Capital'e abone olun.
BİREYSEL EMEKLİLİK PAZARINA GİREBİLİRİZ

Bireysel Emeklilik Pazarına Girebiliriz

Henri De Castries, Fransız sigorta devi Axa’nın CEo’su… 827 milyar dolar tutarında bir yatırımı yönetiyor, dünya çapında 112 bin çalışanı var. 20 yıllık geçmişine rağmen hızlı büyüyen şirketin, gel...

Son Güncelleme: 01.06.2005

hedHenri De Castries, Fransız sigorta devi Axa’nın CEo’su… 827 milyar dolar tutarında bir yatırımı yönetiyor, dünya çapında 112 bin çalışanı var. 20 yıllık geçmişine rağmen hızlı büyüyen şirketin, gelecekte de aynı ivmesini koruyacağını söylüyor. Türkiye’nin de bundan payını alacağını belirtiyor ve bireysel emeklilik cephesine dikkat çekiyor. Castries, “Axa Oyak, elementer branşlarda çok başarılı. Emeklilik pazarının da enteresan olduğunu düşünüyoruz. Başarılı bir organizasyon gerçekleştirmemiz gerekiyor” diyor.

Axa, dünyada sigorta sektöründeki güçlü oyunculardan biri. Bugüne kadar şirket satın almalarıyla büyüyen grup, bundan sonra organik olarak büyümek istiyor. Şirket satın almak yerine, iç bünye gelişmesi yoluyla iş hacmini artırmayı planlıyor.

Axa’nın Türkiye’de de ciddi yatırımları var. Axa Oyak, sigorta sektöründeki iddialı şirketler biri. Axa, Oyak’la birlikte emeklilik işine de girmeye hazırlanıyor.

Axa’nın CEO’su Henri de Castries “Hiçbir şey henüz bitmiş sayılmaz. Emeklilik işine yatırım yapmaya karar verebiliriz. Başarılı bir organizasyon gerçekleştirmemiz gerekiyor. Bu konuda herhangi bir girişim kararı verdiğimiz takdirde bunu yine Türkiye’deki ortağımız Oyak ile yapmayı düşünürüz” diyor.

Öncelikle faaliyet gösterdikleri alanlarda büyümek istediklerine dikkat çekiyor. Ekonomik göstergelerin de planlarını etkilediğini belirtiyor. Ona göre,  Türkiye resmin önemli parçalarından biri. Türkiye’nin ekonomi potansiyeline inandıklarına değinerek, Türkiye’nin uzun vadede kilit marketlerden biri olacağını söylüyor.

Henri de Castries ile Axa Grubu’nu ve Türkiye’deki yatırımlarını konuştuk.

Axa bir dünya şirketi faaliyetlerinizden konusunda biraz bilgi verir misiniz?

Axa, dünyanın çok önemli şirketlerinden biri. Forbes Dergisi’nin 2003 yılı verileri ile hazırladığı “Global 2000” araştırmasına göre, dünyanın en büyük şirketleri arasında, satışlarda 31’inci, varlık büyüklüğünde ise 28’ci sırayı yer alıyor.

Axa, bu yıl 20’inci yılını kutluyor. Aslında oldukça genç bir şirket. İlk yıllarda büyümesini daha ziyade satın almalarla gerçekleştirdi. Şimdi ise kendi kaynaklarımızla büyümeye yoğunlaştık. Ancak, yine de grubun hedefleri ile örtüşen bir büyüme imkanı bulduğumuzda bunuda değerlendirme kararlığındayız. Nitekim geçtiğimiz yıl Amerika Birleşik Devletleri’nde MONY adlı hayat şirketini satın alarak hem bu ülkedeki varlığımız hem de şirket olarak gelişmemizi önemli ölçüde arttırmış bulunuyoruz.

Axa’nın iş konusunu, finansal koruma olarak özetliyoruz. Axa şirketleri arasında sigorta şirketlerinin yanı sıra, Alliance Capital şirketi ile Axa Asset Management şirketlerimiz portföy yönetimi ve yatırım konusunda hizmet veriyor.

Grup olarak 827 milyar Euro civarında bir yatırımı yönetiyoruz. Bu şirketler dışında asistans alanında Axa Asistans, reasürans alanında Axa Re ve AXA Corporate Solutions var. Dünyada Axa bünyesindeki çalışan sayımız 112 bin civarında.

Dünyada kaç ülkede faaliyet gösteriyorsunuz?

Dünyada 50’den fazla ülkede faaliyet gösteriyoruz. Anahtar durumdaki bölgeleri Avrupa, Amerika ve Asya’da Avustralya, Japonya ,Çin, Singapur, Filipinler olarak  sıralayabilirim. Batı Avrupa ülkelerindeki operasyonlarımız, grup içinde oldukça önemli bir yer tutuyor. Amerika’da Kanada, Amerika Birleşik Devletleri de büyük pazarlarımız arasında bulunuyor.

2004 yılında ne kadar prim üretimi gerçekleştirdiniz? 2005 yılı için beklentileriniz neler?

2004 yılında 72 milyar Euro primi üretimi gerçekleştirdik. Bu rakamla sigorta sektöründe dünyadaki en büyük ikinci şirket konumuna ulaştık. 2005 yılında da, 2004’deki prim üretimimizi de aşmayı bekliyoruz.

Göstergeler bu yıl sonunda 72 milyar Euro’nun da üstünde bir prim üretimi gerçekleştirebileceğimizi işaret ediyor. Çünkü, her ay organik olarak daha çok büyüyoruz. Yani başka şirketleri satın almak yerine, iç bünye gelişmesi yoluyla iş hacmimizi artırıyoruz.

Toplam kaç müşteriniz var? Kurumsal  ve bireysel olarak…

Ortalama 50 milyon. Müşterilerimizin çoğunluğunu, yaklaşık yüzde 90’ını bireysel müşteriler oluşturuyor. Ancak, bu gelirlerin de aynı anlama geldiğini göstermiyor. Gelirlerde durum biraz farklı. Bir kurumsal müşterilerimiz çok fazla prim üretebiliyor. Genel olarak 50 milyon müşteri sektörde oldukça büyük bir rakama tekabül ediyor.

Hangi ülkelerde, hangi servisleriniz öne çıkıyorsunuz? Global stratejiniz nedir?

Genel olarak bulunduğumuz ülkelerde güçlü oyuncular arasında yer alıyoruz. Çoğunlukla faaliyet gösterdiğimiz ülkelerde en önemli 5 oyuncudan biriyiz. Bazı ülkelerde ise ilk 3 arasında bulunuyoruz.

Örneğin, Fransa’da, sektördeki en büyük oyuncu durumundayız. Belçika pazarında ikinci sıradayız. Türkiye’de hayat dışı sigortalarda ikinci durumdaki oyuncuyuz. ABD’de hayat sigortasında üçüncü sırada bulunuyoruz. Japonya’da 10’uncu sıradayız. Ancak sağlık sigortalarında Japonya’da ikinciyiz. İnglitere’de de mal mülk sigortasında üçüncü, hayat sigortalarında beşinci konumdayız. Genel olarak bulunduğumuz ülkelerde kilit oyuncular arasında yer alıyoruz.

Önümüzdeki dönemde hangi alanlarda büyümeyi düşünüyorsunuz?

Öncelikli olarak şu anda faaliyet gösterdiğimiz alanlarda büyümeyi hedefliyoruz. Tabi ki faaliyet gösterdiğimiz bölgelerdeki ekonomik göstergeler de planlarımızı etkiliyor. Örneğin, yatırım yaparken, Türkiye’de ekonomideki olumlu gelişmeleri de göz önünde bulunduruyoruz.

Türkiye, resmin önemli parçalarından biri. Burada en önemli özelliğimiz, ikinci büyük şirket olmamızın yanı sıra, çok karlı büyümemizdir. Türkiye’nin ekonomi potansiyeline inanıyoruz. Özellikle Avrupa Birliği’ne üye olma sürecide etkili olacak. AB’ye üye olacağını düşünüyoruz bu da büyümesine yardım edecek. Türkiye bizim için uzun vadede kilit pazarlardan biri olacak. Türkiye gibi ülkeler bizim uzun vadeli planlarımız da ciddi bir öneme sahip.

Türkiye’de Oyak’la bir işbirliğiniz var. Axa Oyak, Axa’nın global stratejisinde nasıl bir öneme sahip?

Axa Oyak, grup içinde birkaç nedenden ötürü önemli. Birincisi, Türkiye bizim için önemli. İkincisi, Oyak’la yaptığımız işbirliği gerçek anlamda bir model oluşturuyor. Bu ortaklık iki taraf için de faydalı. Oyak bizim sigorta işindeki tecrübelerimizden yarar sağlıyor. Biz de Oyak’tan Türkiye ekonomisi ve Türkiye’deki pazarın backroundu konusunda destek alıyoruz.  Oyak’la işbirliğimizi daha da geliştirmek istiyoruz. Çok başarılı bir işbirliğimiz var.

Türkiye pazarının nasıl bir potansiyeli var? Önümüzdeki dönemde hangi alanların gelişeceğini düşünüyorsunuz?

Biraz önce de söylediğim gibi, Türkiye, sigorta sektöründe gelişmekte olan ülkeler kategorisinde yer alıyor. Türkiye’de ekonomi çok hızlı büyüyor ve bir sonraki jenerasyonda ekonomi çok daha güçlü olacak. Geçen yıl ki büyümeniz çok etkileyiciydi. Ekonominiz geçmişe göre çok daha istikrarlı. Bütün bu nedenlerden dolayı çok ciddi bir potansiyeli olduğunu düşünüyoruz.

Bizim sektörümüzde hayat, elementer ve sağlık sigortalarında dünya ortalamasının üzerinde büyüyor. Sigorta sektöründe Türkiye’deki pazarın önümüzdeki yıl en hızlı büyüyen pazarlardan biri olacağına inanıyoruz. Buradaki ekibe çok güveniyoruz. Türkiye’de çok başarılı bir operasyona sahibiz.

2002 yılı sonunda Axa Oyak’da yeni yönetimin göreve gelmesi ile birlikte şirkette çok önemli değişim gerçekleşti. Özellikle altyapıya ve iş yapma biçimine dönük getirilen yenilikler bizim de dikkatimizi çekti ve bazı uygulamaları AXA nın diğer ülke operasyonlarında kullanılması için çalışmalar yapıyoruz.

Neden Oyak'la birlikte emeklilik işine de girmediniz? Emeklilik tarafında 1,5 yılda gelinen noktayı nasıl değerlendiriyorsunuz?

Hiçbir şey henüz bitmiş sayılmaz. Belki bir bu alanda da yatırım yapmaya karar verebiliriz. Emeklilik pazarının da enteresan olduğunu düşünüyoruz. Başarılı bir organizasyon gerçekleştirmemiz gerekiyor. Axa Oyak’ın elementer branşlarda zaten oldukça başarılı. Emeklilik alanını da önümüzdeki dönemde değerlendirebiliriz. Bu konuda herhangi bir girişim kararı verdiğimiz takdirde bunu yine Türkiye’deki ortağımız Oyak ile yapmayı düşünürüz.

Sadece emeklilik işi için Türkiye'de yeni bir iş birliğine gitme planınız var mı?

Göreceğiz. Kısa bir süre sonra bu konudaki çalışmalarımız sonuçlanacak o zaman gerekli açıklamayı yaparız.

SİGORTACILIK NEDEN YETERİNCE GELİŞMEDİ?

Size göre Türkiye'de sigortacılık sektörünün istenildiği noktaya ulaşmamasının temel nedenleri neler? 

Türkiye’deki bütün şirketleri yeterince iyi bilmiyorum. Ama Axa Oyak’ın çok hızlı geliştiğini söyleyebilirim. Pazar payımızda geçen yıllardaki belirli büyümelerde bunu gösteriyor. Bu işte başarılı olmak istiyorsanız, kaliteli servis sunmak zorundasınız. Müşterilerinize en iyiyi sunmanız gerekiyor. Çok sayıda organizasyon bunu yeterince iyi yapamıyor. Servis kalitesinde katı bir disiplininizin olması gerekiyor. Hem hissedarlarınıza hem de müşterilerinize karşı ürün ve hizmetlerde dikkatli olmalısınız. Sanırım bütün şirketler bunu yeterince iyi başaramıyor. Zaten bunu yapanlar da hızlı büyüyor.

Sigorta sektöründe büyüme sadece sigorta endüstrisinin başaracağı bir konu değil. Finans sektörünün gelişmesi burada çok önemli. Özellikle bankacılığın gelişip yaygınlaştığı ülkelerde sigortacılığın daha çok yaygınlaştığını görüyoruz.

Ekonomideki olumlu gelişmelerle birlikte bankacılık sektörünün kredi verebilme noktasına gelmesi ve kredi vadelerini uzatması bu kredilerin korunması noktasında sigortayı gerekli. Önümüzdeki dönemde mortgage sisteminin gelişmesinin hayat ve yangın sigortalarına çok olumlu etki yaratacağını göreceğiz.

Diğer bir önemli noktada kişilerin malvarlığının artması ve bunu korumak sorumluluğu noktasına gelmesi. Gelirlerinin artması da sigorta konusundaki ayrılan bütçeyi çok yakından ilgilendiriyor.

GÜÇLÜ SİGORTA ŞİRKETLERİNE İHTİYAÇ ARTIYOR

Türkiye'ye ilişkin hedefleriniz neler? Axa Oyak uzun yıllardır prim üretiminde sektörün hep üst sıralarında yer aldı. Gelecekte sizi nerede göreceğiz?

Axa hırslı ve iddialı bir grup. Çünkü, müşterilerimize sunabileceğiz önemli işler yaptığımıza inanıyoruz. Türkiye içinde diğer pazarlardaki hedeflerimiz geçerli. Özellikle Türkiye’de kurulmuş bir yabancı ortak olarak diğer şirketlere oranla daha büyük avantajlar içinde olduğumuzu düşünüyorum.

Türkiye piyasasının ihtiyaç duyduğu mali açıdan güçlü sigorta piyasasının oluşması bakımından bizim gibi şirketlere ihtiyaç olduğunu görüyorum. Tüm dünyada olduğu gibi, risklerin büyümesi ile birlikte bunları karşılayacak çok güçlü sermaye ve rezervlere sahip sigorta şirketlerine ihtiyaç giderek atıyor. Günümüzde özellikle finans sektöründe hem risklerin yönetilmesi hemde ölçek ekonomisi gereği sigorta şirketleri belirli büyüklüğe ulaşmak durumunda. Bütün bu noktalar dikkate alındığında Axa’nın Türk sigorta piyasasına önemli katkılar sağlıyacağına inanıyorum. Bu ülkenin çok iyi bir geleceği var. Türkiye konusunda çok iyimserim.

EMEKLİLİK İŞİNE GİREBİLİRİZ

ÖNÜMÜZDEKİ DÖNEMDE ORGANİK BÜYECEĞİZ

Dünyada hangi bölgelerde sigortada potansiyel yüksek? Özellikle hangi bölgelerde gelişmeyi planlıyorsunuz?

Ülkelerin sigorta sektöründeki durumu birbirinden oldukça farklı. Sigorta sektörü çok gelişmiş olan ülkeler var. Bu ülkelerde nüfusun büyük bir bölümü sigorta sektöründen yararlanıyor. Çünkü nüfus yaşlanıyor ve insanlar emekliliklerinde kendilerini güvende hissetmek istiyorlar. Sağlıkla ilgili problemlerinde güvende olmayı tercih ediyorlar. Bu ülkelerde belirli oyunculardan olmak istiyoruz. Organik olarak yani iç bünye gelişmesi yoluyla iş hacmimizi artırıyoruz. Ayrıca şirket satın alma yoluyla da büyüyebiliyoruz.

İkinci gruptaki ülkelerde ise sigorta konusunda ortalama büyüklüklere sahip. Birinci gruptaki ülkeler kadar gelişmiş değiller. Belirli alanlarda büyüyorlar. Bu ülkelerde de küçük olarak başlasanız bile operasyonunuz pazarın büyüme grafiğiyle birlikte sizde hızlı büyüyorsunuz.

Bu kategorideki ülkeler arasında Türkiye’de var. Aynı zamanda Çin, Honk Kong, Hindistan gibi. Hindistan’daki operasyonumuzda çok yüksek bir istihdam sağlıyoruz. Buradaki ofis aynı zamanda Avrupa ve ABD’deki operasyonları da zaman zaman destekliyor. Aynı zamanda bu ülkede de satışlarımızın artacağını düşünüyoruz. 1 milyar Hindistanlı var. Sektör yerleştikçe bizim için daha önemli bir ülke oluyor.

FADİME ÇOBAN
fcoban@capital.com.tr

  

Etiketler:

İsminiz:

Yorumunuz:


FOTO HABER