Oyunun yeni adı fark-toring!

Faktoring sektörü, uzun zamandır beklediği kanuna kavuştu.

1.06.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Oyunun yeni adı fark-toring!
Yeni düzenlemeler sadece sektörün faaliyetlerini uluslararası standartlara taşımakla kalmadı, aynı zamanda itibarını da artırdı. Geçtiğimiz 10 yılda kesintisiz büyüyen sektörün gündeminde artık fark yaratmak var. Yaklaşık 75 bin müşteriye hizmet veren sektördeki 78 şirket, hızlı büyümeyle gelişen rekabette fark yaratmaya çalışıyor. Müşterileri daha yakından tanımak, ihtiyaca özel çözümler geliştirmek, yeni ürünler ve finansman kaynaklarını çeşitlendirmek bu doğrultuda atılan adımlardan sadece birkaçı...  

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Türkiye, faktoringle 80’li yılların sonunda tanıştı. Sektör, son 10 yıldır hızlı bir büyüme trendinde. Kriz sonrası toparlanma yılları olan bu yıllarda büyüme, şirket sayısından işlem hacmine, hemen her alanda kendini gösterdi. Faktoring sadece son 5 yılda, finans sektöründen aldığı payı iki katına çıkardı. Sektörün işlem hacmi 2008 sonunda 37 milyar TL iken, 2012 sonunda 79 milyar TL’ye çıktı. Aynı dönemde toplam aktif büyüklüğü de 7,8 milyar TL’den 18,2 milyar TL’ye ulaştı. 2012 yılında sektörün toplam cirosu ise 73 milyar TL olarak gerçekleşti.
Yeni dönemde hedef, 100 milyar doların üzerinde işlem hacmiyle, bankacılık dışı finansın en büyüğü olmak... Sektör profesyonelleri bu hedefin çok değil birkaç yıl içinde gerçekleşeceğini öngörüyor. Özellikle sektörün faaliyetlerini uluslararası standartlara taşıyan ve imajını güçlendiren yeni kanunun, buna çok yardım edeceği düşünülüyor.

Diğer yandan büyüme devam ederken sektörde rekabet de artıyor. Sektörde halihazırda faaliyet gösteren 78 şirket var. Toplam 250’ye yakın temsilcilik, 4 binin üzerinde çalışanla faaliyet gösteren bu şirketlerin her biri fark yaratmak peşinde...

REKABETİN YÖNÜ
Faktoring Derneği Başkanı Zafer Ataman, “Yeni dönemde sermaye tabanını yükselten, organizasyon yapısını güçlendiren, iş süreçlerini daha etkin hale getirerek risklerini iyi yöneten şirketler öne çıkacak” diye konuşuyor. Sektördeki rekabette şimdiden Ataman’ın saydığı bu 3 konunun öne çıktığını söylemek mümkün.~
Bunların yanı sıra şirketler en çok müşteri tabanlarını genişletmek için rekabet ediyor. Bu rekabette genellikle fiyatın öne çıktığını söyleyen Deniz Faktoring Genel Müdürü Mustafa Şahan, “Oysa önemli olan kaliteyi ve doğru hizmeti sunmak olmalı” diye konuşuyor.

Fiyat rekabetinden sıyrılmak kolay değil ancak hizmette fark yaratma anlayışını benimseyen şirketlerin çabaları da etkisiz değil. Girişim Faktoring Genel Müdürü Nuray Ergül Bulutlar, müşteriyi iyi tanıyarak rekabette fark yaratıldığını söylüyor. “Müşterilerin finansman ihtiyaçlarına özel çözüm geliştirebilenler bir adım önde” diye konuşuyor. Sektördeki rekabette öne çıkan 2 konu daha var. Yapı Kredi Faktoring Genel Müdürü Coşkun Bulak, bunları “Kısa vadede hız, uzun vadede müşteri sadakati” olarak özetliyor. “Özellikle müşterilerin sadakatini kazanmak hayati önem taşıyor” diye ekliyor.

Garanti Faktoring Genel Müdürü Hulki Kara ise kurumsallaşmaya işaret ediyor. Yeni yasayla kurumsallaşma sürecinin hızlandığına dikkat çeken Kara, “Bu süreçte rekabet üst düzeye çıkacak. Şirketler müşteri odaklı, kaliteli ve hızlı çözüm sunmak için rekabet edecek. Özellikle müşterileri zor zamanlarında yalnız bırakmayan, güçlü ortak yapısına sahip şirketler öne çıkacak” diye konuşuyor.

ŞİRKETLER NE YAPIYOR?
Rekabette öne çıkmak için fark yaratmak şart. Lider Faktoring Genel Müdürü Can Güney, müşterilerle katma değerli ilişki kurarak fark yarattıklarını söylüyor. “Şirket olarak temel felsefemiz yalnızca müşterilerimizin ihtiyaçlarını karşılamak değil, aynı zamanda faaliyetlerine artı değer katabilmek ve karşılıklı fayda üretebilmek” diye konuşuyor.

Müşteri ilişkileri, sektördeki pek çok şirketin rekabette en çok odaklandığı konuların başında geliyor. Girişim Faktoring de farkı müşterilerini iyi tanıyıp ihtiyaca özel çözüm geliştirebilme kabiliyetiyle yaratmaya çalışanlardan. Yapı Kredi Faktoring, kalıcı müşteri memnuniyetine odaklanıyor. Müşterilerine birebir çözüm üretip esnek ve hızlı hareket imkanı sunarak farklılaşıyor.

Fiba, butik hizmet anlayışıyla hareket ediyor. Teknik bilgi ve uzmanlığıyla danışmanlık yapıyor. Her tip müşterinin ihtiyacına uygun, hızlı cevap veriyor. Garanti Faktoring farkı markası ve kurumsal yapısından aldığı güçle yaratıyor. TEB, güçlü dağıtım kanalı ve tecrübeli kadrosuyla öne çıkıyor, TEB Faktoring Genel Müdürü Çağatay Baydar, “BNP Grubu ve TEB’in sağladığı uzmanlık ve destek, direkt satış ekibimiz, Eximbank ve sigorta şirketleri gibi yeni iş ortaklarımızla faktoring hizmetlerinde standardın yanı sıra farklı ürünleri müşterilerimize sağlayabiliyoruz” diye konuşuyor. Deniz Faktoring, fark yaratmada hizmet ağı ve teknolojik altyapısından destek alıyor, Şeker Faktoring, ana hissedarı Şekerbank’ın 60 yıllık KOBİ’lere hizmet tecrübesinden güç alıyor,. Genel Müdür Ali Güray Demir, “Kontrollü ve sürdürülebilir büyüme stratejisinden vazgeçmiyoruz” diye konuşuyor.~

GELECEK HESAPLARI
Yapı Kredi Faktoring Genel Müdürü Coşkun Bulak, halihazırda ekonominin yüzde 5-6’sını penetre eden faktoring sektörünün, bu oranı gelişmiş ülkelerdeki gibi yüzde 10’a çıkarması gerektiğini söylüyor. Bunun için de yeni dönemde her şirketin motivasyonunun daha fazla müşteriye ulaşmak olacağının altını çiziyor. Sektörde bu yıl yüzde 15-20 düzeyinde büyüme öngörülüyor. Gelecek birkaç yılda ise 100 milyar dolar civarında bir ciro rakamına ulaşabileceği düşünülüyor. Fiba Faktoring Genel Müdürü Oya Yüksel, yeni dönemde faktöringin gündeminde özellikle 2 önemli konu olacağını söylüyor. Bunları risk yönetimi ve kurumsal yönetim olarak sıralayan Yüksel, “Özellikle hizmet çeşitliliği ve müşteri ihtiyaçlarına uygun ürünler geliştiren şirketler hep ön planda olacak” diyor.

Oya Yüksel ayrıca sektörün bir süredir yabancı yatırımcıların da dikkatini çekmeye başladığına işaret ediyor. “Önümüzdeki dönemde sektöre yeni sermaye girişlerine tanıklık edebiliriz” diye konuşuyor.
Şeker Faktoring Genel Müdürü Ali Güray Demir de önümüzdeki dönemde sektöre yabancı ilgisinin artacağı görüşünde. “Bunda yeni düzenlemelerin etkisi olacak. Sektör, bu düzenlemelerle büyük gelişme kaydedecek” diye konuşuyor.

Faktoring sektörü özellikle KOBİ’lerin işletme sermayesinin karşılanmasında kilit rol oynuyor. Sektör profesyonelleri, sektörün yeni dönemde de bu rolü sürdürerek çift haneli büyümelerle bankacılık dışı finansın en büyüğü olmasını öngörüyor. Faktoring Derneği Başkanı Zafer Ataman, gelecek beklentilerini rakamlarla şöyle özetliyor:

“Reel sektörde desteklenen 67 bin firma sayısının 100 binlere, 500 bin olan alıcı sayısının ise 75O binlere ulaşmasını öngörüyoruz. Böylece faktoring hacmi bu yıl sonunda 90-100 milyar TL’ye, 2015’te ise 100 milyar dolar seviyesine ulaşabilir.” ~

OYA YÜKSEL / FİBA FAKTORİNG GENEL MÜDÜRÜ
"YABANCI SERMAYE GİRİŞİ GÖRECEĞİZ"
FIBA’NIN HEDEFİ

Fiba Faktoring olarak yurtdışı faktoringdeki gelişimimizi korumak istiyoruz. Özellikle de ihracat faktoringinde 2 milyon dolar ciro gerçekleştireceğiz. Anadolu’da yeni şubeler açmayı planlıyoruz. Fark yarattığımız özellikli ve butik proje işlerimiz devam edecek. KOBİ segmentinde büyüme de ana hedeflerimizden. Müşteri adetimizin yüzde 75’i, ciromuzun yüzde 25’i buradan geliyor. Ciromuzdaki KOBİ payını yüzde 50’ye çıkarmayı hedefliyoruz.
SEKTÖR NASIL BÜYÜYECEK?
KOBİ segmentinde büyümek bizim olduğu kadar sektörün de öncelikli konularından. Şimdiye kadar özellikle yerli işlemlerde neredeyse tamamen nakit fonlamaya yönelik işlemler yapan sektörde, zamanla “alacağın garantisi” şeklinde yapılanan gayri nakit ürünleri daha sık göreceğiz. Faktoring Derneği’nin çalışmaları, faktoring yasasının çıkması, bununla birlikte yapılan ve yapılmakta olan düzenlemelerle faktoring çözümlerinden faydalanmak isteyen firmaların sayısı gün geçtikçe artıyor. Gelecek 5 yılda sektör cirosunun 100 milyar dolarlara erişmesi bekleniyor. Bir süredir yabancı yatırımcının da bir hayli dikkatini çekmeye başlayan sektörde bu tarz sermaye girişlerine daha çok tanıklık edebileceğiz.

ÇAĞATAY BAYDAR / TEB FAKTORİNG GENEL MÜDÜRÜ
FARKI YENİ ÜRÜNLER YARATACAK
YENİ ORTAK

Son yıllarda Türkiye’de risk alma iştahı artan sigorta şirketlerinin yakın zamanda faktoring sektörünün partneri haline geleceğini görüyorum. Bu konuda Faktoring Derneği sektör adına ilgili şirketlerle temaslarda bulunuyor. Bazı faktoring şirketleri ise sigorta şirketleriyle kendileri görüşüp poliçe imzalamayı tercih ediyor. Sigorta şirketleri, faktoring sektörüne özellikle yurtiçi işlemlerin garanti altında yapılması konusunda yeni ve çok talep göreceğine inandığım bir ürün sunma potansiyeli sağlayacak.~
İHTİYACA ÖZEL HİZMET
Türkiye ve dünyadaki mevcut ekonomik durum, KOBİ’lerde ticaret algısını değiştiriyor. Satmak kadar tahsil etmenin de önemli olduğu konusunda farkındalık artıyor. Bu durumu iyi ve doğru analiz edebilen faktoring şirketleri standart çek iskontosu işlemlerinin yanı sıra müşterilerinin ihtiyaçlarına uygun çözümler üreterek büyüyebilir. Bunun yolunun da uygun maliyet, iyi hizmet gibi temel fonksiyonlara farklı ve özellikli ürünler eklemekten geçtiğine inanıyorum. Gelişmekte olan ülkelere ihracat yapan ya da sadece yurtiçine satış yapan firmalara garanti hizmeti verebilmek bu ürünler arasında sayılabilir.
TEB’İN PLANI
Klasik faktoring işlemlerinin yanında önümüzdeki yıllarda kredi sigorta poliçesi kapsamındaki garantili (GKR) faktoring işlemlerini artırmak ve iç piyasada kullanılan vadeli çek ve senetlere dayalı işlem hacimlerini sigorta poliçelerine kaydırmak istiyoruz. Bu işlemler, faktoring ve alacak finansmanı işlemlerini artıracak. Sektörün hedefi olan 100 milyar dolara ulaşmasına yardım ederken bize de pazar payımızı artırma imkanı verecek. Pazar payımızın yüzde 15’ler civarına yükseleceğini öngörüyoruz. Bugün 14 bin 500 adet olan müşteri sayımız ise 20 binlere ulaşacak.

NURAY ERGÜL BULUTLAR / GİRİŞİM FAKTORİNG GM
FİYAT REKABETİNE DİKKAT!
DİNAMİKLER DEĞİŞKEN

Sektörde rekabeti yönlendiren dinamikler çok değişken. 2010 ve 2011 yıllarında Türkiye ekonomisi yüzde 8-9 büyürken 2012 yılında büyüme yüzde 2,2 olarak gerçekleşti. Özellikle 2012’nin son çeyreğinden beri ticaret hacmi oldukça daraldı. Ticaretin daraldığı dönemlerde sektörde rekabet, ağırlıklı fiyatlama üzerinde yoğunlaşıyor. Ayrıca müşterinin finansman ihtiyaçlarına özel çözüm geliştirebilen faktoring şirketlerinin de rekabette bir adım önde olduklarını düşünüyorum.
GİRİŞİM NE YAPIYOR?
Girişim Faktoring olarak bizi rekabette ayıran en önemli unsur, müşterimizi iyi tanımamız. Müşterimizle uzun soluklu işbirliği kurarak karşılıklı daha verimli ve güvenli bir çalışma ortamı sağladığımızı düşünüyoruz. Bu bağlamda ana prensibimiz güçlü bir müşteri ilişkisi oluşturmak, müşterimizi ve ihtiyacını iyi belirlemek ve ona uygun çözüm geliştirebilmek diyebilirim.~
TEMKİNLİ BÜYÜME
Bu yıl temkinli, proje bazlı işlemlerde küçülmeden, KOBİ segmentinde büyümek ve yayılmak hedefindeyiz. Müşteri sayımızı artırmak dışında diğer bir hedefimiz ortalama işlem büyüklüğümüzü ve müşteri başına alacak büyüklüğümüzü artırmak.. Bu yılki sayısal büyüme hedefimiz geçen yıla göre alacak büyüklüğümüzü yüzde 20 artırmak yönünde.

HULKİ KARA I GARANTİ FAKTORİNG GENEL MÜDÜRÜ
REKABETTE ONE ÇIKAN 2 KONU VAR
KURUMSALLAŞMA

Rekabette öne çıkan 2 konu var. Biri kurumsallaşma, diğeri müşteriyi anlama. Faktoring artık yönetmelikle değil yasayla yönetiliyor. Yeni yasa sektörün kurumsallaşma sürecini hızlandıracak. Sektördeki rekabet üst düzeye çıkacak. Oluşacak bu rekabet ortamında müşteri odaklı, kaliteli ve hızlı çözümler üretebilen şirketler ön planda olacak. Yasayla düzenlenen sektör, yabancı yatırımcılar tarafından da ilgi çekici olarak görülmeye başlanacak.
MÜŞTERİYİ ANLAMA
Her sektörde olduğu üzere müşteri ihtiyaçlarını en doğru şekilde anlayarak uygun ürünü sunan şirketler öne çıkacak. Finans piyasalarının bir özelliği olarak da müşterilerini zor zamanlarında yalnız bırakmayan, güçlü ortaklık yapısına sahip kurumsal şirketlerin müşterilerle daha uzun süreli, kalıcı iş ilişkileri kuracağını göreceğiz.
GARANTİ’NİN HEDEFİ
2012 yılında bir önceki yıl yüzde 8,2 olan sektörün toplam aktiflerindeki payımızı yüzde 11,05 seviyesine getirerek yılı aktif büyüklükte birinci olarak tamamladık. İşlem hacminde yüzde 10,31 pazar payı ile 2’nci sırada yer aldık. 3 bin 556 müşteriye hizmet verdik. İşlem hacminde yüzde 35, aktif toplamında yüzde 51 büyüme yakaladık. Bu yıl da sektörün üzerinde bir büyüme hedefindeyiz.~

DERYA EKEMEN FİDAN / HSBC FAKTORİNG GRUP BAŞKANI
HİZMET KALİTESİ ÖN PLANA ÇIKACAK
MÜŞTERİYE ÖZEL ÇÖZÜM

Biz HSBC olarak ileride yaşanacak rekabetin hizmet çeşitliliği ve hizmet kalitesine odaklanacağı bilinciyle büyüyor ve bu yönde hareket ediyoruz. Halka açık olmamız nedeniyle bu anlamda sektördeki diğer oyunculardan ayrıştığımızı söyleyebiliriz. Müşterilerimize ihtiyaçlarına yönelik ürün yapılandırıyoruz.
OLUMLU GERİ DÖNÜŞ
Örneğin tedarikçi finansmanı işlemlerinde ürünü tamamen müşterimizin ihtiyacı doğrultusunda ele alıp, ticareti özelinde kendisi ve tedarikçiye en uygun yapıyı oluşturuyoruz. Bu şekilde ele aldığımız ve sürdürdüğümüz projelerle ilgili olarak müşterilerimizden oldukça olumlu geri dönüş alıyoruz.
GLOBAL STANDARTLARDA HİZMET
HSBC Türkiye olarak özellikle sektörün dinamiklerini takip ederek, bağlı bulunduğumuz HSBC grubunun diğer ofisleriyle grubun politikalarına paralel faaliyet gösteriyoruz. Dolaysıyla, özellikle HSBC Türkiye bünyesinde faaliyet gösteriyor olmamız, HSBC grubunun bütün dünyada uyguladığı global standartlarda faaliyet göstermemize ve dünyadaki gelişmeleri çok yakından takip edebilmemize olanak sağlıyor.

CAN GÜNEY / LİDER FAKTORİNG GENEL MÜDÜRÜ
BANKACILIK DIŞI FİNANSIN EN BÜYÜĞÜ OLACAĞIZ"
KANUN ETKİSİ

Sektörümüzün kendine ait bir kanuna ilk kez sahip olmasının ve bu kanunla beraber gelen tüm bu olumlu değişikliklerin hızlı büyümeye pozitif katkı sağlayacağı aşikar. Türk finans sektöründe faktoring önem kazanmaya devam edecek ve bilinirliği artacak. Sektörün önümüzdeki 5 yıllık süre zarfında çift haneli büyüme sergileyeceğini öngörüyoruz. Bankacılık dışı finansal sektörün en büyük oyuncusu faktoring olacak.~
LİDERİN PLANI
Fitch, ulusal uzun vadeli kredi notumuzu iki basamak birden artırarak BBB+ (tur)’dan A (tur)’a yükseltti. 2012 çok başarılı geçti. Bilançomuz ve faktoring alacaklarımız yüzde 30’lar seviyesinde artış sergiledi. Son iki yılda hem faktoring alacakları hem aktiflerde pazar payımızı yüzde 1 artırdık. Bu yıl da tüm hesaplarımızı hızlı ve sürdürülebilir büyüme üzerine inşa ettik. Tüm rakamlarımızda yüzde 20’ler mertebesinde büyüme öngörüyoruz. 2013 sonunda 800 milyon TL’ye yaklaşan aktif büyüklüğe ve 2,35 milyar TL işlem hacmine ulaşmayı hedefliyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz