Yeni ürünle büyüme planı

10 yılda 10 kat büyüyen, 110 milyar dolarlık hacme ulaşan pazardaki büyüme yeni dönemde daha hızlı olacak.

1.10.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni ürünle büyüme planı
Dünyada trend değişti. Eskiden bankalar için özel bankacılık, sadece mevduat anlamına geliyordu. Hızlı büyüyen bu alandan daha fazla kâr etmek isteyen bankacılar, pek çok yeni ürün ve hizmet geliştirdi. Türkiye’de de benzer bir gelişme var. Varlık yönetiminden miras danışmanlığına kadar pek çok alanda dikkat çeken ürünler, bu yeni trendin habercisi. 10 yılda 10 kat büyüyen, 110 milyar dolarlık hacme ulaşan pazardaki büyüme yeni dönemde daha hızlı olacak. Türkiye’de özel bankacılık son 10 yıldır gelişiyor. Yapı Kredi, Garanti, İş Bankası gibi bankaların öncülüğünde pazar, son 10 yılda 10 kat büyüme gösterdi. Net bir veri olmasa da toplam hacmin 100-110 milyar dolara ulaştığı tahmin ediliyor. Özel bankacılığın hedefinde ortalama 1 milyon TL ve üzeri mevduatı olan müşteriler var. BDDK verilerine göre, 2011 yılında 1 milyon TL ve üzeri büyüklüğe sahip mevduat sayısının 40 bine ulaştığı görülüyor. Bu rakam yılda yaklaşık yüzde 30 düzeyinde büyüme gösteriyor. Potansiyel müşteri sayısı artarken bankaların özel bankacılık hizmetleri kapsamında sunduğu ürün ve hizmetlerde de müthiş çeşitlilik oluşuyor. Bir yandan finansal ürünler yelpazesi genişlerken diğer yandan sanat, miras, vergi, gayrimenkul, filantropi gibi çok farklı alanda danışmanlık hizmetleri sunuluyor. Bugüne kadar mevduat odaklı olan özel bankacılık, yeni ürün ve hizmetlerle bankalar için artık kârlı ve hızlı büyüyen bir iş kolu haline gelmiş durumda.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.


ALANIN ÖNCÜ BANKALARI
Türkiye’de bankalar, özel bankacılık hizmetlerinde birbirinden farklı tanım ve segmentasyonlar kullanıyor. Örneğin, özel müşteri varlık bakiyesinde, her bankanın farklı kriterleri var. Bazı bankalar, özel bankacılık müşterisi olarak tanımlanabilmek için 250 bin dolar ve muadili varlık bakiyesini yeterli görürken, bazıları, 500 bin dolar asgari varlık beklentisi kriteri koyuyor. Bu nedenle ne yönetilen varlıklar açısından ne de müşteri sayısında pazar payı sıralaması yapmak kolay. Ancak, Türkiye’de özel bankacılığın öncüsü bankalar var. Yapı Kredi, Garanti, İş Bankası, Akbank, TEB gibi bankaların aralarında sayıldığı bu öncüler, bugün de pazardaki en aktif oyuncular. Diğer yandan son yıllarda orta ölçekli bankaların da özel bankacılık faaliyetlerini büyüttüğü görülüyor. Yapı Kredi Özel Bankacılık Pazarlama Direktörü Ayşe İmre Tüylü, Türkiye’de tüm büyük bankaların özel bankacılık hizmeti sunduğunu söylüyor. “Yapı Kredi Private Banking olarak şu anda hem yönetilen hacim hem hizmet verilen müşteri sayısında pazarda lider konumdayız” diyor.~

YENİ FİNANSAL ÜRÜNLER

Dünyada ise özel bankacılık daha aktif bir yönetim ihtiyacına doğru ilerliyor. Tüm dünyada faizlerin düşmesi ve dolayısıyla kârlılık beklentilerinin artması, yapılandırılmış ürünlerde özel bankacılık müşterilerine ürün sunum ihtiyaçlarını artırıyor. HSBC Özel Bankacılıktan Sorumlu Grup Başkanı Ebru Öncü, Türkiye’de durumun farklı olduğunu söylüyor. Türkiye’de yatırılabilir varlıkların yüzde 80’e yakın kısmının bankalarda mevduat olarak tutulduğuna işaret eden Öncü, “Bu özel bankacılık müşterilerinin geneli için de farklı değil” diye konuşuyor. Ancak varlık bakiyesi yükseldikçe özel bankacılık müşterilerinde katma değeri yüksek, ekspertiz gerektiren ürünlere talep artıyor. Ebru Öncü, HSBC Private Bank Türkiye’nin gelirlerinin önemli bir kısmının, artık bu tarz ürünlerden kaynaklandığını söylüyor. Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Onur Genç, geçtiğimiz yıl lüks dünya markaları, petrol, global faiz farkları, değerli metaller ve global doğal kaynak şirketlerine endeksli mevduatlar gibi yeni ürünler sunduklarını söylüyor. “Bu yıl da altın ve global doğal kaynak şirketlerine endeksli mevduatlarla ürün gamımızı çeşitlendirmeye devam ettik” diye konuşuyor.

HİZMETLER DE ÇEŞİTLENİYOR

Varlık yönetiminin yanı sıra son yıllarda bankalar, özel bankacılık faaliyetleri çatısı altında, geniş bir yelpazede danışmanlık hizmetleri de sunmaya başladı. Örneğin Garanti Bankası, özel bankacılık fonları, Masters yapılandırılmış mevduat ürünleri, sofistike ve benzersiz türev ürünler gibi çeşitli finansal ürünlerin yanı sıra emeklilik, sanat ve yat sigortaları gibi özellikli sigorta ürünleri, PwC ile birlikte sunulan vergi danışmanlığıgibi hizmetleriyle dikkat çekiyor. Onur Genç, “Ayrıca her yıl global anlamda finans, akademi ve iş dünyasının önde gelen kişilerinin görüşlerini paylaştığı konferanslar, sanat etkinlikleri ve caz konserleri gibi kültürel etkinlikler, özel yemek ve davetler düzenliyoruz” diyor. Yapı Kredi ise sanat, miras, vergi, gayrimenkul, filantropi hizmetleriyle öne çıkıyor. Ayşe İmre Tüylü, “Filantropi danışmanlığımız bu yaz lanse ettiğimiz en yeni danışmanlık hizmetimiz. Yurtdışında da çok yaygın olan ve uluslararası tanımı filantropi olarak bilinen hayırseverlik ve bağışçılık danışmanlığımızı, müşterilerimize TÜSEV (Türkiye Üçüncü Sektör Vakfı) ile güçlü bir işbirliği gerçekleştirerek sunuyoruz. Müşterilerimizin konunun uzmanları ile görüşerek kendi hedeflerine uygun stratejik bir bağış planı geliştirmelerine yardımcı oluyoruz” diye konuşuyor.

GELECEK PLANLARI
Akbank Genel Müdür Yardımcısı Saltık Galatalı, yeni dönemde daha da geniş bir ürün yelpazesiyle müşterilere ulaşmayı, yerli-yabancı t��m piyasalarda işlem yapılabiliyor olmayı, online işlemleri daha etkin hale getirmeyi planladıklarını söylüyor. “Artık Türkiye’deki bireysel yatırımcılarda belirli bir yere kadar penetre olundu. Şu andaki hedefimiz, Türkiye’nin yatırım yapılabilir bir ülke seviyesine gelmesi sürecinde yurtdışı kaynaklı bireysel yatırımcıları ülkemize çekmek ve müşteri portföyümüze eklemek” diyor. Son yıllarda Türkiye’de özel bankacılık hizmetlerinde hem talep hem arz kaynaklı bir büyüme var. Onur Genç, varlık seviyesindeki artışın, yatırımcıların alternatif yatırım ürünlerine ilgisinin, beraberinde uzman kurum ve kişilerden özel bankacılık hizmeti alma ihtiyacının artmasının, sektörün performansında etkili olduğunu söylüyor. Genç, “Önümüzdeki dönemde de özel bankacılık dünyada ve Türkiye’de büyümeye devam edecek. Bu büyüme, sadece yönetilen fon büyüklüğü değil verilen hizmetlerin kapsamı ve mevduata alternatif olarak sunulan ürün çeşitliliğinin artırılması yoluyla yaşanacak” diye konuşuyor. ~

ONUR GENÇ / GARANTİ BANKASI GM YARDIMCISI
“REKABET YENİ MÜŞTERİDE YOĞUNLAŞIYOR"
PAZAR NASIL GELİŞİYOR?

Son dönemde özel bankacılık sektöründe rekabet, daha çok potansiyel müşterilerin kazanımı konusunda yoğunlaşıyor. İşin tabiatı gereği sektörde müşteriye sunulan tüm ürün ve hizmetler, müşterilerin ihtiyaç ve beklentilerine göre kişiye özel olarak hazırlanıyor. Önümüzdeki dönemde sektörde şu an sunulmayan, ama yurtdışında örneklerini gördüğümüz yeni ürün ve hizmetlerin sayısı artacak. Piyasalarda yaşanan oynaklık, para yönetiminde riskin kontrol altında olmasının ne kadar önemli olduğunu bir kez daha gösterdi. Bu ortamda çıkarılacak ürünler ve yatırım tavsiyelerinin titizlikle hazırlanması gerekiyor. Özel bankacılık uzmanlığı böyle dönemlerde çok daha fazla ön plana çıkıyor.
GARANTİ’NİN PERFORMANSI
Garanti Masters Özel Bankacılık, son yıllarda başarılı bir büyüme grafiği çizdi. Son 5 yılda yönetilen varlık, her yıl ortalama yüzde 21,5 büyüme gösterdi. Bugün, sadece gerçek kişiler olmak üzere yaklaşık 6 bin 500 müşteriye hizmet veriyor ve 7,5 milyar TL üzerinde varlık yönetiyoruz. Ağırlıklı olarak Türkiye’de yerleşik bireysel müşterilere hizmet vermekteyiz. Diğer taraftan Türkiye’de yerleşik yabancı uyruklu üst düzey yöneticiler ve şirket sahipleri de özel bankacılık hizmetleri için öncelikli olarak Garanti Masters Özel Bankacılık’ı tercih ediyor. Garanti Masters Özel Bankacılık olarak nakit varlığı 1 milyon dolar ve üzeri olan müşterileri hedefliyoruz. Hesap açmak için alt limitimiz ise 250 bin dolar.

SALTIK GALATALI / AKBANK GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
“FARK YARATAN ÖNE ÇIKIYOR"
RAKAMLAR NE GÖSTERİYOR?

Akbank Private Banking birimi, 11 yıl önce Türkiye’de bir ilk olarak hayata geçirildi. Bu atılım Akbank’ın sektördeki öncülüğünün çok net bir göstergesi. Bu alanda yönetilen varlıkların 10 yılda yaklaşık 10 kat büyüdüğünü düşünüyoruz. 11 yıl içinde pek çok banka özel bankacılık hizmeti vermeye başlarken özel bankacılık şube ağları da zamanla genişledi. Özel bankacılığın hedef müşterilerini oluşturan 1 milyon lira ve üzeri mevduat miktarı BDDK verilerine göre 2011 yılında yüzde 30 artışla 93,4 milyar liraya çıktı. Hesap adetleri bazında ise Türkiye’de yine geçtiğimiz yıl 1 milyon lira ve üzeri büyüklüğe sahip mevduat sayısının yüzde 34 artışla 40 bine ulaştığı görülüyor.
YENİ YAKLAŞIM
Son yıllarda dünyada yaşanan global krizin etkisiyle yatırımcılar, daha güvenli, istikrarlı kurum ve bölgelere yönelme eğilimine girdi. Bu dönemde yaşanan ekonomik gelişmeler, kişilerin risk algısını değiştirdi. Güveni ön plana çıkararak, yatırım tercihlerinin bu doğrultuda şekillenmesine sebep oldu. Özel bankacılık alanında en temel unsur, müşterilere verilen hizmetin ekonomik göstergeler, piyasa koşulları ve beklentiler paralelinde farklılaştırılması.~
Son yaşanan ekonomik gelişmeler ışığında gelinen noktada, bu farklılaşmanın rakiplerden önce yapılması, bankaların bu alandaki danışmanlık faaliyetlerini bünyelerinde daha etkin şekilde verme zorunluluğu, olmazsa olmaz koşullar haline geldi. Günümüzde özel bankacılık, piyasa koşulları paralelinde, artık mevcut ürüne göre müşteri değil, müşteriye göre ürün ve hizmet anlayışına geçti.

AYŞE İMRE TÜYLÜ/ YAPI KREDİ ÖZEL BAN. PAZ. DİREKTÖRÜ
“FİNANSAL KRİZ TALEBİ ARTIRDI"
SON 10 YILDA GELİŞTİ

Özel bankacılık, Türkiye’de 10 yılı aşkın bir süredir müşterilere sunuluyor. Özellikle son dönemde finans piyasalarında yaşanan çalkantılar, yatırımcıların daha fazla profesyonel destek alma ihtiyacını ortaya çıkardı. Bu kapsamda yatırımlarını daha sağlıklı, uzman bir kadroyla yönetmek isteyenler özel bankacılığın sunduğu hizmetleri daha fazla talep etmeye başladı. Yapı Kredi Private Banking olarak müşterilerimize sürekli yenilikçi ürün ve hizmetler sunuyoruz. Müşteri odaklı yaklaşımımız, her geçen gün daha da genişleyen ürün portföyümüzle pazardaki pozisyonumuzu korumayı ve daha ileri taşımayı hedefliyoruz.
YENİ DÖNEM NE GETİRECEK?
Özel bankacılık müşterilerinin güven, şeffaflık, basitlik, özel hizmet ve doğru yönlendirme beklentileri önümüzdeki dönemde de devam edecek. Gelişen teknolojiyle birlikte 7/24 hizmet ve mobil işlem kanal kullanımını gittikçe daha önem kazanacağını öngörüyoruz. Varlık yönetiminde değişen neslin ihtiyaç ve beklentilerini karşılayabilecek, aynı zamanda değişen regülasyonlara da hızla uyum sağlayabilecek altyapıyı geliştirenlerin ve müşteri merkezli olarak kanal yönetimine mobil ve sosyal medya uygulamalarını entegre edebilenlerin gelecekte ön planda olacağını söyleyebiliriz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz