İhracatla yükselecek

Faktoring sektörü, yıla zorlu bir ortamda başladı. Ancak sektörün lider oyuncularının çift haneli büyüme hedefleri var. Deniz Faktoring yüzde 30, Garanti Faktoring yüzde 25-30 ve Şeker Faktoring ise yüzde 16 ciro artışı bekliyor. Bu büyümenin motoru ise ihracat faktoringi olacak. Eximbank ile yapılan anlaşmayla ihracatçıya daha uygun maliyetle kredi sağlanabilmesinin yolu açıldı. Faktoring sektörü için bu, yakın gelecekte “güçlü” büyüme anlamına geliyor.

24.08.2015 15:59:450
Paylaş Tweet Paylaş
İhracatla yükselecek
Bu yıl hem seçim atmosferi ve kurda yaşanan artış hem ihracat pazarlarında yaşanan sorunlar nedeniyle faktoring için oldukça zorlu başladı. Sektörün ilk çeyrek verileri henüz açıklanmasa da şirket yöneticilerine göre ilk 5 ayda istenilen büyüme yakalanamamış görünüyor. Ancak Finansal Kurumlar Birliği (FKB) Başkanı Osman Zeki Özger, yılın ikinci yarısından umutlu. Özge, “Döviz kurlarında ve faizlerde yaşanan belirsizlikler, yeni ticari faaliyet ve yatırımlar için risk iştahını aşağıya çekmiş olsa da piyasada yaşanan volatilite ve seçim döneminden geçmemize rağmen özellikle yılın ikinci yarısında sektörde büyüme ivmesinin hızlanacağını öngörüyoruz. Bu şekilde oluşan boşluğu kapatacağız” şeklinde konuşuyor. Aslında faktoring sektöründe bu yıl pek çok yenilik mevcut. Bunlardan biri Merkezi Fatura Kaydı Sistemi. Faturalarda çifte finansmanın önüne geçilmesi için kurulan sisteme sektördeki tüm şirketler entegre olacak. Daha da önemli bir yenilik, faktoring şirketlerine ihracat reeskont kredisi kapısı açıldı. 2014’te ihracat faktoringinde 20 milyar TL’lik ihracata aracılık yapan faktoring sektörünün, Merkez Bankası’nın bu son kararıyla bu rakamı katlaması bekleniyor. “İhracatı teşvik etmek için güzel bir kaynak oluştu. İhracat şirketlerine çok uygun fiyatlı kredi sağlanabilecek” diyen Özger, söz konusu kaynak maliyetinin etkisinin ilerleyen günlerde sektöre ve ihracat rakamlarına yansıyacağını düşünüyor.
 BÜYÜME UMUDU KORUNUYOR Gerçekten de Finansal Kurumlar Birliği Başkan Vekili Zafer Ataman’ın değindiği gibi özel sektör, plan ve yatırımlarını bu yıl ikinci yarıya öteledi. İçinden geçtiğimiz bu dönemi Ataman, şöyle olumlu yorumluyor: “Aslında şirketler tarafında belirsizlik ortamının artırması, faktoringe olan ilgiyi artırıyor. Çünkü artık belirsizlik, şirketlerimizin tahammülünü zorlayan bir maliyet. Bu da risk yönetimini vazgeçilmez hale getirerek faktoringe ilgiyi artırıyor.” Sektörün işlem hacmi 2014’te yüzde 24 artışla 116 milyar TL’ye yükselmişti. Birlik 2015’te de yüzde 15-20 arası büyüme öngörüyor. TEB Faktoring Genel Müdürü Çağatay Baydar, “Özellikle son iki yıldır ekonomide yaşanan durgunluk, ticari hayatın tam ortasında olan biz faktoringçileri doğrudan etkiliyor. Böyle dönemlerde nakde ve teminata daha fazla ihtiyaç duyan reel sektöre yakın durup hizmet çeşitliliğimizi artırmamız ve doğru risk yönetimi yapmamız bizi beklenen büyümeye ulaştıracak” diyor. TEB Faktoring 2015’te ciroyu yüzde 12 büyüterek 10,1 milyar TL olarak gerçekleştirmeyi planlıyor. Baydar, uluslararası cironun toplam cirolarındaki payının yine yüzde 60’larda olacağını ve 3 bin 600 yeni müşteri kazanmayı planladıklarını da ekliyor.
~
 LİDERLERİN YENİ PLANLARI 2014 sonunda Girişim Faktoring ile birleşmelerinin resmi olarak tamamlandığını açıklayan Fiba Faktoring Genel Müdürü Özge Yılmaz, “Böylelikle plasman büyüklüğümüz 1 milyar TL’ye ve aktif müşteri adedimiz bin 600’e ulaştı. 2014’te faktoring alacaklarında yüzde 15 büyüdük. Bu yıl da piyasa koşullarına bağlı olarak, benzer seviyelerde büyüme beklentimiz var” diyor. Sektörün liderlerinden Yapı Kredi Faktoring’in genel müdürü Coşkun Bulak ise yıl sonu hedeflerini şöyle aktarıyor: “Yeni müşteri kazanımlarıyla ağırlık KOBİ’lerde olmak üzere aktif müşteri sayımızı yüzde 65 artırmayı hedefliyoruz. Sektör büyümesine paralel yani en az yüzde 15 büyümeyi düşünüyoruz.” Şimdilik sadece ihracat faktoringi yapan Akbank da bu yıl yurtiçi faktoring işlemlerinin gerçekleştirilmesine yönelik çalışmalara devam ediyor. Akbank Kurumsal ve Yatırım Bankacılığı Genel Müdür Yardımcısı Levent Çelebioğlu, banka genelinde faktoring işlemlerinde yüzde 25 büyümeyi planladıklarını açıklıyor. Şeker Faktoring Genel Müdürü Abdullah Yücel Akbulut, “2014’ü aktifte yüzde 24 ve ciroda yüzde 16 büyümeyle kapattık. 2015’te de aktif ve ciroda bu seviyelerde büyümeyi planlıyoruz” diyerek hedeflerini aktarıyor.
 İHRACAT TARAFI BÜYÜYECEK İhracat faktoringi, sektörün önemli gelir yarattıkğı bir alan. Zafer Ataman, 2014 yılında 21 milyon TL olan ihracat faktoring hacminin, bu yıl da yüzde 15-20 civarında büyüyeceğine inanıyor. Ataman, “İhracat faktoringi alanındaki çalışmalarımızın, Türkiye’nin 2023 yılı ihracat hedefinde ciddi rol oynayacağına inanıyoruz. Türkiye ihracatından yüzde 6 pay alan faktoring şirketleri, 2023’te yüzde 10’luk penetrasyona ulaşacak” diyor. Bu alanda Eximbank ile yapılan anlaşma, ihracat sevk sonrası reeskont çalışması yapılarak daha çok yurtdışı ülke alacaklarına ulaşma şansı sağlıyor. Bu nedenle de sadece 2015 değil yakın gelecekte burada güçlü ve hızlı bir büyüme beklentisi hakim. Ataman, ihracat faktoringinde öncelikle tekstil, gıda, demir çelik ve otomotiv sektörlerinde gelişme bekliyor. Öncü şirketlerin bu alandaki planları da bu beklentiyi ortaya koyuyor. Garanti Faktoring Genel Müdürü Hulki Kara, ihracat faktoringinde yeni müşteriler ve yeni ürünlerle büyümek istediklerini açıklıyor. “İhracat faktoringinde 2014 ciromuz, 812 milyon dolardı. Pazar payında 3 yılda 6’ncılıktan 2’nciliğe yükseldik. Amacımız burada sektör lideri olmak” diyor. Deniz Faktoring de 2015’te, geçen yıl olduğu gibi ilk üçte yer almayı planlıyor. Coşkun Bulak, Yapı Kredi Faktoring olarak özellikle faktoring garantisi ve tahsilat hizmetleri sundukları ihracat işlemlerinde yoğunlaşmak istediklerini vurguluyor. “Bu kapsamda hizmet sunduğumuz müşteri sayısını artırmak önemli hedeflerimizden biri. Eximbank’la birlikte yürütülen model sayesinde de ihracat faktoringinin, ihracatçılar için daha da cazip hale geleceğini öngörüyoruz” diyor.
~
REKABET SAHASI KOBİ’LER İhracat faktoringinde 2015 ciro hedeflerini yüzde 7 artışla 6,1 milyar TL olarak açıklayan Çağatay Baydar da bu yeni modelle ilgili şöyle konuşuyor: “Çok yeni başladığımız Eximbank aracılığıyla işlemlerimiz, planladığımız ihracat cirosundan daha fazlasını gerçekleştirmemizi sağlayacak.” Fiba Faktoring Genel Müdürü Özge Yılmaz da Baydar’a katılıyor ve “Yeni modelle bu alanda özellikle kaynaklara erişimi zor olan KOBİ’leri daha fazla destekleyebileceğiz” diyor. Gerçekten Zafer Ataman’ın da belirttiği gibi sektörde son dönemde asıl rekabet, KOBİ’lere sunulan ürün ve hizmet çeşitliliğinde yoğunlaşıyor. Tüm büyükler, daha çok KOBİ müşterisine ulaşmanın planlarını yapıyor. Coşkun Bulak, “Yeni müşterilerimizin yüzde 78’ini KOBİ’ler oluşturuyor” diye konuşuyor. Örneğin TEB Faktoring’de de hedeflenen yeni müşterilerinin yüzde 95’i, KOBİ segmentinde olduğundan yeni şubelerin KOBİ’lerin yoğun olduğu bölgelerde açılması tercih ediliyor. Özge Yılmaz, “Fiba’da müşterilerimizin yüzde 80’i KOBİ’lerden oluşuyor, plasmandaki payları yüzde 35’e ulaştı. KOBİ şubemizle bu segmentin yapısına göre düzenlenmiş ayrı bir işleyişi, kendine ait istihbarat ve operasyon birimlerimiz var” diyor. Akbank da ticari ve KOBİ segmentinde yaygınlaşarak ve tabana yayılarak özellikle imalat sektöründe büyümeyi planlıyor.

HİKMET GÜNCAN / DENİZ FAKTORİNG GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
“CİRODA YÜZDE 30 BÜYÜYECEĞİZ”
KARAMSAR OLMAMALI
Finansal açıdan siyasi belirsizliklerin arttığı ve tüm planların bu yılın ikinci yarısından sonraya kurgulandığı bir dönemdeyiz. Seçimler nedeniyle 2015’e ‘zor’ bir yıl olacağı tahminleriyle başladık. Ama hem ülke insanının girişimci ruhu hem bizim sektörümüzün dinamik yapısı ve kısa vadeli işlemlerden beslenmesi dikkate alındığında yine de çok karamsar olmamak gerektiğini düşünüyoruz. Şirket olarak 2015’te, faktoring alacakları ve kârlılıkta sektör lideri; grubumuz içinde ise konsolide bütçeye en fazla katkı yapan iştirak olmayı hedefliyoruz. 
İHRACATTA İLK 3’TEYİZ 2015 yılında TL faktoring alacaklarımızın yüzde 18, toplam faktoring alacaklarımızın yüzde 20 büyümeye ulaşmasını istiyoruz. Buna bağlı olarak ciroda kısa vadeli işlemlerin de etkisiyle yüzde 30 büyüme öngördük. KOBİ segmentindeki büyüme stratejimizin sonucu sözleşme ve müşteri sayımızda yüzde 50 büyüme bekliyoruz. Kurumsal segmentte yüzde 22 ve ticari segmentte yüzde 15 büyüme bütçelerken KOBİ’lerde yüzde 40 büyüme hedefi koyduk. FCI üyeleri tarafından İhracat Faktoringi Kategorisi’nde ilk 10 arasında gösterildik. İhracat faktoringinde geçen yıl ciromuz 560 milyon dolara ulaştı. 2015’te de geçen yıl olduğu gibi bu alanda ilk üçte yer almayı planlıyoruz. 
~
OSMAN ZEKİ ÖZGER / FİNANSAL KURUMLAR BİURLİĞİ BAŞKANI
"KURUMSAL ÇALIŞMAYAN ÇEKİLECEK"
SERMAYE SINIRI ŞARTI
Faktoring sektöründe işini kurumsal olarak yapmayanlar sektörden çekilmek zorunda kalacak. Birliğe üye ve faaliyet gösteren faktoring şirketleri, bu yıl sonuna kadar ödenmiş sermayelerini 20 milyon TL’ye çıkarmak zorunda. Sermaye sınırının 20 milyon TL’ye çıkarılması, bu işin kurumsal bir altyapıyla kanuna dayalı bir güvenceyle yapılması anlamına geliyor.
SIRA FİNANSMAN TEŞVİKİNDE Ayrıca artık lisans almak da oldukça zorlaştı. Artık algı sorununun hemen hemen kalktığı sektörde, faktoring lisansı ciddi bir güç demek. Aynı zamanda maddi değeri de yüksek. Kavuştuğumuz mevcut yasal altyapıda ikincil mevzuat düzenlemelerine hız verilerek regülasyon süreçlerinin tamamlanmasının yanında, finansal kaldıraç oranları gözetilerek özkaynaklarla finansman modellerinin teşvik edilmesine yönelik düzenlemelerle sektörün desteklenmesi gerektiğini düşünüyorum. 

HULKİ KARA / GARANTİ FAKTORİNG GENEL MÜDÜRÜ
“ÖNCELİĞİMİZ PASTAYI BÜYÜTMEK” 
YILI LİDER KAPATTIK
Banka ortaklı faktoring şirketleri arasında en yaygın şube ağına ve en fazla müşteri sayısına sahip şirketiz. 2014 yılını 3 milyar TL aktif büyüklüğü ve 2,9 milyar TL faktoring alacağıyla sektörün lideri olarak kapattık. Her yıl şirket olarak sektör ortalamalarının ve hedeflerinin üzerinde büyüme oranları hedefliyoruz. Bu yıl da büyüme hedeflerimiz yüzde 25-30 seviyelerinde, aktif büyüklüğündeki liderliğimizi pazar payımızı artırarak sürdürmeyi amaçlıyoruz. 
YENİLİKÇİ ÜRÜNLER Öncelikli hedefimiz, sektöre yeni müşteriler kazandırarak pastayı büyütmek. Bu nedenle tüm ülkeye yayılan satış ekibimizle gerçekleştirdiğimiz müşteri ziyaretlerini ve pazarlama çalışmalarını çok önemsiyoruz. Bu noktada yenilikçi ürünlerimizin de payı büyük olacak. Hem yurtiçi hem ihracat işlemleri için geliştirdiğimiz faktoring garantisi içeren yeni ürünlerimiz aracılığıyla müşterilerimize hizmet vereceğiz. Ayrıca özellikle KOBİ’ler için yeniden tasarladığımız hızlı kredi süreçlerimizle yurtiçi finansman hizmetimizle büyüyeceğiz. 

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz