"HEDEFİMİZDE 200 BİN ŞİRKET VAR"

Fiba Faktoring Genel Müdürü Oya Yüksel, 2. yarıda başlayan hareketliliğin, yeni işlerden kaynaklandığını söylüyor.

17.07.2015 20:48:250
Paylaş Tweet Paylaş
"HEDEFİMİZDE 200 BİN ŞİRKET VAR"
nans kesiminin genelinde olduğu gibi 2009, faktoring sektörü için de durgun geçti. İlk yarı yüzde 25’e varan daralma, ikinci yarıdaki hareketlilikle dengelendi. Sektör yılı, bir önceki yılın hacmini yakalayarak kapattı. Fiba Faktoring Genel Müdürü Oya Yüksel, 2009’da yaratılan hacmin 25 milyar dolar düzeyinde olduğunu söylüyor. 2010’da ise yüzde 20 büyüme bekliyor. Yüksel’e göre bu büyümenin önemli bir bölümü yeni işlerden gelecek. Son 1 yıldır sektörün, sadece çekle değil temlikle de iş yapmaya başladığını söyleyen yönetici, “Bu alanda artan rekabet sektörü büyütecek” diye konuşuyor. Oya Yüksel, dünyada faktoring müşterisinin ağırlıklı KOBİ’lerden oluştuğuna da dikkat çekiyor. Türkiye’de de sektörün bu yönde gelişeceğini söylüyor ve ekliyor: “Türkiye’de 450 bin düzeyinde aktif KOBİ olduğu tahmin ediliyor. Biz faktoring sektörü olarak bunun 200 binine hizmet vermeliyiz. 2014’e kadar da bu hedefe ulaşmak mümkün” diye konuşuyor. Faktoring sektörü kriz öncesinde 2012 için 100 milyar dolar hacim hedefi koymuştu. Bu hedef kriz nedeniyle bir miktar ertelendi. Oya Yüksel, 2015 tarihini veriyor ve ekliyor: “Eskiden çek peşinde koşan bir sektördük. Artık çek kovalamakla bu işin yürümeyeceğini gördük. Büyümek için başka alanlara bakmak gerekiyor. Yeni işler yaratarak hedeflenen bu ciroya ulaşmak hiç zor değil.” Fiba Faktoring Genel Müdürü Oya Yüksel ile faktoring sektörünün performansını, yeni döneme yönelik plan ve hedefleri konuştuk: ~
CAPITAL: Faktoring sektörü 2009’u nasıl geçirdi? Yıl sonu büyüklükleri ne düzeyde?
- Sektörde ilk 6 ayda yüzde 25’e varan bir küçülme oldu. Yıl sonunu ise bir önceki yılın rakamı yla kapatacağız. Bu, sektörün 2009’da yine 25 milyar dolarlık bir hacim yarattığını gösteriyor. Faktoring sektörünün bu performansında 2 önemli etken var. Birincisi kaynak. Biliyorsunuz bankalar artık faktoring şirketlerine daha rahat kredi veriyor. Yılın ilk yarısında krediyi kısmaları bize de yansıdı. Diğer yandan biz eskiden çek peşinde koşan bir sektördük. Şimdi ise çok ağırlı klı çeksiz işlemlere yöneldik. Bu konuda Fiba Faktoring olarak öncü olduğumuzu da söyleyebilirim. Örneğin TOKİ’nin müteahhitlerine finansman yapıyoruz. Büyük taahhüt işlerinin taşeronları na gidiyoruz ve artık temlikle iş yapıyoruz. Büyük ihaleleri takip ediyoruz. Projeyi inceliyor, bitimine kadar ne kadar faktoring ihtiyacı olacağım tespit ediyor ve projenin sonuna kadar tüm faktoring işlerini biz takip ediyoruz. Turizm bir diğer yeni alan. Eskiden turizmde faktoring yapılmazdı. Oysa bu sektörde de çok ciddi faktoring işleri var. Aynı şekilde artık inşaat ve enerji sektörleri de faktoring yapmaya başladı.
CAPITAL: Bu yeni alanlar, toplam faktoring hacmine ne kadar katkı sağladı?
- Bu yeni sektörler faktoring hacmine özellikle son 1 yılda önemli katkı sağladı. Biz Fiba Faktoring olarak 5 yıldır bu alanlarda iş yapıyoruz. Bugün geldiğimiz noktada işlerimizin yüzde 70’i bu alanlarda, temlikli ve proje bazlı diyebilirim. Yeni alanlar 2010’da beklediğimiz büyümenin de katalizörü olacak. Büyümenin yarısının buradan geleceğini düşünüyorum. Sonuçta çek kovalamakla bu işin yürümeyeceğini gördük. Türkiye’de kesilen çek miktarı belli. Gerçek ticaret için kesilen miktar daha da az. Bunların içinde istihbaratla elediklerimiz var. Karşılıksız çekle işlem yapamıyoruz. Sonuçta çek piyasası gayet küçük. Büyümek istiyorsanız başka alanlara bakmak gerekiyor. Örneğin biz Fiba Faktoring olarak bu sayede son 5 yılda yıllık ortalama yüzde 45 büyüdük. Sektör de artık çeksiz işlemlere ne kadar bakmaya başlarsa hacim o kadar büyüyecek. Faktoring çok geniş kapsamlı bir iş. Futbol kulüpleri için bile faktoring yapıyoruz. Oyuncu kiralarken, Digitürk alacaklarını tahsil ederken bizimle çalışıyorlar. Sektörün 2015’e kadar 100 milyar dolar ciro hedefi var. Bu hedefe ulaşmak hiç zor değil.
~
CAPITAL: 2010 planları ne yönde? Bu yıl ne kadar büyüme, ne kadar hacim yaratma hedefi var?
 - Türkiye 2010’da yüzde 3-4 büyüyecek. Faktoring sektörünün ise en az yüzde 20 düzeyinde büyüme göstereceğini düşünüyorum. Müşteri sayımız krizde küçüldü. Faktoring hizmetinden yararlanan müşterilerin sayısı 65 binden 40 bine geriledi. Ancak elenenlerin yerine yenileri geldi. Böylece 2009 sonunda da rakam 40 bin düzeyinde kaldı. Diğer yandan sektöre, daha önce faktoring yapmayan büyük ölçekli şirketler ilgi göstermeye başladı. Müşterilerimiz arasında bu büyük ölçeklilerin payı arttı. Aynı hacmi daha az müşteriyle yaptık. 2010 ve sonrasında ise yeniden küçük ve orta ölçeklilere dönüş olması lazım. Sonuçta hedeflenen hacmi yaratmak için müşteri sayısını artırmak gerekiyor. Bunun için de KOBİ kesimine hizmet vermek şart.
CAPITAL: Türkiye’de faktoringden yararlanabilecek KOBİ sayısı ne kadar? Burada öngördüğünüz potansiyel ne düzeyde?
- Şu anda Türkiye’de 450 bin aktif KOBİ olduğu tahmin ediliyor. Bunun 200 binine ulaşmamız gerekiyor. 2014’e kadar da bu rakama ulaşılabilir. Burada tedarikçiler öne çıkıyor. Büyük bir otomotiv firmasının binlerce tedarikçisi var. Bu tedarikçilere ana firmanın alacakları ile faktoring yapmak mümkün. Yurtdışında bugün, teknolojinin de yardımıyla günde binlerce fatura işlemi yapılıyor. Zaten Avrupa Birliği’nde faktoringin yüzde 95’i 5 milyon Euro’nun altında cirosu olan firmalarla yapılıyor. Türkiye’de de belki sektör, bu yönde gelişecek. Eskiden faktoring sadece tekstil ve metal eşya sektörleriyle çalışıyordu. Bugün geldiğimiz noktada reklamdan sağlığa her sektör faktoringi kullanıyor. Amaç çalışmayan firmaları dahil etmek. İşin ne kadar kolay ve hızlı olduğunu, avantajlarını anlatıyoruz. 2010’da müşteri sayısında yüzde 50 düzeyinde artış bekliyoruz. Bu yıl 2009 öncesindeki 60-65 bin rakamına yeniden ulaşabiliriz. CAPITAL: Sektörde rekabet ne yönde gelişiyor?
-
Şu anda sektörde 75 şirket var. Ancak işlemlerin yüzde 60’ını ilk 5 şirket yapıyor. Diğerleri daha küçük ölçekli çalışıyor ve rekabet de daha çok bu şirketler arasında yoğun. Ancak diğer yandan biz eskiden çok fazla rekabet hissetmezdik. Birçok alanda bir tek biz vardık. Şimdi hissediyoruz. Özellikle çekli işlemlerin azalması ve büyüme isteği rekabeti çok artırdı. Diğer yandan sektörde rekabet fiyat üzerine odaklı. Bu sektörün büyümesinin önüne geçiyor. Artık sektörü büyütmek gerekiyor. Bunun için de her şirketin yeni işler yaratması önemli. Örneğin biz Fiba Faktoring olarak yaratıcılığa çok önem veriyoruz. Geçtiğimiz dönemde çok ilginç işler yaptık. Örneğin Diyanet İşleri ve Milli Eğitim’in kitap basım işleri için faktoring yaptık.
~
CAPITAL: Çok sayıda şirket var. Gelecekte bu sayı azalır mı?
- Dünyada, bizim sektör ciromuz çok daha az şirket tarafından yapılıyor. 2010’da bir konsolidasyon beklemiyorum. Ancak sonrasında satın almalar, birleşmeler söz konusu olabilir. Bu süreci bankacılıkta gördük. Kâr marjları da çok daralmaya başladı. Faizler düştü, maliyetler aynı yerde sayıyor. Bir süre sonra bazılarının iştahı kalmayabilir, sektörden çıkabilirler. Diğer yandan yabancıların da sektöre ilgisi var. Kriz öncesinde, Türkiye’ye faktoring şirketi almak üzere gelen ve dolaşan firmalar vardı. Bunlar önümüzdeki dönemde yeniden harekete geçebilir.

BANKALARLA REKABET VAR MI?

CAPITAL:
Bankalar faktoringe rakip görülüyordu. Bu tablo devam ediyor mu?
- Evet, bankalarla rekabet ettiğimiz noktalar hala var. Ancak bankalar, bu işte biraz yavaş kaldı. Biz daha hızlı davranabiliyoruz. Bu da bankalardan fazla uzmanlığa sahip olmamızdan kaynaklanıyor. Bankalar, garantileri ve yatırım kredilerini verebilir. Küçük alacak finansmanlarını da faktoring şirketleri yapar. İdeali budur. Biz BASEL’den umutluyduk ama uygulamaya girmedi. Girseydi limitler çok düşecekti. O zaman bankalar firmaların daha yapılandırılmış kredilerine yönelecek, teminatlarını verecek, mevduatlarını değerlendirecekti. Kısa vadeli alacakları da biz üstlenecektik. Ama olmadı.

FİBA FAKTORİNG’İN YENİ DÖNEM HEDEFİ

HEDEFTE YÜZDE 35 BÜYÜME VAR 2009’da yaklaşık 2 milyar dolar ciro yaptık. Büyümeyi plasmanla yani verdiğimiz krediye bakarak hesaplıyoruz. Plasmanımızı sektörün üzerinde bir büyümeyle yüzde 66 düzeyinde artırdık. 2009’da proje bazında, nakit akışını iyi yönetebileceğimiz işlerde yer aldık. Müşteri bağlılığımızı önemli ölçüde artırdık. Ciro açısından yüzde 10 düzeyinde pazar payına sahibiz. İlk 3 şirket arasında yer alıyoruz. 2010 içinse yüzde 35 büyüme hedefindeyiz.
FİNANSBANK’IN EKSİKLİĞİ HİSSEDİLİYOR MU? Finansbank, Fiba Holding’den ayrıldıktan sonra çok sıkıntı yaşamadık. Finansbank’tan tanıdığımız müşterilerimiz vardı ama müşterilerimizin çoğunluğu banka aracılığıyla edindiğimiz müşteriler değildi. Diğer yandan bugün hala bir bankamız var. Credit Europe faaliyetlerine devam ediyor. Bundan sonra Türkiye’de bir banka olur ve şubelerinden yararlanabilirsek iyi olur ama bugüne kadar bunun eksikliğini çok fazla hissetmedik.
GİRİŞİM İLE BİRLEŞME PLANI YOK Girişim Faktoring, Fiba Holding’in bir diğer şirketi. Gima zamanında kurulan bir şirket. Gima’nın tedarikçilerine faktoring yapmak amacıyla kurulmuş. Sonradan değerlendi. Biz ihracat yapan tarafız. Onlar ihracat yapmıyor. Böyle farklılıklarımız var. Sonuçta iki şirket de yoluna devam ediyor. İleride birleşip birleşmeyecekleri, patronun kararıdır. Ancak şu anda böyle bir plan yok.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz