ve müşterilerce görünen tarafları. Ancak, görünmeyen ya da müşterilerin çok da dikkatini çekmeyen alanlarda da ciddi bir rekabet yaşanıyor. Üye işyeri sayısındaki mücadele bu alanlardan biri… Yani bankanın POS’ini kullanan, kredi kartı işlemlerinde bankanın müşterilerine ekstra avantajlar sunan, diğer kartlara göre daha fazla puan, para ya da hediye kazandıran, adeta bankaların birer şubesi gibi çalışan işyerlerinden söz ediyoruz.  
 
Aslında son zamanlarda kredi kartı ekstrelerinize dikkat ettiyseniz, bu rekabeti de içten içe hissetmişsinizdir. Çünkü, eskiden sadece harcama bilgilerinin yer aldığı bir ya da iki sayfadan oluşan ekstre dökümleri gelirdi. Burada sadece kredi kartı kullanımına ilişkin aylık bilgiler bulunurdu. Şimdilerde ise bankalardan gelen ekstre zarfları bir hayli kabarık. Artık bankalar, kredi kartı kullanım bilgilerinin yanına, üye işyerlerini tanıtan dokümanlar da ekliyorlar. Böylece bir yandan işyerlerini desteklerken, diğer yandan da yenilerinin katılmasını da teşvik etmeyi planlıyorlar. Hedef ise alışverişlerden müşteri, banka ve işyeri üçgeninin de karlı çıkmasını sağlamak…  
 
En fazla üye Akbank’ta  
 
Üye işyeri rekabetinin kızışmasının temelinde ise taksitli kartların sayısının ve kullanımının artması yatıyor. Çünkü, bu kartlarla üye işyerlerinden  yapılan alışverişlerden daha çok puan ya da para kazanmak mümkün. Bu nedenle de rekabet gittikçe kızışıyor.  
 
Bankacıların tahminine göre, sistemde toplam 350 bin civarında üye işyeri bulunuyor. Rekabeti kızıştıran da aslında bu rakam. Çünkü, henüz ulaşılamayan ya da ödeme sistemlerine dahil olmayan çok sayıda işyeri var. Bankaların son zamanlarda üye işyerlerine yönelik atak pazarlama politikası izlemesi de bundan kaynaklanıyor.  
 
Capital’in elde ettiği verilere göre, şu anda bu konuda liderlik Akbank’ta. Akbank’ın 123 bin adet üye işyeri var. Bu rakama 31 bin 500 adet Axess üyesi işyeri de dahil. İkinci sırada ise Yapı ve Kredi Bankası yer alıyor. Bu bankanın üye işyeri sayısı 103 bin adet. World üyesi işyeri sayısı ise 36 bin 444’e ulaşmış durumda. İş Bankası ise 88 üye işyeri sayısıyla üçüncü sırada bulunuyor. Maksimum üye işyeri sayısı ise 20 bin 440. Dördüncü sırada ise, 56 bin 200 üye işyeriyle Garanti Bankası yer alıyor.  
 
Kart pazarının yeni oyuncuları arasında yer alan Dışbank’ın 25 bin, Koçbank’ın 20 bin, Finansbank’ın ise 10 bin üye işyeri bulunuyor.  
 
Üye işyerinde İstanbul lider  
 
Bankalardan aldığımız rakamlara göre, ekonominin kalbi olarak kabul edilen İstanbul, üye işyeri sayısı bakımından da lider durumda. Bankaların üye işyerlerinin yüzde 32’si İstanbul’da bulunuyor.  
 
Bu rakam çok şubeli bankalarda biraz daha aşağı düşerken, özellikle küçük ve orta ölçekli bankalarda yüzde 50’leri buluyor. Örneğin, orta ölçeklilerden Dışbank ve Denizbank’ın üye işyerlerinin yüzde 46’sı İstanbul’da faaliyet gösteriyor. Bu oran, Finansbank’ta yüzde 36, Koçbank’ta yüzde 33, Yapı ve Kredi Bankası’nda yüzde 32, İş Bankası’nda yüzde 23,8, Akbank’ta ise yüzde 20,6 olarak karşımıza çıkıyor.  
 
İstanbul’u yüzde 9,6 ile Ankara, yüzde 9 ile de İzmir, yüzde 4,8 ile Antalya, yüzde 3,4 ile Adana ve yüzde 3 ile Bursa izliyor. Diğer illerin üye işyerlerinin dağılımından aldığı pay ise yüzde 1-2 civarında. Özellikle Güney Doğu ve Doğu Anadolu Bölgeleri’nde ise üye işyeri sayısı yok denecek kadar az.  
 
Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Bülent Özer, büyük illerde nüfusun fazla olmasının tüketime olan talep oranını artırdığına dikkat çekiyor. Bu nedenle de büyük illerdeki üye işyeri sayısının, diğer illere göre daha fazla olduğunu söylüyor.  
 
En çok giyimden talep var  
 
Üye işyerleri arasındaki sektörel dağılımlara baktığımızda ise tekstil-giyim sektörünün ağırlık kazandığı görülüyor. İkinci sırada ise gıda, market ve süper marketler yer alıyor. Ayrıca, mücevher, gözlük ve saat konusunda  faaliyet gösteren işyerleri de bankaların son zamanlarda üye işyerleri arasına kattığı sektörler arasında yer alıyor. Bu arada bankaların en az çalıştıkları üye işyerleri ise “kültür, sanat, eğlence ile sigorta, ofis malzemeleri ve kırtasiye” olarak öne çıkıyor.  
 
Bankacılara göre, üye işyerleri arasında tekstil sektörünün ağırlık kazanması, bu ürünlerin taksitli alışverişe daha uygun olmasından kaynaklanıyor. Para alışverişinin ve kredi kartı kullanımının yoğun olduğu bir diğer sektör ise gıda. Bu nedenle gıda sektöründe de üye işyeri sayısı oldukça yüksek. Ayrıca, son dönemlerde market alışverişlerinin taksitlendirilmeye başlanması, bu sektördeki üye işyeri sayısının artmasına neden oluyor.  
 
Akaryakıt istasyonlarının en çok kredi kartı kullanılan işyerleri arasında yer aldığını belirten bankacılar, son dönemlerde bu kesimden de ciddi talepler geldiğini söylüyor.  
 
Buna karşın özellikle küçük ve orta ölçekli işyerlerinin hali hazırda kredi kartı işlemi yapmaktan kaçındığı ifade ediliyor. Bu nedenle de bankalar, yeni üye işyeri portföyü oluşturmak için ağırlıklı olarak bu kesime yöneliyor.  
 
Üye işyeri nasıl seçiliyor?  
 
Bankalar, üye işyeri seçimi konusunda da oldukça titiz davranıyor. İlk baktıkları ise üye işyerinin mağazalarının ya da bayi ağının Türkiye geneline yayılmış olması. Tabii firmanın bilinirliği de bankalar açısından son derece önemli. Satılan ürünlerin niteliği, taksit, indirim veya puan hizmeti sunmaya uygunluğu da aranan kriterler arasında yer alıyor. Yaygın olmayan tek nokta işyerleri için ise, bölgesel olarak tanınan, bilinen ve müşteri trajiği ve ciro potansiyeli fazla olan noktalar olmasına dikkat ediliyor.  
 
Dışbank Genel Müdür Yardımcısı Bülent Nur Özkan, “Öncelikle banka ile anlaşmalı işyeri arasında uzun süreli bir iş ortaklığının kurulabilme olasılığına bakıyoruz” diyor. Ozkan’a göre, bunun yanı sıra, firmanın kredi kartı ile alışveriş yapmaya uygun mal ve hizmet sunuyor olması da çok önemli.    
 
Koçbank Kurumsal Bankacılık Grup Yöneticisi Ömer Gürcan Köseoğlu ise, uzun vadeli ve çok yönlü ilişki kurabilecekleri üye işyerlerini tercih ettiklerini söylüyor. Köseoğlu, üye işyerlerinin geçtikleri süreci şöyle anlatıyor:  
 
“Öncelikle üye işyerlerini yerinde ziyaret ediyoruz. Böylece, faaliyet konusu ve kullanmakta olduğu bankacılık ürünleri hakkında bilgi alıyoruz. Üye işyerinin yetkilileri ve sahipleri hakkında herhangi bir sorunlu kredi, çek, senet işlemi olmaması, üye işyerinin veya yetkililerinin BKM istihbaratının olumlu olması gibi kriterleri değerlendiriyoruz.”  
 
Gözler Anadolu’ya çevrildi  
 
Rakamlar, üye işyerlerinin ağırlıklı olarak nüfus ve ekonomik faaliyetlerin yoğun olduğu illerde yer aldığını net olarak ortaya koyuyor. Bu nedenle de şimdilerde bankaların gözü Anadolu’da.  
 
Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Bülent Özer, 2003 yılı sonunda CardFinans üye işyeri sayısını 15 bin adete çıkarmayı hedeflediklerini ifade ediyor. Bu hedefe ulaşmak için belirli bir sektör saptamadıklarını, Türkiye geneline yayılacaklarını söylüyor.  
 
Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Mehmet Sezgin ise “Hedefimizde daha önce kartlı ödeme sistemine girmemiş işyerleri var. Böylece toplam pazarı büyütmek istiyoruz” diye konuşuyor.  
 
Denizbank’ın hedefinde Ege, Çukurova ve Akdeniz bölgelerinde yaygınlaşmak var. İş Bankası, sektör ya da il ayırımı yapmadan, üye işyeri sayılarını yüzde 20 oranında artırmayı planlıyor.  
 
Koçbank’ın 2003 sonu hedefi üye işyeri sayısını 25 bine çıkarmak. Koçbank’tan Ömer Gürcan Köseoğlu, hedeflerini şöyle anlatıyor:  
 
“Koçbank şubelerinin bulunduğu bölgelerde, ağırlıklı olarak kredi kartı kullanıcılarının yoğun olarak alışveriş ve harcama yaptığı noktaları tercih edeceğiz. Kredi kartı kullanıcılarının hayat tarzı ve yaşam standartlarına göre market, gıda, giyim ve akaryakıt başta olmak üzere neye ihtiyaç duyuyorlarsa o sektörlerde olacağız.”  
 
“ŞUBE YERİ BELİRLEYİCİ OLACAK”  
 
Bülent Nur Özkan / Dışbank  
 
GSMH’DEN ALDIKLARI PAY YÜKSEK
Kredi kartı kullanım oranlarının büyük şehirlerde yüksek olmasının önemli nedenlerinden biri, bu şehirlerin GSMH’dan aldıkları payın yüksek olması. Büyük iller hem üretim, hem de tüketim olarak diğer illere göre daha büyük bir paya sahip.  
 
KREDİ KARTI KULLANIMI ETKİLİ Bu nedenle de anlaşmalı işyerleri bu oran doğrultusunda büyük şehirlerde yoğunluk gösteriyor. Büyük illerin bu konumu, bankaların özellikle buralarda odaklanmalarına neden oluyor. Böylece, büyük şehirlerde kullanımda olan kredi kartı sayısı da artıyor.  
 
KÜLTÜREL ETKİLERE DİKKAT Kredi kartı kullanımında ekonomik etkenlerin yanı sıra, kültürel etkenler de büyük rol oynuyor. Özellikle Anadolu’da ödeme şekli olarak kredi kartı kullanımı henüz çok yaygın değil. Oysa bu illerde potansiyel kullanıcıların oranı oldukça yüksek. Amacımız, kullanım oranını yaygılaştırarak, anlaşmalı işyeri ağımızı genişletmek.  
 
ANADOLU’YA YAYILACAĞIZ Önümüzdeki dönem kredi kartı kullanımı Anadolu'da da etkin rol oynamaya başlayarak, bu bölgelerde yaşayan orta gelir grubundaki kişilerin tercihi olacak. Dolayısıyla, bankalar 3 büyük kentte olduğu kadar, Anadolu’ya da yayılacak. Biz de şubelerimizin bulunduğu tüm illerde de yaygınlaşmayı ve anlaşmalı işyeri sayımızı da artırmayı hedefliyoruz.  
 
“KARTLI YAŞAM ARTINCA, ÜYE İŞYERLERİ DE ARTACAK”  
 
Mehmet Sezgin / Garanti Bankası
 
 
Garanti Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Mehmet Sezgin, bir ildeki üye işyeri sayısını belirleyen faktörleri şöyle anlattı:  
 
TİCARET HACMİ ETKİLİ İldeki ticaret hacmi, kart kabul eden işyeri sayısını etkilemektedir. Ticaretin daha yoğun olduğu büyük illerde, kredi kartı kabul eden işyeri sayısının daha fazla olduğunu görüyoruz. Dolayısıyla, illerin ticaret hacmiyle kredi kartı üye işyeri sayısında paralellik mevcut.  
 
NÜFUS BÜYÜKLÜĞÜ ÖNEMLİ İlde yaşayan ve kart sahibi olabilecek kişi sayısı, yani ilin nüfus büyüklüğü. Büyük illerde, kart sahibi olabilecek nitelikteki (18 yaş üstü ve gelir sahibi) kişi sayısı daha yüksek. Kredi kartı talebine yansıyan bu rakamlar, üye işyeri sayısını da aynı oranda artırıyor.    
 
KARTLI YAŞAMA ALIŞKANLIĞI Kart kabul eden işyeri sayısını artması ve tüketicilerin kartlı alışveriş alışkanlığı, birbirlerini besleyen iki faktör. Alışkanlık arttıkça üye işyeri sayısı, üye işyeri sayısı arttıkça da alışkanlıkların arttığını görüyoruz.  
 
FAİZLERİN DÜŞMESİ Enflasyon oranı, faiz oranları, kart kullanımın doğrudan etkileyen faktörler. Faiz oranları düştükçe, iş yerlerine uygulanan POS komisyonları da düşüyor, dolayısıyla işyerlerinin kredi kartı kabulü artıyor.  
 
“SATIŞ NOKTASININ KONUMU ÖNEMLİ”  
 
Yapı Ve Kredi Bankası / Nazan Somer
 
 
Yapı ve Kredi Bankası Genel Müdür Yardımcısı Nazan Somer, amaçlarının Worldcard sahiplerinin yaşamlarının her anında tüm ihtiyaçlarını kolaylıkla karşılayabilecekleri geniş bir üye işyeri yelpazesi sunmak olduğunu söylüyor. Nazan Somer, konuyla ilgili görüşlerini söyle anlatıyor.  
 
“Şu anda World üye işyeri sayımız yaklaşık 37 bin. Üye iş yerlerimiz arasında çok katlı mağazalardan, küçük ölçekli işletmelere, akaryakıt istasyonlarından, gıda hipermarketlerine kadar perakende satışın yapıldığı hemen hemen tüm sektörlerin satış noktaları yer alıyor. Amacımız Worldcard sahiplerinin yaşamlarının her anında tüm ihtiyaçlarını kolaylıkla karşılayabilecekleri geniş bir üye işyeri yelpazesi sunabilmek. Üye işyeri seçimimizde, kredi kartı ciro beklentisi ve satış noktasının konumu bizim için önem taşıyan noktalar.  
 
Türkiye'deki tüm kart programları içinde en yaygın üye işyeri ağına sahip kart programıyız ve World sistemi iş ortağı olarak gördüğümüz üye işyerlerinin katkısı ile daha da büyüyor.  
 
Tüketimin yoğun olduğu illerde hem satış noktası sayısının hem de kredi kartı sayısının daha fazla olduğunu görüyoruz. Worldcard sahipleri hangi illerde yoğunlaşıyorsa, biz öncelikle o illerde üye işyeri sayımızı arttırmaya gayret ediyoruz. Müşteri memnuniyeti için kart sahiplerimize her sektörde farklı seçenekler sunabilmemiz gerektiğini düşünüyoruz.  
 
Bunun yanında Yapı Kredi şubelerinin bu kadar yaygın olması da üye işyeri kazanımı ve üye işyerlerine istenen düzeyde hizmet verilebilmesini kolaylaştırıyor.”  
 
 
  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER